Ministru kabineta noteikumi Nr.255
Rīgā 2008.gada 8.aprīlī (prot. Nr.22 23.§)
Noteikumi par valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai Latvijas lauku attīstības programmas pasākuma "Lauksaimniecības produktu pievienotās vērtības radīšana" ietvaros
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauku attīstībai Latvijas lauku attīstības programmas pasākuma "Lauksaimniecības produktu pievienotās vērtības radīšana" ietvaros (turpmāk – atbalsts).
2. Atbalsts paredzēts lauksaimniecības produktu ar augstu pievienoto vērtību ražošanai. Uz atbalstu attiecas arī normatīvie akti par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai atklātu projekta iesniegumu konkursu veidā.
3. Atbalsta mērķis ir paaugstināt lauksaimniecības produktu pārstrādes efektivitāti, veicināt lauksaimniecības produktu ar augstu pievienoto vērtību ražošanu, palielināt eksporta vērtību. Atbalsta pasākuma īstenošanas vieta ir Latvijas Republikas teritorija.
4. Atbalsta pretendents ir:
4.1. juridiska persona, kas vismaz divus gadus lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumā nodarbojas ar lauksaimniecības produktu pārstrādi (turpmāk – pārstrādes uzņēmums);
4.2. jauna komercsabiedrība, kuru piena vai gaļas pārstrādei nodibinājusi viena vai vairākas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības (turpmāk – kooperatīvi), kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības reģistrācijai nepieciešamajiem dokumentiem un šīs sabiedrības atbilstības izvērtēšanu atbalsta saņemšanai ir attiecīgi izvērtētas un saņēmušas informāciju par atbilstību (turpmāk – jauns pārstrādes uzņēmums).
5. Pamatizejvielas, kuras projekta ietvaros izmanto atbalsta pretendents, ir neapstrādāti lauksaimniecības produkti, kas minēti Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma I pielikumā, izņemot zivsaimniecības produktus. Pasākuma ietvaros finansētā projekta paredzētais gala produkts ir minēts Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma I pielikumā.
6. Pasākuma ietvaros tiek atbalstītas šādas aktivitātes:
6.1. investīcijas lauksaimniecības produktu pārstrādei (kā arī iepakošanai un pirmapstrādei), jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmu nodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai;
6.2. lauksaimniecības produktu pārstrādei (arī iepakošanai un pirmapstrādei) paredzētu jaunu būvju būvniecība un esošo būvju rekonstrukcija;
6.3. investīcijas vides aizsardzības jomā pārstrādes uzņēmuma vispārējās darbības uzlabošanai.
II. Atbalsta saņemšanas nosacījumi
7. Atbalsta pretendents:
7.1. atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
7.1.1. projekta iesniegumā atspoguļo ekonomisko dzīvotspēju atbilstoši šo noteikumu 9., 10. un 11.punktā minētajām prasībām;
7.1.2. nav nonācis grūtībās Padomes 2005.gada 20.septembra Regulas (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Padomes Regula 1698/2005) 28.panta izpratnē;
7.2. īstenojot projektu, apņemas:
7.2.1. sasniegt projektā noteikto mērķi;
7.2.2. neaizvietot esošos pamatlīdzekļus.
8. Par pamatlīdzekļu aizvietošanu neuzskata:
8.1. iekārtu un tehnikas iegādi saskaņā ar projektu, ja:
8.1.1. iegādātās tehnikas un iekārtu ražošanas jauda ir vismaz par 25 % lielāka nekā uzņēmumā esošās tehnikas un iekārtu jauda;
8.1.2. to iegādājas papildus uzņēmumā esošajām iekārtām un tehnikai;
8.1.3. iegādātā tehnika un iekārtas būtiski maina ražošanas vai tehnoloģiju raksturu;
8.2. jaunbūvi un rekonstrukciju.
9. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 70 000 latu, iesniegumam pievieno vienkāršotu biznesa plānu:
9.1. kas sastāv no naudas plūsmas pārskata pa mēnešiem projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz projekta īstenošanas beigām un gadā pēc projekta īstenošanas;
9.2. kas apliecina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju. Ekonomiskās dzīvotspējas rādītājs ir pozitīva naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos tā īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas. Naudas plūsmā naudas atlikums katra mēneša beigās ir pozitīvs. Gadā pēc projekta īstenošanas, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu, ienākumi palielinās vismaz par 3 % vai izdevumi samazinās par 3 %. Projekta iesniegumam pievienotais pārskats par naudas plūsmu projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas apliecina iespēju ieviest projektu un sasniegt mērķi.
10. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 70 000 latu, bet tā nav lielāka par 200 000 latu, iesniegumam pievieno standartizētu biznesa plānu:
10.1. kas sastāv no informācijas par ražošanas apjomiem, izmaksām, pamatlīdzekļiem un kreditoriem, peļņas vai zaudējumu aprēķina, bilances par pēdējo noslēgto gadu, turpmākajiem gadiem līdz projekta īstenošanas beigām un gadu pēc projekta īstenošanas, kā arī no naudas plūsmas pārskata pa mēnešiem projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz projekta īstenošanas beigām un gadā pēc projekta īstenošanas. Naudas plūsmā naudas atlikums katra mēneša beigās ir pozitīvs;
10.2. kas apliecina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas. Uzņēmumam jāatbilst vismaz diviem šādiem rādītājiem:
10.2.1. pašu kapitāls/aktīvu kopsumma ≥ 0,20;
10.2.2. apgrozāmie līdzekļi/īstermiņa kreditori ≥ 1,00 (par īstermiņa kreditoriem neuzskata īstermiņa nākamo periodu ieņēmumu sastāvā iekļauto valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu);
10.2.3. tīrā peļņa + nolietojums × 50 % ≥ 0;
10.3. kas apliecina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju gadā pēc projekta īstenošanas (atbilst visiem šo noteikumu 10.2.apakšpunktā minētajiem rādītājiem), kā arī palielina vismaz vienu no dzīvotspējas rādītājiem par 0,05, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas;
10.4. kas apliecina jauna pārstrādes uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju – tikai gadā pēc projekta īstenošanas (atbilstoši šo noteikumu 10.2.apakšpunktā noteiktajiem rādītājiem).
11. Ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 200 000 latu, iesniegumam pievieno biznesa plānu:
11.1. kas ietver šādu informāciju:
11.1.1. uzņēmuma vēsture;
11.1.2. uzņēmuma vadības sistēma;
11.1.3. uzņēmuma pašreizējā darbība;
11.1.4. uzņēmuma mērķi (īstermiņa un ilgtermiņa);
11.1.5. tirgus izpēte;
11.1.6. nozares analīze;
11.1.7. realizācijas sistēma;
11.1.8. konkurence;
11.1.9. sadarbība ar citiem uzņēmumiem un saistība ar citiem projektiem;
11.1.10. ražošanas procesa un tehnoloģisko procesu apraksts;
11.1.11. uzņēmuma stipro un vājo pušu, iespēju un draudu (SVID) analīze;
11.1.12. nepieciešamās investīcijas;
11.1.13. projekta īstenošanas termiņi (sadalījums pa posmiem);
11.1.14. finanšu informācija par ražošanas apjomiem, izmaksām, pamatlīdzekļiem un kreditoriem, peļņas vai zaudējumu aprēķins, bilance par pēdējo noslēgto gadu, turpmākajiem gadiem līdz projekta īstenošanas beigām un par trim gadiem pēc projekta īstenošanas, naudas plūsmas pārskats pa mēnešiem par projekta iesnieguma iesniegšanas gadu, visiem īstenošanas gadiem un gadu pēc projekta īstenošanas, naudas plūsmas pārskats par diviem turpmākajiem gadiem gada griezumā;
11.2. kas apliecina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju saskaņā ar šo noteikumu 10.2., 10.3. un 10.4.apakšpunktu.
III. Atbalsta apjoms
12. Pārstrādes uzņēmumiem un jauniem pārstrādes uzņēmumiem atbalsta apjomu nosaka atbilstoši uzņēmuma kategorijai:
12.1. mikrouzņēmumiem, maziem un vidējiem uzņēmumiem, kuru kategorija noteikta atbilstoši Komisijas 2004.gada 25.februāra Regulas (EK) Nr.364/2004, ar ko groza Regulu (EK) Nr.70/2001, iekļaujot tās darbības jomā atbalstu pētniecībai un attīstībai, 1.pielikumam – 40 % no attiecināmajām izmaksām;
12.2. pārējiem uzņēmumiem – 25 % no attiecināmajām izmaksām;
12.3. uzņēmumiem, kuros strādā 750 darbinieku un vairāk un kuru neto apgrozījums ir 140 560 800 latu un vairāk, atbalstu nepiešķir.
13. Laikposmā no 2008.gada līdz 2013.gadam (turpmāk – programmēšanas periods) projektu skaits vienam atbalsta pretendentam nav ierobežots, taču kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz:
13.1. 4 919 000 latu – šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai gaļas, piena un graudu sektora pārstrādes uzņēmumā. Attiecināmās izmaksas, kuras aprēķina atbilstoši šo noteikumu 17., 18. un 21.punktam, nepārsniedz 2 130 000 latu;
13.2. 2 130 000 latu – šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai piena un gaļas sektora jaunā pārstrādes uzņēmumā un augļu un dārzeņu sektora pārstrādes uzņēmumā;
13.3. 710 000 latu – šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārējo lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumā.
14. Attiecināmās izmaksas investīcijām vides aizsardzības jomā nepārsniedz 30 % no projekta kopējās attiecināmo izmaksu summas.
IV. Atbalsta nosacījumi piena, gaļas un graudu pārstrādes sektorā
15. Pamatizejviela, kuru projekta ietvaros izmanto atbalsta pretendents piena, gaļas un graudu pārstrādes sektorā, attiecīgi ir pilnpiens (atbilstoši Kombinētās nomenklatūras kodam, kas noteikts saskaņā ar Padomes 1987.gada 23.jūlija Regulu (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu (turpmāk – KN kods) – 0401 20 19; 0401 20 99), svaiga vai saldēta gaļa (atbilstoši KN kodiem 0201–0208) un graudi (atbilstoši KN kodiem 1001–1004, 1008).
16. Ja atbalsta pretendenta programmēšanas periodā iesniegto projektu attiecināmo izmaksu kopsumma šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā pārsniedz 200 000 latu, attiecināmās izmaksas nākamajiem projektiem tiek noteiktas atbilstoši šo noteikumu 17., 18. un 21.punktā minētajiem nosacījumiem.
17. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā nosaka atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 1.tabulai, ņemot vērā pārstrādāto pamatizejvielu apjomu pēdējā pilnajā noslēgtajā finanšu gadā (turpmāk – pārskata gads).
18. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 6.punktā noteikto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā, kas pārskata gada laikā un pēc 2006.gada 1.janvāra ir apvienojies ar citu pārstrādes uzņēmumu, nosaka, ņemot vērā katra atsevišķā uzņēmuma pārstrādāto pamatizejvielu apjomu summu pārskata gadā pirms apvienošanas, atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 1.tabulai.
19. Pārstrādāto pamatizejvielu apjomu šo noteikumu 17., 18. un 21.punktā minēto attiecināmo izmaksu noteikšanai atbalsta pretendents var izmantot vienu reizi programmēšanas periodā.
20. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai jaunā pārstrādes uzņēmumā nosaka atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 1.tabulai, ņemot vērā gadam plānoto pārstrādātās pamatizejvielas apjomu, kas nepārsniedz kooperatīva vai kooperatīvu biedru saražoto un iepirkto pamatizejvielas apjomu pārskata gadā.
21. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā, kas pārskata gada laikā un pēc 2006.gada 1.janvāra ir apvienojies ar kooperatīvu vai kuru ir nopircis (vismaz 51 % kapitāldaļu vai akciju) kooperatīvs, nosaka, ņemot vērā pārstrādes uzņēmuma pārstrādāto pamatizejvielas apjomu atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 1.tabulai, un kooperatīva biedru saražoto un iepirkto pamatizejvielas apjomu pārskata gadā pirms apvienošanās vai nopirkšanas atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 2.tabulai. Aprēķinot attiecināmās izmaksas, netiek ņemts vērā kooperatīva biedru saražotais un iepirktais pamatizejvielas apjoms, kas pārstrādāts uzņēmumā, ar kuru kooperatīvs ir apvienojies vai kuru tas ir nopircis.
22. Attiecināmās izmaksas, kas noteiktas saskaņā ar šo noteikumu 17., 18. un 21.punktu, palielina:
22.1. atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 3.tabulai, ja pārstrādes uzņēmums pārskata gadā ir uzņēmumā ražotos pārstrādes produktus izvedis un eksportējis vērtības izteiksmē bez pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – bez PVN);
22.2. atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 4.tabulai, ja pārstrādes uzņēmums:
22.2.1. pēc 2006.gada 1.janvāra un pirms pārskata gada ir apvienojies ar citu pārstrādes uzņēmumu;
22.2.2. palielinājis pārstrādes produktu realizācijas apjomu vērtības izteiksmē (bez PVN) pārskata gadā pēc uzņēmumu apvienošanās vismaz par 5 % salīdzinājumā ar iesaistīto uzņēmumu pārstrādes produktu realizācijas apjomu summu pārskata gadā pirms apvienošanās;
22.3. atbilstoši attiecināmo izmaksu palielinājuma koeficientam, ja pārstrādes uzņēmums:
22.3.1. pēc 2006.gada 1.janvāra un pirms pārskata gada ir nodibinājis komercsabiedrību, kas nodarbojas ar pamatizejvielas ražošanu, vai ir nopircis vai izveidojis pamatizejvielas ražošanas vienību;
22.3.2. palielinājis pārstrādes produktu realizācijas apjomu vērtības izteiksmē (bez PVN) pārskata gadā pēc komercsabiedrības dibināšanas, pamatizejvielas ražošanas vienības nopirkšanas vai izveidošanas vismaz par 5 % salīdzinājumā ar pārstrādes produktu realizācijas apjomu pārskata gadā pirms dibināšanas, nopirkšanas vai izveidošanas;
22.3.3. pārstrādā vismaz 50 % no nodibinātajā komercsabiedrībā, izveidotajā vai nopirktajā pamatizejvielas ražošanas vienībā saražotās pamatizejvielas:
SP
K = 1 + ————, kur
0,5 x PP
K – attiecināmo izmaksu palielinājuma koeficients;
SP – pārstrādes uzņēmumā pārstrādātais paša saražotais pamatizejvielas apjoms pārskata gadā (t);
PP – pārstrādes uzņēmumā pārstrādātais kopējais pamatizejvielas apjoms pārskata gadā (t);
22.4. atbilstoši attiecināmo izmaksu palielinājuma koeficientiem, ja:
22.4.1. pārstrādes uzņēmumu pēc 2006.gada 1.janvāra un pirms pārskata gada ir nopircis (vismaz 51 % kapitāldaļu vai akciju) kooperatīvs (piemēro palielinājuma koeficientu K1) vai pamatizejvielas ražošanas uzņēmums (piemēro palielinājuma koeficientu K) vai pārstrādes uzņēmums pēc 2006.gada 1.janvāra un pirms pārskata gada ir apvienojies ar kooperatīvu (piemēro palielinājuma koeficientu K1);
22.4.2. pārstrādes uzņēmumam palielinājies pārstrādes produktu realizācijas apjoms vērtības izteiksmē (bez PVN) pārskata gadā pēc pārstrādes uzņēmuma nopirkšanas vai apvienošanās ar kooperatīvu vismaz par 5 % salīdzinājumā ar pārskata gadu pirms pārstrādes uzņēmuma nopirkšanas vai apvienošanās ar kooperatīvu;
22.4.3. vismaz 50 % no kooperatīva iepirktās vai ražošanas uzņēmumā saražotās pamatizejvielas tiek pārstrādāts iesaistītajā pārstrādes uzņēmumā:
SP
K1 = 1 + ————, kur
0,5 x PP
K1 – attiecināmo izmaksu palielinājuma koeficients;
SP – pārstrādes uzņēmumā pārstrādātais no kooperatīva biedriem iepirktais pamatizejvielas apjoms pārskata gadā (t);
PP – pārstrādes uzņēmumā pārstrādātais kopējais pamatizejvielas apjoms pārskata gadā (t).
V. Atbalsta nosacījumi augļu un dārzeņu pārstrādes sektorā
23. Pamatizejvielas, kuras projekta ietvaros izmanto atbalsta pretendents augļu un dārzeņu pārstrādes sektorā, ir produkti atbilstoši Kombinētās nomenklatūras 7. un 8.grupai, kas noteikta saskaņā ar Padomes 1987.gada 23.jūlija Regulu (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu.
24. Ja atbalsta pretendenta programmēšanas periodā iesniegto projektu attiecināmo izmaksu kopsumma šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā pārsniedz 200 000 latu, attiecināmās izmaksas nākamajiem projektiem tiek noteiktas atbilstoši šo noteikumu 25.punktā minētajiem nosacījumiem.
25. Attiecināmās izmaksas šo noteikumu 6.punktā minēto aktivitāšu veikšanai pārstrādes uzņēmumā nosaka, ņemot vērā pārstrādes uzņēmuma realizētās produkcijas apjomu vērtības izteiksmē (bez PVN) pārskata gadā atbilstoši šo noteikumu 1.pielikuma 5.tabulai.
VI. Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
26. Pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas attiecināmo izmaksu kategorijas, kas tiešā veidā saistītas ar pasākuma mērķa sasniegšanu:
26.1. jaunu iekārtu, tehnikas un aprīkojuma iegāde atbilstoši šo noteikumu 6.1. un 6.3.apakšpunktā minētajām aktivitātēm;
26.2. būvniecības un rekonstrukcijas izmaksas atbilstoši šo noteikumu 6.2. un 6.3.apakšpunktā minētajām aktivitātēm, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas atbildīgas par darbu veikšanu;
26.3. vispārējas izmaksas (kā arī arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskie pamatojumi, patentu un licenču saņemšanas izmaksas, zvērinātu revidentu apliecinājuma sagatavošanas izmaksas), kas tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un kas nepārsniedz 8 % no izmaksām, kas minētas šo noteikumu 26.1. un 26.2.apakšpunktā.
27. Šo noteikumu 26.1.apakšpunktā minētajā kategorijā ietilpst šādas izmaksas:
27.1. kravu celšanas, kraušanas un specializētā transportēšanas tehnika un iekārtas;
27.2. laboratorijas un kvalitātes kontroles tehnika un iekārtas;
27.3. enerģētiskās iekārtas un tehnika;
27.4. datorizētā pārstrādes procesa vadības un kontroles tehnika un iekārtas (ieskaitot programmu nodrošinājumu);
27.5. lauksaimniecības produkcijas pirmapstrādes (arī kautuves, kaltes) un uzglabāšanas tehnika, aprīkojums un iekārtas (attiecas vienīgi uz gadījumiem, ja pirmapstrāde un uzglabāšana ir daļa no pārstrādes uzņēmuma tehnoloģiskā procesa);
27.6. ūdensapgādes un ūdens attīrīšanas iekārtas;
27.7. kanalizācijas, notekūdeņu (priekšattīrīšanas) un dūmgāžu attīrīšanas iekārtas;
27.8. apkures un ventilācijas iekārtas;
27.9. mobilie un stacionārie svari;
27.10. mazgāšanas, dezinfekcijas tehnika un iekārtas;
27.11. specializētā tehnoloģiskā tehnika un iekārtas, kas nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai;
27.12. vienreizējās izmaksas, kas saistītas ar šo iekārtu un aprīkojuma uzstādīšanu.
28. Publisko finansējumu par tehnikas un iekārtu iegādi saņem tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
29. Šo noteikumu 26.2.apakšpunktā minētajā kategorijā ietilpst šādas izmaksas:
29.1. visas ar objekta būvniecību saistītās izmaksas, tai skaitā iekšējie un ārējie ūdensvadi, kanalizācija, elektroapgāde, ventilācijas un apkures sistēmas (neiekļauj iekārtu izmaksas);
29.2. tieši ar pārstrādi nesaistītas izmaksas, ja to summa nepārsniedz 30 % no būvniecības attiecināmo izmaksu kopsummas:
29.2.1. jaunu administratīvo telpu būvniecība un esošo rekonstrukcija;
29.2.2. apsardzes un caurlaižu telpas;
29.2.3. apsardzes signalizācijas ierīkošana, ieskaitot videonovērošanas sistēmas;
29.2.4. palīgtelpas;
29.2.5. personāla atpūtas un citas telpas;
29.2.6. teritorijas labiekārtošana, kas ietver teritorijas asfaltēšanu vai cita klājuma ieklāšanu, zāliena ierīkošanu, ārējās apgaismošanas ierīkošanu un žoga izbūvi.
30. Šo noteikumu 29.punktā minētās izmaksas nepārsniedz šo noteikumu 2.pielikumā noteikto attiecināmo izmaksu maksimumu ("griestus") atkarībā no būvju tipiem.
31. Ja projektā paredzētās jaunās būvniecības, rekonstrukcijas vai vienkāršotās rekonstrukcijas kopējās izmaksas attiecīgajam būves tipam pārsniedz šo noteikumu 2.pielikumā noteikto attiecināmo izmaksu maksimumu ("griestus"), projekta iesniegumu nenoraida, bet izmaksu starpību pilnībā sedz atbalsta pretendents.
32. Publisko finansējumu maksā tikai par precēm, kas ir atbalsta pretendenta īpašumā. Ja preces pērk uz nomaksu, par tām publisko finansējumu izmaksā tikai tad, kad tās ir kļuvušas par atbalsta pretendenta īpašumu un par to ir veikts pilns norēķins.
33. Pasākuma ietvaros ir šādas neattiecināmās izmaksas:
33.1. bankas procentu maksājumi, maksa par finanšu transakcijām, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas svārstību radītie zaudējumi;
33.2. naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
33.3. tādu apakšlīgumu slēgšana, kas palielina projekta izmaksas, bet nepievieno projektam vērtību, kā arī ja līgumos samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
33.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav veikta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
33.5. esošo būvju uzturēšanas izmaksas, tehniskās apkopes un ekspluatācijas izdevumi;
33.6. atlīdzība personālam;
33.7. vispārējās nozīmes transportlīdzekļi;
33.8. citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar Padomes Regulu Nr.1698/2005 un Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulu (EK) Nr.1974/2006, ar ko nosaka sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA).
34. Izmaksas, kas pārsniedz tirgus cenu, un nepabeigtus darbus uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
VII. Pieteikšanās kārtība
35. Lai pieteiktos uz atbalstu, atbalsta pretendents vai viņa pilnvarotā persona Lauku atbalsta dienesta Centrālajā aparātā iesniedz personīgi papīra formā vai nosūta elektroniski (ja dokuments ir sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu) šādus dokumentus:
35.1. projekta iesniegumu saskaņā ar šo noteikumu 3.pielikumu vienā eksemplārā, tai skaitā biznesa plānu (arī elektroniski):
35.1.1. ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 70 000 latu, – vienkāršotu biznesa plānu atbilstoši šo noteikumu 9.1.apakšpunktā minētajam saturam;
35.1.2. ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 70 000 latu, bet nav lielāka par 200 000 latu, – standartizētu biznesa plānu atbilstoši šo noteikumu 10.1.apakšpunktā minētajam saturam;
35.1.3. ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 200 000 latu, – biznesa plānu atbilstoši šo noteikumu 11.1.apakšpunktā minētajam saturam;
35.2. izziņu no Valsts ieņēmumu dienesta par nodokļu samaksu (kas izsniegta viena mēneša laikā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas) un izziņu par veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām (darba devēja maksājums), kas veiktas pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, vai pilnvaro Lauku atbalsta dienestu šīs izziņas saņemt attiecīgajā valsts pārvaldes iestādē;
35.3. izziņu no kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevu sabiedrības par gatavību izskatīt kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts. Izziņā norādīti kredītdevēja un kredītņēmēja rekvizīti un kredīta summa. Ja projekta īstenošanā plāno ieguldīt privātos vai kādus citus naudas līdzekļus, atbalsta pretendents iesniedz dokumentus, kas apliecina naudas līdzekļu pieejamību;
35.4. pilnu gada pārskata kopiju (uzrādot oriģinālu) par pēdējo noslēgto finanšu gadu, kas sagatavots saskaņā ar Gada pārskatu likumu un uz kura ir Valsts ieņēmumu dienesta atzīme par pārskata saņemšanu;
35.5. gada ienākumu deklarācijas un tās pielikuma "Ieņēmumi no saimnieciskās darbības" kopiju (uzrādot oriģinālu) par pēdējo noslēgto gadu, kas sagatavota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju un uz kuras ir Valsts ieņēmumu dienesta atzīme par saņemšanu. Šīs kopijas iesniedz atbalsta pretendents, kas saskaņā ar Gada pārskatu likumu nesniedz gada pārskatus;
35.6. deklarāciju par atbilstību sīkā (mikrouzņēmuma), mazā vai vidējā uzņēmuma kategorijai atbilstoši normatīvajiem aktiem par saimnieciskās darbības veicēju deklarēšanos atbilstoši sīko, mazo un vidējo uzņēmumu definīcijai;
35.7. Pārtikas un veterinārā dienesta izsniegtās pārtikas uzņēmumu atzīšanas vai reģistrācijas apliecības kopiju (uzrādot oriģinālu), ja prasība attiecas uz atbalsta pretendentu, vai pilnvaro Lauku atbalsta dienestu šo informāciju saņemt attiecīgajā valsts pārvaldes iestādē. Apliecība ir izsniegta vismaz divus gadus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas;
35.8. saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzību un sertifikāciju akreditētās institūcijas izsniegta bioloģiskās pārstrādes uzņēmuma atbilstības sertifikāta kopiju (uzrādot oriģinālu), ja atbalsta pretendents vēlas iegūt papildu kritērija punktus;
35.9. zvērināta revidenta apliecinājumu par pārstrādes uzņēmumā pārstrādātās pamatizejvielas apjomu (tonnās), kas ir ražota pēc integrētās ražošanas metodes, ja atbalsta pretendents vēlas iegūt papildu kritērija punktus;
35.10. Uzņēmumu reģistra izsniegtu dokumentu, kas apliecina apvienošanās, nopirkšanas vai izveidošanas faktu, ja atbalsta pretendents vēlas iegūt papildu kritērija punktus;
35.11. zvērināta revidenta apliecinājumu par to, ka uzņēmums nav nonācis grūtībās atbilstoši šo noteikumu 7.1.3.apakšpunktam;
35.12. projektiem, kas saistīti ar jaunu būvju būvniecību vai būvju rekonstrukciju, papildus iesniedz:
35.12.1. zemesgrāmatu nodaļas izdota nostiprinājuma uzraksta vai zemesgrāmatas apliecības par zemi vai ēku (būvi), uz kuras vai kurā paredzēts veikt būvniecību, vai arī ilgtermiņa zemes nomas līguma, kas reģistrēts zemesgrāmatā, kopiju (uzrādot oriģinālu). Par ilgtermiņa nomas līgumu tiks uzskatīts tāds, kura nomas termiņš nav mazāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas;
35.12.2. plānošanas un arhitektūras uzdevuma kopiju (uzrādot oriģinālu), ja projekta iesnieguma iesniegšanas laikā nav tehniskā projekta;
35.12.3. apliecinājuma kartes un ieceres dokumentācijas kopijas (uzrādot oriģinālus), ja paredzēta vienkāršota rekonstrukcija;
35.12.4. akceptētu būvprojektu tehniskā projekta stadijā vai tā kopiju, (uzrādot oriģinālu), ja projekta iesnieguma iesniegšanas laikā ir tehniskais projekts;
35.12.5. būvatļaujas apliecinātu kopiju (uzrādot oriģinālu), ja projekta iesnieguma iesniegšanas laikā ir tehniskais projekts;
35.12.6. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus (tai skaitā par būvniecības vispārējām izmaksām) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu. Tos iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc līguma noslēgšanas starp Lauku atbalsta dienestu un atbalsta pretendentu;
35.13. projektiem, kas saistīti ar iekārtu, tehnikas un aprīkojuma iegādi, papildus iesniedz:
35.13.1. zemesgrāmatu nodaļas izdota nostiprinājuma uzraksta vai zemesgrāmatas apliecības par ēku (būvi), vai ilgtermiņa nomas līguma, kas reģistrēts zemesgrāmatā vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas, kopiju (uzrādot oriģinālu) par ēku (būvi), kurā projekta ietvaros paredzēts uzstādīt tehnoloģiskās iekārtas;
35.13.2. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus (tai skaitā par projekta vispārējām izmaksām) saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
35.13.3. Valsts vides dienesta reģionālās vides pārvaldes izsniegtu izziņu par to, kāda piesārņojoša darbība tiks veikta projekta ietvaros un kādu atļauju – A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu – atbalsta pretendentam ir nepieciešams saņemt;
35.13.4. iekārtu un aprīkojuma izvietojuma shēmu;
35.14. papildus šādus dokumentus, ja atbilstoši šo noteikumu 16.punktā minētajam nosacījumam projekts attiecas uz piena, gaļas un graudu pārstrādes sektoru:
35.14.1. zvērināta revidenta apliecinājumu par pārstrādāto pamatizejvielu apjomu pārskata gadā un pamatizejvielu veidu atbilstoši šo noteikumu 15.punktam;
35.14.2. zvērināta revidenta apliecinājumu par pārstrādes produktu realizācijas apjomiem atbilstoši šo noteikumu 22.2., 22.3. un 22.4.apakšpunktam, ja atbalsta pretendents pretendē uz attiecināmo izmaksu palielināšanu;
35.14.3. zvērināta revidenta apliecinājumu par saražoto pamatizejvielas apjomu atbilstoši šo noteikumu 22.3.apakšpunktam, ja atbalsta pretendents pretendē uz attiecināmo izmaksu palielināšanu;
35.14.4. zvērināta revidenta apliecinājumu par iepirktās vai saražotās pamatizejvielas apjomu atbilstoši šo noteikumu 22.4.apakšpunktam, ja atbalsta pretendents pretendē uz attiecināmo izmaksu palielināšanu;
35.14.5. Uzņēmumu reģistra izsniegtu dokumentu, kas apliecina apvienošanās, nopirkšanas vai izveidošanas faktu atbilstoši šo noteikumu 22.2., 22.3. vai 22.4.apakšpunktam, ja atbalsta pretendents pretendē uz attiecināmo izmaksu palielināšanu;
35.14.6. zvērināta revidenta apliecinājumu par saražoto un iepirkto pamatizejvielu apjomu un veidu atbilstoši šo noteikumu 20.punktam;
35.14.7. zvērināta revidenta apliecinājumu par pārstrādes produktu realizācijas apjomu, izvedumu un eksportu atbilstoši šo noteikumu 22.1.apakšpunktam, ja atbalsta pretendents pretendē uz attiecināmo izmaksu palielināšanu;
35.14.8. zvērināta revidenta apliecinājumu par pārstrādes uzņēmuma pārstrādāto pamatizejvielas apjomu un kooperatīva saražoto un iepirkto pamatizejvielas apjomu un veidu, ja atbalsta pretendentam attiecināmās izmaksas tiek noteiktas atbilstoši šo noteikumu 21.punktam;
35.15. projektam, kas saistīts ar augļu un dārzeņu pārstrādi, papildus iesniedz zvērināta revidenta apliecinājumu par pamatizejvielas veidu un pārstrādes uzņēmuma realizācijas apjomiem atbilstoši šo noteikumu 23.punktam.
VIII. Vērtēšana un atlase
36. Lauku atbalsta dienests projekta iesniegumus sarindo pēc projektu atlases kritērijiem, kas minēti šo noteikumu 4.pielikumā. Ja projektu atlasē punktu skaits ir vienāds, priekšrocības publiskā finansējuma saņemšanai ir atbalsta pretendentam, kurš pārskata periodā ir veicis lielākas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (darba devēja maksājums) uz vienu strādājošo.
IX. Publiskā finansējuma pieprasīšanas papildu nosacījumi
37. Publisko finansējumu par šo noteikumu 20.punktā minēto projektu realizāciju atbalsta pretendents saņem šādā kārtībā:
37.1. pēc projekta pilnīgas īstenošanas – 50 % apmērā no publiskā finansējuma;
37.2. pēc jauna pārstrādes uzņēmuma viena gada darbības, ja ir sasniegts plānotais pārstrādāto pamatizejvielu apjoms, par kuru tika aprēķinātas kopējās attiecināmās izmaksas, – 50 % apmērā no publiskā finansējuma. Par pārstrādāto pamatizejvielu apjomu tiek iesniegts zvērināta revidenta apliecinājums;
37.3. ja viena gada laikā šo noteikumu 37.2.apakšpunktā minētais plānotais pārstrādāto pamatizejvielu apjoms netiek sasniegts, atbalsta pretendentam tiek proporcionāli samazināts atbalsta apjoms par neizpildīto daļu.
38. Pēc projekta īstenošanas atbalsta saņēmējs, iesniedzot Lauku atbalsta dienestā maksājuma pieprasījumu, iesniedz atbilstošu A vai B kategorijas piesārņojošas darbības atļauju vai C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājuma kopiju, uzrādot oriģinālu.
X. Noslēguma jautājums
39. Šo noteikumu 4.pielikumā minēto projektu atlases kritēriju 5.grupu piemēro, sākot ar 2010.gada 1.janvāri.
Ministru prezidents I.Godmanis
Zemkopības ministrs M.Roze
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2008.gada 12.aprīli.
1.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 8.aprīļa noteikumiem Nr.255
Attiecināmās izmaksas
I. Attiecināmās izmaksas uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību
1.tabula
Piena pārstrāde |
Gaļas pārstrāde |
Graudu pārstrāde |
|||
pārstrādātās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
pārstrādātās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
pārstrādātās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
mazāk nekā 20 000 |
25 |
mazāk nekā 2000 |
146 |
mazāk nekā 20 000 |
25 |
vairāk nekā 20 000 |
35 |
vairāk nekā 2000 |
176 |
vairāk nekā 20 000 |
28 |
II. Attiecināmās izmaksas uz vienu saražotās un iepirktās pamatizejvielas vienību
2.tabula
Piena sektors |
Gaļas sektors |
Graudu sektors |
|||
saražotās un iepirktās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu saražotās un iepirktās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
saražotās un iepirktās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu saražotās un iepirktās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
saražotās un iepirktās pamatizejvielas apjoms (t) |
attiecināmās izmaksas uz vienu saražotās un iepirktās pamatizejvielas vienību (Ls/t) |
mazāk nekā 20 000 |
13 |
mazāk nekā 2000 (ieskaitot) |
73 |
mazāk nekā 20 000 |
13 |
vairāk nekā 20 000 |
18 |
vairāk nekā 2000 |
88 |
vairāk nekā 20 000 |
14 |
III. Attiecināmo izmaksu pieaugums uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību, izvedot un eksportējot
3.tabula
Izveduma un eksporta
kopsummas |
Attiecināmo izmaksu pieaugums
uz vienu |
||
piena |
gaļas |
graudu |
|
līdz 2,50 % |
0 |
0 |
0 |
2,51–5,00 % |
4 |
70 |
11 |
5,01–10,00 % |
6 |
105 |
18 |
10,01–20,00 % |
9 |
141 |
25 |
20,01–30,00 % |
12 |
176 |
32 |
30,01–50,00 % |
15 |
211 |
39 |
vairāk nekā 50,00 % |
20 |
280 |
51 |
IV. Attiecināmo izmaksu pieaugums uz vienu pārstrādātās pamatizejvielas vienību, pārstrādes uzņēmumiem apvienojoties
4.tabula
Pārstrādes produktu
realizācijas apjomu |
Attiecināmo izmaksu pieaugums
uz vienu pārstrādātās |
||
piena pārstrāde |
gaļas pārstrāde |
graudu pārstrāde |
|
5,01–10,00 % |
4 |
105 |
4 |
10,01–20,00 % |
7 |
141 |
7 |
20,01–50,00 % |
11 |
176 |
11 |
vairāk nekā 50,00 % |
17 |
218 |
17 |
V. Attiecināmo izmaksu maksimums ("griesti") atkarībā no pārstrādes uzņēmuma realizācijas apjoma
5.tabula
Augļu un dārzeņu pārstrāde
– |
Attiecināmo izmaksu maksimums ("griesti") (Ls) |
virs 3,5 milj. |
2 130 000 |
no 1,0 līdz 3,5 milj. |
1 400 000 |
līdz 1,0 milj. |
710 000 |
Zemkopības ministrs M.Roze
2.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 8.aprīļa noteikumiem Nr.255
Attiecināmo izmaksu maksimums ("griesti") publiskā finansējuma aprēķināšanai jaunas būvniecības, rekonstrukcijas, vienkāršotas rekonstrukcijas projektiem galvenajiem būvju tipiem
Nr. p.k. |
Būves tips |
Mērvienība |
Jaunbūvei par kopējo
būves |
Rekonstrukcijai par kopējo
būves platību |
Vienkāršotai rekonstrukcijai
par kopējo būves platību |
1. |
Dzīvnieku izcelsmes produktu pārstrādes būve pārtikas ražošanai |
Ls/m2 |
460 |
368 |
253 |
2. |
Augu izcelsmes produktu pārstrādes būve pārtikas ražošanai |
Ls/m2 |
400 |
320 |
220 |
3. |
Nepārtikas produktu ražošanas būve |
Ls/m2 |
350 |
280 |
192 |
4. |
Graudu un sēklu pirmapstrādes būves |
Ls/m3 |
50 |
40 |
27 |
5. |
Dārzeņu un augļu pirmapstrādes būves |
Ls/m2 |
360 |
288 |
198 |
6. |
Saldētava |
Ls/m2 |
460 |
368 |
253 |
7. |
Lopbarības ražošanas būve |
Ls/m2 |
350 |
280 |
192 |
8. |
Kautuve |
Ls/m2 |
460 |
368 |
253 |
9. |
Noliktava un inženierkomunikāciju būve ražošanas vajadzībām (piemēram, katlumāja, sūkņu stacija) (attiecas uz atsevišķi izvietotām būvēm) |
Ls/m2 |
250 |
200 |
137 |
10. |
Nojume |
Ls/m2 |
150 |
120 |
82 |
Zemkopības ministrs M.Roze
Zemkopības ministrijas iesniegtajā redakcijā
3.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 8.aprīļa noteikumiem Nr.255
Zemkopības ministrs M.Roze
4.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 8.aprīļa noteikumiem Nr.255
Projektu atlases kritēriji
Kritēriju grupa |
Maksimāli iespējamais punktu skaits grupā |
Kritērijs |
Kritēriju punktu skaits |
1. Projekta objekts |
15 |
Pārstrādes uzņēmums, kas integrējas1 |
15 |
Pārējie |
0 |
||
2. Projekta aktivitāte |
10 |
Iesniegts akceptēts
būvprojekts2 |
10 |
Investīcijas aprīkojuma, iekārtu un tehnikas iegādei (tai skaitā vispārējās izmaksas) 100 % |
5 |
||
Pārējie projekti |
0 |
||
3. Pēc projekta realizācijas tiks uzsākta jaunu vai inovatīvu produktu ražošana vai tiks ieviestas jaunas vai inovatīvas tehnoloģijas3 |
10 |
Jaunu un inovatīvu produktu ražošanai un tehnoloģiju ieviešanai uzņēmumā |
10 |
Citi projekti |
0 |
||
4. Projekts tiks realizēts jau sertificētā bioloģisko produktu pārstrādes uzņēmumā4 |
15 |
Jā |
15 |
Nē |
0 |
||
5. Projekts tiks realizēts pārstrādes uzņēmumā, kurā vismaz 50 % no pārskata gadā pārstrādātās pamatizejvielas ir ražota pēc integrētās ražošanas metodes |
10 |
Jā |
10 |
Nē |
0 |
||
Kopā |
60 |
Piezīmes.
1 Pārstrādes uzņēmums, kurā tiek veiktas šo noteikumu 6.punktā minētās aktivitātes, pēc 2006.gada 1.janvāra ir apvienojies ar citu pārstrādes uzņēmumu vai kooperatīvu vai nopircis (vismaz 51 % kapitāldaļu vai akciju) citu pārstrādes uzņēmumu, vai nodibinājis pamatizejvielas ražošanas uzņēmumu, vai nopircis vai izveidojis pamatizejvielas ražošanas vienību, vai pārstrādes uzņēmumu ir nopircis vai nodibinājis kooperatīvs vai pamatizejvielas ražošanas uzņēmums.
2 Saskaņā ar normatīvajiem aktiem par vispārīgiem būvnoteikumiem.
3 Atbalsta pretendentam ir pilnībā apmaksāts projekts Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras apakšprogrammu "Jaunu produktu un tehnoloģiju izstrāde uzņēmumā" vai "Atbalsts jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei" ietvaros.
4 Attiecas tikai uz projektiem pārstrādes uzņēmumos, kuros tiek veikta bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrāde, ko apliecina akreditētās institūcijas izsniegts sertifikāts saskaņā ar normatīvajiem aktiem par bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles kārtību.
Zemkopības ministrs M.Roze