Par vienādu nodevu sistēmu 67 nozīmīgākajās ES lidostās
Ieviešot vienādu nodevu sistēmu nozīmīgākajās lidostās, Eiropas Savienība vēlas novērst, ka tās ļaunprātīgi izmanto savas tirgus līderpozīcijas. Eiropas Parlaments šādu priekšlikumu atbalsta, taču prasa samazināt lidostu skaitu no 150 līdz 67, uz kurām direktīva attieksies. Jebkurā gadījumā jaunās prasības skartu gan Rīgas, gan Viļņas, gan Tallinas lidostas.
Eiropas Komisija ir ierosinājusi vienādu nodevu sistēmu attiecināt uz lidostām, kuru gada apgrozījums pārsniedz 1 miljonu pasažieru. Savukārt Eiropas Parlaments, direktīvu izskatot pirmajā lasījumā, kā minimumu ieteica noteikt 5 miljonus pasažieru jeb 15% no attiecīgās dalībvalsts kopējā gaisa pasažieru apgrozījuma. Deputāti uzsver, ka direktīva jāattiecina tikai uz lidostām, kurām tirgū var būt dominējoša pozīcija, un to nosaka atbilstoši Eiropas Statistikas biroja datiem. Ar Parlamenta ierosinātajiem kritērijiem direktīva attiektos uz 67 ES lidostām, nevis 150, kā tas būtu saskaņā ar Eiropas Komisijas sākotnējo priekšlikumu.
“Manuprāt, aviācijas tirgus ir tieši tā transporta nozare, kas prasa Eiropas regulējumu, jo šeit dalībvalstu nacionālie tirgi spēlē mazāku lomu,” debatēs norādīja Roberts Zīle (Nāciju Eiropas grupa). “Mani gandarī, ka Transporta komiteja rada kompromisu, ka nodevu atlaides var būt piemērojamas atkarībā no pakalpojumu kvalitātes, nevis kvantitātes, kā arī uz jaunajiem maršrutiem.”
Direktīva vienpadsmit pantos nosaka principus, kas būs jāievēro lidostām, iekasējot nodevas. Tā paredz konsultācijas ar lidostas lietotājiem (aviopārvadātājiem) un to, ka nodevu sistēmai jābūt pārskatāmai. Tā prasa neatkarīgas regulatīvas iestādes darbību, kuras uzdevums — rūpēties, lai pilnībā tiktu izpildītas direktīvas prasības. Deputāti turklāt prasa, lai šis regulators izstrādātu procedūru domstarpību risināšanai starp lidostas pārvaldi un aviopārvadātāju.
Deputāti arī vēlas precizēt, ka lidostas var palielināt nodevas, lai finansētu jaunus infrastruktūras projektus, ar noteikumu, ka ir notikusi iepriekšēja apspriešanās ar lidostas lietotājiem.
Ar lidostas nodevu saprot maksājumus par pakalpojumiem, kas saistīti ar lidmašīnu nolaišanos, pacelšanos, apgaismojumu un novietošanu, kā arī ar pasažieru un kravu apkalpošanu.
Parlaments rezolūciju 15.janvārī pieņēma ar 613 balsīm par, 33 pret, 51 atturoties.
Par direktīvu Parlaments un ES Padome (dalībvalstis) lemj kopīgi. Tagad, kad tā izskatīta Parlamentā, to vērtēs ES Padome, un sagaidāms, ka likumprojekts atgriezīsies Parlamentā uz otro lasījumu. Pēc pieņemšanas direktīva būs jāvieš dalībvalstu likumos pusotra gada laikā.
EP Transporta un tūrisma komitejas ierosinātais lidostu saraksts:
1. Alikante
2. Amsterdama/Schiphol
3. Atēnas/Eleftherios Venizelos
4. Barselona
5. Berlīne/Schoenefeld
6. Berlīne/Tegel
7. Birmingema
8. Burgasa
9. Bratislava
10. Bristole
11. Brisele/Brussels-National
12. Bukareste/Henri Coanda
13. Budapešta/Ferihegy
14. Katānija/Fontanarossa
15. Dublina
16. Diseldorfa
17. Edinburga
18. Faro
19. Frankfurte pie Mainas
20. Glāzgova
21. Grankanārija
22. Hamburga
23. Hannovere
24. Helsinki/Vantaa
25. Herakliona/Nikos Kazantzakis
26. Kopenhāgena/Kastrup
27. Ķelne/Bonna
28. Lansarote
29. Larnaka/INTL
30. Lisabona
31. Ļubļana
32. Londona/Gatwick
33. Londona/Heathrow
34. Londona/Luton
35. Londona/Stansted
36. Luksemburga
37. Liona/Saint-Exupery
38. Madride/Barajas
39. Malaga
40. Malta/Luqa
41. Mančestra
42. Marseļa/Provence
43. Milāna/Linate
44. Milāna/Malpensa
45. Minhene
46. Ņūkāsla
47. Nica/Côte d´Azur
48. Pafosa/INTL
49. Palma de Maljorka
50. Parīze/Charles de Gaulle
51. Parīze/Orly
52. Prāga/Ruzyne
53. Rīga
54. Roda/Diagoras
55. Roma/Fiumicino
56. Sofija
57. Stokholma/Arlanda
58. Štutgarte
59. Tallina
60. Tenerife – Tenerife Sur/Reina Sofia
61. Timišoara
62. Tulūza – Blagnac; Toulouse/CCER
63. Varna
64. Venēcija/Tessera
65. Viļņa
66. Varšava/Okecie
67. Vīne/Schwechat