• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2008. gada 30. janvāra lēmums Nr. 14 "Par tirgus dalībnieku apvienošanos Lieta Nr.2140/07/06/28 Par a/s "Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija" un a/s "Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija" apvienošanos". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 6.02.2008., Nr. 20 https://www.vestnesis.lv/ta/id/170418-par-tirgus-dalibnieku-apvienosanos-lieta-nr-2140-07-06-28-par-a-s-siguldas-ciltslietu-un-maksligas-apseklosanas-stacija-un-a-s-...

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.15

Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Lieta Nr.5/08/05/1 Par Neste Jacobs Oy un Rintekno Oy apvienošanos

Vēl šajā numurā

06.02.2008., Nr. 20

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 14

Pieņemts: 30.01.2008.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Konkurences padomes lēmums Nr.14

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2008.gada 30.janvārī (prot. Nr.5, 2.§)

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

Lieta Nr.2140/07/06/28

Par a/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” un a/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” apvienošanos

Konkurences padome 31.08.2007. saņēma a/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” un a/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” 30.08.2007. ziņojumu par apvienošanos (turpmāk – Ziņojums).

Konkurences padome konstatēja, ka Ziņojums neatbilst Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumos Nr. 897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” (turpmāk tekstā – Noteikumi) noteiktajām prasībām. Pēc nepieciešamo papildinājumu saņemšanas par pilnīga Ziņojuma saņemšanas datumu uzskatāms 04.10.2007.

A/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” ir reģistrēta komercreģistrā, reģistrācijas Nr.40003013295. Juridiskā adrese: “Kalnabeites” 8, Siguldas pagasts, Siguldas novads, Rīgas rajons, LV–2150.

A/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” ir reģistrēta komercreģistrā, reģistrācijas Nr.40003017085. Juridiskā adrese: Jaunpils, Jaunpils pagasts, Tukuma rajons, LV–3145.

Izvērtējot Ziņojumā iesniegto un papildus iegūto informāciju, Konkurences padome

 

konstatēja:

1. A/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” (turpmāk – Siguldas CMAS) pamatdarbības veidi ir:

– piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu turēšana un audzēšana;

– pašu turēto piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu spermas ražošana un tās tirdzniecība;

– piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu spermas importēšana no ārvalstīm un tās tirdzniecība;

– piena kvalitātes kontroles analīžu laboratorijas pakalpojumi;

– mākslīgās apsēklošanas, imunoģenētikas laboratorijas, ciltsdarbu konsultāciju un dzīvnieku novērtēšanas pakalpojumu sniegšana.

2. A/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” (turpmāk – Kurzemes CMAS) pamatdarbības veidi ir:

– piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu turēšana un audzēšana;

– pašu turēto piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu spermas ražošana un tās tirdzniecība;

– piena govju ganāmpulka “sarkano”, “melnraibo” šķirņu vaislas buļļu un gaļas šķirņu vaislas buļļu spermas importēšana no ārvalstīm un tās tirdzniecība;

– mākslīgās apsēklošanas, ciltsdarbu konsultāciju un dzīvnieku novērtēšanas pakalpojumu sniegšana.

3. Saskaņā ar Ziņojumā minēto un Komerclikuma 335.pantā noteikto konkrētajā gadījumā apvienošanās veids ir saplūšana. Reorganizācijas procesā Kurzemes CMAS kā pievienojamā sabiedrība apvienosies ar Siguldas CMAS kā otru pievienojamo sabiedrību un abām sabiedrībām saplūstot tiks dibināta jauna akciju sabiedrība.

Reorganizācijas procesā Siguldas CMAS visu savu mantu (t.sk. tiesības un saistības) nodos apvienotajam tirgus dalībniekam.

Siguldas CMAS un Kurzemes CMAS saplūšanas rezultātā abas pievienojamās sabiedrības beigs pastāvēt un tiks izslēgtas no komercreģistra bez likvidācijas procesa.

Saskaņā ar Konkurences likuma 15. panta pirmās daļas 1. punktā noteikto tirgus dalībnieku apvienošanās ir “divu vai vairāku neatkarīgu tirgus dalībnieku apvienošanās, lai kļūtu par vienu tirgus dalībnieku (saplūšana)”.

Līdz ar to minētās darbības ir uzskatāmas par apvienošanos Konkurences likuma 15.panta izpratnē. Kurzemes CMAS un Siguldas CMAS ir uzskatāmas par apvienošanās dalībniecēm.

4. Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts, ka “Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei par to ziņojumu saskaņā ar šā likuma 16.pantu, ja pastāv viens no šādiem nosacījumiem:

1) apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā ir bijis ne mazāks kā 25 miljoni latu;

2) apvienošanā iesaistīto tirgus dalībnieku kopējā tirgus daļa konkrētajā tirgū pārsniedz 40 procentus.”

Apvienošanās dalībnieku kopējo apgrozījumu nosaka saskaņā ar Noteikumu IV sadaļu “Apgrozījuma aprēķināšana”. Saskaņā ar Ziņojumu Siguldas CMAS apgrozījums 2006. gadā bija LVL 740 055, bet Kurzemes CMAS apgrozījums 2006.gadā bija LVL 634 342.

Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju konkrētais tirgus, kuru, iespējams, varētu ietekmēt Siguldas CMAS un Kurzemes CMAS apvienošanās, ir piena govju ganāmpulka “sarkano” šķirņu vaislas buļļu spermas ražošana no pašu turētajiem vaislas buļļiem un tās tirdzniecība. Ziņojumā norādīts, ka apvienošanās dalībnieku tirgus daļa minētajā konkrētajā tirgū 2006.gadā pārsniedza 40 %.

Līdz ar to izpildās Konkurences likuma 15.panta otrās daļas 2.punktā paredzētais kritērijs – Kurzemes CMAS un Siguldas CMAS pirms apvienošanās bija pienākums iesniegt Ziņojumu par apvienošanos Konkurences padomē.

5. Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu konkrētie preču tirgi, kuri var tikt ietekmēti apvienošanās sakarā, ir:

– vaislas buļļu spermas tirdzniecība;

– piena kvalitātes kontroles analīžu pakalpojumu sniegšana (labturības prasību nodrošināšanai);

– mākslīgās apsēklošanas pakalpojumu sniegšana.

Pēc apvienošanās dalībnieku sniegtās informācijas gan Siguldas CMAS, gan Kurzemes CMAS klienti potenciāli ir visi lauksaimnieki, kuri tur govis un ražo pienu. Vēsturiski ir izveidojusies situācija, ka Siguldas CMAS klienti lielākoties ir izvietojušies Vidzemes reģionā, savukārt Kurzemes CMAS lielākie klienti atrodas Kurzemē, tomēr apvienošanās dalībnieki norāda, ka savstarpēja konkurence minētajos konkrētajos tirgos notiek arī citos Latvijas reģionos.

Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus Konkurences likuma 1.panta 3.punkta izpratnē šajā lietā ir Latvijas teritorija un nav pamata samazināt konkrēto tirgu, sadalot Latvijas teritoriju reģionos.

 

5.1. Vaislas buļļu spermas tirdzniecība

Šajā konkrētajā tirgū darbojas vairāki tirgus dalībnieki, lielākie no tiem ir Siguldas CMAS, Kurzemes CMAS un a/s “Latgales ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija”(turpmāk – Latgales CMAS). Salīdzinoši mazāki konkurenti ir SIA “Vidzemes veterinārais serviss” (galvenokārt strādā ar “meln­raibo” šķirņu vaislas buļļu spermas importu un tās realizāciju) un SIA “Fari Bovine”.

Vaislas buļlu spermas realizācija 2004–2006.gads

Komersanta nosaukums

Spermas realizācija (devas) 2004.gads

Tirgus daļa (%) 2004.gads

Spermas realizācija (devas) 2005.gads

Tirgus daļa (%) 2005.gads

Spermas realizācija (devas) 2006.gads

Tirgus daļa (%) 2006.gads

Siguldas CMAS

(*)

(*) (<30)

(*)

(*) (<40)

(*)

(*) (<40)

Kurzemes CMAS

(*)

(*) (<40)

(*)

(*) (<40)

(*)

(*) (<40)

Latgales CMAS

(*)

(*) (<30)

(*)

(*) (<30)

(*)

(*) (<30)

SIA “Vidzemes veterinārais serviss”

(*)

(*) (<10)

(*)

(*) (<10)

(*)

(*) (<10)

SIA “Fari Bovine”

(*)

(*) (<1)

Realizēts no rezervēm**

(*)

(*) (<20)

(*)

(*) (<10)

(*)

(*) (<10)

KOPĀ:

299630*

100

311026*

100

319020*

100

* Valsts aģentūras datu bāzē reģistrēto mākslīgo sēklojumu skaits.

** Realizēts no uzglabāšanas centru rīcībā esošajām iepriekšējo gadu rezervēm.

 

Pēc Konkurences padomes rīcībā esošajām ziņām, tirgus daļas šajā konkrētajā tirgū par laika periodu no 2004.gada līdz 2006.gadam, vadoties no realizētā bioprodukta apjoma, Siguldas CMAS svārstījās no (*) (<30) līdz (*) (<40), Kurzemes CMAS no (*) (<40) līdz (*) (<40), Latgales CMAS no (*) (<30) līdz (*) (<30), SIA “Vidzemes veterinārais serviss” no (*) (<10) līdz (*) (<10).

Lietā tika izvērtēts tirgus daļu sadalījums un tirgus dalībnieku sniegtā informācija par konkurences attīstību konkrētajā tirgū, izmantojot Hirshmann–Herfendall indeksu (turpmāk – HHI), kas ir plaši pielietojams rādītājs tirgus koncentrācijas analīzē. Pamatnostādnēs par horizontālo apvienošanos novērtēšanu saskaņā ar Padomes regulu par uzņēmumu koncentrāciju kontroli1 (turpmāk – Pamatnostādnes) noteikts, ja pēc apvienošanās HHI ir 1000 līdz 2000 un deltas koeficients zemāks par 250, vai apvienošanās gadījumā, kad HHI pēc apvienošanās ir augstāks par 2000 un deltas koeficients zemāks par 150, horizontālā apvienošanās parasti nerada bažas attiecībā uz konkurenci (Pamatnostādņu 20.punkts).

Konkurences padome konstatē, ka:

1) HHI pirms apvienošanās pēc apgrozījuma 2006.gadā ir 26462, kas ir augsti koncentrēta tirgus pazīme;

2) HHI pēc apvienošanās pēc apgrozījuma 2006.gadā ir 46303. Starpība vai deltas koeficients ir 1984.

Šādi HHI un deltas koeficienta rādītāju lielumi saskaņā ar Pamatnostādnēm liecina par to, ka apvienošanās var negatīvi ietekmēt konkurenci.

Ņemot vērā iepriekšminēto, jāsecina, ka apvienošanās rezultātā būtiski palielināsies un nostiprināsies apvienotā tirgus dalībnieka tirgus daļa vaislas buļļu spermas tirdzniecības tirgū, kas būtiski pārsniegs 40%, un tādējādi tiks radīts uzņēmums, kuram būs dominējošais stāvoklis konkrētajā tirgū. Pēc apvienošanās nākamā konkurenta tirgus daļa būs 2,5 reizes mazāka.

Apvienošanās dalībnieki jau pirms apvienošanās ir attīstījuši klientu piesaistīšanu un sniegto pakalpojumu un produktu noietu, kas ļauj tiem sekmīgi konkurēt ar citiem tirgus dalībniekiem. Lietas izpētes gaitā tiek secināts, ka lielākie tirgus dalībnieki (Siguldas CMAS, Kurzemes CMAS, Latgales CMAS) sniedz kompleksu pakalpojumu, t.i., vienlaikus notiek gan spermas, gan šķidrā slāpekļa (nepieciešams spermas uzglabāšanai) piegāde, nodrošinot arī piena pārraudzības analīžu pakalpojumu. Kompleksa pakalpojumu sniegšana samazina izmaksas un ļauj veiksmīgāk konkurēt ar mazākajiem tirgus dalībniekiem – SIA “Vidzemes veterinārais serviss” un SIA “Fari Bovine”.

Apvienošanās rezultātā šajā konkrētajā tirgū tiks likvidēta konkurence starp diviem lielākajiem konkurentiem. Pārējie tirgus dalībnieki ir salīdzinoši nelieli un tie nevar tikt uzskatīti par apvienotā tirgus dalībnieka pietiekami spēcīgiem, efektīviem konkurentiem. Tāpat Konkurences padome secina, ka ir apgrūtināta jaunu tirgus dalībnieku ienākšana konkrētajā tirgū, jo lietas izpētes gaitā konstatēts, ka tirgū ir salīdzinoši augstas administratīvās ienākšanas barjeras (sagatavošanas centriem un uzglabāšanas centriem, jāatbilst Ministru kabineta 27.06.2006. noteikumu Nr.529 “Veterinārās prasības buļļu spermas tirdzniecībai Eiropas Savienības dalībvalstīs un ievešanai no trešajām valstīm” prasībām, kā arī nepieciešami dažādi sertifikāti un atļaujas), kā dēļ pastāv arī finanšu ienākšanas barjeras.

Pēc Valsts aģentūras “Lauksaimniecības datu centrs” datiem, pamata govju šķirne Latvijā ir Latvijas brūnā šķirne, kas veido 74%, savukārt melnraibo šķirņu govju skaits veido 26%.

Kopējais slaucamo govju skaits

Govis

31.12.2003

31.12.2004

31.12.2005

31.12.2006

Holšteinas melnraibās

39669

42848

47971

51369

Sarkanās šķirnes (Latvijas brūnā)

114092

117115

121030

119581

Citas

3427

4979

7815

13782

Kopā

157188

164942

176816

184732

(Tabula sagatavota pēc Valsts aģentūras “Lauksaimniecības datu centrs” sniegtās informācijas.)

 

Konkurences padome secina, ka konkrētais tirgus pašlaik nav augošs, drīzāk stagnējošs. Siguldas CMAS un Kurzemes CMAS apvienošanās rezultātā būs apgrūtināta jaunu tirgus dalībnieku ienākšana tirgū, samazināsies patērētāju izvēles iespējas, arī tiks apgrūtināta citu tirgus dalībnieku darbība. Iespējama esošo tirgus dalībnieku izspiešana no konkrētā tirgus, tādējādi veicinot un nostiprinot apvienotā tirgus dalībnieka monopola stāvokli un spējas noteikt monopolcenas.

Būtisks apstāklis ir arī tas, ka mākslīgo apsēklošanas staciju pašražotā vaislas buļļu sperma un tās izvēles iespējas katram lauksaimniekam atbilst Latvijā vēsturiski izveidojušās piena govju ganāmpulka struktūrai – Latvijas govju ganāmpulki pārsvarā veidoti no “sarkanajām”, nevis “melnraibajām” šķirnēm. Citur pasaulē kopumā dominē “melnraibās šķirnes”. Lai gan piena ražotāji Latvijā kļūst arvien profesionālāki – iegādājas Holšteinas šķirnes govis, kurām ir salīdzinoši lielāks izslaukums un govis tiek sēklotas ar pēc iespējas augstvērtīgāku bioproduktu, tomēr Konkurences padomes lietā iegūtā informācija liecina, ka “Latvijas brūno” šķirņu vaislas buļļu spermas realizācijas apjomi samazinās minimāli.

 

5.2. Piena kvalitātes kontroles analīžu pakalpojumu sniegšana (lai nodrošinātu labturības prasības)

Ministru kabineta 27.11.2007. noteikumi Nr.811 “Slaucamo govju pārraudzības kārtība” nosaka kārtību, kādā veic slaucamo govju pārraudzību.

Slaucamo govju pārraudzības galvenais mērķis ir palīdzēt sekmēt zemnieku spēju palielināt ganāmpulku produktivitāti un līdz ar to arī ienākumus. Slaucamo govju pārraudzība ir brīvprātīgs pasākums, kuru izvēlas ganāmpulka īpašnieks, bet valsts palīdz, subsidējot piena pārraudzības analīžu veikšanu un nogādājot informāciju ganāmpulka īpašniekam.

Pirms slaucamo govju pārraudzības uzsākšanas ganāmpulka īpašnieks slēdz līgumu ar piena kvalitātes analīžu laboratoriju, kas ir akreditēta valsts aģentūrā “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs”. Slaucamo govju pārraudzība nav piesaistītas zemnieka dzīves vietai, piena pārraudzības analīzes var veikt jebkurā laboratorijā.
Piena pārraudzības dati atspoguļo arī to, cik sekmīga ir bijusi ēdināšana un saimniecības plānošana iepriekšējā periodā. Izdevumi lopbarības iegādei sasniedz 60% no visiem piensaimniecības izdevumiem, tādēļ izmantojot pārraudzības datus, īpašnieks var izrēķināt optimālo lopbarības daudzumu un sagatavot sabalansētu barību, lai sasniegtu galveno mērķi – samazinātu izmaksas un palielinātu peļņu.

Pēc Konkurences padomes rīcībā esošās informācijas Latvijā piena pārraudzības analīzes var veikt Siguldas CMAS, Latgales CMAS un SIA “Piensaimnieku laboratorija”. Kurzemes CMAS ar piena pārraudzības analīžu veikšanu nenodarbojas, bet nodarbojas ar piena paraugu trans­portēšanu uz Siguldas CMAS. Pēc apvienošanās dalībnieku sniegtās informācijas Siguldas CMAS veic apmēram 80% no visām piena pārraudzības analīzēm. Ņemot vērā iepriekšminēto, var secināt, ka Siguldas CMAS šajā konkrētajā tirgū ir dominējošā stāvoklī. Apvienošanās rezultātā jaunajam tirgus dalībniekam, salīdzinot ar citiem tirgus dalībniekiem konkrētajā tirgū, būs pieejami lielāki finanšu resursi, kas radīs konkurentu izspiešanas iespēju no konkrētā tirgus, iespējams, tiks radīts monopola stāvoklis, līdz ar to tiks samazināta patērētāju izvēle.

Arī šajā konkrētajā tirgū ir salīdzinoši augstas ienākšanas barjeras gan finanšu, gan administratīvās.

Pēc Latgales CMAS un Siguldas CMAS sniegtās informācijas – apgrozījuma īpatsvars, kas tiek iegūts no valsts subsīdijām par piena pārraudzības analīžu veikšanu, ir apmēram (*) (<40).

 

5.3. Mākslīgās apsēklošanas pakalpojumu sniegšana

Ar mākslīgās apsēklošanas pakalpojuma sniegšanu nodarbojas gan Siguldas CMAS, gan Kurzemes CMAS, katrā uzņēmumā strādā 2 sertificēti mākslīgās apsēklošanas speciālisti.

Pēc Ciltslietu valsts inspekcijas sniegtās informācijas, Latvijā pašlaik ir 461 sertificēts mākslīgās apsēklošanas speciālists (tajā skaitā individuālie mākslīgās apsēklošanas speciālisti un zemnieki, kuri ir izgājuši sertifikāciju (mākslīgo apsēklošanu var veikt tikai savā ganāmpulkā)).

Ņemot vērā iepriekšminēto, Konkurences padome uzskata, ka konkrētajā tirgū neizveidosies dominējošais stāvoklis, jo minēto pakalpojumu sniedz ievērojams skaits mākslīgās apsēklošanas speciālistu.

No minētās informācijas tiek secināts, ka apvienotā tirgus dalībnieka tirgus daļa šajā konkrētajā tirgū nepārsniegs 40%. Tādējādi nav pamata uzskatīt, ka apvienošanās rezultātā var tikt būtiski samazināta konkurence konkrētajā tirgū.

 

6. Konkurentu viedoklis par minēto apvienošanos nav viennozīmīgs. Latgales CMAS vērtējums pārsvarā ir negatīvs.

SIA “Vidzemes veterinārais serviss” ir sniegusi viedokli, ka apvienošanās nebūtu vēlama un kropļotu jau tā monopolizēto buļļu spermas izplatīšanas tirgu. Apvienojoties Siguldas CMAS un Kurzemes CMAS, tās kontrolētu aptuveni 80% Latvijas buļļu spermas tirgu un turpmākā tirgus attīstība ir grūti prognozējama.

Savukārt SIA “Fari Bovine” nav iebildumu pret tirgus dalībnieku apvienošanos.

 

7. Apvienošanās dalībnieki Ziņojumā kā argumentu konkrētās apvienošanās atļaušanai norādījuši uz situāciju, kāda bija minētajā nozarē Lietuvā. Lietuvā pirms pieciem gadiem bija piecas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacijas. Lielāka piena lopkopības tirgus dēļ Lietuvā ir notikusi strauja lielāko ārzemju buļļu spermas ražotāju Eiropā un ASV ienākšana (ienākot ar savu produkciju Lietuvā par dempinga cenām). Rezultātā četras no piecām mākslīgās apsēklošanas stacijām ir bankrotējušas, palikusi tikai viena stacija, kas spēj vēl saimniekot, pateicoties ievērojamam valsts atbalstam. Tā rezultātā Lietuvā kāpj importētās buļļu spermas cenas, kas ir viens no faktoriem, kāpēc pēdējo gadu laikā Lietuvas govju ganāmpulks ir krities par 25%.

Lietuvas Lauksaimniecības ministrija sniegtajā atbildē Konkurences padomei šo informāciju neapstiprina, norādot, ka šobrīd Lietuvā ir septiņas komercsabiedrības, kuras veic buļļu spermas tirdzniecību. Līdz ar to minētais apvienošanās dalībnieku arguments netiek uzskatīts par pamatotu.

 

8. Konkurences likuma 16.panta trešā daļā nosaka, ka Konkurences padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū.

Konkurences padome secina, ka, apvienojoties Kurzemes CMAS un Siguldas CMAS, izveidosies apvienotā tirgus dalībnieka dominējošais stāvoklis, kam nav citu potenciāli efektīvu konkurentu, vaislas buļļu spermas tirdzniecības tirgū Latvijā. Savukārt piena kvalitātes kontroles analīžu pakalpojumu sniegšanas tirgū Latvijā apvienošanās rezultātā nostiprināsies apvienotā tirgus dalībnieka tirgus daļa. Ņemot vērā, ka jau pirms apvienošanās šajā tirgū ir ierobežota konkurence, tiek secināts, ka apvienošanās rezultātā negatīvā ietekme tajā vēl vairāk tiks pastiprināta.

Tā kā Latvijā dominē Latvijas brūnās šķirnes govis, kamēr pasaulē kopumā dominē melnraibās šķirnes govis, Konkurences padome secina, ka CMAS pašu turēto sarkano šķirņu vaislas buļļu spermas tirdzniecība konkrētajā tirgū vēl ilgi būs aktuāla, jo ir nepieciešams ilgs laika posms, lai melnraibās šķirnes kļūtu dominējošas Latvijā.

Konkurences padome uzskata, ka pašreiz konkrēto tirgu apstākļi ļauj Siguldas CMAS un Kurzemes CMAS darboties atsevišķi, pozitīvi ietekmējot konkurences attīstību.

Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 6. panta pirmās daļas 4.punktu, 8. panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 1.punktu, 15.panta otrās daļas 2.punktu, 16. panta otro un trešo daļu, Konkurences padome

 

nolēma:

aizliegt a/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” un a/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” apvienošanos, a/s “Kurzemes ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” un a/s “Siguldas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas stacija” kļūstot par vienu tirgus dalībnieku (saplūstot).

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8. panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.

(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

 

1 Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis C31/3, 05.02.2004.

2 (*)2+(*)2+(*)2+(*)2

3 (*)2+(*)2+(*)2

Konkurences padomes priekšsēdētāja I.Jaunzeme

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!