Ministru kabineta rīkojums Nr.267
Rīgā 2008.gada 20.maijā (prot. Nr.31 2.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs”
1. Ministru kabinets (Brīvības bulvāris 36, Rīga, LV-1520) ir izskatījis akciju sabiedrības “Ventamonjaks” (vienotais reģistrācijas Nr.40003180600, juridiskā adrese – Dzintaru iela 66, Ventspils, LV-3602) iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 30.augustā ar Nr.3.21) un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “JS Riska vadības grupa” (vienotais reģistrācijas Nr.40003732998, juridiskā adrese – Ausekļa iela 8–25, Rīga, LV-1010) iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.3.34).
2. Akciju sabiedrība “Ventamonjaks” un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “JS Riska vadības grupa” ierosina privatizēt sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs”.
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs” (turpmāk – Metroloģijas centrs) ir 1999.gada 15.martā reģistrēta Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.000343532 un saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 3.marta rīkojumu Nr.135 “Par valsts bezpeļņas organizācijas sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs” reorganizāciju un valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Latvijas Nacionālais metroloģijas centrs” izveidi” 2004.gada 16.jūnijā pārreģistrēta komercreģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003435328 (juridiskā adrese – Krišjāņa Valdemāra iela 157, Rīga, LV-1013);
3.2. Metroloģijas centra pamatkapitāls ir 377001 lats. Vienas kapitāla daļas nominālvērtība ir viens lats. Metroloģijas centra dibinātāja ir valsts (100 % kapitāla daļu), un valsts kapitāla daļu turētāja ir Ekonomikas ministrija;
3.3. saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1.punktu un otro daļu publiska persona komercdarbību var veikt, ja tirgus nespēj nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā un šīs darbības veikšanai publiska persona saskaņā ar likumu dibina komercsabiedrību;
3.4. saskaņā ar likuma "Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām" 19.panta trešo daļu kapitāla daļu turētāja pārstāvim valsts vai pašvaldības kontrolētajā kapitālsabiedrībā jāveicina likumos, Ministru kabineta noteikumos un apstiprinātajās nozares attīstības koncepcijās, stratēģijās un citos nozares attīstību reglamentējošajos dokumentos noteikto mērķu un uzdevumu īstenošana;
3.5. saskaņā ar likuma "Par mērījumu vienotību" 6. un 7.pantu un likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 1.panta 9.punktu un 5.panta pirmo daļu valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu atbilstības novērtēšana ir reglamentētā sfēra, jo mērīšanas līdzekļi, kurus lieto cilvēka dzīvības un veselības aizsardzībai, medikamentu, parfimērijas un kosmētikas līdzekļu un pārtikas produktu izgatavošanai un kontrolei, vides aizsardzībai un kontrolei, darba drošības, tehniskās drošības un kustības drošības kontrolei, tirdzniecības, banku, nodokļu, muitas un pasta operācijām, energoresursu un citu resursu uzskaitei, ģeodēzijas un hidrometeoroloģijas darbos un veicot izmeklēšanu un ekspertīzi, un to rezultāti var apdraudēt cilvēka veselību, dzīvību, vidi vai citas sabiedrības intereses;
3.6. Metroloģijas centrs ir akreditēts reglamentētajā sfērā un līdz ar to tiesīgs pieņemt lēmumus par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu atbilstību vai neatbilstību normatīvajiem aktiem – tas veic mērīšanas līdzekļu atbilstības novērtēšanu (pirmreizējo verificēšanu un atkārtoto verificēšanu);
3.7. Ministru kabineta 2007.gada 9.janvāra noteikumi Nr.40 "Noteikumi par valsts metroloģiskai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu" nosaka valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu un to verificēšanas periodiskumu. Metroloģijas centrs ir akreditēts valsts aģentūrā "Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs" (turpmāk – aģentūra) un ir tiesīgs atbilstības novērtēšanu veikt jomās, kurās pakalpojumus nesniedz citas atbilstības novērtēšanas institūcijas (pārējie tirgus dalībnieki izvēlas darboties tikai tādās jomās, kuru uzturēšanai nepieciešami salīdzinoši minimāli resursi un kuras ir ekonomiski izdevīgas, piemēram, ūdens patēriņa skaitītāju, siltumenerģijas skaitītāju atbilstības novērtēšana):
3.7.1. autotransporta izplūdes gāzes analizatoru, atsvaru, automātisko svaru, elektroenerģijas skaitītāju, autotransporta ātruma kontroles mērierīču un alkometru pirmreizēja verificēšana;
3.7.2. autotransporta izplūdes gāzes analizatoru, automātisko svaru, elektroenerģijas skaitītāju, taksometru skaitītāju, autotransporta ātruma kontroles mērierīču un alkometru atkārtota verificēšana;
3.8. atbilstoši aģentūras 2007.gada 3.oktobrī izsniegtajai akreditācijas apliecībai Nr.LATAK-I-339-04-2006-A Metroloģijas centrs ir tiesīgs līdz 2010.gada 1.augustam veikt atbilstības novērtēšanu (pirmreizējo verificēšanu, atkārtoto verificēšanu, EK verificēšanu vai EK vienības verificēšanu) šā rīkojuma 3.7.apakšpunktā minētajās jomās;
3.9. ņemot vērā kompetenci darboties atbilstoši Eiropas Padomes 1973.gada 19.februāra Direktīvai 73/23/EEK par dalībvalstu tiesību aktu saskaņošanu attiecībā uz elektroiekārtām, kas paredzētas lietošanai noteiktās sprieguma robežās, un Eiropas Padomes 1990.gada 20.jūnija Direktīvai 90/384/EEK par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz neautomātiskajiem svariem, Metroloģijas centrs ir paziņotā institūcija (notificētās institūcijas Nr.1693) Eiropas Komisijai;
3.10. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.pantu Ekonomikas ministrijas sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts par atteikumu nodot privatizācijai Metroloģijas centru viedokļa izteikšanai nosūtīts privatizācijas ierosinātājiem. Privatizācijas ierosinātāju viedoklis par minēto Ministru kabineta rīkojuma projektu nav saņemts.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, šā likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, šā likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta trešo daļu valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Saglabājot Metroloģijas centru valsts īpašumā, sabiedrības interesēs tiek nodrošināti pieejami atbilstības novērtēšanas pakalpojumi reglamentētās metroloģijas jomā attiecībā uz daļu valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu, kuru metroloģiskās kontroles veikšanai citas atbilstības novērtēšanas institūcijas nepiedāvā savus pakalpojumus.
Ikvienas personas tiesību ierobežojumu pamatā ir apstākļi un argumenti, kādēļ tas vajadzīgs, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labā. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, ir jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko iegūst valsts, noraidot Metroloģijas centra privatizācijas ierosinājumu, ir lielāks nekā privatizācijas ierosinātāju tiesisko interešu ierobežojums.
6. Līdz ar to secināms, ka Metroloģijas centrs veic komercdarbību atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 1.punktam reglamentētās metroloģijas jomā un saglabājams valsts īpašumā.
7. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu un Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta trešo daļu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai Metroloģijas centru.
8. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā tiesā (Antonijas iela 6, Rīga, LV-1010) mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ministru prezidents I.Godmanis
Ekonomikas ministrs K.Gerhards