Par Izglītības un zinātnes ministrijas 2007.gada finanšu revīziju
Valsts kontrole (VK) pēc finanšu revīzijas par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) 2007.gada finanšu pārskatu ir sniegusi atzinumu ar iebildēm par nekonsekventu nekustamā īpašuma vērtības atspoguļošanu, pieļautu krāpšanās risku un grāmatvedības uzskaites nepilnībām Ventspils 20.arodvidusskolā un par IZM kontroles neesamību pār pētījumiem paredzētā finansējuma izlietojumu.
Valsts kontrole neguva pārliecību, ka IZM finanšu pārskatā uzrādītā nekustamo īpašumu vērtība 95 946 164 lati ir atspoguļota patiesi, jo tās uzskaite pretrunā ar normatīvo aktu nosacījumiem tiek veikta pēc dažādām metodēm.
Revīzijas ietvaros IZM padotības iestādē Ventspils 20.arodvidusskolā tika konstatēts krāpšanās risks attiecībā uz Eiropas Savienības piešķirto finanšu līdzekļu izlietojumu, kā arī tas, ka netiek nodrošināta saimniecisko darījumu apkopošana grāmatvedības uzskaites reģistros.
Revīzijā tika konstatēts, ka IZM nekontrolē, kā tiek tērēts zinātniskajiem pētījumiem paredzētais finansējums. IZM izdevumiem par tirgus orientētajiem pētījumiem 717 583 latu apmērā nav attaisnojuma dokumentu.
Netiek kontrolēts arī fundamentālajiem un lietišķajiem pētījumiem, kā arī valsts pētījumu programmām piešķirtā 10 154 923 latu finansējuma izlietojums. Revidenti konstatēja, ka fundamentālo un lietišķo pētījumu projektiem piešķirtais finansējums tiek tērēts automašīnas portatīvās navigācijas sistēmas iegādei, autovadītāju kursiem un sadzīves tehnikas iegādei.
Izglītības un zinātnes ministrija 2007.gadā ir izmaksājusi mērķdotācijas pašvaldībām 251 009 117 latu apmērā, taču IZM netiek nodrošināta pietiekama izmaksāto mērķdotāciju izlietojuma kontrole, tādējādi neievērojot IZM nolikumā noteikto, ka IZM nodrošina ministrijai iedalīto valsts budžeta līdzekļu izmantošanu paredzētajiem mērķiem.
2007.gadā IZM veica pārskaitījumus zinātniskajām institūcijām zinātnes bāzes finansējuma nodrošināšanai 5 900 396 latu apmērā, taču IZM nav izstrādāta kārtība, kādā tiek veikta bāzes finansējuma zinātniskajām institūcijām un valsts augstskolu zinātniskajiem institūtiem aprēķināšana, piešķiršana un izlietojuma kontrole.
IZM tika konstatēta arī nepilnīga kontrole pār dienesta transportlīdzekļu izmantošanu un netiek nodrošināta izdevumu dienesta transportlīdzekļu lietošanai caurskatāmība, kā arī pastāv krāpšanas risks. IZM ceļazīmes tiek aizpildītas nepilnīgi un neregulāri: vairākās ceļazīmēs automašīnas lietotājs nav parakstījies par katru maršrutu, ar vienu parakstu parakstījies par vairākām dienām, kā arī ceļazīmēs norādīts, ka šoferis braucis vienlaikus ar divām automašīnām.
Revīzijā tika konstatēts, ka IZM noteiktie mobilā tālruņa limiti IZM vadībai ir no 60 latiem (departamentu direktoriem) līdz 300 latiem (valsts sekretāram), turklāt IZM netiek kontrolēta mobilo tālruņu limitu ievērošana, līdz ar to pastāv risks, ka valsts budžeta līdzekļi tiek izlietoti neefektīvi.
IZM nav izstrādāta kārtība, kas nosaka, kādus izdevumus iestāde attiecina uz reprezentācijas izdevumiem: IZM un tās padotības iestādes uz reprezentācijas izdevumiem attiecina gan cirka biļetes darbinieku bērniem, gan pusdienas sadarbības veicināšanai Latvijas izglītības politikas jautājumos starp IZM un Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrību, gan sadarbības veidošanai starp IZM un Valsts prezidenta kanceleju, gan galda lampas un sulu spiedes, gan tautas tērpu kreklu darināšanu, gan dejotāju kurpju un zābaku izgatavošanu, gan biedru naudu sporta klubā, kā arī soda naudu Pārtikas veterinārajam dienestam.
Pēc IZM 2007.gada finanšu pārskata revīzijas VK ir izstrādājusi 66 ieteikumus, no kuriem lielāko daļu IZM apņēmusies ieviest līdz 31.decembrim. Dažus no VK sniegtajiem ieteikumiem IZM ieviesīs laikā līdz 2010.gada 31.decembrim.
Valsts kontroles informācija