• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par maldinošu reklāmu aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietnēs. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 10.05.2008., Nr. 72 https://www.vestnesis.lv/ta/id/175083

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Eiropas Parlaments: Par obligāta publiska lobētāju reģistra izveidi

Vēl šajā numurā

10.05.2008., Nr. 72

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Eiropas Komisija: Par maldinošu reklāmu aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietnēs

 

Eiropas Savienības mēroga izmeklēšanas rezultātā pērn tika atklāts, ka 137 aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietnēs (no 386 pārbaudītajām) izmantota maldinoša reklāma un negodīga prakse.

Tagad labota vairāk nekā puse attiecīgo tīmekļa vietņu, arī Latvijas nacionālā kompānija “airBaltic” ir solījusi trūkumus novērst, taču vēl vilcinās to darīt.

8.maijā ES Patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuneva publicējusi termiņa vidusposma ziņojumu par ES mēroga izmeklēšanu, kurā bija iesaistītas 15 dalībvalstu un Norvēģijas iestādes un kurā pārbaudīja atbilstību tiesību aktiem, proti, vai aviobiļešu pārdošanas tīmekļa vietnēs nav izmantota maldinoša reklāma un negodīga prakse.

Ziņojums atklāj, ka gaisa satiksmes nozarē kopumā “patērētājiem ir nopietnas un ilgstošas problēmas”. Trešdaļā pārbaudīto tīmekļa vietņu (137 no 386, ko sākumā pārbaudīja 13 ziņotājas valstis) pēdējos septiņos mēnešos bija jāveic korektīvi pasākumi, jo tās neatbilda patērētāju aizsardzības tiesību aktu prasībām. Minētajā laikposmā tika labota vairāk nekā puse attiecīgo tīmekļa vietņu.  

“Nav pieļaujams, ka trešdaļa patērētāju, kas pērk aviobiļeti tiešsaistē, tiek mānīti, maldināti vai mulsināti,” sacīja Eiropas Savienības patērētāju tiesību aizsardzības komisāre Meglena Kuneva. “Ziņojums atklāj, ka visā gaisa satiksmes nozarē ir nopietnas un ilgstošas problēmas, kas saistītas ar biļešu pārdošanu. Esmu iecerējusi sadarboties ar dalībvalstīm, lai, pieliekot visas pūles, mēs līdz nākamā gada 1.maijam pabeigtu šo izmeklēšanu. Tomēr jau atklātais mums dod nepārprotamu politisku mājienu, par ko nedrīkstam nelikties zinis. Ceru, ka aviokompānijas ir sapratušas Komisijas apņēmību vajadzības gadījumā aizstāvēt patērētāju tiesības. Nozares uzņēmumiem ir jārīkojas! Citādi rīkosimies mēs. Mums ir vajadzīgi īsteni pierādījumi, ka panākti uzlabojumi, lai līdz nākamā gada 1.maijam šāda veida pārdošana un tirdzniecības prakse gaisa satiksmes nozarē atgūtu uzticību. Ja tas nenotiks, mums neatliks nekas cits kā iejaukties.”

Interneta kampaņas ietvaros Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs saņēma pieprasījumus arī no Beļģijas, Igaunijas un Dānijas patērētāju aizsardzības iestādēm vērsties pret Latvijas nacionālo aviokompāniju.

Jāatzīmē, ka PTAC gandrīz pirms gada jau ir pieņēmis lēmumu, ar kuru uzdod AS “air Baltic” mainīt biļešu rezervācijas noformējumu interneta mājaslapā, izslēdzot automātisku dažādu papildmaksu, piemēram, par lidojuma laika un datu maiņas garantiju, iekļaušanu biļetes cenā. PTAC un “airBaltic” ir panācis abpusēju vienošanos, ka pārkāpums tiks labprātīgi novērsts un mājaslapa tiks pārveidota līdz šā gada maija sākumam, kas vēl nav izdarīts.

Ja šis pārkāpums netiks novērsts vistuvākajā laikā, PTAC piemēros bargas soda sankcijas.

 

Būtiskākie rezultāti

Komisijas sagatavotajā termiņa vidusposma ziņojumā par izmeklēšanu aviobiļešu jomā, apkopojot pieejamos datus par 13 valstīm, īsi raksturots darbs, kas paveikts līdz 2008.gada 22.februārim, lai panāktu atbilstību tiesību aktu prasībām.

Izmeklēšanā lielu vērību veltīja maldinoši norādītām cenām, piedāvājumu pieejamībai un netaisnīgiem līguma noteikumiem, tostarp iepriekš atzīmētiem lodziņiem, skaidri formulētiem noteikumiem potenciālā klienta valodā. Galvenie konstatējumi ir šādi. Trešdaļā tīmekļa vietņu pieprasīts veikt korektīvus pasākumus, lai novērstu patērētāju aizsardzības tiesību aktu pārkāpumus.

Daudzās vietnēs bijušas vairākas problēmas vienlaikus. Kopumā problemātiskās tendences nozarē ir šādas. Vislielākā problēma ir maldinoši norādītas cenas. Tas atklāts 58% pārbaudīto tīmekļa vietņu; pārkāpumi, kas saistīti ar līguma noteikumiem, atklāti 49% gadījumu (nav informācijas kādā no valodām, valoda norādīta nepareizi, izvēles pakalpojumiem jau iepriekš atzīmēti lodziņi). Reklamētie piedāvājumi nebija pieejami 15% tīmekļa vietņu.

Problēmas raksturīgas visai gaisa satiksmes nozarei kopumā: kā aviokompānijām, tā ceļojumu rīkotājiem. Praksē aizvien vairāk mazinās atšķirības starp tā sauktajām lētajām aviokompānijām un tradicionālajiem gaisa pārvadātājiem. No 79 tīmekļa vietnēm, kurām veica izmeklēšanu, jo bija problēmas ar nepareizi norādītu cenu, par 44 (56%) atbild aviokompānijas, par 27 (34%) – ceļojumu aģentūras/ceļojumu rīkotāji un par 8 (10%) gādā citi uzņēmumi, piemēram, cenu salīdzināšanas vietnes. No 21 tīmekļa vietnes, kam bija problēmas nodrošināt piedāvājumu pieejamību, par 12 (57%) atbild aviokompānijas, par 6 (28%) atbild ceļojumu aģentūras un par 3 – citi uzņēmumi. No 67 tīmekļa vietnēm, uz kurām attiecās izmeklēšana par netaisnīgiem līguma noteikumiem, 26 (39%) uztur aviokompānijas, 34 (51%) uztur ceļojumu aģentūras un 7 (10%) – citi uzņēmumi. (Daudzās vietnēs ir tik daudz pārkāpumu, ka attiecīgo statistikas rādītāju skaits pārsniedz vietņu skaitu).

Pārkāpumus pieļāvuši ļoti dažādi uzņēmumi. Par 137 pārbaudītajām tīmekļa vietnēm atbild aptuveni 80 uzņēmumu: gan lieli un plaši pazīstami, gan mazāk zināmi.

Korektīvi pasākumi pašlaik veikti vairāk nekā 50% gadījumu. Termiņa vidusposma ziņojumā iekļautajās tabulās atbilstīgi stāvoklim 2008.gada 22.februārī norādīti dati par korektīvajiem pasākumiem. Kopš tā laika darbs ir turpinājies, un veikti vēl citi labojumi. Lietuva darījusi zināmu, ka visas, t.i., 13 tīmekļa vietnes, kurām tā konstatējusi pārkāpumus un par kurām ziņojusi, tagad ir izlabotas.

Saskaņā ar šiem datiem aprīļa beigās labojumi bija izdarīti vairāk nekā 50% vietņu.

Atbilstības pakāpe ievērojami atšķiras valsts un pārrobežu mērogā. Ziņojums liecina, ka gadījumos, kad valsts iestādes pārbauda iekšzemes uzņēmumu uzturētās tīmekļa vietnes, nodrošināta atbilstība, veikti labojumi 55% apmērā (50 no 90). Tas visnotaļ atšķiras no 12% atbilstības (5 no 42) pārrobežu tīmekļa vietnēm. Šajos gadījumos, lai panāktu dalībvalstī reģistrēta uzņēmuma atbilstību, iestādēm jālūdz palīdzība iestādei citā valstī.

 

Pārredzamība

Kamēr administratīvās procedūras un tiesvedība vēl nav pabeigta, likumā noteiktu ierobežojumu dēļ lielākā daļa dalībvalstu pagaidām nevar publicēt attiecīgo uzņēmumu nosaukumus. Lai sadarbības tīkls veiksmīgi darbotos nākotnē, šis jautājums jāatrisina. Norvēģija un Zviedrija ir izpaudušas pārbaudīto aviokompāniju nosaukumus.

 

Turpmākie pasākumi

Sadarbības tīklā tiks pastiprināts darbs, lai nodrošinātu atbilstību tiesību aktu prasībām, un ir plānots sniegt jaunu ziņojumu pēc 2009.gada 1.maija. Tagad veselu gadu Komisija uzraudzīs, kas notiek gaisa satiksmes nozarē, un novērtēs, vai jārīkojas vēl papildus.

Valsts mēroga tīmekļa vietnēs, kam varēs piekļūt no Komisijas patērētāju tiesību aizsardzības vietnes, 2008.gadā publicēs atjauninātu informāciju par atbilstības nodrošināšanu.

 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!