Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam
lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).
Ministru kabineta sēdē: 2008.gada
12.februārī
ĀM: Par Latvijas nozaru politiku
virzību Portugāles prezidentūrā un plānoto attīstību Slovēnijas
prezidentūrā
Ārlietu ministrs Māris Riekstiņš 12.februāra
Ministru kabineta sēdē prezentēja informatīvo ziņojumu “Par
nozaru politiku virzību Portugāles prezidentūrā un plānoto
attīstību Slovēnijas prezidentūrā”.
2007.gada otrajā pusē prezidējošās valsts
funkcijas ES Padomē veica Portugāle. Par tās lielāko veikumu
uzskatāma Lisabonas līguma parakstīšana pagājušā gada
13.decembrī, kas noslēdza vairākus gadus ilgušās debates par
nepieciešamajām reformām ES. 2008.gada laikā plānota Lisabonas
līguma ratifikācija dalībvalstīs, lai tas varētu stāties spēkā
2009.gada 1.janvārī. Latvijā Lisabonas līgumu ir plānots
ratificēt šā gada pirmajā pusē.
Lai prognozētu ES tālāko attīstību un nākotnes
izaicinājumus, 2007.gada 14.decembra Eiropadomē tika pieņemts
lēmums par neatkarīgas Pārdomu grupas izveidi. Par tās
priekšsēdētāja vietnieci tika apstiprināta bijusī Latvijas
Republikas Valsts prezidente Vaira Vīķe-Freiberga.
Tāpat Portugāles prezidentūras laikā tika
pieņemts lēmums par Šengenas telpas paplašināšanu un
robežkontroles atcelšanu uz deviņu jauno ES dalībvalstu iekšējām
robežām. Liela uzmanība tika veltīta ES globālās konkurētspējas
uzlabošanai un Kopienas iekšējā tirgus pilnveidošanai, uzsverot
arī sociālās kohēzijas un finanšu ilgtspējības nozīmību. Kā jauna
tendence ES līmenī iezīmējas vides aizsardzības aspektu
integrēšana citās ES politikās, piemēram, transporta un
enerģētikas. Portugāles prezidentūras laikā aizsākās diskusijas
arī par Trešo enerģētikas paketi, kurā Eiropas Komisija saskata
efektīvu instrumentu ES enerģētiskās neatkarības
nodrošināšanai.
Enerģētika un ar to cieši saistītie klimata
pārmaiņu jautājumi, ES izaugsmes un konkurētspējas stiprināšana
būs galvenās Slovēnijas prezidentūras prioritātes. Jau šā gada
23.janvārī tika publicēta Klimata un enerģētikas pakete, par kuru
valstu un valdību vadītāji diskutēs 2008.gada pavasara Eiropadomē
līdzās atjaunotās Kopienas Lisabonas stratēģijas 2008.–2010.gadam
apstiprināšanai un viedokļu apmaiņai par kohēzijas politikas
nākotni. Tāpat turpināsies darbs pie kopējās lauksaimniecības
politikas “veselības pārbaudes”, Kopienas iekšējā tirgus darbības
uzlabošanas, Eiropas sociālā modeļa izveides, kā arī jautājumiem
ekonomiskās migrācijas, transporta ilgtspējības un
krimināltiesību jomā.
Īpaši aktīva rīcība gan ekspertu, gan
politiskajā līmenī būs nepieciešama, lai pārstāvētu Latvijas
intereses diskusijās par kopējās enerģētikas politikas
izstrādāšanu un ieviešanu, kā arī par klimata pārmaiņu
samazināšanas pasākumiem ES. Īstenojot pasākumus dažādās ES
politikas jomās, nepieciešams ņemt vērā dalībvalstu atšķirīgos
tautsaimniecības izaugsmes tempus, tautsaimniecības nozaru
dažādību, labklājības līmeni un pieejamos resursus.
Šādu informatīvo ziņojumu Ārlietu ministrija
sadarbībā ar nozaru ministrijām gatavo divas reizes gadā,
mainoties ES Padomē prezidējošai valstij.
Ziņojums veidots kā koncentrēts pārskats par
nozaru politiku attīstību, atspoguļojot Latvijai būtisko ES
politikas dokumentu un tiesību aktu projektu virzību Portugāles
prezidentūras laikā un plānoto attīstību Slovēnijas prezidentūrā.
Izvērtējot Slovēnijas prezidentūras izstrādāto darba programmu,
noteikti tie Latvijai prioritārie jautājumi, kuros Latvijas
nacionālo interešu pārstāvībai būtu pievēršama īpaša
uzmanība.
Ārlietu ministrijas Informācijas un
sabiedrisko attiecību departaments
EM: Par Dabasgāzes piegādes un
lietošanas noteikumiem
Ministru kabinets (MK) 12.februārī
apstiprināja Ekonomikas ministrijas izstrādātos Dabasgāzes
piegādes un lietošanas noteikumus, kas nosaka attiecības starp
dabasgāzes piegādātāju un lietotājiem, piegādes kārtību, prasības
norēķinos par patērēto dabasgāzi un dabasgāzes lietotāju un
piegādātāju pienākumus un tiesības.
Noteikumi paredz, ka dabasgāzes piegāde
lietotājam notiek saskaņā ar šiem noteikumiem un piegādes līgumu,
kas tiek noslēgts starp piegādātāju un lietotāju, kā arī, ja
persona, kas lieto dabasgāzi, nav noslēgusi līgumu, piegādātājs
var pārtraukt dabasgāzes piegādi, iepriekš par to nebrīdinot.
Jaunu objektu piegādātājs pieslēdz dabasgāzes sistēmai tikai pēc
tam, kad ir noslēgts piegādes līgums starp lietotāju un
piegādātāju. Tāpat ir noteikts, ka lietotājs pats var izvēlēties
sev nepieciešamo dabasgāzes apgādes drošumu, izmantojot citu
kurināmo dabasgāzes piegādes pārtraukumu laikā.
MK
noteikumi paredz, ka lietotāju dabasgāzes apgādes sistēmām jābūt
aprīkotām ar dabasgāzes uzskaites mēraparātiem vai gāzes patēriņa
skaitītajiem, kas ir lietotāja, izņemot mājsaimniecības
lietotāju, īpašums. Ir noteikts, ka dabasgāzes patēriņa uzskaitei
drīkst izmantot tikai tādus mēraparātus un skaitītājus, kas
atbilst metroloģiskajām prasībām mērīšanas līdzekļiem. Norēķini
par piegādāto un patērēto dabasgāzi tiek veikti atbilstoši
uzskaites mēraparātu rādījumiem. Noteikumi paredz, ka piegādātājs
pārdod dabasgāzi lietotājam par tarifiem, kas ir apstiprināti un
publicēti likumā “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” un
Enerģētikas likumā noteiktajā kārtībā.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību
nodaļa
FM: Par grozījumiem likumā par
Valsts ieņēmumu dienestu
12.februārī Ministru kabinets izskatīja
grozījumu projektu likumam par Valsts ieņēmumu dienestu (VID).
Grozījumi saskaņo vairākas likuma normas ar citiem tiesību
aktiem, tai skaitā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”, precizē
kārtību, kādā VID sniedz atzinumu kriminālprocesā, pamatojoties
uz kriminālprocesa virzītāja pieprasījumu.
Tāpat izmaiņas papildina likumu ar tiesisko
regulējumu, kas skar kontroles pasākumus būvniecības jomā,
nosaka, ka VID rīkojuma (lēmuma) par juridisko un fizisko personu
norēķinu operāciju apturēšanu apstrīdēšana un pārsūdzēšana
neaptur tā izpildi, kā arī precizē VID sakaru virsnieku pabalstu
un kompensāciju apmēra noteikšanas un izmaksas kārtību un citas
normas.
Tā
kā Latvijā būvniecības jomā pastāv liels nelegālās nodarbinātības
un aplokšņu algu īpatsvars – par lielu skaitu nodarbināto nemaksā
nodokļus vai maksā tikai daļēji, bet VID kontroles pasākumos
iesaistītajām pilnvarotajām personām ir ierobežotas tiesības
apmeklēt būvobjektus, tad grozījumu projekts paredz papildināt
likumu ar tiesisko regulējumu, kas pilnvaro VID ierēdņus apmeklēt
un veikt kontroles pasākumus būvobjektos.
Aktuāls ir jautājums par nosūtītiem VID sakaru
virsniekiem pārstāvībai Eiropas Policijas biroja Latvijas sakaru
virsnieku birojā. ES labā prakse un VID līdzšinējā sadarbība ar
Valsts policijas Eiropola nacionālo biroju noziedzības
apkarošanas jomā norāda uz nepieciešamību nosūtīt sakaru
virsnieku darbam Eiropas Policijas birojā, lai veicinātu
informācijas apmaiņu un tādējādi atvieglotu VID Muitas
kriminālpārvaldes un Finanšu policijas pārvaldes darbu. Šobrīd
normatīvie akti neparedz regulējumu VID sakaru virsnieka pabalstu
un kompensāciju apmēra noteikšanai un izmaksas kārtībai, tādēļ
šāda kārtība ir iestrādāta likuma grozījumu projektā.
Pašlaik VID ir tiesības izdot rīkojumu apturēt
juridisko un fizisko personu norēķinu operācijas. Šāda rīkojuma
jeb lēmuma apstrīdēšanas vai pārsūdzēšanas gadījumā saskaņā ar
Administratīvā procesa likumu tā darbība var tikt apturēta, un
tas apdraud šāda tiesiskā instrumenta efektīvu izmantošanu. Tādēļ
likuma grozījumu projektā ir noteikts, ka rīkojums (lēmums) par
norēķinu operāciju apturēšanu stājas spēkā ar tā pieņemšanas
dienu un tā apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi.
Grozījumi likumā arīdzan saskaņo likuma normas
ar citiem tiesību aktiem.
FM: Par grozījumiem Ieguldījumu
pārvaldes sabiedrību likumā
Lai sakārtotu ieguldījumu fondu darbību,
uzlabotu šo fondu pakalpojumu piedāvājumu, kā arī radītu vienotus
noteikumus to darbībai Eiropas Savienības dalībvalstīs, Ministru
kabinets 12.februārī apstiprināja grozījumus Ieguldījumu
pārvaldes sabiedrību likumā.
Kopš likuma pieņemšanas 1998.gadā finanšu
tirgū tirgoto finanšu instrumentu klāsts ir ievērojami pieaudzis,
kas savukārt ir radījis šaubas, vai likuma definīcijas aptver
visas finanšu instrumentu kategorijas. Tāpat, piemērojot
atsevišķas likuma normas praksē, ir radusies nepieciešamība tās
pilnveidot.
Valdības apstiprinātie grozījumi likumā
paplašina ieguldījumu pārvaldes sabiedrību sniegto pakalpojumu
loku, paskaidro atsevišķas definīcijas un precizē vairākus likuma
pantus, lai atvieglotu tā piemērošanu praksē un nodrošinātu
likuma normu nepārprotamu izpratni.
Tāpat izmaiņas paredzētas, lai:
•
netiktu ierobežots to subjektu loks, kas ir tiesīgi turēt
ieguldījumu pārvaldes sabiedrību ieguldījumu fondu līdzekļus un
precizētu to ieguldījumu pārvaldes sabiedrību ieguldījumu fondu
līdzekļu turētāju loku, kam ir tiesības darboties
Latvijā;
•
precizētu darījumu partneru loku ārpus regulētā tirgū veiktajiem
darījumiem ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem;
•
padarītu pārskatāmāku slēgto ieguldījumu fondu līdzekļu
ieguldīšanu nekustamajā īpašumā;
•
pilnveidotu ieguldījumu pārvaldes sabiedrību reorganizācijas un
likvidācijas procesu;
•
palielinātu slēgto ieguldījumu fondu līdzekļu ieguldījumu apmēru
atsevišķos ieguldījumu objektos;
•
precizētu apakšfondu pārskatu sagatavošanas kārtību
u.c.
Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likums regulē
kārtību, kādā tiek publiski piesaistīti naudas līdzekļi Latvijā
un veikta to apvienota ieguldīšana šajā likumā noteiktajos
ieguldījumu objektos un dažādos finanšu instrumentos.
Likumprojekts vēl jāizskata
Saeimā.
FM: Par prēmijām un atalgojumu
valsts augstākajām amatpersonām
Interešu konflikta novēršanai valsts augstāko
amatpersonu darbībā optimālais risinājums būtu noteikt, ka šīm
amatpersonām netiek paredzēta iespēja saņemt prēmijas. Tādējādi
tiktu novērsta arī valsts budžeta līdzekļu neobjektīva
izmantošana, kā arī nodrošināta prakse, kas ir līdzvērtīga
ārvalstīs esošajai. Ar šādiem īpaši izveidotās darba grupas
secinājumiem valdību 12.februārī iepazīstināja Finanšu ministrija
(FM).
Par tiesību normu pārkāpumiem prēmiju izmaksā
augstākajām amatpersonām ziņojumu Saeimai bija sniegusi Valsts
kontrole.
Ministru prezidenta uzdevumā līdzšinējo praksi
augstāko amatpersonu prēmēšanā analizēja darba grupa, kurā tika
iekļauti pārstāvji no Finanšu ministrijas, Tieslietu ministrijas,
Valsts kancelejas, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja un
Valsts civildienesta pārvaldes.
Augstākās amatpersonas ir pastāvīgo
institūciju vadītāji, kuri neatrodas citu amatpersonu padotībā un
kurus ieceļ Saeima – ģenerālprokurors, Satversmes tiesas
priekšsēdētājs, Augstākās tiesas priekšsēdētājs, Sabiedrisko
pakalpojumu regulatora priekšsēdētājs, valsts kontrolieris,
tiesībsargs u.c.
Atbilstoši valstī pastāvošajai praksei
prēmijas tiek piešķirtas par darba ieguldījumu institūcijas mērķu
sasniegšanā, izvērtējot konkrēta darbinieka darba izpildi, tās
rezultātu kvalitāti, termiņu ievērošanu un citus faktorus.
Darbiniekiem prēmiju apmēru nosaka augstāka amatpersona. Latvijas
likumi neparedz prēmijas tādām valsts amatpersonām kā Valsts
prezidents un Saeimas deputāti. Arī ārvalstu pieredze liecina,
ka, piemēram, Eiropas valstīs – Somijā, Zviedrijā, Igaunijā u.c.
valstīs, kā arī Amerikas Savienotajās Valstīs valsts augstākajām
amatpersonām prēmijas netiek maksātas.
Savukārt likums “Par interešu konflikta
novēršanu valsts amatpersonu darbībā” nosaka izņēmuma gadījumus
šādām valsts amatpersonām – Saeimas deputāti, Ministru kabineta
locekļi vai pašvaldības domes (padomes) deputāti –, kuras
var lemt par savu atalgojumu. Izņēmuma gadījumi neattiecas uz
citām valsts augstākajām amatpersonām, tādējādi nav iespējams
novērst interešu konfliktu prēmiju noteikšanā, jo nav augstāku
amatpersonu, kas vērtētu viņu darbu. Tāpat arī nav metodikas, kā
novērtēt šo iestāžu vadītāju darbu. Jautājums par valsts augstāko
amatpersonu prēmēšanu likumos pilnībā nav noregulēts, kā arī nav
vienotas pieejas atalgojuma noteikšanā.
FM
savā ziņojumā ierosina vienlaikus risināt arī jautājumu par
vienotu pieeju augstāko amatpersonu mēneša amatalgu noteikšanai –
daļai no valsts augstākajām amatpersonām mēneša amatalgas ir
piesaistītas valstī strādājošo vidējai mēneša bruto darba
samaksai, varētu izvērtēt iespēju attiecināt šo principu arī uz
citām amatpersonām.
Lai atalgojuma sistēmu valsts augstākajām
amatpersonām sakārtotu, ir jāizstrādā grozījumi vairākos likumos:
Valsts kontroles likumā, Prokuratūras likumā, likumā “Par tiesu
varu”, radio un televīzijas likumā, tiesībsarga likumā, likumā
“Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, likumā “Par zemes
komisijām”, likumā “Par Centrālo vēlēšanu komisiju”, Satversmes
tiesas likumā.
Valdība nolēma šā uzdevuma veikšanu uzticēt
jaunai darba grupai – FM līdz 1.aprīlim jāsagatavo Ministru
prezidenta rīkojuma projekts par tās izveidi. Darba grupas
uzdevums būs sagatavot priekšlikumus par nepieciešamajiem
grozījumiem normatīvajos aktos, lai nodrošinātu vienotu pieeju
valsts augstāko amatpersonu darba samaksas noteikšanai, kā arī
paredzētu, ka valsts augstākajām amatpersonām netiek paredzēta
prēmiju saņemšanas iespēja. Tiesību aktu projektus pirms
iesniegšanas valdībā izskatīs Valsts sektora darba samaksas
komisija.
FM: Par valsts iepirkumu
pārstrukturēšanu
Norādot uz nepieciešamību pārskatīt plānus
valsts iepirkumu veikšanā un Eiropas Savienības (ES) fondu
apguvē, 12.februārī Ministru kabinets (MK) vienojās par
uzdevumiem, kas no valdības puses veicami, lai uzlabotu plānoto
valsts budžeta izdevumu izlietojuma procesu. Par šo uzdevumu
veikšanu valdība lēma, uzklausot Finanšu ministrijas (FM) un
Latvijas Bankas (LB) sagatavoto informāciju par tautsaimniecības
attīstības tendencēm.
LB
prezidenta ziņojumu “Latvijas tautsaimniecības attīstības
tendences un banku sektors” un FM sniegto informatīvo ziņojumu
par Inflācijas samazināšanas plāna izpildes gaitu valdība
uzklausīja 5.februāra sēdē.
Otrdien MK ministrijām un citām centrālajām
valsts iestādēm uzdeva pārskatīt savus plānotos iepirkumu
veikšanas grafikus, nepieciešamības gadījumā tos
pārstrukturizējot, lai jau no gada sākuma īstenotu savlaicīgus,
regulārus iepirkumus un neatliktu tos uz otro pusgadu vai gada
beigām. FM uzdots nodrošināt kontroli pār valsts iepirkuma
plānošanu un izpildi – līdz 20.februārim FM nosūtīs ministrijām
veidlapas informācijas iegūšanai un noteiks veidlapu iesniegšanas
termiņu. Ministrijām būs jāsniedz atskaites FM, savukārt pēc
informācijas apkopošanas būs jāsniedz ziņojumi valdībai par
valsts iepirkumu izpildi.
Tāpat FM jāsagatavo un finanšu ministram MK
jāiesniedz informatīvais ziņojums par iespējām pilnveidot
normatīvos aktos, lai mazinātu iespējas nepamatoti kavēt valsts
iepirkumu procedūras.
Savukārt, lai paātrinātu ES fondu apguves
procesu 2008.gadā, īpašu uzdevumu ministram ES finanšu pārvaldes
lietās valdība uzdeva sniegt priekšlikumus par ES fondu vadībā
iesaistītajām ministrijām veicamajiem uzdevumiem. Ministram
arīdzan līdz 30.aprīlim uzdots iesniegt izskatīšanai MK
informatīvo ziņojumu par ES finanšu resursu apguvi šā gada
pirmajos trijos mēnešos.
Aktuālo informāciju par valsts budžeta izpildi
2008.gada 1.ceturksnī FM iesniegs valdībā līdz
22.aprīlim.
Finanšu ministrijas Komunikācijas
departaments
FM: Par izmaksu sadārdzinājumu
Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda
projektos
12.februāra valdības sēdē Finanšu ministrija
sniedza informatīvu ziņojumu par izmaksu sadārdzinājumu Eiropas
Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda projektos. Valdībā
tika nolemts segt radušos sadārdzinājumu 20 no 25 Eiropas
Reģionālās attīstības fonda un Kohēzijas fonda ūdenssaimniecības
sakārtošanas, atkritumu apsaimniekošanas un siltumapgādes sistēmu
modernizēšanas projektos par kopējo finansējumu 26,34 miljoniem
latu. Minētais sadārdzinājums 2004.–2006.gada ES fondu projektos
tiks segts no ES fondu 2007.–2013.gada finansējuma
piešķīruma.
Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekti,
kuros tiks segts sadārdzinājums:
•
“Dalītās atkritumu vākšanas un kompostrēšanas sistēmas izveide un
ieviešana Valkā”;
•
“Dalīto bioloģisko noārdāmo atkritumu vākšanas punktu izveide un
nepieciešamā aprīkojuma piegāde Limbažos”;
•
“Madonas pašvaldības izglītības un kultūras iestāžu ēku
energoefektivitātes paaugstināšana”;
•
“Laucienes siltumapgādes sistēmas modernizācija un
energoefektivitātes paaugstināšana”;
•
“Centrālo siltumpunktu (CSP) likvidācija un sadales siltumtīklu
rekonstrukcija Daugavpilī”;
•
“Jūrmalas siltumapgādes sistēmas energoefektivitātes uzlabošana,
pārejot no 4 cauruļu uz 2 cauruļu siltuma apgādi”;
•
“Dzērbenes ciemata katlumājas, ārējo siltumtīklu un Dzērbenes
vidusskolas iekšējās siltuma sistēmas rekonstrukcijas
darbi”;
•
“Valmieras pilsētas centralizētās siltumapgādes sistēmas siltuma
tīklu rekonstrukcija”;
•
“Mālpils siltumapgādes sistēmas efektivitātes
paaugstināšana”;
•
“Maltas ciemata centrālo siltumtīklu rekonstrukcija un katlumājas
modernizācija”;
•
“VSAC “Malta” energoefektivitātes paaugstināšana”;
•
“Bauskas pils iekļaušana kultūrtūrisma apritē”;
•
“Cēsu pils kompleksa revitalizācija tūrisma
attīstībai”;
•
“Vecā Ventas tilta restaurācija un atraktīvas tūrisma teritorijas
izveide Kuldīgas sirdī”;
•
“Krāslavas centralizētās siltumapgādes sistēmas rekonstrukcijas
pirmais etaps – koģenerācijas stacijas Latgales ielā 14
rekonstrukcija”;
•
“Apkures sistēmas rekonstrukcija Kuldīgas pilsētā, izveidojot
videi draudzīgu siltumavotu”.
Sadārdzinājumu valdība lēma segt arī šādos
Kohēzijas fonda projektos:
•
“Ūdenssaimniecības attīstība Rīgā, III kārta”;
•
“Ūdenssaimniecības attīstība Austrumlatvijas upju
baseinos”;
•
“Sadzīves atkritumu apsaimniekošana Piejūras reģionā,
Latvijā”;
•
“Malienas reģiona sadzīves atkritumu
apsaimniekošana”.
Finanšu ministrijas ES fondu
departaments
IZM: Par “Cilvēkresursu
attīstības un izglītības” prioritātes otrā atklātā konkursa
nolikumu
Lai nodrošinātu otrā atklātā konkursa
prioritātē “Cilvēkresursu attīstība un izglītība” izsludināšanu
un norisi, 2008.gada 12.februārī Ministru kabinets (MK)
apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) sagatavoto
MK noteikumu projektu. Šis ir otrais no diviem finanšu
instrumentu atklātajiem konkursiem prioritātē “Cilvēkresursu
attīstība un izglītība”, kas Latvijā norit no 2004. līdz
2009.gadam.
MK
noteikumi “Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un
Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta prioritātes
“Cilvēkresursu attīstība un izglītība” otrā individuālo projektu
iesniegumu atklāta konkursa nolikums” nosaka IZM kompetencē
esošās prioritātes atklāta konkursa ietvaros pieejamo
līdzfinansējumu un tā piešķiršanas nosacījumus. MK noteikumi
reglamentē atklāta konkursa izsludināšanas, tā termiņa
noteikšanas, projekta iesnieguma sagatavošanas un iesniegšanas
prasības, kā arī tā vērtēšanas kritērijus.
Prioritātes “Cilvēkresursu attīstība un
izglītība” mērķis ir cilvēkresursu attīstība, veicinot izglītību
un mācības visos līmeņos un stiprinot vietējo pašvaldību vai to
institūciju administratīvo vai sabiedrisko pakalpojumu sniegšanas
kapacitāti, kā arī to iesaistīšana demokrātiju veicinošos
procesos.
Prioritātē “Cilvēkresursu attīstība un
izglītība” atbalstāmās jomas ir:
1)
izglītības, apmācību un mūžizglītības sistēmas
uzlabošana;
2)
pilsoniskās sabiedrības stiprināšana un sabiedrības integrācijas
veicināšana;
3)
apmācības programmu izveide multimediju nozarē un vides
aizsardzības nozarē.
Kopējais finanšu instrumentu līdzfinansējuma
apmērs ir 1 415 045 eiro. Minimālais pieprasītais
finanšu instrumentu līdzfinansējums projektam ir 250 000
eiro. Atklātā konkursā uzvarējušos projektus ir paredzēts
finansēt no projekta iesniedzēja līdzekļiem un līdzfinansēt no
finanšu instrumentu līdzekļiem.
Projekta iesniedzējs var īstenot projektu
patstāvīgi vai piesaistot sadarbības partneri vai partnerus.
Projekta iesniedzējs un sadarbības partneris var būt tiešās vai
pastarpinātās pārvaldes iestāde, cita valsts iestāde, atvasināta
publiska persona, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā
persona. Sadarbības partneris var būt arī citā Eiropas Ekonomikas
zonas (EEZ) valstī reģistrēta juridiska persona, valsts vai
pašvaldību iestāde, kā arī starptautiska organizācija, kas
darbojas citā EEZ valstī.
EEZ finanšu instrumentu veido Norvēģijas,
Īslandes un Lihtenšteinas iemaksas, bet Norvēģijas valdības
divpusējo finanšu instrumentu finansē Norvēģija. Finanšu
instrumentu ieguldījumu mērķis ir novērst sociālo un ekonomisko
nevienlīdzību EEZ ietvaros, kā arī atbalstīt jaunās ES
dalībvalstis to centienos pilnvērtīgi piedalīties paplašinātās
Eiropas iekšējā tirgū.
Izglītības un zinātnes ministrijas
Komunikācijas nodaļa
KM: Par Latvijas Nacionālās
bibliotēkas būvdarbu tālākajiem soļiem
Atbilstoši Ministru kabineta 12.februārī
pieņemtajam rīkojumam valsts aģentūra “Jaunie “Trīs brāļi””
līgumu par Latvijas Nacionālās bibliotēkas būvdarbu veikšanu
noslēgs pēc sarunām, uz kurām tiks uzaicināti visi LNB būvdarbu
veicēja konkursa pirmajā kārtā kvalificētie pretendenti –
Nacionālo būvkompāniju apvienība, kurā ietilpst AS “RBS Skals”,
SIA “Skonto Būve” un SIA “Re & Re”, juridisko personu
apvienība SIA “PBLC”, SIA “Moduls Rīga” un SIA “PB Fasādes” un
juridisko personu apvienība AS “Merko Ehitus” un SIA “Merks”.
Ministru kabineta dotais pilnvarojums veikt sarunu procesu ļaus
šogad sākt bibliotēkas būvdarbus, kas saskan ar Ministru
prezidenta Ivara Godmaņa vadītās valdības deklarācijas
uzdevumu.
Lai sāktu sarunas ar potenciālajiem
būvniekiem, valsts aģentūrā “Jaunie “Trīs brāļi”” tiks izveidota
komisija, kas izstrādās sarunu noteikumus, tā nodrošinot
konkurenci, vienotas prasības visiem un vienlīdzīgu attieksmi.
Ministru kabineta rīkojums nosaka, ka būvdarbu izmaksas
nepārsniedz konkursa otrajā kārtā piedāvāto būvdarbu veikšanas
zemāko pamatcenu, kas ir 139,5 miljoni latu bez pievienotās
vērtības nodokļa. Valsts aģentūras direktors Zigurds Magone
norāda, ka valdības lēmums ļauj sākt “kaulēšanos” par zemāko
celtniecības cenu. Nozares eksperti atzīst, ka konjunktūra
būvniecības tirgū šobrīd var dot iespēju panākt izmaksu
samazinājumu.
Latvijas Nacionālās bibliotēkas ēkas
būvniecības projektu plānots īstenot divos posmos – vispirms
izbūvēt ēkas nulles ciklu, tad pārējo ēkas daļu jeb virszemes
ciklu. Nulles cikla būvniecības izmaksas ir prognozējamas
aptuveni 16 miljonu latu apmērā, un šiem darbiem nepieciešamais
finansējums jau ir paredzēts valsts budžetā, kas apstiprināts
šim, kā arī nākamajiem diviem gadiem. Valsts aģentūra “Jaunie
“Trīs brāļi”” prognozē, ka bibliotēkas ēka tiks uzbūvēta un
nodota ekspluatācijā līdz 2011.–2012.gadam.
Pēc sarunu procesa noslēguma valsts aģentūra
“Jaunie “Trīs brāļi”” un Kultūras ministrija vērsīsies valdībā,
lai saņemtu atļauju noslēgt Latvijas Nacionālās bibliotēkas
celtniecības līgumu un akceptētu projekta finansēšanas
grafiku.
Kultūras ministrijas Komunikācijas
nodaļa
LM: Par vienota nodarbināto
personu reģistra izveides nepieciešamību
Lai pēc iespējas operatīvāk atklātu
nereģistrētās nodarbinātības gadījumus, Labklājības ministrija
(LM) ierosina pilnveidot Valsts darba inspekcijas (VDI) un Valsts
ieņēmumu dienesta (VID) informācijas apmaiņas sistēmas. Tādējādi
kontrolējošām institūcijām tiktu nodrošināta operatīvāka
informācija par nodarbināto cilvēku statusu.
Patlaban darba devēji VDI inspektoriem
nesniedz patiesas ziņas par saviem darbiniekiem, apgalvojot, ka
darbinieki tikai šodien ir pieņemti darbā un viņus reģistrēs VID
teritoriālajā iestādē līdz nākamā mēneša piektajam datumam. Tā
rezultātā darba devēji nodarbina darbiniekus bez darba līguma un
nemaksā valstij nodokļus.
Tāpat, lai samazinātu nereģistrētās
nodarbinātības gadījumus tādās paaugstināta riska nozarēs kā
būvniecība, mežsaimniecība un tirdzniecība, speciālisti ierosina
ieviest nodarbināto apliecības šajās jomās strādājošiem
darbiniekiem, paredzot arī administratīvu atbildību par karšu
nelietošanu. Apliecībās būtu darbinieka fotogrāfija, vārds,
uzvārds un darba vai uzņēmuma līguma noslēgšanas
datums.
Jau patlaban noteikumos par darba aizsardzības
prasībām, veicot būvdarbus, ir noteikts pienākums galvenajam
būvuzņēmējam sagatavot būvobjektos nodarbināto apliecības un
kontrolēt, lai būvobjektā neiekļūtu nepiederošas personas bez
apliecībām. Tās būs nepieciešamas gadījumos, kad būvdarbus vienā
būvobjektā veic vairāki darbuzņēmēji. Minētos noteikumus šā gada
janvārī apstiprinājusi valdība.
Visi šie priekšlikumi iekļauti 12.februārī
valdībā izskatītajā Labklājības ministrijas informatīvajā
ziņojumā “Par vienota nodarbināto personu reģistra izveides
nepieciešamību”.
Lai diskutētu par vienota nodarbināto personu
reģistra izveidi un citiem priekšlikumiem, LM pērn notika
vairākas sanāksmes, kurās piedalījās pārstāvji no VDI, VID,
Nodarbinātības valsts aģentūras, Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras, Centrālās statistikas pārvaldes, Valsts robežsardzes,
Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās
sekretariāta, Pilsonības un migrācijas lietu
pārvaldes.
Tomēr LM speciālisti kopīgi ar citu valsts
institūciju pārstāvjiem secināja, ka līdz šim plānotā vienota
nodarbināto personu reģistra izveide no izmaksu viedokļa patlaban
nav lietderīga.
Nereģistrētās nodarbinātības mazināšanai
2004.gadā Ministru kabinetā pieņemtas pamatnostādnes “Par
nelegālās nodarbinātības samazināšanas pasākumiem”. Balstoties uz
tām, izstrādāts un apstiprināts pasākumu plāns 2005.–2009.gadam
Valsts darba inspekcijas administratīvās spējas paaugstināšanai
saistībā ar nelegālās nodarbinātības samazināšanu.
Tāpat, lai efektīvāk cīnītos ar nelegālo
nodarbinātību, LM izstrādājusi konkrētus priekšlikumus, kas
apkopoti informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamajiem
priekšlikumiem nelegālās un nereģistrētās nodarbinātības
ierobežošanai”. Tie skar izmaiņas likumdošanā, piemēram, Darba
likumā, infrastruktūras uzlabojumus, kā arī informēšanas un
konsultēšanas darba pilnveidošanu.
Labklājības ministrijas Komunikācijas
departaments
SM: Par labā stāvoklī esošu
valsts otrās šķiras ceļu kopgaruma palielināšanu
Astoņu gadu laikā iecerēts par trešo daļu
palielināt labā stāvoklī esošo valsts otrās šķiras autoceļu
kopgarumu.
To
paredz Satiksmes ministrijas sagatavotais projekts
“Pamatnostādnes valsts 2.šķiras autoceļu sakārtošanai novadu
atbalstam 2008.–2015.gadam”, kas 12.februārī tika atbalstīts
valdībā. Kopējās pamatnostādņu īstenošanas izmaksas plānotas 257
miljonu latu apmērā.
Panākot finansējuma pieaugumu autoceļu jomai,
no 2009.gada ir paredzēts palielināt valsts otrās šķiras autoceļu
sakārtošanas programmas ikgadējo finansējumu līdz 35 miljoniem
latu (šogad šim mērķim piešķirti ne mazāk kā 12 miljoni latu).
Tādējādi 2008.gadā tiktu sakārtoti aptuveni 192 km, bet,
sākot ar 2009.gadu, – aptuveni 544 km otrās šķiras
autoceļu.
Lai panāktu proporcionālu finansējuma
sadalījumu starp rajoniem (novadiem), Satiksmes ministrija
ikgadējo finansējumu divu gadu programmas izstrādei un
īstenošanai novirzīs katram rajonam (novadam), nosakot tam
konkrētu finansējuma daļas koeficientu (katra rajona (novada)
otrās šķiras autoceļu garums pret kopējo šo autoceļu garumu).
Galvenā loma divu gadu programmas izstrādāšanā tiks nodota rajonu
(novadu) pašvaldībām un plānošanas reģionu attīstības padomēm,
pēc kuru iniciatīvas izveidos sarakstu valsts otrās šķiras
autoceļu sakārtošanai.
Pamatnostādnēs galvenokārt plānota tādu
autoceļu atjaunošana, kuriem nepieciešami mazāki izdevumi,
tādējādi sakārtojot vairāk autoceļu posmu. Tāpēc finansējums
pamatā tiks novirzīts grants un sabrukušo melno segumu
atjaunošanai. Pamatnostādnes izstrādātas, jo līdzšinējais valsts
budžeta un Eiropas Savienības fondu finansējums pamatā novirzīts
galveno un valsts pirmās šķiras autoceļu
sakārtošanai.
Valsts otrās šķiras autoceļu kopgarums Latvijā
ir 13 233 km, un tie galvenokārt kalpo vietējās
satiksmes nodrošināšanai pašvaldību teritorijās.
Satiksmes ministrijai sešu mēnešu laikā pēc
pamatnostādņu apstiprināšanas jāizstrādā un jāiesniedz Ministru
kabinetā valsts otrās šķiras autoceļu sakārtošanas programma
novadu atbalstam 2008.–2009.gadam. Sākot ar 2009.gadu, šāda
programma katriem nākamajiem diviem gadiem būs jāiesniedz līdz
iepriekšējā gada 1.decembrim, bet informatīvais ziņojums par tās
izpildes gaitu un rezultātiem – katru gadu līdz
1.aprīlim.
Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību
nodaļa
VesM: Par Farmācijas nacionālā
regulējuma koncepcijas projektu
12.februārī Ministru kabineta sēdē atbalstīja
Veselības ministrijas piedāvāto Farmācijas nacionālā regulējuma
koncepcijas projektu.
Farmācijas nacionālā koncepcija paredz
izstrādāt trīs jaunus likumus – Farmaceitiskās aprūpes likumu,
Zāļu aprites likumu un Likumu par veterinārmedicīnisko
darbību.
Trīs jaunu likumu izstrādāšana atvieglotu
darbu konkrētajām mērķauditorijām. Farmaceitiskās aprūpes likums
regulētu farmaceitisko aprūpi kā pakalpojumu sniegšanu, Zāļu
aprites likums – darbību ar zālēm, tai skaitā zāļu iegādes
kompensācijas sistēmas pamatprasības, bet Likums par
veterinārmedicīnisko darbību – veterināro zāļu izplatīšanu
mazumtirdzniecībā, veterinārārstu profesionālo darbību un to
personu, kas lieto zāles dzīvniekiem, tiesības un
pienākumus.
Līdz 2008.gada 31.decembrim Veselības
ministrijai ir jāizstrādā Farmaceitiskās aprūpes likumprojekts,
Zemkopības ministrijai – likumprojekts par veterinārmedicīnisko
darbību un abām ministrijām sadarbojoties – Zāļu aprites
likumprojekts.
Veselības ministrijas Komunikācijas
departaments