Izglītības un zinātnes ministre: Atklājot UNESCO starptautisko konferenci Rīgā
25.februārī izglītības un zinātnes ministre, UNESCO Starptautiskā izglītības biroja (SIB, Ženēva) padomes locekle Tatjana Koķe atklāja UNESCO starptautisko Eiropas un Ziemeļamerikas reģiona konferenci “Iekļaujošā izglītība: no politiskā dialoga līdz saskaņotai rīcībai”, kas veltīta vienai no mūsdienu aktualitātēm kā Latvijā, tā pasaulē – iekļaujošajai izglītībai.
“Man ir īpašs gods sveikt Rīgā gandrīz 200 izglītības ekspertus, profesionāļus un politiķus no četriem kontinentiem. Esmu pārliecināta, ka Rīgas konferencē mēs vienosimies par kopēju platformu, gatavojoties UNESCO 48.Starptautiskās izglītības konferences sesijai, kas notiks šā gada novembrī Ženēvā un kas izglītības jomā ir salīdzināma ar Pasaules ekonomikas forumu Davosā,” teica ministre.
“Nekļūdīšos teikdama, ka Eiropa un Ziemeļamerika savas attīstības pamatā likusi zināšanu sabiedrības attīstību, kas cilvēkiem nodrošina dažādas iespējas un priekšrocības. Tajā pašā laikā mums jābūt atbildīgiem par visu sabiedrības grupu iekļaušanās iespēju nodrošināšanu, lai ieguvēji no zināšanu sabiedrības priekšrocībām būtu gan tie, kuri veido un īsteno attīstības piedāvātās iespējas, gan arī tie, kuriem nepieciešams īpašs atbalsts,” uzsvēra ministre.
T.Koķe akcentēja, ka par virzību uz zināšanu sabiedrību un par sekmīgu iekļaujošās izglītības attīstību ikvienā valstī līdzatbildīgi ir gan politikas veidotāji, gan politikas īstenotāji – gan skolas un skolotāji, gan vecāki, gan uzņēmēji, gan sociālie darbinieki, gan ikviens sabiedrības pārstāvis. Viņa piebilda, ka sekmīgā zināšanu sabiedrības attīstībā nozīmīgu lomu ieņem iekļaujošā izglītība. Savukārt sekmīga iekļaujošās izglītības īstenošana ir atkarīga no ikviena izpratnes, vēlmes un aktīvas rīcības: “Stiprinot demokrātiju, politikas veidotājiem, īstenotājiem un sabiedrībai kopumā jānodrošina ikvienam atbilstošākais līdzdalības veids, lai ikviens indivīds justos piederīgs un saprasts.”
Par izglītību atbildīgā ministre T.Koķe minēja vairākus kopīgus uzdevumus, lai stiprinātu iekļaujošo izglītību ne tikai Latvijā, bet pasaulē: pirmkārt, jāatzīst iekļaušanas nepieciešamība; otrkārt, jāformulē nepieciešamās izmaiņas; treškārt, jāpanāk kopēja izpratne par izmaiņu vadību un ieviešanu; ceturtkārt, sekmīgai iekļaujošās izglītības attīstībai nepieciešams kā finansiālais, tā morālais atbalsts.
Būdama pedagoģijas profesore, T.Koķe pauda pārliecību, ka ikviens cilvēks sabiedrībā ir vērtība un ka saskanīgas sabiedrības pamatā ir iekļaujoša un atvērta skola. “Tādēļ īpašu uzmanība jāvelta arī mācību saturam, tā elastībai, mācīšanas un mācīšanās metodēm. Tāpat būtiski novērst skolēnu atbiršanu, kā arī dot t.s. otrās iespējas izglītību, nodrošinot mācīšanos tiem, kuri dažādu iemeslu dēļ kādreiz pametuši skolu un vēlas tajā atgriezties.” Ministre piebilda, ka arī skolotājiem ir būtiska loma iekļaujošās izglītības veicināšanā, atrodot un kopjot tos talantus, kas slēpjas katra bērna personībā.
T.Koķe uzsvēra, ka Rīgā notiekošā konference ir unikāls iekļaušanas paraugs. Pirmkārt, šeit pulcējušies dažādi cilvēki ar atšķirīgu pieredzi no gandrīz 50 valstīm. Otrkārt, konferences rīkotāju un atbalstītāju vidū ir dažādu jomu partneri – UNESCO Latvijas Nacionālā komisija, Izglītības un zinātnes ministrija un UNESCO SIB, kā arī – UNESCO Starptautiskais profesionālās izglītības un apmācību centrs, Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā, Eiropas Padome, Lielbritānijas padome Latvijā, Latvijas Universitāte, “Microsoft Corporation”.