Eiropas Komisija: Par telesakaru pakalpojumu izmantojumu
ES mērogā veiktais 27 000 mājsaimniecību pētījums ir atklājis, ka Eiropas telesakaru pakalpojumu jomā rodas jauni patēriņa modeļi. Tehnoloģiskā attīstība un konkurence Eiropas patērētājiem ir devusi lielākas izvēles iespējas. 24% mājsaimniecību ir atteikušās no fiksētā telefona līnijas par labu mobilajiem telefoniem, un 22% no tām izmanto datoru, lai veiktu zvanus internetā. Palielinās dalībvalstu skaits, kurās Eiropas mājsaimniecībām ir bezvadu piekļuve internetam, izmantojot mobilos tīklus vai satelīttīklus. Tikmēr 29% Eiropas mājsaimniecību pērk telesakaru un informācijas nesēju pakalpojumu komplektus. Tas ir gandrīz par 10% augstāks rādītājs nekā pagājušajā gadā. Tomēr patērētāju galvenā prioritāte šajā ātri mainīgajā vidē joprojām ir pakalpojumu kvalitāte.
Galvenie secinājumi:
• Arvien vairāk lietotāju fiksēto telefonu vietā izvēlas mobilos telefonus, un 24% no ES-27 mājsaimniecībām lieto tikai mobilos telefonus. Šis īpatsvars ir ievērojami lielāks jaunajās dalībvalstīs (39%) nekā ES-15 (20%), izņemot Somiju (61%) un Portugāli (48%). Dažās dalībvalstīs līdzās šim pieaugumam arvien vairāk lieto arī bezvadu piekļuvi internetam, izmantojot mobilos tīklus vai satelīttīklus (Čehijas Republika, Slovākija, Austrija un Itālija).
• Šobrīd 22% Eiropas mājsaimniecību, kam ir interneta pieslēgums, zvanīšanai izmanto personālos datorus. Šis skaitlis ir divas reizes lielāks Latvijā (58%), Lietuvā (51%), Čehijā (50%), Polijā (49%) un Bulgārijā (46%).
• 29% Eiropas mājsaimniecību pērk divus vai vairākus telesakaru un informācijas nesēju produktus no viena un tā paša pakalpojumu sniedzēja (pieaugums par 9% kopš 2007.gada ziemas). Visizplatītākā kombinācija ir fiksētā telefonija un interneta piekļuve.
• Gandrīz pusei no Eiropas mājsaimniecībām ir pieeja internetam (49%) un arvien lielākam mājsaimniecību skaitam ir platjoslas savienojums (36% no ES-27, kas ir par 8% vairāk nekā 2007.gada ziemā). Vairums mājsaimniecību piekļūst internetam, izmantojot asimetrisko ciparu abonentlīniju (59%, kas ir par 4% vairāk nekā pagājušajā gadā). Kā galvenais iemesls tam, ka mājās nav pieejams internets, tiek minēts intereses trūkums par internetu (50% respondentu).
• Gadījumos, kad rodas ar pieslēgumu saistītas problēmas, 22% no Eiropas mājsaimniecībām ir grūtības sazināties ar interneta pakalpojumu sniedzēju. Tikpat liels skaits aptaujāto atbildēja, ka maksa par saņemto palīdzību ir pārāk liela.
• Katram ceturtajam mobilā telefona lietotājam, kad tas vēlas piezvanīt, ne vienmēr izdodas iegūt pieslēgumu mobilajam tīklam. 28% atbildēja, ka dažreiz savienojums tiek pārtraukts.
• Arvien vairāk mājsaimniecību izmanto ciparu virszemes televīziju. Kopš 2007.gada ziemas šis rādītājs ir pieaudzis par 5%, un šobrīd tas ir 12% no ES-27 mājsaimniecībām. Mājsaimniecību skaits, kuras analogās televīzijas uztveršanai izmanto antenu, ir samazinājies no 45% līdz 41%.
• Katra desmitā ES mājsaimniecība uztver televīzijas signālu vairākos veidos (antena, kabelis, satelīts, internets). Rādītājs ir vēl augstāks Francijā (25% mājsaimniecību), Apvienotajā Karalistē (22%), Itālijā (19%), Zviedrijā (19%) un Kiprā (16%).
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa