• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Eiropas Komisija: Par transportlīdzekļu drošības un ekoloģisko īpašību uzlabošanu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 30.05.2008., Nr. 84 https://www.vestnesis.lv/ta/id/176104

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Eiropas Komisija: Par valsts atbalstu garantiju veidā

Vēl šajā numurā

30.05.2008., Nr. 84

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Eiropas Komisija: Par transportlīdzekļu drošības un ekoloģisko īpašību uzlabošanu

 

Eiropas Komisija ierosina no 2012.gada aprīkot visas jaunās automašīnas ar elektroniskām stabilitātes kontroles (ESC) sistēmām, lai būtiski uzlabotu transportlīdzekļu drošību. Turklāt, sākot ar 2013.gadu, kravas automašīnas un smagie transportlīdzekļi jāaprīko ar uzlabotām avārijas bremzēšanas sistēmām (AEBS) un joslu uzraudzības sistēmām (LDW). Pagājušajā gadā Komisija jau ir ierosinājusi obligātu vieglo automašīnu aprīkošanu ar bremžu palīgmehānisma sistēmām (BAS), kas uzlabos gājēju drošību. Lēš, ka šie pasākumi samazinās bojāgājušo skaitu satiksmes negadījumos par aptuveni 5000 gadā. Vienlaikus Komisija ierosina no 2012.gada kā obligātu prasību ieviest mazas rites pretestības riepas, kas ievērojami samazina degvielas patēriņu, CO2 izmešus un, iespējams, samazina trokšņus, saglabājot augstus drošības standartus. Mazas rites pretestības riepas līdz pat 7 g/km samazinās CO2 izmešus, tādējādi ievērojami sekmējot automašīnu CO2 izmešu samazināšanas stratēģijas īstenošanu. Degvielas patēriņu un CO2 izmešus turpinās samazināt ar riepu spiediena kontroles sistēmām. Ar Komisijas priekšlikumu atcels vairāk nekā 150 spēkā esošo direktīvu, aizstājot tās ar vienu regulu, kas ir tieši piemērojama ES dalībvalstīs un balstās uz ANO saskaņotajiem standartiem.

Par uzņēmējdarbību un rūpniecību atbildīgais Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Ginters Ferhoigens norādīja: “Mēs vienkāršojam tiesību aktus. Mēs uzlabojam ceļu drošību. Mēs veicinām degvielas izmantošanas efektivitāti. Mēs piedāvājam mūsdienīgu un integrētu politisko pieeju, no kuras iegūst iedzīvotāji, vide un uzņēmumi.”

1. Komisija ierosina ieviest šādas drošības prasības

• Obligātās elektroniskās stabilitātes kontroles (ESC) sistēmas jauno automašīnu modeļiem un komercdarbībai paredzētajiem transportlīdzekļiem jāievieš no 2012.gada, savukārt no 2014.gada ir jāaprīko visas jaunās automašīnas. ESC iedarbojas uz transportlīdzekļa bremzēšanas vai piedziņas sistēmām, kritiskā situācijā (ko izraisa, piemēram, slikti ceļa apstākļi vai pārmērīgs ātrums, nogriežoties) palīdzot vadītājam saglabāt kontroli pār transportlīdzekli. Plaša ESC izmantošana transportlīdzekļos samazinās negadījumu skaitu, turklāt ir iespējams samazināt satiksmes sastrēgumus, ko izraisa negadījumi, kuros iesaistītas kravas automašīnas.

• Uzlabotās avārijas bremzēšanas sistēmas kravas automašīnās (AEBS), kas aprīkotas ar sensoriem, kuri vadītāju brīdina, kad transportlīdzeklis ir pārāk tuvu priekšā braucošajam transportlīdzeklim. Dažās situācijās tie arī iedarbina avārijas bremzes, lai izvairītos no sadursmes vai samazinātu sadursmes sekas (no 2013.gada).

• Joslu uzraudzības (LDW) sistēmas kravas transportlīdzekļos, ar kurām palīdz vadītājiem, brīdinot par draudiem, kas ir saistīti ar neapzinātu joslas atstāšanu galvenokārt vadītāja uzmanības trūkuma dēļ (no 2013.gada).

• Turklāt Komisija 2007.gada oktobrī ir ierosinājusi, lai vieglās automašīnas no 2009.gada aprīkotu ar bremžu palīgmehānisma sistēmām (BAS). Ja visu Eiropas autoparku aprīkotu ar BAS, ik gadu varētu glābt aptuveni 1100 gājēju dzīvību. BAS izmantošana var ievērojami samazināt transportlīdzekļa bremzēšanas ceļu avārijas situācijā, tādējādi būtu iespējams izvairīties no sadursmes ar gājēju vai vismaz ievērojami samazināt ātrumu pirms sadursmes (skatīt IP /07/1453).

• Saskaņā ar ieteikumu CARS 21 ziņojumā, ja iespējams, ir jāaizstāj vairāk nekā 50 spēkā esošās direktīvas un 100 grozījumu direktīvas ar atsaucēm uz Apvienoto Nāciju Organizācijas noteikumiem.

2. Jaunās prasības attiecībā uz riepām

• Ar mazas rites pretestības riepām (LRRT), kas būs obligātas no 2012.gada, tiks samazināts degvielas patēriņš, mazinot kustības pretestību, kas rodas, riepai ritot, un ko galvenokārt izraisa riteņa vai riepas deformācija vai ceļa bojājumi. Rites pretestība galvenokārt atkarīga no riteņa un riepas materiāla, un to var samazināt, piemēram, protektora sastāvā izmantojot silīciju. Lai izvairītos no negatīvas ietekmes uz drošību, līdzās jaunajiem standartiem attiecībā uz trokšņiem ir ieviestas precīzi formulētas drošības prasības.

• Riepu spiediena kontroles sistēma (TPMS), kas būs obligāta no 2012.gada, brīdina vadītāju, kad riepas spiediens ir ievērojami zemāks par optimālo. Atbilstoša riepas spiediena nodrošināšana ir svarīga gan degvielas izmantošanas efektivitātes ziņā, gan saistībā ar labāku riepu sniegumu. Ja spiediens ir par zemu, degvielas patēriņš var palielināties līdz pat 4%, bet riepas darbmūžs varsamazināties par 45%. Riepu spiediens var samazināties par 3 līdz 6% mēnesī, un vadītājs šo samazinājumu var neievērot. Turklāt riepas ar zemu spiedienu ir nozīmīgs faktors satiksmes negadījumos.

Saskaņā ar TNO pētījumu LRRT un TPMS degvielas ekonomijas potenciāls Nīderlandē saistībā ar vieglajām automašīnām ir attiecīgi 3% un 2,5%. Attiecībā uz jaunajām automašīnām, kuru motora testa cikla snieguma rādītājs ir 130g CO2/km, tas radītu papildu izmešu samazinājumu 7g CO2/km apmērā (3,9 LRRT un 3,25 TPMS). LRRT un TPMS samazinājuma potenciāls pašreiz izmantotās automašīnās (testa cikla snieguma rādītājs 160 g CO2/km) būtu lielāks par 7kg/t.

Uzlabotās drošības sistēmas

Provizoriskie dati liecina, ka jaunie priekšlikumi saistībā ar uzlabotām sistēmām kravas automašīnās varētu glābt aptuveni 2500 dzīvību gadā (500 ESC, 1000 AEBS un 1000 LDW) un vēl vairāk dzīvību ārpus ES, jo attiecīgie tiesību akti mudinās ražotājus izmantot ESC kā standarta aprīkojumu vairākos tirgos. Aprīkojot automašīnas ar ESC, tiks glābts aptuveni 2000–2500 dzīvību gadā. Arī vieglās automašīnas var aprīkot ar AEBS un LDW, ja ir ievēroti konkrētie standarti.

Papildu informācija: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/safety/new_package.htm

 

Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!