— Es nepretendēju uz kādu jaunu informāciju, bet man kā dienesta vadītājam ir saistošs Ministru kabineta (MK) protokola lēmums par Latvijas meža nozares valsts pārvaldes institucionālās uzbūves optimizēšanas koncepcijas akceptēšanu. Mans pienākums ir sākt šo optimizēšanu dzīvē. Esmu saņēmis arī zemkopības ministra Aigara Kalvīša 27. augustā parakstītu rīkojumu, kurā man uzdoti konkrēti uzdevumi MK lēmuma kontekstā. Proti, līdz šā gada 15. oktobrim jāizstrādā VMD struktūrvienību teritoriālais iedalījums, jāsagatavo un jāiesniedz valdībā VMD valdījumā nodoto un īpašumā esošo ēku, būvju un valsts meža fonda zemju saraksts, un jāsagatavo to ēku, būvju un valsts meža fonda zemju saraksts, kurš nepieciešams VMD pamatdarbības nodrošināšanai.
Pamatojoties uz šo zemkopības ministra rīkojumu, VMD ir izdevis savu rīkojumu, ar kuru izveidota darba grupa, kas ar šiem jautājumiem nodarbosies. Šī darba grupa skaitliski ir liela, bet tajā iekļautie speciālisti nodrošinās profesionālu risināmo jautājumu izlemšanu. Jo mums jāizvairās no valstiski svarīgu lēmumu pieņemšanas šaurā lokā, lai nebūtu pamata pārmest personīgo interešu realizēšanu. Darba grupai līdz 15. septembrim jāsagatavo VMD teritoriālā iedalījuma projekts, bet līdz 11. oktobrim jāsagatavo un jāiesniedz ēku, būvju un valsts meža fonda zemju saraksts, kurš nepieciešams VMD pamatdarbības nodrošināšanai. Darba grupa ir sākusi intensīvu darbu.
— Kas finansēs akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" (LVM) izveidošanu?
— Pēdējos budžeta lasījumos veikti grozījumi, lai LVM izveidošanai no Mežsaimniecības attīstības fonda piešķirtu vienu miljonu latu 1999. gadam. Nevaru komentēt LVM tālāko darbību — tas nav manas kompetences jautājums. Tā ir zemkopības ministra kompetence, jo viņam jānozīmē konkrēti valsts pilnvarnieki, lai struktūra varētu reāli sākt veidoties un lai būtu konkrēti cilvēki, kas par šo procesu atbild. Domāju, iepriekšminētie finansu līdzekļi nepieciešami, lai struktūru izveidotu un tā uzsāktu darbu.
Uz jautājumu par LVM prognozējamo darbības virzienu, kas saistīts ar nekustamā īpašuma pirkšanu un pārdošanu, FAO Meža pārvaldes projekta direktors Roberts Strīpnieks teica:
— Jautājums par akciju sabiedrības izveidošanu un tās statūti pašlaik ir starpministriju saskaņošanas stadijā. Jautājumi gan par struktūras izveidošanu, gan par tās finansēšanu laika gaitā atrisināsies. Projekta darba grupas viedoklis ir, ka LVM statūtos tiks ietverts tāds darbības virziens kā darījumi ar nekustamo īpašumu, jo tā ir normāla prakse. Tajā pašā laikā atbilstoši apstiprinātajai koncepcijai valsts meži nekļūs par sabiedrības nekustamo īpašumu. Valsts meži tiks reģistrēti zemesgrāmatā uz valsts vārda, un LVM būs tikai to pārvaldītājs. Līdz ar to valsts mežu privatizācija netiks pieļauta. Tas ir projekta darba grupas viedoklis.
Arnis Melnis minēja, ka iespējama virsmežniecību skaita samazināšanās no 35 līdz 26. Bet sistēmas reorganizēšana nekādā gadījumā nav pašmērķis — tā vajadzīga, lai efektīvāki būtu gan valsts pārvaldes, gan īpašumu apsaimniekošanas jautājumi. Tiesa, šādi procesi nes līdzi arī krietnu daļu cilvēcīgu emociju, kas ir saprotami. Bet jebkurā jautājumā ir iespējams atrast kopsaucēju, arī teritoriālo struktūrvienību lietās.
Rūta Bierande,
"LV" ekonomikas redaktore