Ministru kabineta noteikumi Nr.299
Rīgā 2008.gada 21.aprīlī (prot. Nr.25 38.§)
Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam “Lauku saimniecību modernizācija”
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta ceturto daļu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam “Lauku saimniecību modernizācija” (turpmāk – atbalsts).
2. Uz valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku saimniecību modernizācijai attiecas arī normatīvie akti par kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku un zivsaimniecības attīstībai atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā.
3. Pasākuma “Lauku saimniecību modernizācija” (turpmāk – pasākums) mērķis ir modernizēt lauksaimniecības uzņēmumus, lai uzlabotu to ekonomiskās darbības rādītājus un konkurētspēju. Ekonomiskās darbības rādītājus izvērtē saskaņā ar šajos noteikumos noteiktajiem ekonomiskās dzīvotspējas kritērijiem.
II. Atbalsta saņemšanas nosacījumi
4. Pasākumu īsteno visā Latvijas teritorijā.
5. Atbalsta pretendents ir:
5.1. juridiska vai fiziska persona, kas ražo Eiropas Kopienas Dibināšanas līguma I pielikumā minēto lauksaimniecības produkciju;
5.2. lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbilstības kritērijiem.
6. Pasākuma ietvaros atbalsta šādas aktivitātes:
6.1. investīcijas tādu jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmu nodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai, kas paredzētas lauksaimniecības produktu ražošanai (tai skaitā iepakošanai);
6.2. jaunu lauksaimniecības produktu ražošanas būvju būvniecība (govkopībā, ja dzīvnieku novietne paredzēta ne mazāk kā 50 slaucamām govīm), rekonstrukcija un nepieciešamo būvmateriālu iegāde.
7. Vienā projekta iesniegumā (1.pielikums) var iekļaut vairākas aktivitātes.
8. Atbalsta pretendents atbilst šādiem publiskā finansējuma saņemšanas nosacījumiem:
8.1. īstenojot projektu, sasniedz attiecīgā pasākuma mērķi;
8.2. neaizvieto esošos pamatlīdzekļus;
8.3. projekta iesniegumā apliecina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju atbilstoši šo noteikumu 10., 11. un 12.punktā minētajām prasībām.
9. Par pamatlīdzekļu aizvietošanu neuzskata:
9.1. traktortehnikas iegādi, ja ievērots viens no šādiem nosacījumiem:
9.1.1. ja projektā iegādātā traktortehnika, lauksaimniecībā izmantojamie tehnoloģiskie agregāti (turpmāk – agregāti) vai piekabes papildina saimniecībā esošo traktortehnikas, agregātu vai piekabju parku, saglabājot esošās traktortehnikas, agregātu vai piekabju vienības ne mazāk kā piecus gadus;
9.1.2. ja projektā iegādātā traktortehnikas jauda, agregātu ražība vai piekabju celtspēja ir vismaz par 25 % lielāka nekā saimniecībā nolietotās traktortehnikas jauda, agregātu ražība vai piekabju celtspēja;
9.2. iekārtu iegādi, ja ievērots viens no šādiem nosacījumiem:
9.2.1. ja projektā iegādātās iekārtas ražošanas jauda ir vismaz par 25 % lielāka nekā saimniecībā nolietotās iekārtas ražošanas jauda;
9.2.2. ja projektā iegādātā iekārta tiek iegādāta papildus esošajām iekārtām;
9.2.3. ja projektā iegādātā iekārta vai agregāts būtiski maina ražošanas vai tehnoloģiju raksturu;
9.3. jaunbūvi un rekonstrukciju, tai skaitā vienkāršotu rekonstrukciju.
10. Projekta iesniegumam, kura kopējā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 70 000 latu:
10.1. pievieno vienkāršotu biznesa plānu, kas sastāv no naudas plūsmas pārskata pa mēnešiem projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz projekta īstenošanas beigām un gadā pēc projekta īstenošanas;
10.2. pievieno pierādījumu apkopojumu par uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju. Ekonomiskās dzīvotspējas rādītājs ir pozitīva naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos projekta īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas. Naudas plūsmā naudas atlikums katra mēneša beigās ir pozitīvs. Gadā pēc projekta īstenošanas ienākumiem no lauksaimnieciskās ražošanas jāpalielinās vismaz par trim procentiem, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu, vai izdevumiem jāsamazinās par trim procentiem, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu. Projekta iesniegumam pievienotā naudas plūsma projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas atspoguļo iespēju projektu īstenot un sasniegt mērķi.
11. Projekta iesniegumam, kura kopējā attiecināmo izmaksu summa ir no 70 000 līdz 200 000 latu:
11.1. pievieno standartizētu biznesa plānu, kas sastāv no informācijas par ražošanas apjomiem, izmaksām, pamatlīdzekļiem, kreditoriem, peļņas vai zaudējumu aprēķina, bilances par pēdējo noslēgto gadu, turpmākajiem gadiem līdz projekta īstenošanas beigām un gadu pēc projekta īstenošanas (izņemot ražošanas apjomu un izmaksu tabulas), kā arī no naudas plūsmas pārskata pa mēnešiem projekta iesnieguma iesniegšanas gadā, turpmākajos gados līdz projekta īstenošanas beigām un gadā pēc projekta īstenošanas. Naudas plūsmā naudas atlikumam katra mēneša beigās ir jābūt pozitīvam;
11.2. pievieno pierādījumu apkopojumu par uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas. Uzņēmumam jāatbilst vismaz diviem šādiem rādītājiem:
11.2.1. pašu kapitāls/aktīvu kopsumma ≥ 0,20;
11.2.2. apgrozāmie līdzekļi/īstermiņa kreditori ≥ 1,00 (no īstermiņa kreditoriem svītro īstermiņa nākamo periodu ieņēmumu sastāvā iekļauto valsts un Eiropas Savienības finansiālo atbalstu);
11.2.3. tīrā peļņa + nolietojums x 50 % ≥ 0;
11.3. pievieno pierādījumu apkopojumu par uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju gadā pēc projekta īstenošanas, kā arī par 0,05 palielina vismaz vienu no uzņēmuma ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas.
12. Projekta iesniegumam, kura kopējā attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 200 000 latu:
12.1. pievieno biznesa plānu, kas ietver šādu informāciju:
12.1.1. uzņēmuma vēsture;
12.1.2. uzņēmuma vadības sistēma;
12.1.3. uzņēmuma pašreizējā darbība;
12.1.4. uzņēmuma mērķi (īstermiņa un ilgtermiņa);
12.1.5. tirgus izpēte;
12.1.6. nozares analīze;
12.1.7. realizācijas sistēma;
12.1.8. konkurence;
12.1.9. sadarbība ar citiem uzņēmumiem un saistība ar citiem projektiem;
12.1.10. ražošanas procesa un tehnoloģiskā procesa apraksts;
12.1.11. problēmas, riskantās un vājās vietas;
12.1.12. nepieciešamās investīcijas;
12.1.13. projekta īstenošanas termiņi (sadalījums pa posmiem);
12.1.14. finanšu informācija par ražošanas apjomiem, izmaksām, debitoriem, pamatlīdzekļiem un kreditoriem, peļņas un zaudējumu aprēķins, bilance par pēdējo noslēgto gadu, turpmākajiem gadiem līdz projekta īstenošanas beigām un par trim gadiem pēc projekta īstenošanas (izņemot ražošanas apjomu un izmaksu tabulas), naudas plūsmas pārskats pa mēnešiem par projekta iesnieguma iesniegšanas gadu, visiem īstenošanas gadiem un gadu pēc projekta īstenošanas, naudas plūsmas pārskats par diviem turpmākajiem gadiem;
12.2. pievieno pierādījumu apkopojumu par uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju pēdējā noslēgtajā gadā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, kas atbilst vismaz diviem šo noteikumu 11.2.apakšpunktā minētajiem rādītājiem;
12.3. pievieno pierādījumu apkopojumu par uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju gadā pēc projekta īstenošanas, kas atbilst visiem šo noteikumu 11.2.apakšpunktā minētajiem rādītājiem, kā arī par 0,05 palielina vismaz vienu no uzņēmuma ekonomiskās dzīvotspējas rādītājiem, salīdzinot ar pēdējo noslēgto gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas.
III. Pieteikšanās kārtība
13. Lai pieteiktos atbalsta saņemšanai, atbalsta pretendents personīgi vai elektroniska dokumenta formā saskaņā ar Elektronisko dokumentu likumu (juridiska persona – atbilstoši tās juridiskajai adresei, fiziska persona – atbilstoši projekta īstenošanas adresei) attiecīgajā Lauku atbalsta dienesta reģionālajā lauksaimniecības pārvaldē iesniedz:
13.1. projekta iesniegumu divos eksemplāros, tajā skaitā biznesa plānu (arī elektroniski) (vienkāršotu biznesa plānu, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa ir līdz 70 000 latu, standartizētu biznesa plānu, ja projekta kopējā attiecināmo izmaksu summa ir 70 000–200 000 latu, vai biznesa plānu atbilstoši šo noteikumu 12.1.apakšpunktam, ja projekta attiecināmo izmaksu summa pārsniedz 200 000 latu);
13.2. Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par nodokļu samaksu (izsniegta ne agrāk kā mēnesi pirms projekta iesnieguma iesniegšanas). Ja atbalsta pretendents šo izziņu neiesniedz, Lauku atbalsta dienests izziņu saņem Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā un termiņā. Valsts ieņēmumu dienesta izziņu par valsts sociālās apdrošināšanas veiktajām iemaksām iesniedz tie atbalsta pretendenti, kuri minēti šo noteikumu 19.punktā;
13.3. kredītiestādes, līzinga sabiedrības vai krājaizdevumu sabiedrības izziņu par gatavību izskatīt kredīta piešķiršanu (ja projekta īstenošanai tiks ņemts kredīts). Izziņā norāda kredītdevēja un kredītņēmēja rekvizītus un kredīta summu. Ja projekta īstenošanā atbalsta pretendents plāno ieguldīt privātos vai kādus citus naudas līdzekļus, tas iesniedz dokumentus, kas pierāda naudas līdzekļu pieejamību;
13.4. gada pārskatu (pilns komplekts) par pēdējo noslēgto gadu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi par saņemšanu saskaņā ar Gada pārskatu likumu;
13.5. gada ienākumu deklarāciju un tās pielikumu ‘’Ieņēmumi no saimnieciskās darbības” par pēdējo noslēgto gadu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) ar Valsts ieņēmumu dienesta atzīmi par saņemšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iedzīvotāju gada ienākumu deklarāciju, ja atbalsta pretendents saskaņā ar Gada pārskatu likumu nesniedz gada pārskatus;
13.6. lauksaimniecības izglītību apliecinošu dokumentu (ja tāds ir) (kopiju (uzrāda oriģinālu)) (ja atbalsta pretendents ir juridiska persona, kā arī ja ir vairāki īpašnieki, minētais dokuments izsniegts uzņēmuma īpašniekam vai paraksttiesīgajai personai);
13.7. attiecībā uz pamatlīdzekļu iegādi – zemesgrāmatu nodaļas izdotu nostiprinājuma uzrakstu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) vai zemesgrāmatas apliecību par nekustamo īpašumu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), vai ilgtermiņa nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā vismaz uz septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas (kopiju (uzrāda oriģinālu)), – par nekustamo īpašumu, kurā projekta ietvaros paredzēts uzstādīt tehnoloģiskās iekārtas;
13.8. iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus. Pretendējot uz finansējumu jaunai būvniecībai vai rekonstrukcijai, būvniecības un iepirkuma dokumentus iesniedz kopā ar projekta iesniegumu vai sešu mēnešu laikā pēc projekta iesnieguma apstiprināšanas un līguma noslēgšanas starp Lauku atbalsta dienestu un atbalsta pretendentu par atbalsta piešķiršanu;
13.9. jaunas būvniecības un rekonstrukcijas projektiem papildus iesniedz:
13.9.1. zemesgrāmatu nodaļas izdotu nostiprinājuma uzrakstu (kopiju (uzrāda oriģinālu)) vai zemesgrāmatas apliecību par nekustamo īpašumu, uz kuras vai kurā paredzēts veikt būvniecību (kopiju (uzrāda oriģinālu)), vai ilgtermiņa nekustamā īpašuma nomas līgumu, kas reģistrēts zemesgrāmatā (kopiju (uzrāda oriģinālu)), ja ilgtermiņa nomas līgumā minētais nomas termiņš nav mazāks par septiņiem gadiem no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas;
13.9.2. plānošanas un arhitektūras uzdevumu (kopiju (uzrāda oriģinālu)), ja iesniegšanas dienā nav apstiprināts tehniskais projekts;
13.9.3. ja paredzēta vienkāršota rekonstrukcija, apliecinājuma karti un ieceres dokumentāciju (minēto dokumentu kopijas (uzrāda oriģinālus)), kā arī atbalsta pretendenta sagatavotu tāmi;
13.9.4. iegādājoties būvmateriālus, – akceptētu būvprojektu (tehniskā projekta stadijā) vai tā kopiju (uzrāda oriģinālu);
13.9.5. akceptētu būvprojektu (tehniskā projekta stadijā) vai tā kopiju (uzrāda oriģinālu), būvatļauju (kopiju (uzrāda oriģinālu));
13.10. lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības – informāciju par pēdējā noslēgtajā gadā biedru pārdotās produkcijas apjoma neto apgrozījumu.
14. Projekta iesniegumus sarindo pēc projektu atlases kritērijiem (2.pielikums). Ja projektu atlasē punktu skaits ir vienāds, priekšrocības saņemt publisko finansējumu ir atbalsta pretendentam, kuram ir mazāks koeficients – saņemtais publiskais finansējums no Speciālās pirmsiestāšanās programmas lauksaimniecībai un lauku attīstībai (SAPARD) un Vienotā programmdokumenta 4.prioritātes pasākumiem, attiecinot pret neto apgrozījumu pēdējā noslēgtā gada laikā pirms projekta iesnieguma iesniegšanas. Ja ir vienāds gan punktu skaits, gan koeficients, priekšrocības saņemt publisko finansējumu ir atbalsta pretendentam, kuram pēdējā noslēgtajā gadā ir lielāks neto apgrozījums no lauksaimnieciskās ražošanas.
IV. Publiskā finansējuma veids un apmērs
15. Lauku atbalsta dienests nodrošina vienmērīgu šajos noteikumos paredzētā publiskā finansējuma sadali starp Lauku atbalsta dienesta reģionālajām lauksaimniecības pārvaldēm. Publiskā finansējuma sadale ir proporcionāla vienotajam platību maksājumam deklarētajām platībām uz 2007.gada 1.februāri.
16. Atbalsta intensitāti nosaka katras aktivitātes izmaksām atsevišķi:
16.1. vienam pretendentam visā 2007.–2013.gada periodā (turpmāk – programmēšanas periods) 40 % no attiecināmajām izmaksām (līdz 35 000 latu), kas saistītas ar investīcijām tādu jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmu nodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai, kas paredzētas lauksaimniecības produktu ražošanai (tai skaitā iepakošanai), un vispārējām izmaksām;
16.2. 25 % no attiecināmajām izmaksām (vairāk nekā 35 000 latu), kas saistītas ar investīcijām tādu jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmu nodrošinājuma iegādei un uzstādīšanai, kas paredzētas lauksaimniecības produktu ražošanai (tai skaitā iepakošanai), un vispārējām izmaksām;
16.3. 40 % no attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar investīcijām lauksaimniecības produktu ražošanas jaunu būvju būvniecībai, rekonstrukcijai un nepieciešamo būvmateriālu iegādei, un vispārējām izmaksām;
16.4. 40 % no attiecināmajām izmaksām, kas samazina dabas apstākļu ietekmi un riskus augļkopības un dārzeņkopības sektorā (investīcijas laistīšanas iekārtu un sistēmu iegādei un uzstādīšanai, kā arī ūdens rezervuāru veidošanai), un vispārējām izmaksām.
17. Atbalsta pretendentam, kas investīcijas veic mazāk labvēlīgos apvidos saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauku attīstībai – vides un lauku ainavas uzlabošanai, šo noteikumu 16.punktā noteikto atbalsta intensitāti palielina par pieciem procentiem, ja:
17.1. īstenojot šo noteikumu 6.2.apakšpunktā minēto aktivitāti, pēc projekta pabeigšanas lauksaimniecības produktu ražošanas būve atrodas mazāk labvēlīgos apvidos;
17.2. īstenojot šo noteikumu 6.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, mazāk labvēlīgos apvidos atrodas:
17.2.1. vismaz 50 % no šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētā atbalsta pretendenta iepriekšējā gadā vienotajam platību maksājumam apstiprinātajām platībām;
17.2.2. šo noteikumu 5.2.apakšpunktā minētā atbalsta pretendenta juridiskā adrese (vismaz gadu pirms projekta iesnieguma iesniegšanas).
18. Programmēšanas periodā vienam atbalsta pretendentam kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 421 000 latu.
19. Attiecināmo izmaksu summu aktivitātēm šo noteikumu 5.1.apakšpunktā minētajam atbalsta pretendentam palielina līdz 1 400 000 latu, ja tas pēdējā noslēgtajā gadā izpildījis šādus kritērijus:
19.1. neto apgrozījums no lauksaimnieciskās ražošanas ir vismaz 250 000 latu;
19.2. faktiski samaksātās valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par pēdējo noslēgto gadu par vienu strādājošo ir vismaz 800 latu.
20. Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām, kuras darbojas vismaz trīs gadus pēc kārtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 1 400 000 latu.
V. Attiecināmās un neattiecināmās izmaksas
21. Pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas attiecināmās izmaksas:
21.1. šādu jaunu ražošanas pamatlīdzekļu (tai skaitā datoru programmatūru) iegāde:
21.1.1. lauksaimniecības traktortehnika;
21.1.2. augsnes apstrādes tehnika un iekārtas, tai skaitā akmeņu novākšanas tehnika un iekārtas;
21.1.3. sējas tehnika un iekārtas;
21.1.4. ražas novākšanas tehnika un iekārtas, tai skaitā lopbarības novākšanas un smalcināšanas tehnika un iekārtas;
21.1.5. sējumu, stādījumu kopšanas tehnika un iekārtas, tai skaitā mēslošanas, augu aizsardzības iekārtas un tehnika;
21.1.6. kravu celšanas, kraušanas un specializētā transportēšanas tehnika un iekārtas;
21.1.7. lauksaimniecības produkcijas pirmapstrādes un uzglabāšanas tehnika un iekārtas, tai skaitā aukstuma tehnika un iekārtas, uzglabāšanas un saldēšanas kameras;
21.1.8. sēklas un stādāmā materiāla apstrādes tehnika un iekārtas;
21.1.9. datorizētā ražošanas procesa vadības un kontroles tehnika un iekārtas (ieskaitot programmnodrošinājumu), tai skaitā mobilie un stacionārie svari;
21.1.10. tehnika un iekārtas, kas nepieciešamas dzīvnieku turēšanai, tai skaitā fermu un ganību aprīkojums, dzirdināšanas, barošanas, dzīvnieku fiksēšanas un kopšanas tehnika un iekārtas;
21.1.11. fermu mehanizācijas tehnika un iekārtas, tai skaitā kūtsmēslu krātuvju mehanizācijas iekārtas un tehnika;
21.1.12. piena slaukšanas un dzesēšanas tehnika un iekārtas;
21.1.13. laboratorijas un kvalitātes kontroles veikšanas tehnika un iekārtas;
21.1.14. tehnisko apkopju un remonta staciju tehnika un iekārtas, tai skaitā mazgāšanas, dezinfekcijas tehnika un iekārtas;
21.1.15. enerģētiskās iekārtas un tehnika, tai skaitā apkures un vēdināšanas tehnika un iekārtas;
21.1.16. ūdensapgādes un kanalizācijas, notekūdeņu attīrīšanas iekārtas un tehnika;
21.1.17. laistīšanas tehnika un iekārtas, tai skaitā dziļurbuma un ūdens rezervuāra ierīkošana;
21.1.18. siltumnīcu tehnika un iekārtas;
21.1.19. specializētā tehnoloģiskā tehnika un iekārtas, kas nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai;
21.1.20. cita tehnika un iekārtas, kas nepieciešamas projektā noteikto mērķu sasniegšanai;
21.2. jaunas būvniecības un rekonstrukcijas izmaksas, pamatojoties uz līgumiem ar trešajām personām, kas atbildīgas par darbu veikšanu, bet nepārsniedzot šo noteikumu 3.pielikumā minētās izmaksas;
21.3. būvmateriālu iegāde, pamatojoties uz akceptētu būvprojektu, kas iesniegts kopā ar projekta iesniegumu, vai atbalsta pretendenta sastādītu tāmi vienkāršotas rekonstrukcijas gadījumā, nepārsniedzot šo noteikumu 3.pielikumā minētās izmaksas;
21.4. vispārējas izmaksas (tai skaitā arhitektu, inženieru un konsultantu honorāri, juridiskie pakalpojumi, tehniski ekonomiskie pamatojumi, patentu un licenču saņemšanas izmaksas), kas tieši saistītas ar projekta sagatavošanu vai īstenošanu un nepārsniedz astoņus procentus no izmaksām, kas minētas šo noteikumu 21.1., 21.2. un 21.3.apakšpunktā.
22. Ja paredzēts īstenot šo noteikumu 6.1.apakšpunktā minēto aktivitāti, attiecināmās izmaksas ir arī vienreizējas izmaksas, kas saistītas ar iekārtu uzstādīšanu, lai nodrošinātu to atbilstošu darbību.
23. Ja atbalsta pretendents neparedz publisko finansējumu iekārtu uzstādīšanai, tās uzstāda un nodod ekspluatācijā atbilstoši normatīvajos aktos par iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtību noteiktajām prasībām. Publisko finansējumu par minētajām iekārtām saņem tikai pēc to nodošanas ekspluatācijā un apliecinošu dokumentu iesniegšanas Lauku atbalsta dienestā.
24. Maksimālo attiecināmo izmaksu publiskā finansējuma aprēķinā iekļauj visas ar objekta būvniecību saistītās izmaksas (tai skaitā iekšējo un ārējo ūdensvadu, iekšējās un ārējās kanalizācijas, iekšējās un ārējās elektroapgādes, ventilācijas un apkures sistēmas izmaksas), bet neiekļauj iekārtu izmaksas.
25. Ja projektā paredzētās jaunās būvniecības, rekonstrukcijas izmaksas attiecīgajam būves tipam pārsniedz noteiktās maksimālās attiecināmās izmaksas, projekta iesniegumu nenoraida, bet izmaksu starpību pilnībā sedz atbalsta pretendents.
26. Attiecināmas ir tikai tās būvprojekta tāmes pozīcijas un būvmateriāli, kas tiešā veidā saistītas ar attiecīgā pasākuma mērķa sasniegšanu.
27. Par attiecināmajām izmaksām uzskata šādas tieši ar ražošanu nesaistītas izmaksas, ja to summa nepārsniedz 30 % no būvniecības attiecināmo izmaksu kopsummas:
27.1. jaunu administratīvo telpu būvniecība vai esošo telpu rekonstrukcija;
27.2. apsardzes un caurlaides telpu ierīkošana;
27.3. apsardzes signalizācijas ierīkošana, ieskaitot videonovērošanas sistēmas;
27.4. palīgtelpas, ja projekta iesniegumā ir izskaidrota to funkcionālā izmantošana;
27.5. personāla atpūtas telpu un citu telpu ierīkošana;
27.6. teritorijas labiekārtošana (teritorijas asfaltēšana vai cita klājuma ieklāšana, žoga izbūve, zāliena un ārējā apgaismojuma ierīkošana).
28. Publisko finansējumu maksā tikai par iegādātajām precēm, kas ir atbalsta saņēmēja īpašumā. Ja preces pērk uz nomaksu, par tām publisko finansējumu izmaksā tikai tad, kad tās ir kļuvušas par atbalsta saņēmēja īpašumu.
29. Pasākuma ietvaros ir noteiktas šādas neattiecināmās izmaksas:
29.1. procentu maksājumi, maksa par naudas pārskaitījumiem, valūtas maiņas komisijas maksājumi un valūtas kursa svārstību radītie zaudējumi;
29.2. naudas sodi, līgumsodi un tiesas prāvu izmaksas;
29.3. tādu apakšlīgumu slēgšana, kas palielina projekta izmaksas, bet nepievieno projektam attiecīgu vērtību, kā arī ja apakšlīgumos samaksa ir noteikta procentos no kopējām projekta izmaksām;
29.4. izmaksas, kas saistītas ar jebkuru piegādi, pakalpojumu vai darbu, par kuru nav veikta atbilstoša iepirkuma procedūra saskaņā ar normatīvajiem aktiem par iepirkuma procedūras piemērošanu;
29.5. esošo būvju uzturēšanas izmaksas;
29.6. tehniskās apkopes, rezerves daļu un ekspluatācijas izdevumi;
29.7. atlīdzība personālam;
29.8. vispārējas nozīmes transportlīdzekļi;
29.9. citas izmaksas, kas nav attiecināmas saskaņā ar Padomes 2005.gada 20.septembra Regulu (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un Komisijas 2006.gada 15.decembra Regulu (EK) Nr.1974/2006, ar ko paredz sīki izstrādātus piemērošanas noteikumus Padomes Regulai (EK) Nr.1698/2005 par atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA).
30. Izmaksas, kas pārsniedz tirgus cenu, un nepabeigtus darbus uzskata par neattiecināmajām izmaksām.
Ministru prezidents I.Godmanis
Zemkopības ministrs M.Roze
Redakcijas piebilde: noteikumi stājas spēkā ar 2008.gada 9.maiju.
Zemkopības ministrijas iesniegtajā redakcijā
1.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 21.aprīļa noteikumiem Nr.299
Zemkopības ministrs M.Roze
2.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 21.aprīļa noteikumiem Nr.299
Projektu atlases kritēriji
Nr. p.k. |
Kritēriju grupa |
Maksimāli iespējamais punktu skaits grupā |
Kritērijs |
Kritēriju punktu skaits |
1. |
Atbalsta pretendenta pēdējo 3 gadu laikā saņemtais publiskā finansējuma1 apmērs uz Ls 1000 pēdējā noslēgtā gada neto apgrozījuma no lauksaimnieciskās darbības (atzītām lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvām sabiedrībām no biedru pārdotās produkcijas apmēra neto apgrozījuma) |
35 |
Ls 0–50 |
35 |
Ls 51–100 |
30 |
|||
Ls 101–150 |
25 |
|||
Ls 151–200 |
20 |
|||
Ls 201–250 |
15 |
|||
Ls 251–300 |
10 |
|||
Vairāk nekā Ls 300 |
0 |
|||
2. |
Atbalsta pretendenta lauksaimniecības izglītība |
8 |
Augstākā vai profesionālā vidējā (vidējā speciālā) izglītība lauksaimniecībā2 |
8 |
Lauksaimniecības nozarē piemērotas profesionālās iemaņas un kompetence3 |
4 |
|||
Nav lauksaimniecības izglītības |
0 |
|||
3. |
Akceptēta būvprojekta esamība |
12 |
Akceptēts būvprojekts iesniegts kopā ar projekta iesniegumu4 |
12 |
Apliecinājuma karte iesniegta kopā ar projekta iesniegumu4 |
6 |
|||
Pārējie projekti |
0 |
|||
4. |
Atbalsta pretendents |
18 |
Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība, kas darbojas vismaz trīs gadus pēc kārtas un atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem atbalsta saņemšanas kritērijiem |
18 |
Cukurbiešu audzētājs, kurš 2006.–2007.tirdzniecības gadā ir noslēdzis piegādes līgumu ar cukurfabriku un piegādājis cukurfabrikām cukurbietes (kritērijs ir spēkā līdz 2008.gada 31.decembrim) |
12 |
|||
Pārējie atbalsta pretendenti |
0 |
|||
5. |
Starpība starp maksimāli pieļaujamo publisko finansējumu un projektam pieprasīto publisko finansējumu |
Par katru pilnu procentu 1 punkts |
Piezīmes.
1. 1 Publiskais finansējums no Speciālās pirmsiestāšanās programmas lauksaimniecībai un lauku attīstībai (SAPARD), Vienotā programmdokumenta 4.prioritātes pasākumiem un Latvijas Lauku attīstības programmas 2007.–2013.gadam pasākumiem “Lauku saimniecību modernizācija” un “Infrastruktūra, kas attiecas uz lauksaimniecības un mežsaimniecības attīstību un pielāgošanu”.
2. 2 Augstākās izglītības diploms, ja iegūta kvalifikācija: agronoms ar specializāciju laukkopībā, dārzkopībā vai zootehnikā (lopkopībā), uzņēmējdarbība lauksaimniecībā, lauksaimniecības zinātņu bakalaurs, veterinārārsts, inženieris ar specializāciju lauksaimniecības mehanizācijā vai lopkopības mehanizācijā, profesionālais bakalaurs lauksaimniecības enerģētikā vai lauksaimniecības enerģētikas inženieris.
Profesionālās vidējās (vidējās speciālās) izglītības diploms, ja iegūta kvalifikācija: agronoms, agronoms dārzkopis, dārzkopis, dārznieks, biškopis, zootehniķis, veterinārfeldšeris, veterinārārsta asistents, lauku uzņēmējs, uzņēmējs dārzkopībā, lauku īpašumu apsaimniekotājs, lauksaimnieks, lauksaimnieks ar specializāciju agronomijā vai dārzkopībā, vai mežkopībā, vai puķkopībā, vai zirgkopībā un zemkopis ar specializāciju lauku tūrismā vai zirgkopībā, vai mežkopībā, lauku māju saimniece ar specializāciju lauku tūrismā.
Augstākās vai profesionālās vidējās (vidējās speciālās) izglītības diploms šādās specialitātēs: agronomija, zootehnika, lopkopība, biškopība, dārzkopība, lauksaimniecības mehanizācija, lauksaimniecības tehnika, lopkopības mehanizācija un elektrifikācija (kvalifikācija – tehniķis elektromehāniķis), lauksaimniecības elektrifikācija, hidromeliorācija, veterinārija, mežsaimniecība, lauksaimniecības plānošana, lauksaimnieciskās ražošanas plānošana (kvalifikācija – tehniķis plānotājs), tehniķis plānotājs (kvalifikācija – tehniķis plānotājs), lauksaimniecības ekonomika, Latvijas Lauksaimniecības universitātes Ekonomikas fakultātes specialitātēs: lauksaimniecības ekonomika un organizācija, lauksaimniecības grāmatvedība, lauksaimniecības grāmatvedības un saimnieciskās darbības analīze – līdz 1993.gadam un studiju programmā – ekonomika – līdz 2000.gadam.
3. 3 Lauksaimniecības nozarē piemērotas profesionālās iemaņas un kompetenci apliecinoši dokumenti var būt augstskolu (koledžu), tehnikumu, profesionāli tehnisko skolu, lauksaimniecības skolu, arodskolu, arodvidusskolu, profesionālo vidusskolu un citu izglītības iestāžu izdoti diplomi vai atestāti un valstī atzītas kvalifikācijas apliecības šādās specialitātēs: agronomija, zootehnika, biškopība, lauksaimniecības mehanizācija, lauksaimniecības elektrifikācija, hidromeliorācija, zemes ierīcība, veterinārija, mežsaimniecība, lauksaimniecības plānošana, lauksaimniecības grāmatvedība, lauksaimniecības ekonomika, sociālo zinātņu bakalaurs ekonomikā, dārzkopība, dārzkopība ar specializācijām, lauksaimniecība, lauksaimniecība ar specializāciju, uzņēmējdarbība lauksaimniecībā, zemkopis, zemkopis ar specializāciju, lauku māju saimniece, mācīts lauku strādnieks (strādniece), lauku strādnieks (strādniece), lauku mājamatnieks, plaša profila traktorists mašīnists (sākot ar 1992.gadu), 1.kvalifikācijas līmeņa lauksaimniecības darbinieks (ja kvalifikācijas apliecība izsniegta līdz 2004.gada 1.martam).
Profesionālās iemaņas un kompetenci apliecina arī pēc 2004.gada 1.marta izsniegtās profesionālās pilnveides apliecības par mācību kursa “Lauksaimniecības pamati” vai “Bioloģiskā lauksaimniecība” apguvi.
4. 4 Saskaņā ar normatīvajiem aktiem par vispārīgiem būvnoteikumiem.
Zemkopības ministrs M.Roze
3.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 21.aprīļa noteikumiem Nr.299
Maksimālās attiecināmās izmaksas publiskā finansējuma aprēķināšanai jaunas būvniecības, rekonstrukcijas, vienkāršotās rekonstrukcijas projektiem galvenajiem būvju tipiem
Nr. p.k. |
Būvju tipi |
Mērvienība |
Jaunbūvei par kopējo būves platību (bez PVN) |
Rekonstrukcijai par kopējo rekonstruējamo platību (bez PVN) |
Vienkāršotai rekonstrukcijai par kopējo rekonstruējamo platību (bez PVN) |
1. |
Lauksaimniecības nojumes (bez sienas apšuvuma, vārtiem un logiem) |
Ls/m2 |
120 |
84 |
66 |
2. |
Lauksaimniecības noliktavas un glabātavas |
Ls/m3 |
50 |
31 |
25 |
3. |
Lauksaimniecības nozares uzņēmumu saldētavas |
Ls/m3 |
90 |
63 |
50 |
4. |
Dzīvnieku novietne |
Ls/m2 |
|||
4.1. |
Cūkkopība |
Ls/m2 |
450 |
315 |
248 |
4.2. |
Gaļas un piena liellopu un pārējās dzīvnieku novietnes |
Ls/m2 |
280 |
196 |
154 |
4.3. |
Piena māja |
Ls/m2 |
400 |
280 |
220 |
5. |
Siltumnīcas |
Ls/m2 |
|||
5.1. |
vasaras |
Ls/m2 |
70 |
49 |
38 |
5.2. |
ziemas |
Ls/m2 |
250 |
175 |
137 |
6. |
Graudu un sēklu pirmapstrādes būves |
Ls/m3 |
65 |
35 |
27 |
7. |
Dārzeņu un augļu pirmapstrādes būves |
Ls/m2 |
360 |
252 |
198 |
8. |
Lauksaimniecības šķūņi, mašīnu un tehnikas novietnes |
Ls/m2 |
150 |
105 |
82 |
9. |
Zemes darbi ūdens rezervuāru un tiem piegulošās infrastruktūras izveidošanai (rakšana un zemes līdzināšana) |
Ls/m3 |
1,50 |
1,50 |
– |
Zemkopības ministrs M.Roze