Ekonomikas ministrija: Par makroekonomiskās situācijas stabilizācijas plānu
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Finanšu ministriju ir sagatavojusi un iesniegusi izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par pasākumiem makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.–2009.gadā.
Ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards uzsver: “Izstrādātajā plānā ir apkopoti pasākumi, ko valdībai darīt tuvākos divus gadus, lai dotu stimulu tautsaimniecībai. Šobrīd galvenais uzdevums ir nodrošināt nepieciešamos apstākļus ilgtspējīgai izaugsmei – valstij ir jāmazina administratīvā slodze uzņēmējiem, jāveicina uzņēmējdarbības uzsākšana un attīstība ar dažādiem finanšu instrumentiem un stimulējošu nodokļu politiku, kā arī jāsniedz valsts atbalsts eksportam.”
Lai nodrošinātu tautsaimniecības izaugsmes tempu stabilizēšanos un nepieļautu ekonomikas ieiešanu stagnācijā, nepieciešams konsekventi īstenot šajā pasākumu plānā ietvertos struktūrpolitikas pasākumus, kas vērsti uz tirgojamo sektoru kapacitātes paaugstināšanu un zināšanu ietilpīgas ekonomikas veidošanu, kā arī turpināt jau iesākto fiskālo konsolidāciju un budžeta efektivitātes paaugstināšanu.
Ziņojumā ir secināts, ka, sākot ar 2007.gada ceturto ceturksni, izaugsmes tempi Latvijā samazinās. Tiek prognozēts, ka 2008. un 2009.gadā izaugsmes tempi turpinās samazināties. Turklāt sakarā ar negatīvajiem procesiem starptautiskajos finanšu tirgos Latvijai ir jārēķinās ar to, ka lēta un viegli pieejama ārvalstu kapitāla periods, ko noteica ieilgušais zemo globālo procentu likmju cikls, likviditātes pārpilnība, augstā investoru riska tolerance un ienesīguma meklējumi, ir beidzies un nākotnē mums pieejamā kapitāla cena būs augstāka nekā iepriekš.
Tāpat jārēķinās ar globālās izaugsmes riskiem, kuriem piepildoties Latvijai var nākties saskarties ar daudz vājāku ārējo pieprasījumu un cenu konkurences saasināšanos globālajos produktu tirgos.
Šīs norises rada nozīmīgus izaicinājumus Latvijas turpmākajai attīstībai. No vienas puses, lai nodrošinātu veselīgu ekonomikas izaugsmi, vājinoties iekšzemes pieprasījumam, izaugsmes dzinējspēka loma būs jāuzņemas eksporta nozarēm. No otras puses, līdzšinējā rūpniecības konkurētspēja balstījās uz relatīvi lētu darbaspēku un zemām vispārējām izmaksām, tomēr, turpinoties darbaspēka izmaksu pieaugumam iekšzemē un saasinoties globālajai cenu konkurencei, izšķiroša nozīme būs atbilstošam produktivitātes kāpumam un eksporta produktu komplicētības pieaugumam, kas ļautu mums daudz veiksmīgāk konkurēt starptautiskajos tirgos.
Tādēļ šobrīd tirgojamā sektora kapacitātes paaugstināšanai un tā strukturālo pilnveidojumu veicināšanai ir jāieņem vadošā pozīcija ekonomiskās politikas veidotāju darba kārtībā.
Pasākumu plānā makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.–2009.gadā tiek apskatīti trīs politikas virzieni, un katrā no tiem ir noteikti konkrēti mērķi un uzdevumi 2008. un 2009.gadā:
1) fiskālā atbildība, nodokļu politika un budžeta ieņēmumu un izdevumu efektivitātes paaugstināšana;
2) produktīvās kapacitātes paaugstināšana. Šeit galvenie uzdevumi ir administratīvās slodzes mazināšana; uzņēmējdarbības uzsākšanas un finanšu pieejamības veicināšana; konkurences nodrošināšana un administratīvi regulējamo cenu noteikšana; eksporta veicināšana; elastīga darba tirgus veidošana; energoefektivitātes uzlabošana;
3) zināšanu ietilpīgas ekonomikas veidošana. Šis virziens, kas veidos stabilas izaugsmes garantu nākotnē un līdz ar to nodrošinās līdzsvarotu ekonomisko attīstību, ir ekonomiskā modeļa maiņa no lēta darbaspēka priekšrocību izmantošanas uz zināšanu ietilpīgu ekonomiku.
Ziņojums sastāv no trim daļām: pirmajā daļā ir raksturota pašreizējā ekonomiskā situācija un analizēti galvenie makroekonomiskās nestabilitātes faktori; otrajā daļā ir noteikti galvenie pašreizējai ekonomikas situācijai atbilstošie makroekonomiskās stabilitātes nodrošināšanas politikas virzieni, kuru uzdevums ir nodrošināt Latvijas tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību un nepieļaut strauju izaugsmes kritumu; trešajā daļā ir dotas Latvijas ekonomikas attīstības prognozes 2008.–2013.gadam, ja tiek konsekventi īstenoti pasākumi makroekonomiskās situācijas stabilizācijai.
Vairums makroekonomiskās situācijas stabilizācijas pasākumu, kuru īstenošana tiks sākta 2008. un 2009.gadā, savus rezultātus dos tikai pēc trim četriem gadiem.
Atsevišķi pasākumi, it īpaši saistīti ar fiskālo konsolidāciju un budžeta efektivitātes paaugstināšanu, pozitīvi ietekmēs procesus, jau sākot ar 2008.gadu, mazinot iekšējo pieprasījumu un līdz ar to importu, kā arī neradot papildu spiedienu uz inflāciju.
Pēc Ekonomikas ministrijas novērtējuma, izaugsmes tempi 2008.gadā var būt 5,5% līmenī un 2009.gadā tie var saglabāties 5,5% līmenī. Savukārt, sākot jau ar 2010.gadu, izaugsmes tempi var pakāpeniski palielināties un 2013.gadā sasniegt mūsu tautsaimniecības līdzsvarotai attīstībai atbilstošu izaugsmi 8% līmenī.
Pasākumu plāna izstrāde sākās 2007.gada novembrī, kad, pamatojoties uz Makroekonomiskās situācijas stabilizācijas plāna izstrādei izveidotās darba grupas 2007.gada 5.oktobra sēdes lēmumu – izveidot Ekonomikas ministrijā un Finanšu ministrijā darba grupas priekšlikumu izstrādei saistībā ar eksporta veicināšanu, ražošanas attīstību, tekošā konta deficīta mazināšanu un citiem jautājumiem –, Ekonomikas ministrija un Finanšu ministrija izveidoja darba grupas. Darba grupās tika iesaistīti ministriju un pārraudzības iestāžu pārstāvji, darba devēju, asociāciju un arodbiedrību pārstāvji, analītiķi.
Ekonomikas ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļa