Par Finanšu ministrijas 2007.gada finanšu revīziju
Valsts kontrole (VK) ir veikusi finanšu revīziju un sniegusi atzinumu par Finanšu ministrijas (FM) 2007.gada finanšu pārskatu. Revīzijas laikā tika atklātas vairākas iekšējās kontroles nepilnības.
Revīzijas laikā konstatēts, ka FM padotības iestādes Valsts ieņēmumu dienests (VID) un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA), krājumu sarakstā iekļaujot materiālās vērtības, kas iegādātas pirms vairāk nekā gada, nav ievērojušas Ministru kabineta noteikumu “Kārtība, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti” prasības.
VID nenodrošinot precīzu nākamo periodu izdevumu iekļaušanu izdevumos laikā, kad tie radušies, nav ievērojis MK noteikumu “Kārtība, kādā budžeta iestādes kārto grāmatvedības uzskaiti” prasības un izdevumos iekļāvis par 23 188 latiem mazāk, nekā ir radušies izdevumi.
Revīzijā tika konstatēts, ka FM un padotības iestāžu darbinieku mēnešalga neveido būtisku kopējā atalgojuma daļu: izlasē ietverto darbinieku mēnešalga veido vidēji 56% no viņu kopējā atalgojuma mēnesī (FM centrālajā aparātā izlasē iekļauto darbinieku mēnešalga veido vien 33%–58% no viņu kopējā atalgojuma mēnesī), prēmijās darbinieki saņēmuši vidēji 24% no kopējā atalgojuma.
FM un padotības iestāžu vadītāju gada mēnešalga veido no 34% līdz 75%, bet prēmijās vadītāji saņēmuši no 10% līdz 33% no viņu kopējā atalgojuma.
FM nav noteikusi pamatprincipus, pēc kādiem tiek noteikta vadības līgumu uzdevumu izpildes atlīdzība. Dažos gadījumos FM darbinieku vadības līgumos noteiktie uzdevumi ir līdzīgi vai tajos ir konkretizēti amata aprakstos vispārīgi definētie darba pienākumi.
Salīdzinot gada mēnešalgu ar vadības līguma gada atalgojumu, no izlasē iekļautajiem darbiniekiem, ar kuriem noslēgti vadības līgumi, vislielākais īpatsvars atlīdzībai par vadības līguma izpildi tika konstatēts CFLA direktoram – 125% no gada mēnešalgas.
Vairākās FM padotības iestādēs konstatētais norāda uz risku, ka reprezentācijas izdevumu uzskaitē netiek piemērota konsekventa politika un līdzekļu izlietojums reprezentācijas pasākumiem nav caurskatāms.
Nenosakot pieļaujamos reprezentācijas izdevumu veidus iestādes vadības organizētajos pasākumos, FM un tās padotības iestādes rada neefektīvas un neekonomiskas valsts budžeta līdzekļu izlietošanas risku.
Revīzijas laikā izlases veidā analizējot FM un tās padotības iestāžu vadības organizētos pasākumus, tika konstatēts, ka FM 2007.gada 23.martā ir noslēgusi līgumu un veikusi apmaksu 8942 latu apmērā par sporta spēļu organizēšanu FM darbiniekiem, Valsts kase 2007.gada 7.maijā ir noslēgusi līgumu un veikusi apmaksu 5846 latu apmērā par sporta spēļu organizēšanu Valsts kases un reģionālo norēķinu centru darbiniekiem, viena VID reģionālā iestāde veikusi pakalpojumu apmaksu un materiālo vērtību iegādi par kopējo summu 2240 lati VID reģionālās iestādes darbinieku veselības spartakiādes rīkošanai.
Līdz 2007.gada 14.decembrim FM nebija izdots tiesību akts, kas noteiktu sakaru pakalpojumu izdevumu ierobežojumus – limitus: tika konstatēts, ka mobilā telefona sakaru pakalpojumu izmaksas vienai personai sasniedz pat 151 latu mēnesī.
Revīzijā arī tika konstatēts, ka 2007.gadā, piešķirot mobilo telefonu numuru lietošanas tiesības un veicot sakaru pakalpojumu apmaksu personām, kuras neatrodas darba tiesiskās attiecībās ar FM, nav nodrošināta sakaru pakalpojumu izdevumu caurskatāmība un vienota saziņas līdzekļu izmantošanas politika.
FM un tās padotības iestādēs nav noteikta kārtība, kā aizpildāma transportlīdzekļu nobraukto kilometru un izlietotās degvielas atskaite, netiek norādīti veiktie maršruti un to veikšanas datumi, līdz ar to netiek realizēta caurskatāma un vienota dienesta transportlīdzekļu izmantošanas politika.
VK revīzijā konstatēja divus gadījumus, ka amatpersonas, atrodoties ikgadējā atvaļinājumā, ir izmantojušas FM lietošanā esošos transportlīdzekļus, tā neievērojot FM rīkojumu par dienesta transportlīdzekļu izmantošanu.
Pēc FM 2007.gada finanšu pārskata revīzijas VK ir izstrādājusi 24 ieteikumus, kurus FM apņēmusies ieviest līdz 31.decembrim.
Valsts kontroles informācija
No Finanšu ministrijas
Finanšu ministrijas (FM) 2007.gada finanšu pārskatu Valsts kontrole (VK) novērtējusi atzinīgi – VK norāda, ka pārskats visos būtiskajos aspektos sniedz skaidru un patiesu priekšstatu par FM finanšu uzskaiti.
FM pauž neizpratni par plašsaziņas līdzekļiem izplatīto informāciju, kas ir pretrunā ar VK revīzijā secināto. Revīzijas atzinumā par FM pērnā gada finanšu pārskatu teikts: “Pamatojoties uz revīzijā konstatētajiem faktiem, finanšu pārskats visos būtiskajos aspektos sniedz skaidru un patiesu priekšstatu par Finanšu ministrijas finansiālo stāvokli, tā izmaiņām un Finanšu ministrijas darbības rezultātiem, kas noslēdzās 2007.gada 31.decembrī, un ir sagatavots atbilstoši Latvijas Republikā spēkā esošo normatīvo aktu prasībām.”
Arī šā gada aprīļa nogalē, iepazīstinot FM ar revīzijas rezultātiem, VK uzteica FM paveikto iestādes finanšu plūsmas uzskaites un kontroles pilnveidošanā, norādot, ka pārskatā nav būtisku neatbilstību, ir konstatētas vien atsevišķas nepilnības. Šāds secinājums ietverts VK revīzijas ziņojumā.
FM 2007.gada finanšu pārskats ietver šādas sadaļas – par budžeta iestādes finansiālo stāvokli (bilanci), ieņēmumu un izdevumu pārskatu, pašu kapitāla izmaiņu pārskatu, naudas plūsmas pārskatu, grāmatvedības politiku (aprakstu), pārskatu pielikumus un vadības ziņojumu par budžeta izpildi.
FM ir izstrādāti iekšējās kārtības noteikumi visos gadījumos, kuros to pieprasa normatīvie akti. Lai nodrošinātu finanšu plūsmas pārskatāmību, caurspīdīgumu un kontroli, papildus pēc savas iniciatīvas FM izstrādājusi arī vairākus citus iekšējos noteikumus, piemēram, par dienesta transportlīdzekļu izmantošanu, par vadības līgumu izpildes uzraudzību, par mobilo telefonu sarunu izmaksu limitu noteikšanu u.c.
VK revīzijas ziņojumā Finanšu ministrijai ieteikusi ieviest sešus vidējas un zemas prioritātes ieteikumus, kuru īstenošanas termiņi ir saskaņoti, un darbs pie šo ieteikumu ieviešanas jau ir sākts.
Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments