Par vienotās Eiropas valūtas ieviešanu Latvijā*
Finanšu ministrs ATIS SLAKTERIS:
Izpildot Ministru prezidenta 2005.gada 18.jūlija rīkojuma Nr.308 “Par Vadības komitejas izveidošanu” 3.punktā un Ministru kabineta rīkojumā Nr.616 (2007.gada 8.oktobrī, prot. Nr.53 24.§) “Grozījums Ministru kabineta 2006.gada 6.marta rīkojumā Nr.148 “Par Latvijas Nacionālo eiro ieviešanas plānu” uzdoto, iesniedzam sagatavoto ziņojumu par paveiktajiem un plānotajiem uzdevumiem vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā.
Vadības komiteja ar šo ziņojumu sniedz pārskatu par paveikto darbu izpildi pārskata periodā no 2007.gada 1.augusta līdz 2008.gada 31.janvārim un informē par turpmākajiem plānotajiem darbiem vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā.
Atskaites periodā notika divas Vadības komitejas sanāksmes, kurās tika izskatīti šādi jautājumi:
1. Apstiprināts Ministru kabinetā iesniedzamais informatīvais ziņojums “Par paveiktajiem un plānotajiem uzdevumiem vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā”.
2. Apstiprināts aktualizētais Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plāna Pielikums Nr.1 “Pasākumu plāns vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā”.
3. Izskatīta informācija par Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plāna pielikuma Nr.1 “Pasākumu plāns vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā” detalizēto plānu aktualizēšanu.
4. Tika pieņemts EM priekšlikums par aptaujas “Par eiro ieviešanas sagaidāmo ietekmi uz Latvijas iedzīvotājiem” atkārtotu veikšanu.
5. Veikta eiro projekta sākotnējā risku analīze.
6. Vadības komiteja iepazinās ar sagatavoto Eiropas Komisijas ieteikumu (2008/I/10) “Par pasākumiem, lai atvieglotu turpmāko pāreju uz euro”, Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plāna kontekstā.
7. Izskatīja eiro projekta aktuālos darba uzdevumus par “Latvijas Pasta” reorganizācijas ietekmes uz eiro ieviešanas procesu novērtēšanu un Pieredzes apmaiņas (Twinning) projektu ar Beļģijas centrālo banku.
Eiropas Komisijas ieteikuma (2008/I/10)
“Par pasākumiem, lai atvieglotu turpmāko pāreju uz euro” analīze Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plāna kontekstā
N. p.k. |
Ieteikums |
Latvijas Nacionālais eiro ieviešanas plāns (LNEIP) |
Vadības komitejas lēmums |
1. |
Informācijas kampaņa pirms un pēc € dienas, īpaši pievēršot vērību sabiedriski neaizsargātām grupām (vulnerable groups). |
LNEIP paredz šādus pasākumus. |
Vadības komiteja pieņem zināšanai ieteikumu. |
2. |
Apmācība ar skaidro naudu strādājošam personālam. |
LNEIP paredz šādus pasākumus. |
Vadības komiteja pieņem zināšanai ieteikumu. |
3. |
Bankomāti (ATM) jāpielāgo eiro naudas zīmju izsniegšanai no eiro ieviešanas dienas. Bankomāti, kurus tehnisku iemeslu dēļ nevar pielāgot laikus, jāslēdz. Visi maksājumu karšu apstrādes termināļi (POS) jāpārslēdz uz eiro tā ieviešanas dienā. |
LNEIP ietverts atbilstošs formulējums. |
Vadības komiteja pieņem zināšanai ieteikumu, detalizējot Pasākumu plānu vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā (Latvijas Nacionālā eiro ieviešanas plāna Pielikums Nr.1, turpmāk – Pasākumu plāns), jāizstrādā konkrēts pasākumu plāns ATM, skaidrās naudas apstrādes iekārtu un maksājumu karšu apstrādes termināļu sagatavošanai darbam ar eiro. |
4. |
Obligāta cenu paralēlā atspoguļošana pēc pievienošanās kursa fiksācijas (apmēram 5–6 mēneši pirms € dienas). |
LNEIP paredz obligātu cenu paralēlās atspoguļošanas perioda uzsākšanu 3 mēnešus pirms € dienas. |
Vadības komiteja pieņem zināšanai ieteikumu. |
5. |
Cenu paralēlā atspoguļošana nedrīkst pārsniegt noteikto perioda ilgumu, kas tiek rekomendēts no 6 mēnešiem pirms € dienas līdz 1 gadam pēc € dienas. Pēc perioda beigām cenu paralēlā atspoguļošana ir obligāti jāpārtrauc. |
LNEIP paredz obligātu cenu paralēlās atspoguļošanas periodu 1 gadu pēc € dienas. Tomēr LNEIP un Eiro ieviešanas likuma projekts neparedz regulējumu, kas aizliegtu atspoguļot cenas paralēli pēc viena gada. |
Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta noteikumus par cenu norādīšanu. Taču tajos nav atrunāts, ko nedrīkst norādīt. Turklāt likumdevējs var rekomendēt nenorādīt cenas latos un eiro, bet nevar to aizliegt. Vadības komiteja nolemj regulējumu par cenu paralēlo atspoguļošanu Latvijas Nacionālajā eiro ieviešanas plānā šobrīd atstāt bez izmaiņām. |
6. |
Dalībvalstij jāpieprasa atsevišķi parādīt katru maksu, ko uzņēmumi uzliek maksājumu saņemšanai eiro valūtā laikposmā starp maiņas kursa noteikšanu un eiro ieviešanu – obligātaatdalīta transakcijas maksa un komisiju attēlošana. |
LNEIP un Eiro ieviešanas likuma projekts neparedz šādus regulējumus. |
Vadības komiteja nolēma uzdot Finanšu ministrijas Juridiskajam departamentam un Finanšu un kapitāla tirgus komisijai izvērtēt Latvijas tiesību aktus, lai noskaidrotu, vai tajos ir paredzēts pienākums norādīt atsevišķi komisijas maksas no transakcijām. Pēc vērtējuma saņemšanas jautājums nodots tālāk Ekonomikas ministrijai, kuras sagatavoto atzinumu Vadības komiteja izskatīs nākamajā sēdē. |
7. |
Jānodrošina ievērojams skaidras naudas priekšpiegādes līmenis bankām pirms € dienas. Bankām ir jārealizē priekšpiegādes otrā fāze saviem klientiem • Bankas un veikali ir jāstimulē iesaistīties priekšpiegādes un priekšpiegādes otrās fāzes realizēšanā, nosakot pievilcīgus pagarinātus debetēšanas nosacījumus (deferred debiting conditions). |
LNEIP paredz šādus pasākumus (priekšpiegāde vienu mēnesi pirms € dienas un priekšpiegādes otrā fāze 15 dienas pirms € dienas). |
Vadības komiteja pieņem zināšanai ieteikumu. |
8. |
Iedzīvotājiem ir jābūt apgādātiem ar monētām pirms € dienas. Ērtākais priekšpiegādes realizēšanas veids iedzīvotājiem – monētu sākumkomplekti. |
LNEIP neparedz šādus pasākumus. |
Latvijas Banka informē, ka darba uzdevums ietilpst Latvijas Bankas kompetencē un šobrīd tiek strādāts pie šī jautājuma. Vadības komiteja nolēma, ka, aktualizējot Pasākumu plānu, tajā papildus jāietver atbilstošs Latvijas Bankas kompetencē esošs darba uzdevums. |
9. |
Obligāta skaidras naudas atlikumu izdošana tikai EUR, sākot ar € dienu, izņemot gadījumus, kad tas nav izdarāms praktisku iemeslu dēļ. |
LNEIP neparedz šādu regulējumu. |
Vadības komitejas dalībnieki nolemj, ka šis jautājums ir detalizēti jāizdiskutē un jāizanalizē. Jāizvērtē arī atlikumu izdošanas iespējas transportlīdzekļos, sīkpreču automātos utt. Uzdod Nefinanšu uzņēmumu un patērētāju darba grupai iniciēt diskusiju par šo jautājumu un veikt analīzi. |
10. |
Mazo denomināciju banknošu piegāde 2 nedēļas pirms un pēc € dienas, lai atvieglotu skaidras naudas apriti un atlikumu izdošanu € valūtā, samazinot nepieciešamos skaidras naudas atlikumus kasēs. |
LNEIP neparedz šādus pasākumus. |
Vadības komiteja secina, ka Latvijas Banka nevar atteikt komercbankām izsniegt naudu pēc pieprasījuma tādās banknotēs, kādās tās vēlas saņemt. Latvijas Banka meklēs veidus, kā stimulēt mazo denomināciju banknošu piegādi. |
11. |
Banku filiāļu darba laika pagarināšana un darbs brīvdienās pirmajās dienās pēc € ieviešanas (mazumtirdzniecībai ir jānodrošina ātrāka skaidras naudas piegāde). |
LNEIP neparedz šādus pasākumus. |
Latvijas Banka strādā pie minētā jautājuma, un no centrālās bankas puses būs sperti visi soļi, lai iedzīvotājus apkalpotu gan centrālās bankas filiāles, gan komercbanku filiāles, kas atrodas ne tikai Rīgā, bet visā Latvijā. |
12. |
Inflācijas bažu mazināšanas elementu paketes ieviešana: 1. Godīgu cenu atspoguļošanas līguma ieviešana (uzlīme tirdzniecības vietās); 2. Līguma nosacījumu izpildes monitorēšana – name and shame; 3. Operatīvs statistiskās informācijas atspoguļojums masu informācijas līdzekļos par cenu dinamiku; 4. Soda sankcijas neatbilstību konstatēšanas gadījumā. |
LNEIP paredz šādus pasākumus. |
Vadības komiteja nolemj, ka, ņemot vērā šī jautājuma nozīmīgumu, ir nepieciešams atsevišķs pasākumu plāns inflācijas bažu mazināšanai. |
Pamatojoties uz Ministru kabineta apstiprināto eiro ieviešanas perspektīvu, kas paredz, ka, ņemot vērā Pasākumu plāna otrās grupas pasākumu (pasākumi, kuru realizācija ir uzsākama noteiktu laiku pirms € dienas) realizēšanas termiņus, Ministru kabinetam ir jānosauc eiro ieviešanas mērķa datums ne vēlāk kā 24 mēnešus pirms € dienas, lai darba grupas varētu savlaicīgi uzsākt otrās grupas pasākumu realizēšanu, savukārt plāna aktualizēšana tiek veikta, pamatojoties uz atjaunotajā Latvijas konverģences programmā ietvertajām prognozēm nākamajiem 3 gadiem. Jāsecina, ka Latvijas Konverģences programma 2007–2010, kas ietver PCI prognozes, kā vienu no Māstrihtas kritērijiem, neparāda iespējamību tuvāko trīs gadu perspektīvā sasniegt Māstrihtas kritēriju izpildi (2010.gada SPCI izmaiņas (gads pret gadu) – pieaugums tiek prognozēts 4,9% līmenī). Līdz ar to Vadības komiteja nolemj šogad neveikt Pasākumu plāna aktualizēšanu.
Tika sagatavota un nosūtīta informācija Eiropas komisāram H.Almunjam par Ministru kabineta noteikumiem Nr.933 (2007.gada 18.decembrī, prot. Nr.70, 104.§) “Grozījums Ministru kabineta 2005.gada 26.jūlija noteikumos Nr.564 “Noteikumi par Eiropas Savienības vienotās valūtas vienības nosaukuma atveidi latviešu valodā””. Grozījumi nosaka eiro rakstību tiesību aktos, kuri izprotami to plašākajā nozīmē, vienlaikus saglabājot iespēju ikdienā sabiedrībā lietot vārdu eiro. Līdzīga prakse līdz šim ir pielietota, piemēram, Slovēnijā, kura pievienojās eiro zonai ar 2007.gada 1.janvāri, un tiesību aktos un finanšu dokumentos ES vienotās valūtas nosaukums atveido kā “euro”, savukārt ikdienā sabiedrībā, tajā skaitā presē, lieto terminu “evro”. Līdzīgu risinājumu izmanto arī Malta, kas ieviesa vienoto valūtu ar š.g. 1.janvāri, kura sabiedrībā termina “euro” vietā lieto pierasto “ewro”.
Šobrīd visa aktuālā informācija par Eiro projekta norisi ir pieejama Finanšu ministrijas interneta mājaslapā, īpaši šim nolūkam izveidotā sadaļā “Eiro ieviešana” (http://www.fm.gov.lv/page.php?id=2413).
Nākamajā periodā tiks turpināta iepazīšanās ar citu jauno dalībvalstu (Kipras, Maltas, Slovākijas) praktisko pieredzi eiro ieviešanas projekta realizēšanā, tiekoties ar eiro ieviešanas procesā iesaistītajiem dalībniekiem.
Eiro projekta vadītāja kopā ar darba grupām turpinās strādāt pie eiro projekta risku analīzes un to mazināšanai nepieciešamo darbību plānošanas. Tiks turpināta diskusija par Eiropas Komisijas ieteikumu par obligātu skaidras naudas atlikumu izdošanu tikai EUR, sākot ar € dienu, izņemot gadījumus, kad tas nav izdarāms praktisku iemeslu dēļ. Kā arī analizēti Finanšu ministrijas Juridiskā departamenta, Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) un Ekonomikas ministrijas sagatavotie atzinumi par obligātu atdalītu pakalpojumu servisa maksu, transakcijas maksu un komisiju attēlošanu.
I. Valsts administrācijas darba grupa (VADG)
Atskaites periodā darba grupa iesniedza aktualizēto VAGD detalizēto pasākumu plānu. Saskaņā ar Vadības komitejas vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā 2007.gada 17.augusta protokola Nr.14 5.2.punktu VADG savas kompetences ietvaros izvērtēja materiālu par eiro ieviešanas projekta riskiem un to novērtēšanu un iesniedza Eiro projekta vadītājai komentārus. Tika aktualizēts darba grupas sastāvs, pieņemot Finanšu ministrijas 2007.gada 6.decembra rīkojumu Nr.1789 “Par Valsts administrācijas darba grupas izveidošanu”, ar kuru vienlaikus tika atcelti iepriekšējie rīkojumi. Ņemot vērā vienu no šī brīža prioritārajiem darba uzdevumiem – citu jauno dalībvalstu (Slovēnijas, Kipras, Maltas un Slovākijas) praktiskās pieredzes eiro ieviešanas projekta realizēšanā apgūšanu, tika apzināti Valsts administrācijas darba grupas kompetencē ietilpstošie aktuālie jautājumi, kā arī turpināts darbs pie eiro zonas valstu ar eiro ieviešanu saistīto normatīvo aktu analīzes.
Nākamajā pārskata periodā tiks turpināts darbs pie eiro zonas valstu ar eiro ieviešanu saistīto normatīvo aktu analīzes, kā arī tiks turpināts darbs pie jauna koncepcijas projekta un Eiro ieviešanas likumprojekta izstrādes.
II. Naudas un maksājumu sistēmu darba grupa (NMSDG)
Pārskata periodā ir notikušas divas regulārās NMSDG sanāksmes un viena darba grupas plāna aktualizācijas sanāksme. Tika aktualizēts darba grupas sastāvs, pieņemot Finanšu ministrijas 2007.gada 30.novembra rīkojumu Nr.1762 “Par grozījumiem Finanšu ministrijas 2005.gada 19.jūlija rīkojumā Nr.841 “Par Naudas un maksājumu sistēmu darba grupas izveidošanu””.
Pamatojoties uz informāciju par eiro ieviešanas gaitu Slovēnijā un sagatavošanās darbiem Kiprā un Maltā, NMSDG ir pārskatījusi un aktualizējusi detalizēto pasākumu plānu. Ņemot vērā bezskaidras naudas norēķinu izplatības svarīgumu eiro ieviešanas laikā un izpildot Vadības komitejas uzdoto, darba grupa uzdeva Valsts kases un LKBA pārstāvjiem sadarbībā ar Finanšu ministriju izstrādāt priekšlikumus pasākumiem bezskaidras naudas norēķinu veicināšanai. Izvērtējot realizācijas virzienus, tika piedāvāts pasākumus sadalīt šādās grupās:
1. Uz valsts sektoru orientēti pasākumi (bezskaidras naudas apstrādes (POS) termināļi valsts iestādēs, VID čeki):
a) 2007.gada 18.decembra Ministru kabineta sēdē tika apstiprināti “Grozījumi MK 2007.gada 2.maija noteikumos Nr.282 “Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība””. Šie noteikumi nodrošina tiesisko regulējumu izmantot maksājumu kartes, iekasējot maksu par budžeta iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un citiem maksājumiem, līdz ar to būtisks bezskaidras naudas norēķinu veicināšanas pasākums valsts sektorā ir jau realizēts;
b) Attiecībā uz norēķinu mazināšanu, izmantojot čekus, ko šobrīd lieto, piemēram, VID un Vēlēšanu komisija, Valsts kase, piedaloties Finanšu ministrijai, turpinās risināt šos jautājumus.
2. Uz privāto sektoru orientēti pasākumi:
a) Banku sektors;
b) Mazumtirdzniecība (norēķini un dāvanu kartes);
c) Sīkpreču tirdzniecība un biļešu automāti;
d) Apdrošinātāji u.c.
3. Uz iedzīvotājiem orientēti pasākumi:
a) Komunikācijas pasākumi, kas vērsti uz sabiedrību (tiks sagatavots un iesniegts Sabiedrības informēšanas un komunikācijas darba grupai priekšlikums par šādas informācijas komunicēšanu), paredz nepieciešamību savlaicīgi informēt iedzīvotājus par eiro ieviešanas procesu, kā arī skaidrot bezskaidras naudas konvertēšanas priekšrocības salīdzinājumā ar skaidras naudas apmaiņas procesu. LKBA rosinās bankas, veidojot savas reklāmas kampaņas, mudināt klientus izmantot bezskaidras naudas norēķinus;
b) Informēšana un sadarbība ar konkrētā sektora pārstāvjiem.
Pamatojoties uz Vadības komitejas lēmumu, NMSDG izskatīja eiro projekta risku analīzes dokumentu un sniedza komentārus par savas kompetences jautājumiem, kā arī iepazinās ar atsevišķu institūciju iekšējiem eiro projekta risku klasifikācijas un vadības dokumentiem.
NMSDG turpina attīstīt Latvijas finanšu pakalpojumu pieejamības karti. Pēdējā NMSDG sēdē tika nolemts papildināt karti ar POS termināļu pieejamību, kā arī ir nepieciešams aktualizēt datus saskaņā ar notikušo novadu reformu.
NMSDG turpina apspriest ar skaidras naudas eiro ieviešanu saistītos drošības jautājumus, kā arī apzināt citas valsts iestādes, kuras būtu jāiesaista drošības pasākumu plānošanā. Tiek strādāts pie VAS “Latvijas Pasts” reorganizācijas ietekmes novērtēšanas attiecībā uz skaidras un bezskaidras naudas eiro norēķinu ieviešanu.
NMSDG atbalstīja Latvijas Bankas (LB) plānus skaidras naudas eiro norēķinu ieviešanā izmantot eiro monētu sākumkomplektus. Patlaban šādu sākumkomplektu izgatavošanu paredz LB iekšējais eiro ieviešanas plāns.
Tika apzināti darba grupas kompetencē ietilpstošie aktuālie jautājumi saistībā ar eiro ieviešanu, kuri būtu izmantojami citu jauno dalībvalstu (Kipras un Maltas) praktiskās pieredzes izvērtēšanā.
Nākamajā pārskata periodā darba grupa turpinās risināt skaidras un bezskaidras naudas eiro norēķinu ieviešanas jautājumus, kā arī jautājumus par Valsts kases, komercbanku, VAS “Latvijas Pasts” un citu ar skaidras un bezskaidras naudas eiro ieviešanu saistītu iestāžu un uzņēmumu gatavošanos eiro ieviešanai.
III. Finanšu sistēmu darba grupa (FSDG)
FSDG mērķis ir nodrošināt finanšu instrumentu un naudas un vērtspapīru tirgus pielāgošanu vienotās Eiropas valūtas ieviešanai. Tika aktualizēts darba grupas sastāvs, pieņemot Finanšu ministrijas 2007.gada 30.novembra rīkojumu Nr.1763 “Par grozījumiem Finanšu ministrijas 2005.gada 19.jūlija rīkojumā Nr.844 “Par Finanšu sistēmas darba grupas izveidošanu””.
Pārskata periodā darba grupā ir notikusi neklātienes jautājumu izskatīšana. Darba grupa atbilstoši savai kompetencei komentēja eiro ieviešanas risku vadības plānu, turpina sekot Eiro ieviešanas likumprojekta izstrādes gaitai un notikumiem saistībā ar vienotās Eiropas valūtas ieviešanu Latvijā. Darba grupai šobrīd nav neskaidru jautājumu saistībā ar eiro ieviešanu, kuri būtu izmantojami citu jauno dalībvalstu (Kipras un Maltas) praktiskās pieredzes eiro ieviešanas projekta realizēšanā apgūšanā.
IV. Nefinanšu uzņēmumu un patērētāju darba grupa (NUPDG)
Atskaites periodā NUPDG turpināja sekot līdzi eiro ieviešanas aktualitātēm un apmainīties ar informāciju, kā arī sniedza savu priekšlikumus, iebildumus un komentārus. Darba grupas sanāksmes nav notikušas.
Darba grupa pārskata periodā turpināja 2006.gada 6.jūnijā uzsākto svarīgāko preču patēriņa groza cenu izmaiņu noteikšanu, sekojot līdzi cenu pieaugumam mazumtirdzniecībā. Saskaņā ar 2006.gada 1.augustā starp Ekonomikas ministriju un Latvijas Tirgotāju asociāciju noslēgto valsts iepirkuma līgumu, cenu vākšanas, apkopošanas un analīzes funkcijas izpildi līdz 2007.gada augustam nodrošināja Latvijas Tirgotāju asociācija, cenu apskate un cenu dinamikas komentāri tika apkopoti un publicēti reizi mēnesī Ekonomikas ministrijas mājaslapā, kā arī tika gatavotas un izsūtītas masu medijiem preses relīzes, piedāvājot pārpublicēt šo informāciju preses izdevumos un interneta portālos, lai tieši uzrunātu patērētājus.
2007.gada 11.septembrī, iepirkumu procedūrai noslēdzoties, Ekonomikas ministrija noslēdza jaunu iepirkuma līgumu Nr. EM2007/88 ar konkursa uzvarētāju – Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociāciju – par cenu monitoringa turpmāku veikšanu laika posmā no 2007.gada 11.septembra līdz 2008.gada 11.septembrim. Jaunajā iepirkuma līgumā ir paredzētas izmaiņas, nosakot, ka cenu apkopotājs ievāc un publicē cenas vienu reizi nedēļā 21 populārākajai pārtikas, tabakas izstrādājumu un alkoholisko dzērienu precei atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem. Tādējādi preču cenu informācija būs aktuālāka. Iknedēļas pārtikas preču cenu apskatu Ekonomikas ministrija uzsākusi publicēt no š.g. 6.septembra Ekonomikas ministrijas interneta vietnē: http://www.em.gov.lv/em/2nd/?cat=13785.
Apskatā iekļauti šobrīd pieci lielākie Latvijas mazumtirdzniecības veikalu tīkli (“Elvi”, “Maxima”, “Aibe”, “Rimi” un “Supernetto”), tāpat šajā projektā aicināti piedalīties arī citi mazumtirgotāji. Interneta ziņu portāliem ir nodrošināta ērta iespēja šo cenu tabulu pārpublicēt, ievietojot savā portālā speciālu kodu. Turklāt ievietotās tabulas saturu nav nepieciešams ik nedēļu atjaunot, jo jaunās cenas ievietotā koda dēļ parādīsies automātiski.
Iknedēļas cenu apskats pieejams arī Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas mājaslapā http://www.pateretaja-celvedis.lv/.
Paredzēts, ka šie iknedēļas cenu apskati kļūs par praktisku palīgu patērētājiem, jo sniegs vispārīgu ieskatu par veikaliem, kur izdevīgāk doties iepirkties. Cenu tabulā norādītas tikai pašas populārākās pārtikas preces, savukārt patērētāja izdevīgumu iepirkties vienā vai otrā veikalā var izšķirt arī citu viņa iecienīto preču cenas, kā arī transporta iespējas un apkalpošanas kvalitāte. Ja šie faktori tiek pienācīgi ņemti vērā, publicētie dati noteikti var palīdzēt patērētājam salīdzināt un izdarīt izvēli. Turklāt, lai radītu papildu alternatīvas patērētājiem, Ekonomikas ministrija savā mājaslapā publicējusi saiti uz Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra (LTVC) ziņojumiem par aktuālajām cenām Latvijas pilsētu tirgos. Šis veikto pasākumu komplekss rada priekšnoteikumus eiro ieviešanas perioda laikā nodrošināt inflācijas bažu mazināšanas elementu paketes veiksmīgu ieviešanu ar mērķi atvieglot turpmāko pāreju uz eiro.
Nākamajā periodā Darba grupai ir plānots turpināt cenu monitoringu, sekot līdzi aktualitātēm saistībā ar eiro ieviešanu, īpaši attiecībā uz Eiropas Komisijas ieteikuma par obligātu atlikuma izdošanu tikai eiro, ietveršanu Latvijas nacionālajā eiro ieviešanas plānā (LNEIP) un ar to saistīto iespējamo problēmjautājumu risināšanas iespējām.
Saistībā ar Vadības komitejas doto uzdevumu izskatīt un iniciēt diskusiju par Eiropas Komisijas ieteikumu 2008/I/10 “Par pasākumiem, lai atvieglotu turpmāko pāreju uz euro”, kur 3.panta 4.punktā izteiktā rekomendācija: “No euro ieviešanas dienas tirdzniecības vietām ir pienākums izdot atlikumu tikai euro”, pašlaik nav paredzēta LNEIP. Komisijas rekomendācijā gan ir iekļauta piebilde, ka atlikums izdodams tikai eiro visos gadījumos, “izņemot gadījumus, kad tas nav izdarāms praktisku iemeslu dēļ”.
Analizējot pieejamo informāciju, Darba grupa nonāca pie secinājuma, ka minētā rekomendācija tiešām varētu būt ļoti noderīga, lai efektīvi un ātri ieviestu eiro un saīsinātu valūtu vienlaicīgās apgrozības perioda faktisko ilgumu, īpaši ņemot vērā, ka tā rīkojās citas eiro zonas dalībvalstīs (t.sk. Slovēnija, Malta un Kipra), pārejot uz vienotu valūtu. Tomēr, lai šo rekomendāciju praktiski varētu īstenot, NUPDG locekļi norādījuši uz vairākiem svarīgiem jautājumiem, kas būtu jāatrisina, īpaši uz nepieciešamību laikus noteikt tirgotāju eiro skaidras naudas nepieciešamību un nodrošināt tās pieejamību pietiekamā apmērā priekšpiegādes otrās fāzes ietvaros, risināt jautājumus saistībā ar tirgotāju naudas resursu drošību, paredzēt risinājumus kases aparātu pienācīgam darbam cenu paralēlās atspoguļošanas un vienlaicīgās apgrozības periodā u.c.
Identificētie problēmjautājumi tika apspriesti 2008.gada 6.februāra NUPDG sēdē, kuras laikā darba grupa secināja, ka ieteikums par skaidras naudas atlikumu izdošanu eiro, sākot ar € dienu, ir atbalstāms un pat nepieciešams, lai veicinātu ātrāku eiro ieviešanu Latvijā, tomēr līdztekus šāda pasākuma iekļaušanai LNEIP nepieciešams paredzēt risinājumus arī iepriekš minētajiem problēmjautājumiem, kas daļēji skarti arī citos Komisijas ieteikuma punktos. Viens no risinājumiem – sekot Maltas kolēģu pieredzei un paredzēt, ka “sākot ar € dienu, skaidrās naudas atlikums jāizdod eiro, ja vien tas fiziski ir iespējams”. Darba grupa nolēma, ka nepieciešams turpināt dialogu ar tirgotāju nevalstiskajām organizācijām un noskaidrot to viedokli attiecībā uz rekomendācijas ieviešanu, īpaši kādas papildu problēmas varētu rasties un kādi varētu būt to efektīvākie risinājumi, lai nepieļautu preču un pakalpojumu sadārdzināšanos.
V. Sabiedrības informēšanas un komunikācijas darba grupa (SIKDG)
Sabiedrības informēšanas un komunikācijas jomā pārskata periodā turpināta to pasākumu realizācija, kas aizsākta iepriekšējā periodā. Tika aktualizēts darba grupas sastāvs, pieņemot Finanšu ministrijas 2007.gada 6.decembra rīkojumu Nr.1785 “Grozījumi Finanšu ministrijas 2005.gada 19.jūlija rīkojumā Nr.843 “Par Sabiedrības informēšanas un komunikācijas darba grupas izveidošanu”.
Tika turpināts darbs pie vortāla www.eiro.lv izstrādes. Pēc mājaslapas tehniskās specifikācijas precizēšanas Finanšu ministrijas mājaslapā (www.fm.gov.lv) internetā 24.09.2007. tika ievietots informatīvais paziņojums. Piedāvājumus veikt mājaslapas izstrādi saskaņā ar iepirkuma noteikumiem un tehniskajai specifikācijai iesniedza seši pretendenti. Visi saņemtie piedāvājumi atbilda iepirkuma mērķim un izvirzītajām prasībām, kā arī norādītā līgumcena iekļāvusies paredzamās cenas robežās. Izvērtējot iesniegtos piedāvājumus, tika ņemta vērā piedāvājumu iesniedzēju līdzšinējā pieredze interneta mājaslapu izstrādes jomā, kā arī piedāvātais izstrādes ilgums. Lēmums par izraudzīto līguma izpildītāju pieņemts 07.12.2007., kad tas tika publicēts arī Finanšu ministrijas mājaslapā internetā. Pēc lēmuma pieņemšanas uzsākts līguma slēgšanas process.
Pārskata periodā uzsākts īstenot trīspusēju Pieredzes apmaiņas (Twinning) programmu par eiro ieviešanas komunikācijas un praktiskās sagatavošanas jautājumiem. Līgums par sadarbību ar Eiropas Komisijas (EK) akceptu noslēgts starp Finanšu ministriju, Latvijas Banku un Beļģijas centrālo banku (BNB). Lai vienotos par projekta norises gaitu un sagatavotu projekta piedāvājumu iesniegšanai EK, 2007.gada 17.–18.septembrī notika pirmā tikšanās ar EK un BNB pārstāvjiem. Projekta piedāvājumu EK apstiprināja 2007.gada 18.decembrī. Projekts eiro ieviešanas plāna kontekstā paredz sadarbību un informācijas apmaiņu sabiedrības informēšanas un komunikācijas, patērētāju tiesību aizsardzības, skaidras naudas ieviešanas, kā arī maksājumu sistēmu pielāgošanas jomā.
Twinning projekta īstenošana uzsākta 2008.gada janvārī, 29.–30.janvārī notika Latvijas puses vizīte Briselē. Tās laikā saņemta informācija par Beļģijas eiro ieviešanas projekta realizāciju, projekta organizatorisko struktūru, komunikācijas kampaņas organizēšanu, sadarbību ar trešajām pusēm Ģenerālās asamblejas ietvaros, īpaši pievēršot uzmanību informācijas pasākumu organizēšanai skolēnu un jauniešu mērķa grupai. Nākamā tikšanās Twinning projekta ietvaros paredzēta Rīgā 2008.gada martā, kad seminārā ar projekta norises gaitu, kā arī Beļģijas pieredzi pārejā uz eiro tiks iepazīstinātas visas Latvijas eiro ieviešanas projektā iesaistītās darba grupas un Vadības komiteja.
Lai iepazītos ar aktualitātēm eiro ieviešanas jomā ES kontekstā, Latvijas pārstāvji 2007.gada 20.novembrī piedalījās par eiro ieviešanu atbildīgo institūciju komunikācijas dienestu vadītāju sanāksmē, uz kuru pulcējas visu ES dalībvalstu pārstāvji un kas tiek organizēta divas reizes gadā.
Finanšu ministrijas pārstāvji pārskata periodā turpināja sadarbību ar EK – lektoru kopas EuroTeam ietvaros. Atsaucoties uz aicinājumiem, lektori nodrošina informācijas sniegšanu par jautājumiem, kas saistīti ar eiro ieviešanas projektu.
Nākamajā periodā paredzētie svarīgākie darba uzdevumi ir turpināt Twinning sadarbības programmu ar Beļģijas centrālo banku saskaņā ar apstiprinātā projekta plānu, kā arī pēc līguma noslēgšanas ar izraudzīto vortāla www.eiro.lv izstrādātāju uzsākt mājaslapas tehnisko izstrādi.
Vadības komiteja ierosina:
Ministru kabinetam pieņemt zināšanai informatīvo ziņojumu par laika periodā no 2007.gada 1.augusta līdz 2008.gada 31.janvārim paveiktajiem un nākamajā atskaites periodā plānotajiem uzdevumiem.
* Ministra informatīvais ziņojums “Par laika periodā no 2007.gada 1.augusta līdz 2008.gada 31.janvārim paveiktajiem un nākošajā atskaites periodā plānotajiem uzdevumiem vienotās Eiropas valūtas ieviešanai Latvijā” Ministru kabineta 18.marta sēdē