Eiropas Komisija: Par Eiropas Savienības Patērētāju aizsardzības Lielo balvu
Gatavojoties Eiropas Patērētāju dienas svinībām 15.martā, patērētāju aizsardzības komisāre Meglena Kuneva 10.martā iepazīstināja ar pirmo ES Patērētāju aizsardzības Lielo balvu. Galvenā balva tika Somijai par dinamisku spēli globālajā tīmeklī, kura veidota, lai iemācītu gados jauniem patērētājiem, kādas ir viņu tiesības un pienākumi, viņiem iepērkoties tiešsaistē. Īrija, Apvienotā Karaliste, Ungārija, Igaunija un Norvēģija saņēma īpašas balvas par izcilām kampaņām, kas ar jauniem un efektīviem paņēmieniem veicina patērētāju tiesību ievērošanu. Eiropas uzvarētāju izvēlējās no labākajām valstu patērētāju aizsardzības kampaņām, kas aptvēra tādas tēmas kā finanšu pakalpojumi, gaisa satiksmes pasažieru tiesības, aizdevumi SMS, iepirkšanās tiešsaistē, informācija par pārtiku un bērni kā patērētāji.
Komisāre M.Kuneva skaidro: “Tuvojoties Eiropas Patērētāju dienai, es vēlos uzrunāt 490 miljonus patērētāju Eiropā. Jums ir skaidri noteiktas tiesības, kuras jūs varat nešauboties izmantot. Tirgus noteikumus nosaka patērētāji. Un patērētāji arī veicina konkurenci. Tādēļ nevajag baidīties izvēlēties, mainīt piegādātāju, uzdot jautājumus un meklēt taisnību. Man prieks par to, ka dalībvalstis iegulda tik daudz pūļu, lai šo informāciju nodotu tālāk, kā par to liecina šīs patiesi iespaidīgās kampaņas.”
Labākās valstu kampaņas meklējot
Gatavojoties Eiropas Patērētāju dienai, dalībvalstīm (kā arī Norvēģijai un Īslandei) tika lūgts organizēt valsts mēroga konkursu, lai noteiktu gada labāko kampaņu, un nosaukt laureātus Komisijai, kas organizēja Eiropas lielo finālu. Uzvarēja kampaņas, kuras plaši atspoguļoja galveno ideju par to, ka patērētājiem “ir jāzina savas tiesības un jāizmanto tās” savā ikdienā.
Latvijā par labāko atzīta Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Eiropas Patērētāju informēšanas centra kampaņa “Zini un lido!”.
Palielinoties to Latvijas iedzīvotāju skaitam, kuri izmanto aviopakalpojumus, palielinās arī sūdzību skaits patērētāju aizsardzības centriem par to, ka lidojumi aizkavējas vai tiek atcelti pavisam vai ka pasažieri ar derīgu biļeti netiek ielaisti lidmašīnā. Nav arī pietiekamas informācijas par aviopasažieru tiesībām, un paši pasažieri nezina savas tiesības. Tādēļ Rīgas Starptautiskajā lidostā 2007.gada 17.augustā tika organizēta kampaņa “Zini un lido!”. Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Eiropas Patērētāju informēšanas centra pārstāvji izskaidroja ceļotājiem viņu tiesības un izdalīja informatīvus bukletus, cepurītes un bagāžas birkas. Informācija plaši izskanēja arī masu saziņas līdzekļos.
Eiropas Patērētāju aizsardzības Lielās balvas ieguvēji
Eiropas uzvarētājus izvēlējās neatkarīga žūrija, pamatojoties uz oriģinalitāti un kampaņu piemērotību un efektivitāti.
Galveno balvu ieguva Somija (Somijas patērētāju aģentūra) par kampaņu “Galaktors un kodu uzlauzēji”. Šīs kampaņas mērķis bija ar modernas un stimulējošas globālā tīmekļa spēles palīdzību izglītot gados jaunus pieaugušos par patērētāju tiesībām un pienākumiem, tiem jo īpaši iepērkoties internetā un pa mobilo tālruni. Kampaņai bija tik lieli panākumi, ka to pēc tam izplatīja arī vairākās citās dalībvalstīs.
Apvienotās Karalistes kampaņa “Consumer Challenge Quiz” ieguva balvu par oriģinalitāti. Tā izveidota, lai palīdzētu jauniešiem, kuriem ir grūtības mācībās, kļūt par informētākiem un pārliecinātākiem patērētājiem. Balvu par labāko kampaņu finanšu jomā saņēma Īrija. Šīs kampaņas pamatā bija augsta līmeņa tīmekļa vietne privātpersonu finanšu pārvaldei, kas izveidota, lai palīdzētu patērētājiem kompetenti pieņemt lēmumus par savām finansēm. Ungārija saņēma balvu par labāko kampaņu bērnu kategorijā par valsts mēroga zīmēšanas konkursu sākumskolu audzēkņiem, kurā tie zīmēja zīmējumus par trim tēmām, kas svarīgas patērētājiem. Žūrija arī piešķīra balvas par īpašiem nopelniem Norvēģijai par tās kampaņu “iTunes” un Igaunijai par kampaņu, ko īstenoja neatkarīga banka un kurā iedzīvotājus aicināja pieņemt pārdomātus lēmumus par kredītiem.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa