Konkurences padomes lēmums Nr.11
Lēmuma publiskojamā versija
Rīgā 2008.gada 23.janvārī (prot. Nr.4, 3.§)
Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Lieta Nr.3259/07/10/23
Par SIA “Baltkom TV SIA” un SIA “Latbūvserviss” apvienošanos
Konkurences padome 2007.gada 28.decembrī saņēma SIA “Baltkom TV SIA” (turpmāk tekstā – BALTKOM) ziņojumu par apvienošanos (turpmāk tekstā – Ziņojums). BALTKOM Ziņojumā informēja, ka 15.11.2007. starp BALTKOM un SIA “Latbūvserviss” (turpmāk tekstā – LATBŪVSERVISS) vienīgo dalībnieku A/S “Balticom” tika noslēgts priekšlīgums, kas paredz BALTKOM tiesības iegūt īpašumā 100% LATBŪVSERVISS kapitāla daļu.
Ziņojuma noformēšanā bija pilnībā izpildītas Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” prasības. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī pamatojoties uz Konkurences likuma 16.panta pirmo daļu, par pilnīga Ziņojuma saņemšanas datumu uzskatāms 2007.gada 28.decembris, par ko Konkurences padome informēja Ziņojuma iesniedzēju.
BALTKOM ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kura reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003005264, tās juridiskā adrese – Vecpilsētas iela 19, Rīga.
LATBŪVSERVISS ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kura reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003261085, tās juridiskā adrese – Skolas iela 10, Salaspils.
Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus iesniegto informāciju, Konkurences padome
konstatēja:
1. BALTKOM dalībnieki ir SIA “ALĪNA” ar 99,92% no pamatkapitāla un VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” ar 0,08% no pamatkapitāla.
BALTKOM darbības veidi pēc Vispārējās ekonomiskās darbības klasifikācijas un saskaņā ar sabiedrības statūtiem ir telesakari (64.2), radio un televīzijas darbība (92.2), ar kino un video saistītās darbības (92.1), inženiersistēmu montāža (45.3), ierakstu reprodukcija (22.3), individuālās lietošanas priekšmetu un sadzīves aparatūras un iekārtu remonts (52.7), pārējo mašīnu un iekārtu iznomāšana (71.3), datu apstrāde (72.3), ar datu bāzi saistītās darbības (72.4), tirgus un sabiedriskās domas izpēte (74.13), konsultēšana komercdarbībā un vadībzinībā (74.14), pārējo pakalpojumu sniegšana (93.0), citi Latvijas likumdošanā atļautie darbības veidi pēc NACE klasifikatora.
Saskaņā ar 2005.gada 15.novembrī izsniegto Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk tekstā – Regulators) licenci BALTKOM ir tiesīga sniegt šādus elektronisko sakaru pakalpojumus: fiksētās vietējās balss telefonijas pakalpojumi, datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumi, nomāto līniju pakalpojumi, interneta piekļuves pakalpojumi, televīzijas un skaņas izplatīšanas pakalpojumi, mobilo balss telefonijas pakalpojumi.
SIA “ALĪNA” ir tieša izšķiroša ietekme SIA “AKVAPARKS”, SIA “LATTELENET”. BALTKOM ir tieša izšķiroša ietekme A/S “TV LATVIJA”, SIA “TV 24”, SIA “Aldems”, SIA “Baltinet Data”, SIA “Promaks”, SIA “MFL Serviss”, SIA “SV Nets”, SIA “Uninet”, SIA “Tekalats”. Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē visas iepriekš uzskaitītas komercsabiedrības uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.
LATBŪVSERVISS vienīgais dalībnieks ir A/S “Balticom”. LATBŪVSERVISS darbības veidi pēc Vispārējās ekonomiskās darbības klasifikācijas ir telesakari (64.2).
Saskaņā ar 2005.gada 26.oktobrī izsniegto Regulatora licenci LATBŪVSERVISS ir tiesīga sniegt interneta piekļuves pakalpojumus Rīgas rajonā.
A/S “Balticom” ir tieša izšķiroša ietekme SIA “GROTEKS”, SIA “Zemgales tīkli”, SIA “ERUM”, SIA “THE SYSTEMS”. Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē visas iepriekš uzskaitītās komercsabiedrības uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.
2. Apvienošanās paredzēta, BALTKOM iegādājoties 100% LATBŪVSERVISS kapitāla daļu no A/S “Balticom” saskaņā ar 15.11.2007. starp BALTKOM un A/S “Balticom” noslēgto priekšlīgumu.
Pēc 100% LATBŪVSERVISS kapitāla daļu iegādes, sabiedrības īpašuma un lietojuma tiesības saglabās LATBŪVSERVISS. Savukārt kontroles struktūra tiks noteikta atbilstoši Komerclikuma tiesību sadalījumam starp LATBŪVSERVISS valdi un BALTKOM.
Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punktā ir noteikts, ka tirgus dalībnieku apvienošanās ir “(…) tāds stāvoklis, kad (…) viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst (…) tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku (…)”.
Līdz ar to iepriekš minētais darījums uzskatāms par tirgus dalībnieku apvienošanos Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē.
3. Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts, ka “Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:
1) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;
2) apvienošanā iesaistīto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus”.
Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums, kas aprēķināts, ņemot vērā Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” IV sadaļu “Apgrozījuma aprēķināšana”, 2006.gadā nav bijis lielāks par 25 miljoniem latu. Līdz ar to neizpildās Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 1.punktā paredzētais kritērijs.
Vienlaicīgi Ziņojuma iesniedzējs norāda, ka BALTKOM varētu atrasties dominējošā stāvoklī kabeļtelevīzijas pakalpojumu tirgū Salaspilī, kur tā tirgus daļa pārsniedz 40% (*). Ņemot vērā iespējamību, ka dominance vienā konkrētajā tirgū var veicināt tirgus varu citā konkrētajā tirgū, kā arī pamatojoties uz Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 2.punktu, BALTKOM iesniedza Ziņojumu Konkurences padomē.
Konkurences padome uzskata, ka minētās apvienošanās sakarā izpildās Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 2.punktā paredzētais kritērijs, un plānotās apvienošanās dalībniekiem bija jāiesniedz ziņojums Konkurences padomē.
4. Ziņojuma iesniedzējs uzskata, ka konkrētos preču tirgus, kuros darbojas BALTKOM, varētu definēt kā televīzijas un skaņas izplatīšanas pakalpojumu tirgus, interneta piekļuves pakalpojumu tirgus, publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus, balss telefonijas pakalpojumu tirgus. Savukārt konkrēto preču tirgu, kurā darbojas LATBŪVSERVISS, varētu definēt kā interneta piekļuves un datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus.
4.1. Televīzijas un skaņas izplatīšanas pakalpojumu tirgus
Radio un televīzijas likuma 2.panta 6.punkts nosaka, ka programmu izplatīšana ir signālu pārraide (programmu novadīšana no avota līdz raidīšanas tehniskajiem līdzekļiem) un raidīšana. Savukārt raidīšana ir programmu sākotnēja izplatīšana publiskai uztveršanai ar zemes raidītāju, kabeļu tīklu vai satelītu palīdzību atklātā vai kodētā veidā, lietojot radiofrekvenču spektru daļu starptautiskajos standartos noteiktās frekvencēs (radio) un kanālos (televīzijai) (Radio un televīzijas likuma 2.panta 8.punkts).
Saskaņā ar Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju pastāv šādas signāla pārraides tehnoloģijas:
1) pārraide ar kabeļtīkla palīdzību (kabeļtelevīzijas pakalpojumi);
2) pārraide ar individuālo mikroviļņu daudzpunktu sadales sistēmu (MMDS) jeb dekodera palīdzību (MMDS jeb TV dekodera pakalpojumi);
3) pārraide ar virszemes digitālās ciparu televīzijas sistēmas (DVB–T) palīdzību (digitālās televīzijas pakalpojumi);
4) pārraide ar satelīta signālu uztverošo iekārtu palīdzību tieši pakalpojuma saņēmējam (satelīttelevīzijas pakalpojumi).
Ziņojumā norādīts, ka BALTKOM varētu atrasties dominējošā stāvoklī kabeļtelevīzijas pakalpojumu tirgū Salaspilī. Tā tirgus daļa minētajā ģeogrāfiskajā teritorijā ir lielāka par 60% (*).
Kabeļtelevīzija (...) ir elektroniskie saziņas līdzekļi, kas raida noteiktam klausītāju vai skatītāju lokam – abonentiem – ar vienvirziena vai divvirzienu (interaktīvo) informācijas plūsmu, bet tie nav sakaru līdzekļi, ar kuru palīdzību abonenti var savstarpēji sazināties (Radio un televīzijas likuma 33.panta pirmā daļa).
Kabeļtelevīzijas pakalpojuma nodrošināšanai ir nepieciešams kabeļtīkls. Kabeļtīkla iekārtošana ir saistīta ar projektēšanas un izbūves izmaksām. Elektronisko sakaru komersants (šajā gadījumā – kabeļtelevīzijas pakalpojuma sniedzējs) saņem kodēto satelīta signālu savā uztveršanas punktā, dekodē signālu un pārraida to pa tīklu pieslēgtajiem abonentiem (mājsaimniecībām, viesnīcām utt.). Šajā gadījumā abonentam nav nepieciešamas iekārtas, lai dekodētu signālu, kā arī papildu iekārtas signāla uztveršanai, piemēram, satelītuztvērēji.
Vienlaikus ar kabeļtelevīzijas pakalpojumu ir iespējams sniegt arī interneta pieslēguma pakalpojumu, jo tiek izmantots viens un tas pats kabeļtīkls. Kabeļtelevīzijas tīkla piekļuves veids ir otrais pēc izplatības (kabeļu modemu tehnoloģija). Aparatūra interaktīvas datu pārraides nolūkā tiek pieslēgta kabeļu televīzijas tīkliem, ko parasti veido, izmantojot koaksiālos vai optiskos (stikla šķiedras) kabeļus. Šāda veida platjoslas piekļuvi internetam Rīgā un citās lielākajās pilsētās sniedz vairāki kabeļu televīzijas operatori.
No pieprasījuma puses kabeļtelevīzijas pakalpojumi, kuri tiek sniegti vienā pilsētā (mikrorajonā), nevar tikt aizvietoti ar pakalpojumiem, kuri tiek sniegti citā vietā, jo pakalpojuma sniegšana ir cieši saistīta ar kabeļtīkla esamību. Līdz ar to, kā arī saskaņā ar Konkurences padomes lēmumos1 nostiprināto praksi, par konkrēto ģeogrāfisko tirgu šajā gadījumā tiek uzskatīta vienas pilsētas teritorija.
Faktiski konkurence kabeļtelevīzijas pakalpojumu tirgū pastāv tur, kur ir dažādu tirgus dalībnieku tīklu pārklājums. Jēdziens “tīklu pārklājums” jāsaprot tā, ka pārklājums konkrētam abonentam dod iespēju izvēlēties starp diviem vai vairākiem kabeļtelevīzijas operatoriem.
Saskaņā ar Ziņojumā ietverto informāciju BALTKOM plāno attīstīt kabeļtelevīzijas pakalpojumus Salaspilī, izmantojot savus elektronisko sakaru tīklus. LATBŪVSERVISS nedarbojas kabeļtelevīzijas sniegšanas pakalpojumu tirgū, kā arī neplāno attīstīt kabeļtelevīzijas pakalpojumus Salaspilī.
Ziņojumā atsevišķi norādīts, ka “LATBŪVSERVISS elektronisko sakaru tīkls ir piemērojams interneta un datu pārraides pakalpojumu sniegšanai, bet ne citu elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai, tai skaitā kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanai”. Kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanai LATBŪVSERVISS elektronisko sakaru tīkls nav piemērots tā tehnoloģisko īpatnību dēļ. Tīkls ir būvēts, izmantojot “vīto pāri”, kas ierobežo tā caurlaides spēju līdz 100 MHz, taču TV signālu pārraidei ir nepieciešams frekvenču diapazons līdz 855 MHz. Tādējādi, lai sniegtu kabeļtelevīzijas pakalpojumus, elektroniskais sakaru tīkls pilnībā izbūvējams no jauna, pielietojot citas tīkla būvniecības tehnoloģijas.
Līdz ar to var secināt, ka apvienošanās rezultātā netiks ietekmēts kabeļtelevīzijas pakalpojumu sniegšanas tirgus Salaspilī.
4.2. Balss telefonijas pakalpojuma tirgus
Balss telefonijas pakalpojums ir publisks elektronisko sakaru pakalpojums, kas nodrošina runas signālu pārraidi starp noteiktiem elektronisko sakaru tīkla vai tīklu pieslēguma punktiem pieslēgtām elektronisko sakaru galaiekārtām reālajā laikā. Atkarībā no tā, kāds elektronisko sakaru tīkls tiek izmantots balss telefonijas pakalpojumu sniegšanai, ir iespējams izdalīt balss telefoniju fiksētajā elektronisko sakaru tīklā un balss telefoniju mobilajā elektronisko sakaru tīklā.
Līdz šim vērtējot balss telefonijas mazumtirdzniecības pakalpojumu fiksētajā elektronisko sakaru tīklā un mobilajā elektronisko sakaru tīklā savstarpēju aizvietojamību pēc cenas, funkcionalitātes un citiem faktoriem, Konkurences padome ir nonākusi pie secinājuma, ka minētie pakalpojumi nav savstarpēji aizvietojami.
Konkrēto ģeogrāfisko tirgu Konkurences padome savos lēmumos2 līdz šim ir definējusi kā Latvijas Republikas teritoriju, jo Latvijas Republikas teritorijā konkurences apstākļi ir pietiekami līdzīgi visiem balss telefonijas pakalpojumu tirgus dalībniekiem.
BALTKOM ir reģistrēts Regulatorā kā fiksētās vietējās balss telefonijas pakalpojumu sniedzējs un mobilo balss telefonijas pakalpojumu sniedzējs. BALTKOM fiksētās vietējās balss telefonijas pakalpojumus sniedz tikai Rīgā un Salaspilī, izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu. BALTKOM fiksēto balss telefonijas abonentu skaits ir (*). Starptautisko balss telefonijas pakalpojumu BALTKOM nodrošina abonentiem savā elektronisko sakaru tīklā, noslēdzot starpsavienojuma līgumus ar elektronisko sakaru operatoriem: SIA “LATTELENET”, SIA “Latvijas Dzelzceļš”, kuriem ir attiecīga piekļuve starptautiskajiem elektronisko sakaru tīkliem.
2007.gada 1.oktobrī BALTKOM ir uzsācis piedāvāt balss telefonijas pakalpojumus mobilajā elektronisko sakaru tīklā Latvijā, izmantojot pēcapmaksas kartes. Saskaņā ar Ziņojumā ietverto informāciju BALTKOM ir saņēmis numerācijas lietošanas tiesības uz 100 000 publisko mobilo telefonu tīklu numuriem. Saskaņā ar Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju BALTKOM saistītais uzņēmums SIA “Baltinet Data” ir reģistrējies Regulatorā kā balss telefonijas pakalpojumu sniedzējs, kā arī saņēmis lietošanā nacionālos resursus – numerācijas lietošanas tiesības uz simts publisko fiksēto telefonu tīklu pakalpojuma numuriem Rīgas numerācijas rajonā.
Ziņojumā ir norādīts, ka LATBŪVSERVISS nav reģistrējies Regulatorā kā balss telefonijas pakalpojumu sniedzējs un balss telefonijas pakalpojumus nesniedz.
Līdz ar to var secināt, ka apvienošanās rezultātā netiks ietekmēts balss telefonijas pakalpojuma tirgus Latvijas Republikā.
4.3. Interneta piekļuves pakalpojuma sniegšanas tirgus
Publiskie interneta piekļuves pakalpojumi saskaņā ar Regulatora 26.01.2005. noteikumiem “Elektronisko sakaru tīklu un elektronisko sakaru pakalpojumu saraksts” ir publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina signālu pārraidi vai maršrutēšanu starp galaiekārtu un interneta pakalpojumu sniedzēja iekārtu (serveri, maršrutētāju u.c.) datu lejupielādei vai augšupielādei interneta datu pārraides tīklā.
Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 1.panta 11.punktu interneta piekļuves pakalpojumi var tikt nodrošināti:
– Satelītu tīklos un fiksētos elektronisko sakaru tīklos (kanālu un pakešu komutācijas tīklos, ieskaitot internetu);
– Mobilo zemes elektronisko sakaru tīklos;
– Tīklos, kurus izmanto radio un televīzijas signāla izplatīšanai;
– Kabeļtelevīzijas un kabeļradio tīklos;
– Elektrības kabeļu sistēmās, ciktāl tās ir izmantotas, lai pārraidītu signālus.
Interneta piekļuves sniedzējs ir komercsabiedrība vai organizācija, kas klientiem nodrošina piekļuvi tīklam Internet. Interneta piekļuves sniedzējs parasti iegādājas pieslēgumu no citām firmām, kurām ir tieši savienojumi ar internetu, un pārdod tālāk lietotājiem atsevišķas frekvenču joslas.
Internets ir pasaules lielākais intertīkls, kas ietver lielu skaitu transkontinentālos, nacionālos, reģionālos un lokālos tīklus ar dažādām caurlaidības iespējām un izmantojamo kanālu tipiem. Pēc šīs definīcijas, interneta piekļuves pakalpojumu sniedzējiem saviem klientiem ir jādod iespēja piekļuvei ārvalstu interneta resursiem. Tātad, ja klients izmanto interneta piekļuves pakalpojumu, tad viennozīmīgi viņam ir iespējas arī piekļuvei ārvalstu interneta resursiem.
Interneta vietējās piekļuves pakalpojumus gala lietotājiem, kā arī šā pakalpojuma tālāksniedzējiem piedāvā vairāk nekā simts komercsabiedrības, kas ir vertikāli saistītas ar interneta starptautiskās piekļuves pakalpojuma sniedzējiem.
Interneta piekļuves pakalpojumu sniegšanas tirgu ir iespējams sadalīt mazumtirdzniecības un vairumtirdzniecības pakalpojumu tirgū. BALTKOM, LATBŪVSERVISS, kā arī BALTKOM saistītie uzņēmumi SIA “Aldems”, SIA “Baltinet Data”, SIA “Promaks”, SIA “MFL Serviss”, SIA “SV Nets”, SIA “Uninet”, SIA “Tekalats” darbojas mazumtirdzniecības pakalpojumu tirgū, t.i., pakalpojumi tiek sniegti galalietotājiem.
Interneta starptautiskās piekļuves pakalpojumus Latvijā sniedz SIA “Lattelecom”, SIA “TELIA Latvija” u.c., kas minēto pakalpojumu sniedz interneta vietējās piekļuves pakalpojumu sniedzējiem, kas savukārt sniedz pakalpojumus lietotājiem vai citiem interneta pakalpojuma sniedzējiem. BALTKOM un LATBŪVSERVISS tieši nesniedz starptautiskās interneta piekļuves pakalpojumus, bet izmanto to elektronisko sakaru komersantu pakalpojumus, kuri to nodrošina.
BALTKOM sniedz vietējās interneta piekļuves pakalpojumus Rīgas pilsētas teritorijā un Salaspilī, izmantojot savus elektronisko sakaru tīklus. BALTKOM saistītais uzņēmums SIA “Aldems” sniedz interneta piekļuves pakalpojumus Jelgavā, izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu; BALTKOM saistītais uzņēmums SIA “Tekalats” interneta piekļuves pakalpojumus sniedz Jūrmalas pilsētas un Rīgas rajona teritorijā (Siguldā, Skultē un Tīrainē), izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu. Citās Latvijas pilsētās un rajonos BALTKOM interneta piekļuves pakalpojumus nesniedz.
LATBŪVSERVISS interneta piekļuves pakalpojumus sniedz tikai Salaspilī, izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu.
4.4. Publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus
Publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumi ir “publiski pieejami elektronisko sakaru pakalpojumi, kas nodrošina signālu pārraidi vai maršrutēšanu publiskajos elektronisko sakaru tīklos, izņemot publiskos interneta piekļuves, balss telefonijas, radio un televīzijas programmu izplatīšanas pakalpojumus publiskajos elektronisko sakaru tīklos”.
Publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus Rīgas pilsētas teritorijā un Salaspilī BALTKOM sniedz, izmantojot savus elektronisko sakaru tīklus. BALTKOM saistītais uzņēmums SIA “Aldems” sniedz publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus Jelgavā, izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu; BALTKOM saistītais uzņēmums SIA “Tekalats” publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus sniedz Jūrmalas pilsētas un Rīgas rajona teritorijā (Siguldā, Skultē un Tīrainē), izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu. Citās Latvijas pilsētās un rajonos BALTKOM publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus nesniedz.
LATBŪVSERVISS publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumus sniedz tikai Salaspilī, izmantojot savu elektronisko sakaru tīklu.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome uzskata, ka šīs apvienošanās rezultātā tiek ietekmēti šādi tirgi: interneta piekļuves pakalpojuma tirgus un publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus.
5. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu.
5.1. Konkrētās preces tirgus
Konkurences likuma 1.panta 5.punktā noteikts, ka konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības.
Galvenais faktors, kas jāņem vērā, nosakot konkrētās preces tirgus robežas, ir patērētāju viedoklis par preču aizstājamību. Elektronisko sakaru pakalpojumi – interneta piekļuves pakalpojumi, publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumi, nomāto līniju pakalpojumi, fiksētās telefonijas pakalpojumi, televīzijas un skaņas izplatīšanas pakalpojumi, mobilās telefonijas pakalpojumi u.c. – pēc to raksturojošām īpašībām un pielietojuma iespējām nav savstarpēji aizvietojami no pieprasījuma (apmierina dažādas patērētāja vajadzības) un piedāvājuma puses. Līdz ar to iepriekš uzskaitītie elektronisko sakaru pakalpojumi veido atsevišķus konkrētās preces tirgus Konkurences likuma 1.panta 5.punkta izpratnē.
Saskaņā ar Internet Access Services (interneta piekļuves pakalpojumi) definējumu ārvalstu interneta resursus nav iespējams atdalīt no vietējiem interneta resursiem. Ņemot vērā minēto, kā arī Konkurences padomes lēmumos nostiprināto praksi3, Konkurences padome uzskata, ka šajā lietā konkrētās preces tirgus ir interneta piekļuves pakalpojumu tirgus.
Ņemot vērā to, ka BALTKOM un LATBŪVSERVISS savus elektronisko sakaru tīklus var izmantot arī publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu nodrošināšanai, otrs ietekmētais konkrētās preces tirgus ir publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus (turpmāk tekstā – datu pārraides pakalpojuma tirgus).
Strikti nošķirt datu pārraides pakalpojumus no interneta piekļuves pakalpojumiem ir grūti. Datu pārraides gadījumā tiek slēgts līgums ar klientu (parasti tie ir lielie vai vidēji uzņēmumi), kurš pieprasa saslēgt datu pārsūtīšanas punktus, t.i., Virtual Private Network (“Virtuālais privātais tīkls”). “Virtuālais privātais tīkls (turpmāk tekstā – VPT) ir publiska datoru tīkla mezglu kopa, kas, izmantojot dažādas sistēmas, izveidota tā, lai kā datu pārsūtīšanas vidi izmantotu tīklu Internet. Šīs sistēmas izmanto šifrēšanu un citus drošības pasākumus, lai piekļuve tīklam būtu nodrošināta tikai autorizētiem lietotājiem un neviens cits datus nevarētu pārķert”. Par papildu samaksu klients var saņemt piekļuves iespējas interneta pakalpojumam. Interneta piekļuves pakalpojumu parasti izmanto nelielie klienti un privātpersonas, taču tas nenozīmē, ka klienti nevar saņemt arī datu pārraides pakalpojumus (uzstādot paši attiecīgu iekārtu starp datu pārraides punktiem). Ņemot vērā iepriekš minēto un saskaņā ar VPT definīciju, tehniski nav iespējams norobežot šos abus pakalpojumus4.
Līdz ar to Konkurences padome šīs lietas ietvaros izskatīs interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu tirgu, nenodalot tos.
5.2. Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus
Konkurences likuma 1.panta 3.punktā noteikts, ka konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.
Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir teritorija, kurā patērētājiem ir ekonomiska iespēja nopirkt konkrētās preces. Ārpus šīs teritorijas patērētājs nevar iegādāties konkrētas preces vai to iegāde rada tam būtiskus papildu izdevumus; preču piegādātājs nevar pārdot konkrētās preces vai var to darīt uz ievērojami neizdevīgākiem nosacījumiem.
Ziņojuma iesniedzējs kā konkrēto ģeogrāfisko tirgu ir norādījis Latvijas Republiku.
Ziņojumā norādīts, ka Salaspilī konkurences apstākļi būtiski neatšķiras no citām vietām Latvijā. Minētajā ģeogrāfiskajā teritorijā darbojas viens dominējošais operators SIA “Lattelecom”.
Taču, ņemot vērā to, ka LATBŪVSERVISS sniedz interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumus tikai Salaspils robežās, kā arī Konkurences padomes lēmumos5 nostiprināto praksi, Konkurences padome uzskata, ka šīs lietas ietvaros konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir Salaspils teritorija.
5.3. Konkrētais tirgus
Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus nosakāms kā interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojuma tirgus Salaspilī.
6. Konkurences apstākļi konkrētajā tirgū un apvienošanās darījuma ietekme uz tiem
Elektronisko sakaru līmeņa attīstība un tirgus situācija nosaka interneta pieslēgumu tehniskās iespējas un tarifu dažādību, piedāvājot klientiem lielāku pakalpojumu izvēli. Pateicoties elektronisko sakaru attīstībai, lietotājiem ir pieejami visdažādākie tehnoloģiskie risinājumi interneta pieslēgumu jomā.
Latvijā ir izplatīti visi Eiropā pieejamie tehnoloģiju un interneta pieslēgumu veidi: sākot no iezvanpieejas līdz optiskajiem pieslēgumiem. Līdz 2007.gada 21.martam elektronisko sakaru nozarē bija reģistrēti 469 elektronisko sakaru komersanti, 402 no tiem sniedz publiskā interneta piekļuves pakalpojumus. Saskaņā ar Ziņojumam pievienotā pētījuma datiem Latvijā strauji pieaug to cilvēku skaits, kas internetu lieto mājās. Rezultāti rāda, ka gandrīz visiem interneta lietotājiem Latvijā šobrīd mājās ir datori (90%). No tiem 92% ir arī mājas interneta pieslēgums. Jaunākie pētījuma rezultāti parāda tendenci, ka arvien samazinās interneta lietotāju īpatsvara starpība starp Rīgu un pārējām Latvijas pilsētām. Par minēto liecina arī interneta pieslēgumu pieejamība mājās. Iepriekš minētie dati liecina, ka ar katru gadu interneta piekļuves pakalpojumus sāk lietot arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju, tādējādi var secināt, ka pieaug pieprasījums pēc minētā pakalpojuma.
BALTKOM un LATBŪVSERVISS interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumus sniedz tikai privātiem abonentiem, līdz ar to šīs lietas ietvaros apvienošanās dalībnieku, kā arī citu tirgus dalībnieku tirgus daļas tiks norādītas, ņemot vērā privāto klientu sektoru.
Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju par lielākajiem interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu sniedzējiem Latvijā ir uzskatāmas šādas komercsabiedrības: SIA “Lattelecom”, A/S “Balticom”, SIA “Baltkom TV SIA”, SIA “MiTs”, SIA “Izzi” u.c. Iepriekš minēto komercsabiedrību tirgus daļas ir atspoguļotas sekojošās tabulās:
Tabula Nr.1. Interneta piekļuves un publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus lielums pēc privāto abonentu skaita (Latvijas Republika)
Operators |
2005.gads |
2006.gads |
2007.gads |
|||
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
|
Lattelecom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<30% |
<30% |
<40% |
||||
Balticom A/S |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Baltkom* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Aldems* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Promaks* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Baltinet Data* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
MFL Serviss* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Tekalats* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Uninet* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
SV Nets* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
MiTs |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Izzi |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
ProNets |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latbūvserviss |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Groteks |
0 |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Zemgales tīkli |
(*) |
0 |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
0 |
<5% |
<5% |
||||
Citi operatori Rīgā kopā |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<20% |
<10% |
<10% |
||||
Citi operatori reģionos kopā |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<60% |
<50% |
<50% |
||||
Kopā |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
* – Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē komercsabiedrības ir uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku
Tabula Nr.2. Interneta piekļuves un
publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu
tirgus lielums pēc apgrozījuma no privātiem klientiem, Ls
(Latvijas Republika)
Operators |
2005.gads |
2006.gads |
2007.gads |
|||
Apgrozījums, Ls |
Tirgus daļa |
Apgrozījums, Ls |
Tirgus daļa |
Apgrozījums, Ls |
Tirgus daļa |
|
Lattelecom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<60% |
<60% |
<70% |
||||
Balticom A/S |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Baltkom* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Aldems* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Promaks* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Baltinet Data* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
MFL Serviss* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Tekalats* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Uninet* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
SV Nets* |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
MiTs |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Izzi |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
ProNets |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latbūvserviss |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Groteks |
0 |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Zemgales tīkli |
(*) |
0 |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
0 |
<5% |
<5% |
||||
Citi operatori Rīgā kopā |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<10% |
<5% |
<10% |
||||
Citi operatori reģionos kopā |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<30% |
<30% |
<30% |
||||
Kopā |
(*) |
100% |
(*) |
(*) |
100% |
* – Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē komercsabiedrības ir uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku
Ņemot vērā to, ka 2007.gadā ir atļautas BALTKOM apvienošanās ar SIA “Aldems”, SIA “Baltinet Data”, SIA “Promaks”, SIA “MFL Serviss”, SIA “SV Nets”, SIA “Tekalats” un SIA “Uninet”6, Konkurences padome uzskata, ka, vērtējot BALTKOM un LATBŪVSERVISS apvienošanos, ir pamats ņemt vērā BALTKOM, SIA “Aldems”, SIA “Baltinet Data”, SIA “Promaks”, SIA “MFL Serviss”, SIA “SV Nets”, SIA “Uninet” un SIA “Tekalats” kopējo tirgus daļu Latvijā 2007.gadā, kas gan pēc abonentu skaita, gan pēc apgrozījuma bija mazāka par 10% (pēc abonentu skaita – (*), pēc apgrozījuma – (*)). Līdz ar to Konkurences padome secina, ka BALTKOM tirgus daļa interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu tirgū Latvijā pēc apvienošanās nepārsniegs 10% (pēc abonentu skaita – (*) pēc apgrozījuma – (*))7.
Saskaņā ar Ziņojumā ietverto informāciju Salaspilī interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu tirgū darbojas SIA “Lattelecom”, SIA “Salaspils Datoru tīkli un informatīvās tehnoloģijas”, SIA “Baltkom”, SIA “Latvijas Datoru tīkli”, SIA “Signest”, SIA “Bas Grupa”, LATBŪVSERVISS. Iepriekš minēto komercsabiedrību tirgus daļas ir atspoguļotas sekojošās tabulās:
Tabula Nr.3. Interneta piekļuves un publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus lielums pēc privāto abonentu skaita (Salaspils)
Operators |
2005.gads |
2006.gads |
2007.gads |
|||
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
|
Lattelecom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<50% |
<50% |
<50% |
||||
Salaspils Datoru tīkli un informatīvās tehnoloģijas |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<30% |
<30% |
<30% |
||||
Baltkom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latvijas Datoru tīkli |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<20% |
<20% |
<20% |
||||
Signest |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<10% |
<10% |
<10% |
||||
Bas Grupa |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latbūvserviss |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<10% |
<10% |
<10% |
||||
Kopā |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
Tabula Nr.4. Interneta piekļuves un publisko datu un elektronisko ziņojumu pārraides pakalpojumu tirgus lielums pēc apgrozījuma no privātiem klientiem, Ls (Salaspils)
Operators |
2005.gads |
2006.gads |
2007.gads |
|||
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
Abonentu skaits |
Tirgus daļa |
|
Lattelecom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<70% |
<70% |
<70% |
||||
Salaspils Datoru tīkli un informatīvās tehnoloģijas |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<20% |
<20% |
<20% |
||||
Baltkom |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latvijas Datoru tīkli |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<10% |
<10% |
<10% |
||||
Signest |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Bas Grupa |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<5% |
<5% |
<5% |
||||
Latbūvserviss |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
(*) |
<10% |
<10% |
<10% |
||||
Kopā |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
(*) |
100% |
Konkurences padome konstatēja, ka Salaspils robežās situācija interneta piekļuves un datu pārraides tirgū būtiski neatšķiras no situācijas Latvijas Republikā kopumā. Par lielāko interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu tirgus dalībnieku Salaspilī atzīstams SIA “Lattelecom”, kura tirgus daļa 2007.gadā pēc apgrozījuma bija mazāka par 70%. LATBŪVSERVISS tirgus daļa 2007.gadā pēc apgrozījuma bija mazāka par 10%. Ņemot vērā pārējo interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu sniedzēju tirgus daļas konkrētajā tirgū, secināms, ka ir grūti konkurēt ar tādu elektronisko sakaru pakalpojumu komersantu kā SIA “Lattelecom”.
Saskaņā ar Ziņojumā ietverto informāciju LATBŪVSERVISS elektronisko sakaru tīkls ir uzbūvēts Zinātņu akadēmijas ciemata teritorijas robežās, tāpat arī Latvijas Valsts Mežzinātnes institūta “Silava” un Vecās Salaspils teritorijas robežās. Savukārt BALTKOM elektronisko sakaru tīkls ir uzbūvēts HES ciemata teritorijas robežās un Agrofirmas ciemata teritorijas robežās. Ņemot vērā minēto, Konkurences padome secina, ka apvienošanās dalībniekiem nepastāv elektronisko sakaru tīklu pārklājums Salaspilī. Vienlaicīgi Ziņojumā norādīts, ka Salaspils teritorijā iedzīvotājiem vienas mājas robežās ir izvēles iespēja starp vismaz diviem interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojumu sniedzējiem.
Konkrētajā tirgū pastāv šādas ienākšanas barjeras: 1) tirgū ir pakalpojuma sniedzējs, kas sasniedzis tāda mēroga ekonomiju, kas ļauj nodrošināt plašu elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu, ko patērētājiem ir izdevīgāk abonēt kopā ar interneta piekļuves pakalpojumiem (Lattelecom grupas apgrozījums 2006.finanšu gadā Latvijā bijis – LVL 143 712 0008); 2) izmaksas infrastruktūras izbūvei; 3) pieeja vietējai elektronisko sakaru infrastruktūrai (SIA “Lattelecom” kabeļu kanalizācijas īpašuma tiesības); 4) administratīvās barjeras (alternatīvas elektronisko sakaru infrastruktūras izveidei ir nepieciešami vairāku valsts institūciju saskaņojumi un atļaujas).
Ziņojumā ir norādīts, ka turpmākā interneta un datu pārraides pakalpojumu sniegšanas tirgus attīstība Salaspilī būs līdzīga kā Latvijā kopumā. Pēc prognozēm, kopējais privāto abonentu skaits Salaspilī līdz 2009.gada beigām pieaugs līdz 6 500. Proporcionāli abonentu dalījums starp interneta un datu pārraides pakalpojumu sniedzējiem būtiski nemainīsies. Tāpat Konkurences padomes rīcībā esošā informācija liecina par interneta pakalpojuma pieaugošu popularitāti. Interneta piekļuves pakalpojumu tirgus nav piesātināts un tirgū pastāv brīvs pieprasījums. Līdz ar to Konkurences padome secina, ka apvienošanās rezultātā neradīsies papildu barjeras ienākšanai konkrētajā tirgū. Apvienošanās sekmēs efektīvāko konkurenci konkrētajos tirgos, jo tādējādi tiks veicināta dominējošā uzņēmuma SIA “Lattelecom” konkurenta konkurētspēja.
Ņemot vērā iepriekš minēto, Konkurences padome uzskata, ka BALTKOM un LATBŪVSERVISS apvienošanās darījuma rezultātā situācija interneta piekļuves un datu pārraides pakalpojuma tirgū Salaspilī būtiski nemainīsies, tāpat neradīsies BALTKOM dominējošais stāvoklis, kā arī nenotiks konkurences būtiska samazināšanās.
Konkurences likuma 16.panta trešā
daļa nosaka, ka Konkurences padome ar lēmumu aizliedz
apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais
stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā
konkrētajā tirgū. Konkurences likuma 16.panta ceturtā daļa
nosaka,
ka, ja paziņotā tirgus dalībnieku apvienošanās neizraisa šā panta
trešajā daļā minētās sekas, Konkurences padome pieņem lēmumu, ar
kuru atļauj apvienošanos.
Saskaņā ar lietas izpētes gaitā secināto Konkurences padome konstatē, ka neizpildās Konkurences likuma 16.panta trešajā daļā minētās pazīmes un apvienošanās saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta ceturto daļu ir atļaujama.
Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 2.punktu, 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome
nolēma:
atļaut SIA “Baltkom TV SIA” un SIA “Latbūvserviss” apvienošanos, kas paredzēta, SIA “Baltkom TV SIA” iegūstot izšķirošu ietekmi SIA “Latbūvserviss”.
Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas.
(*) – Ierobežotas pieejamības informācija.
1 Konkurences padomes 20.02.2004. lēmums Nr. 16 lietā Nr. 712/03/05/10 Par SIA “Baltkom TV SIA” 04.11.2003. iesniegumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos” (www.kp.gov.lv); Konkurences padomes 23.09.2005. lēmums Nr. 47 lietā Nr.463/05/10/2 Par SIA “Baltkom TV SIA” 20.05.2005. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”.
2 Konkurences padomes 30.09.2005. lēmums Nr.48 lietā Nr. 497/05/10/3 Par SIA “Lattelekom” 30.05.2005. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 20.04.2006. lēmums Nr. 34 lietā “Par SIA “Jūlija O” 13.03.2006. iesniegumu Nr. 06/03–13/190–159”.
3 Konkurences padomes 30.09.2005. lēmums Nr.48 lietā Nr. 497/05/10/3 Par SIA “Lattelekom” 30.05.2005. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 20.04.2006. lēmums Nr. 34 lietā “Par SIA “Jūlija O” 13.03.2006. iesniegumu Nr. 06/03–13/190–159”.
4 Konkurences padomes 30.09.2005. lēmums Nr.48 lietā Nr. 497/05/10/3 Par SIA “Lattelekom” 30.05.2005. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”.
5 Konkurences padomes 03.10.2007. lēmums Nr. 124 lietā Nr. 2211/07/10/14 Par SIA “Baltkom TV SIA” 10.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 03.10.2007. lēmums Nr. 125 lietā Nr. 2233/07/10/15 Par SIA “Baltkom TV SIA” 12.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 10.10.2007. lēmums Nr. 129 lietā Nr. 2308/07/10/16 Par SIA “Baltkom TV SIA” 20.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”.
6 Konkurences padomes 04.09.2007. lēmums Nr. 106 lietā Nr. 1881/07/10/12 Par SIA “Baltkom TV SIA” 06.08.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 03.10.2007. lēmums Nr. 124 lietā Nr. 2211/07/10/14 Par SIA “Baltkom TV SIA” 10.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 03.10.2007. lēmums Nr. 125 lietā Nr. 2233/07/10/15 Par SIA “Baltkom TV SIA” 12.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 10.10.2007. lēmums Nr. 129 lietā Nr. 2308/07/10/16 Par SIA “Baltkom TV SIA” 20.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 24.10.2007. lēmums Nr. 137 lietā Nr. 2378/07/10/18 Par SIA “Baltkom TV SIA” 28.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 24.10.2007. lēmums Nr. 138 lietā Nr. 2377/07/10/19 Par SIA “Baltkom TV SIA” 28.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”; Konkurences padomes 24.10.2007. lēmums Nr. 139 lietā Nr. 2379/07/10/17 Par SIA “Baltkom TV SIA” 28.09.2007. ziņojumu “Par tirgus dalībnieku apvienošanos”.
7 28.12.2007. Konkurences padomē tika iesniegts ziņojums par BALTKOM un SIA “Zemgales tīkli” apvienošanos un ziņojums par BALTKOM un SIA “Groteks” apvienošanos. Ņemot vērā minēto, BALTKOM tirgus daļa Latvijas Republikas teritorijā teorētiski var pieaugt, taču jebkurā gadījumā tā būs mazāka par 10%.
8 SIA “Lattelecom” peļņa. Skat. Internetā: http://www.lattelecom.technology.lv/category.asp?catID=1646&ID=17017 (uz 24.08.2007.)
Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme