Par transporta politiku – izvērstu, uzlabotu un alternatīvu
Lai cīnītos pret transporta radīto piesārņojumu un ceļu pārslogotību, Eiropas Parlaments iesaka veicināt pasažieru paradumu maiņu, piemēram, pārejot uz automobiļu koplietojuma shēmām, darbu uz mājām, riteņbraukšanu, mudina attīstīt jaunas transporta tehnoloģijas un ieviest finanšu stimulus, piemēram, ceļa nodevu veidā.
Eiropas Parlaments 11.martā ar 539 balsīm par un 78 pret pieņēma ziņojumu, analizējot, kādas alternatīvas jāievieš transporta nozarē, kas patlaban patērē 70% no kopējās degvielas pieprasījuma, no kura 97% ir fosilais kurināmais. Ziņojumā arī sniegta Eiropas Parlamenta nostāja jautājumā, kā mazināt augošo ceļu noslogojumu.
Deputāti ir pārliecināti – pilsētu teritorijām ir ekonomisks pamats sekmēt sabiedriskā transporta izmantošanu, iešanu kājām un riteņbraukšanu. Transports kopumā rada 25% no visa CO2 emisiju daudzuma, un 40% no šā daudzuma izraisa pilsētu transports.
Deputāti uzsver, ka pilsētu teritorijās ir svarīgi galveno uzmanību pievērst tehnoloģiskiem jauninājumiem, labākai esošās infrastruktūras izmantošanai, jo īpaši, izmantojot maksu par pārlieku noslogotību un maksas ceļus, un jauniem veidiem, kā samazināt privāto automašīnu izmantošanu. Tas iespējams, piemēram, sekmējot koplietojamu automobiļu izmantošanu un radot iespējas strādāt mājās.
Dzelzceļa pārvadājumiem ir mazāks enerģijas patēriņš un zemāks CO2 emisiju apjoms, tāpēc deputāti aicina labāk izmantot dzelzceļa potenciālu gan kravu, gan pasažieru pārvadājumos.
Attiecībā uz aviotransportu deputāti iesaka iekļaut gaisa transportu emisiju tirdzniecības sistēmā un atbalsta atšķirīgas gaisa kuģu pacelšanās un nolaišanās nodevas lidostās atkarībā no emisiju daudzuma.
Deputāti atzīst, ka prioritātes transporta politikā ir pārslogotas lielpilsētas, galvenie Eiropas starppilsētu autoceļi un tādi no vides viedokļa jutīgi reģioni kā Alpu reģions un Baltijas jūra.
Pieņemtais ziņojumus nav saistošs, proti, tas neattiecas uz konkrētu likumdošanas priekšlikumu.
Tomēr tas izsaka Parlamenta nostāju, kas kalpos turpmākajiem tiesību aktiem vai pasākumiem transporta politikā.
Eiropas Parlamenta preses dienests