Eiropas Komisija: Par saziņas uzlabošanu audiovizuālajos plašsaziņas līdzekļos
Paziņojumā “Saziņa par Eiropu, izmantojot audiovizuālos plašsaziņas līdzekļus” Komisija ir izklāstījusi darbības, kas vērstas uz to, lai radītu lielāku uzmanību ES jautājumiem televīzijas un radio kanālos un multimediju platformās. Tas rosinās audiovizuālo plašsaziņas līdzekļu speciālistus veidot Eiropas audiovizuālos tīklus un līdzdarboties tajos. Konkrēti paziņojums ierosinās televīzijas staciju tīkla izveidi, lai papildinātu 2008.gada 1.aprīlī izveidoto radiostaciju tīklu. Turklāt Komisija palielinās tādu neapstrādātu audiovizuālo materiālu skaitu, ko tā jau tagad bez maksas sniedz audiovizuālo plašsaziņas līdzekļu speciālistiem, un paplašinās savu video veidošanu, lai ilustrētu vai paskaidrotu ES politiku.
Komisijas priekšsēdētāja vietniece Margota Vallstrēma, kura ir atbildīga par iestāžu attiecībām un saziņas stratēģiju, teica: “Šis ir pēdējais posms priekšlikumu virknē, ko Komisija iesniegusi saziņas jomā. Viens no mūsu saziņas politikas galvenajiem mērķiem ir palīdzēt veidot Eiropas publisko telpu un dot iespēju pilsoņiem saņemt informāciju. Pilsoņiem ir tiesības zināt, kas norisinās ES mērogā, un iesaistīties demokrātiskās debatēs. Atbalstot sadarbību un apmaiņu starp raidorganizācijām un piedāvājot bezmaksas audiovizuālos materiālus, Komisija tiecas uzlabot pilsoņu informētību.”
“Pētījumi liecina, ka cilvēki vēlas saņemt informāciju par Eiropas jautājumiem, kas viņus skar, un viņi labprāt to saņemtu ar savu iemīļoto televīzijas un radiostaciju, kā arī tīmekļa vietņu starpniecību. Ir arī pieprasījums pēc ES veidotiem audiovizuāliem materiāliem – par to liecina mūsu kanāla panākumi “YouTube” (EUtube), kuru kopš tā izveides 2007.gada jūlijā skatījuši vairāk nekā 10 miljoni apmeklētāju,” piemetināja M.Vallstrēma.
Veicot pētījumus, ir atklājies, ka Eiropas pilsoņi nav labi informēti par ES, lai gan vairākums (64% saskaņā ar 2007.gada marta “Eurobarometer”) apgalvo, ka šāda informācija viņus interesē. Turklāt vairums cilvēku joprojām dod priekšroku televīzijas un radio kanāliem, lai rastu informāciju. Pētījumi plašsaziņas līdzekļu jomā liecina, ka valsts audiovizuālo plašsaziņas līdzekļu sniegtā informācija par ES patlaban aizņem mazāk nekā 10% no laika, kas tiek veltīts valsts mēroga ziņām.
Rīcības plānā Komisija izklāsta savus nodomus nodrošināt plašāku un noturīgāku ES jautājumu apskati esošajos audiovizuālajos kanālos un veicināt sakaru dibināšanu starp Eiropas raidorganizācijām. Šī ir jaunākā iniciatīva politikas iniciatīvu virknē Komisijas saziņas stratēģijā, ieskaitot 2007.gada oktobra dokumentu “Partnerība komunikācijā par Eiropu”.
Turpmāk veicamie pasākumi ir šādi:
• priekšlikumi par televīzijas kanālu tīklu 2009. un 2010.gadā;
• Eiropas radiotīkla “EuRaNet” darbības turpināšana, paplašinot tā pārklājumu un valodu klāstu;
• turpmāks atbalsts “Euronews”, kas 2008.gada jūlijā sāks pārraidīt arī arābu valodā;
• paplašināt ziņu apjomu “Europe by Satellite” (EbS) un divkāršot tā jaudu;
• stiprināt audiovizuālās bibliotēkas nozīmi kā Komisijas “atmiņu” un galveno punktu, kur piekļūt Komisijas audiovizuālajiem materiāliem;
• palielināt Komisijas veidotā audiovizuālā materiāla apjomu un uzlabot tā izplatību ar dažādu tehnoloģiju platformu starpniecību, piemēram, “EUTube”;
• ieviest ES notikumu kalendāru tiešsaistē 2008.gada jūnijā un veicināt tā izmantošanu speciālistu aprindās.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa