Par vienādiem drošības standartiem gaisa transportam Eiropā
Eiropas Parlaments 11.martā atbalstīja regulu, kas paredz visā ES ieviest kopīgus noteikumus par lidojumu drošību. Vienotus standartus Eiropas Savienība ieviesīs pasažieru pārbaudēm, rokas bagāžai, lidostu piekļuves kontrolei, par drošību atbildīgā personāla pieņemšanai un apmācībai. Tas, kā finansēt izdevumus par drošības pasākumiem, paliks dalībvalstu kompetencē.
Eiropas Parlaments likumprojektu apstiprināja ar 583 balsīm par, 21 pret un 35 atturoties trešajā un galīgajā lasījumā pēc ilgām sarunām ar dalībvalstu pārstāvjiem. Parlamenta nostājas koordinators un Transporta komitejas priekšsēdētājs Paolo Kosta (Eiropas Liberāļu un demokrātu apvienības grupa), apsveicot pieņemto lēmumu, atzīmēja: “Jaunā regula mums ļauj rīkoties elastīgāk. Kontrolēm jābūt stingrām un efektīvām, bet tās nedrīkst nesamērīgi apgrūtināt pasažierus. Kontroles arī nedrīkst radīt pārmērīgas izmaksas saistībā ar regulas piemērošanu.” Kopīgajos drošības standartos ietvertas personu un bagāžas, kravas un pasta pārbaudes, piekļuves kontrole aviotransportam, novērošana, patruļas. Regula prasīs dalībvalstīm, lidostām un aviokompānijām ES līmenī izstrādāt savas drošības programmas. Dalībvalstīm būs jāpilda obligātie noteikumi, tomēr tās varēs ieviest arī stingrākus pasākumus ar nosacījumu, ka tie ir “atbilstīgi, objektīvi, nediskriminējoši un samērīgi ar risku, kura novēršanai tie ir paredzēti”. Eiropas Komisija būs pilnvarota izstrādāt sīkākus noteikumus par to, kā regulā noteiktos pamatstandartus īstenot.
Drošības personāls
Pirmo reizi ES tiesību aktā iekļauti tādi aspekti kā piekļuve pilota kabīnei, nelikumīgu iejaukšanās darbību novēršana lidojuma laikā un drošības personāls lidmašīnās.
Regula neprasa dalībvalstīm vai aviokompānijām nodrošināt, ka lidmašīnā obligāti jābūt drošības personālam: par to var izlemt katra dalībvalsts pēc saviem ieskatiem. Tomēr Eiropas Parlaments un ES Padome vienojās, ka tās valstis, kas izvēlēsies šādus pakalpojumus savos lidojumos ieviest, atbildīgos darbiniekus īpaši atlasīs un apmācīs. Stingri noteikumi par drošības darbiniekiem bija viena no prasībām, uz ko Parlaments uzstāja, regulu izskatot pirmajā un otrajā lasījumā.
Drošības pasākumu izmaksas
Katra valsts pati noteiks, kā sadalāmas drošības izmaksas starp valsti, lidostām, pārvadātājiem un dažādiem aviotransportā iesaistītajiem uzņēmumiem. Eiropas Komisijai līdz 2008.gada 31.decembrim būs jāiesniedz izklāsts par izmaksu finansējuma principiem. Viens no principiem, kas tajos jāievēro, – uzrādītie drošības izdevumi tiek izmantoti vienīgi šim nolūkam paredzēto izmaksu segšanai.
Pārbaudes – vēlams tikai vienu reizi
Pasažierus, kas ierodas no tādām trešām valstīm, kuras lidojumu drošībā piemēro standartus, kas ir līdzvērtīgi Eiropas Savienības ieviestajiem, kā arī šo pasažieru bagāžu nevajadzētu vēlreiz pārbaudīt. Tomēr, lai sekmētu drošību, jāveicina nolīgumi starp Eiropas Kopienu un trešām valstīm.
Regula stāsies spēkā 20.dienā pēc oficiālās publikācijas, un tās prasībām jābūt ieviestām divu gadu laikā.
Eiropas Parlamenta preses dienests