Par biodegvielas attīstības perspektīvām Latvijā
Saeimas Tautsaimniecības komisijas Enerģētikas apakškomisijas deputāti 10.jūnijā sprieda par biodegvielas attīstības perspektīvām Latvijā.
Deputāti vienojās, ka jāsaglabā muitas nodeva importētajai biodegvielai, jo Latvijā ražotais biodīzelis pašizmaksas ziņā nespēj konkurēt ar, piemēram, Brazīlijā ražoto, kur ir labāki klimatiskie apstākļi un lētākas izejvielas. Degvielas ražošana no graudiem un rapša pašu mājās ir viens no veidiem, kā mazināt valsts atkarību gan no aizvien dārgākajiem fosilajiem resursiem, gan no valstīm, kas piegādā enerģiju, uzsvēra apakškomisijas deputāti.
Apakškomisijas priekšsēdētājs Vents Armands Krauklis norādīja, ka valsts virzība uz obligātu biodegvielas pievienošanu fosilajai degvielai ir skaidra, un aicināja atbildīgās ministrijas nekavēties ar spēles noteikumu izstrādi gan degvielas ražotājiem, gan tirgotājiem. Gan Eiropas direktīva, gan Biodegvielas likums prasa, lai līdz 2010.gada beigām zaļās degvielas īpatsvars kopējā degvielas bilancē būtu 5,75 procenti. Taču vēl ir daudz neatbildētu jautājumu: kad ieviest obligāto piejaukumu, vai biodegvielas īpatsvaru noteikt uzreiz vai pakāpeniski, un kāda būs akcīzes nodokļa atlaižu politika biodegvielai? Jāatrod tāds risinājums, kas degvielas tirgotājiem nesagādās liekus izdevumus un lieku reizi nepaaugstinās degvielas cenas, norādīja deputāti.
Sēdē izskanēja viedoklis, ka Latvijas ražotāji orientējas uz eksportu un nav gatavi nodrošināt piecu procentu piejaukumam nepieciešamo biodīzeļa apjomu. Savukārt biodegvielas ražotāji norādīja, ka viņi var pārorientēties no eksporta uz vietējo tirgu un palielināt ražošanas jaudas, ja valsts rada nepieciešamos apstākļus un nosaka konkrētus termiņus un apjomus obligātajam biodegvielas piejaukumam.
Par biodegvielas konkurētspēju liecina fakts, ka patlaban bioetanols E–85 maksā 64 santīmus litrā, kas ir gandrīz par 15 santīmiem lētāk par naftas pārstrādes produktiem. Taču vēl ir maz automašīnu, kas var braukt ar šo degvielu, un arī iedzīvotāju zināšanas par šo videi draudzīgo alternatīvu pagaidām nav pietiekamas, secināts sēdē.
Saeimas preses dienests