Vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu turpinot*
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns:
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta sēdes protokola Nr.16 2.§ TA-638 “Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu” 5.punktu Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai (RAPLM) ir uzdots līdz vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai reizi divās nedēļās sniegt informāciju Ministru kabineta sēdē par reformas pabeigšanas gaitu.
Šajā informatīvajā ziņojumā sniegta informācija par nepieciešamām darbībām un to izpildi laikā, lai līdz 2009.gada vietējo domju vēlēšanām būtu iespējams pabeigt vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu, kā arī par saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra rīkojuma Nr.90 “Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu” 4.punktā un 1.pielikumā uzskaitīto likumprojektu virzību.
I. Nepieciešamās darbības vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanai
Lai nodrošinātu vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanu līdz 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām, kā to nosaka Administratīvi teritoriālās reformas likuma 5.panta pirmā daļa un 6.pants, nepieciešams veikt virkni darbību samērā īsā laikposmā. Saskaņā ar Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 1.pantu 2009.gada vietējo domju vēlēšanas notiks jūnija otrajā sestdienā, tādējādi līdz šim laikam, reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra ieskatā, nepieciešams īstenot turpmāk minētos uzdevumus. (Jāatzīmē, ka šeit uzskaitītajos uzdevumos netiek atkārtoti ar Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra rīkojumu Nr.90 “Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu” Ministru kabineta noteiktie uzdevumi, taču akcentēti būtiskākie veicamie uzdevumi un to īstenošanas optimāls laika grafiks.)
1. Līdz 2008.gada jūnijam (Saeimas sesiju starplaikam) nepieciešams pieņemt Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu.
Likumprojekts ir pieņemts Ministru kabineta 2008.gada 15.aprīļa sēdē. Likumprojekta pieņemšana un spēkā stāšanās steidzamā kārtā nepieciešama, jo tas cita starpā paredz Ministru kabinetam uzdevumu līdz 2008.gada 1.oktobrim noteikt republikas pilsētas, novadus un to teritoriālā iedalījuma vienības.
2. Līdz 2008.gada 1.oktobrim nepieciešams noteikt republikas pilsētas, novadus un to teritoriālā iedalījuma vienības (administratīvi teritoriālā iedalījuma Ministru kabineta noteikumi).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 15.aprīlī apstiprinātā Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumprojekta pārejas noteikumu 18.punkta pirmo apakšpunktu Ministru kabinetam līdz 2008.gada 1.oktobrim jāizstrādā šā likuma 7.panta pirmajā daļā un 8.panta pirmā daļā minētie noteikumi saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 28.jūnija rīkojumā Nr.478 “Par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu” noteikto vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā iedalījuma projektu.
3. Līdz 2008.gada jūnijam (Saeimas sesiju starplaikam) nepieciešams pieņemt likumu “Grozījumi likumā “Par pašvaldībām””.
Likuma “Par pašvaldībām” grozījumi (Nr.574/Lp9) šobrīd tiek skatīti Saeimā. 2008.gada 22.janvārī ir noslēdzies priekšlikumu iesniegšanas termiņš likumprojekta izskatīšanai 2.lasījumā. Atbildīgā komisija par likumprojekta virzību ir Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija. Grozījumu likumā “Par pašvaldībām” būtība ir izslēgt no likuma un precizēt likumā normas, kas attiecas uz rajonu pašvaldību darbības izbeigšanu 2009.gada 1.jūlijā, kā arī ar to saistīto rajonu pašvaldību kompetences pāreju novadu pašvaldībām. Likumprojekts arī paredz, ka rajonu pašvaldību reorganizāciju noteiks atsevišķs likums.
Likuma grozījumu pieņemšana nepieciešama steidzamā kārtā, jo šis likums vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā reformā ir viens no pamatlikumiem, proti, tas nostiprina rajonu pašvaldību kompetences pāreju novadiem, rajonu pašvaldību darbības izbeigšanu 2009.gada 1.jūlijā, kad uz sēdēm sanāks jaunievēlētās vietējo pašvaldību domes, kā arī paredz Rajonu pašvaldību reorganizācijas likuma izstrādi. Steidzamā kārtā nepieciešamie, bet vēl nepieņemtie grozījumi likumā “Par pašvaldībām” ir pamats grozījumu izdarīšanai Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra rīkojumā Nr.90 “Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu” uzskaitītajos 104 likumos.
4. Līdz 2008.gada jūnijam (Saeimas sesiju starplaikam) nepieciešams pieņemt Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumu.
Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumprojekts (Nr.630/Lp9) ir Saeimā izskatīšanā. 2008.gada 10.martā ir beidzies priekšlikumu iesniegšanas termiņš likumprojekta izskatīšanai 2.lasījumā. Likumprojekts paredz, ka rajonu padomes pēc 2009.gada 1.jūlija uz sēdēm vairs nesanāk, to darbība ir izbeigta. Rajona pašvaldības institūcijas līdz 2009.gada 31.decembrim turpina pildīt bijušā rajona pašvaldības funkcijas, lai gan šīs institūcijas pakāpeniski tiek nodotas vietējām pašvaldībām saskaņā ar reorganizācijas plānu. Likumprojekts paredz, ka rajonu pašvaldību reorganizācija notiek ne vēlāk kā līdz 2009.gada 31.decembrim saskaņā ar rajonu padomju izstrādātiem rajonu reorganizācijas plāniem. Rajona reorganizācijas plānos rajonu padomes vienojas par rajona pašvaldības institūciju, mantas, tiesību un saistību sadali.
Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumu nepieciešams pieņemt steidzamā kārtā, jo tas paredzēs rajonu pašvaldību reorganizācijas nosacījumus, tai skaitā rajonu reorganizācijas plānu izstrādi līdz 2008.gada beigām. Savukārt rajonu reorganizācijas plānu izstrādes noteikumi un tajos ietveramais saturs jānosaka Ministru kabinetam. Rajonu pašvaldību reorganizācijas likuma pieņemšana ir svarīgs priekšnoteikums vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas sekmīgai pabeigšanai.
5. 2008.gada jūlijā, augustā nepieciešams noteikt rajonu reorganizācijas plānu izstrādes kārtību un tajā ietveramo saturu (Ministru kabineta noteikumi).
Uzdevums izrietēs no Rajonu pašvaldību reorganizācijas likuma. Uzdevuma izpildes termiņš nosacīts ar nepieciešamību rajonu padomēm izstrādāt un apstiprināt rajonu reorganizācijas plānus līdz 2008.gada beigām.
6. No Ministru kabineta noteikumu pieņemšanas dienas par rajonu reorganizācijas plānu izstrādes kārtību (2008.gada jūlijs, augusts) līdz 2008.gada beigām rajonu padomēm jāizstrādā rajonu reorganizācijas plāni.
Uzdevums paredzēts Rajonu pašvaldību reorganizācijas likuma projektā.
7. No 2008.gada novembra līdz 2009.gada martam – rajonu pašvaldību reorganizācijas plānu izvērtēšana. Ja nepieciešams, rajonu reorganizācijas jautājumu izlemšana Ministru kabinetā.
Uzdevums izrietēs no Rajonu pašvaldību reorganizācijas likuma. Šobrīd likumprojekts paredz, ka Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija izvērtē rajonu pašvaldību reorganizācijas plānus un gadījumos, ja rajonu padomes rajonu reorganizācijas plānus būs izstrādājušas pretēji likumā noteiktajam vai nebūs pieņēmušas lēmumus par visas rajona mantas, tiesību un saistību sadali, ministrija rosinās rajonu reorganizācijas plānu jautājumus izlemt Ministru kabinetam.
8. 2008.gada septembrī, oktobrī nepieciešams izveidot vēlēšanu komisijas tajos novados, kuros nav pabeigta novada pašvaldības izveidošana saskaņā ar administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumos paredzētajām administratīvajām teritorijām.
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma Pārejas noteikumu 7.punktu, lai nodrošinātu 2009.gada pašvaldību vēlēšanas, tajos novados, kuros nav pabeigta novada pašvaldības izveidošana saskaņā ar administratīvi teritoriālā iedalījuma noteikumos paredzētajām administratīvajām teritorijām, pēc 2008.gada 1.septembra vietējo pašvaldību domes (padomes) divu mēnešu laikā sasauc visu attiecīgo vietējo pašvaldību deputātu kopsapulci, kas ievēlē novada vēlēšanu komisiju.
9. 2009.gada marts, aprīlis, maijs – pašvaldību vēlēšanu izsludināšana un norise.
Saskaņā ar Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 4.pantu domes vēlēšanas izsludina Centrālā vēlēšanu komisija ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms vēlēšanu dienas.
10. 2009.gada 1.jūlijs – sāk darbu 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanās ievēlētās novadu un republikas pilsētu domes.
Paredzēts, ka 2009.gada 1.jūlijā uz pirmajām sēdēm sanāks 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanās ievēlētās novadu un republikas pilsētu domes (likumprojekts “Grozījumi likumā “Par pašvaldībām”” un Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumprojekts).
11. 2009.gads – rajonu reorganizācijas plānu izpilde novados, kur ir pabeigta vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma, un jaunizveidotajās republikas pilsētās.
Novadi un jaunizveidotās republikas pilsētas saskaņā ar rajonu reorganizācijas plānu pārņem piekritīgo rajona pašvaldības mantu, tiesības un saistības (Rajonu pašvaldību reorganizācijas likumprojekts).
II. Likumprojektu virzība
Saskaņā ar MK 2008.gada 22.februāra rīkojuma Nr.90 “Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu” (turpmāk – rīkojums) 4.punktā un 1.pielikumā noteikto līdz 2008.gada 1.maijam Ministru kabinetā jāiesniedz grozījumi 30 likumos, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanu.
Pēc ministrijas rīcībā esošās informācijas un saskaņā ar šā gada 8.aprīļa MK sēdē ministru sniegto informāciju jautājumā par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai nepieciešamo normatīvo aktu projektu sagatavošanas gaitu (MK 2008.gada 8.aprīļa sēdes protokols Nr.22, 25.p., SAN-1287) rīkojuma 1.pielikumā uzskaitītajos likumos ir sagatavoti nepieciešamie grozījumi un šobrīd ir saskaņošanas procesā.
Saskaņā ar ekonomikas ministra sniegto informāciju grozījumi likumā “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem” nav nepieciešami. Ekonomikas ministrija plāno sagatavot likumprojektu, kas atzītu par spēku zaudējušu likumu “Par īpašuma tiesību atjaunošanu uz uzņēmumiem un citiem īpašuma objektiem”.
Saskaņā ar tieslietu ministra sniegto informāciju grozījumi likumā “Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām” tiks izstrādāti pēc Ministru kabineta noteikumu projekta “Tiesas piesēdētāju skaits rajonu (pilsētu) tiesās un apgabaltiesās” pieņemšanas (minētā Ministru kabineta noteikumu projekta izstrādes termiņš ar Ministru prezidenta 2008.gada 18.marta rezolūciju Nr.12/SAN-666/5282 ir noteikts 2008.gada 31.decembris).
Rīkojuma 1.pielikuma 6.punktā noteikto nepieciešamo regulējumu pašvaldību finanšu izlīdzināšanai Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija šobrīd vēl izstrādā. Pamatojoties uz veikto izpēti un pašvaldību finanšu analīzi, sagatavota vietējo pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likumprojekta pirmā redakcija. Likumprojekta redakcija tiek apspriesta ar pašvaldību biedrībām, diskutētas likumprojekta normas, tiek veikti likumprojekta precizējumi. Pēc diskusiju pabeigšanas jūnijā likumprojekts tiks izsludināts valsts sekretāru sanāksmē.
Saskaņā ar rīkojuma 9.punktu nākamais tuvākais termiņš uzdevumiem saistībā ar vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanu visām ministrijām un īpašu uzdevumu ministru sekretariātiem ir līdz 2008.gada 1.septembrim apkopot un iesniegt Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai informāciju par to kompetencē esošiem Ministru kabineta noteikumiem, kurus nepieciešams grozīt, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību darbību pēc 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām.
*Ministra informatīvais ziņojums “Pārskats par vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas gaitu 2008.gada aprīlī” [4] Ministru kabineta 2008.gada 29.aprīļa sēdē