Ministru kabineta rīkojums Nr.460
Rīgā 2008.gada 30.jūlijā (prot. Nr.49 39.§)
Grozījumi Valsts naftas produktu rezervju izveides koncepcijā
Izdarīt Valsts naftas produktu rezervju izveides koncepcijā (apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 27.jūnija rīkojumu Nr.492) šādus grozījumus:
1. Izteikt 4.4.3.apakšnodaļu šādā redakcijā:
“4.4.3. valsts naftas produktu rezervju apjoma uzturēšana attiecībā uz komersantiem 25 % Latvijas teritorijā un 75 % Eiropas Savienības teritorijā, attiecībā uz valsts daļas naftas produktu rezervēm 25 % Latvijas teritorijā un 75% Eiropas Savienības teritorijā. Kompromisa variants, kas nodrošinātu gan ekonomisko izdevīgumu, gan apgādes drošumu, ja naftas produktu apgādē iestājas krīze.
Lai veidotu naftas produktu rezervju valsts daļu, atbildīgajai valsts institūcijai jāveic naftas produktu iepirkumi, naftas produktu uzglabāšanas pakalpojumu iepirkumi un rezervju pakalpojuma iepirkumi. Minēto iepirkumu priekšmetus var piedāvāt tikai dinamiskajā un krasām izmaiņām pakļautajā naftas produktu tirgū strādājošie komersanti. Pašlaik visi minētie iepirkumi valsts rezervju veidotājiem jāveic atbilstoši Publisko iepirkumu likumam. Tomēr līdz šim veikto iepirkumu pieredze liecina, ka Publisko iepirkumu likuma procedūru piemērošana darījumiem naftas tirgū rada šādas problēmas:
1) veicot iepirkumu Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā, iepirkuma procedūra aizņem aptuveni sešus mēnešus. Šajā periodā naftas produktu cenas parasti piedzīvo vairākus kāpumus un kritumus. Tādēļ, lai maksimāli izvairītos no cenu riskiem, komersanti piedāvā augstākas cenas, kas faktiskajā iepirkuma veikšanas brīdī ievērojami pārsniedz reālo tirgus cenu;
2) piegādes valsts rezervju veidošanai komersantiem nav prioritāte, un komersantu aktivitāte ir zema. Ilgā un sarežģītā procedūra, kas saistīta ar piegādi, kura notiks pēc aptuveni pusgada, komersantos nerada pietiekamu interesi. Rezultātā iepirkumam nav konkurences, un tādējādi valstij ir jāpieņem neizdevīgi piedāvājumi (iepriekšējos iepirkumos ir saņemts tikai viens piedāvājums);
3) par rezervju izveidi atbildīgajai institūcijai nav iespēju iepirkuma veikšanas laiku pieskaņot procesiem pasaules naftas tirgū, t.i., iepirkumu uzsākt brīdī, kad sāk kristies naftas cenas.
Rezultātā valsts rezervju iepirkumos, pretēji Publisko iepirkumu likuma mērķim, ir niecīga iespēja iegūt izdevīgus cenu piedāvājumus ne tikai no komersantiem Latvijas teritorijā, bet arī no komersantiem citā Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā.
Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru izvērtējusi valsts naftas produktu iepirkumu rezultātus un konstatējusi, ka 2006. un 2007.gadā uz valsts daļu naftas produktu piegādē un uzglabāšanas pakalpojumos pieteicies tikai viens komersants. Tas saistīts ar naftas produktu rezervju augstajām izmaksām Latvijas teritorijā, kā arī nepietiekamo naftas uzglabāšanas rezervju kapacitāti – citā Eiropas Savienības dalībvalsts teritorijā naftas produktu rezervju izmaksas ir zemākas nekā Latvijas teritorijā. Pēc publiski pieejamās informācijas datiem 2008.gada 31.martā Igaunijas Naftas krājumu veidošanas aģentūra (OSPA) izsludināja konkursu, kurā bija paredzēts atrast kompāniju, kas Zviedrijas, Somijas vai Dānijas teritorijā varētu uzglabāt 19 200 kubikmetru benzīna un 25 175 kubikmetru dīzeļdegvielas. Konkursam noslēdzoties, par benzīna uzglabāšanu tika noteikta cena – 7,97 lati par kubikmetru gadā, savukārt par dīzeļdegvielas uzglabāšanu – 2,8 lati par kubikmetru gadā. Par degvielas uzglabāšanu noslēgto līgumu termiņš ir vidēji pieci gadi. 2008.gada 28.janvārī tika izsludināts konkurss par naftas produktu piegādi un naftas produktu uzglabāšanu. Konkursā par 14 300 tonnu benzīna piegādi uzvarēja Mažeiķu naftas tirdzniecības nams. Mažeiķu naftas tirdzniecības nama piedāvājums – PLATTS vidējā indeksa 2008.gada marta cena plus prēmija 10,0 ASV dolāru par tonnu. Konkurss par 1300 tonnu dīzeļdegvielas piegādi noslēdzās bez rezultāta, jo piedāvātā cena bija pārāk augsta, un piedāvājumi tika noraidīti. Savukārt konkursa uzvarētāja par 3000 kubikmetru benzīna uzglabāšanu uz pieciem gadiem Igaunijā akcīzes preču noliktavā piedāvātā cena ir 15,39 lati par kubikmetru gadā. Turpretī degvielas uzglabāšana Latvijā izmaksā 60,51 latu par kubikmetru gadā.
Valsts naftas produktu rezervju valsts daļas izveidi un uzglabāšanu nodrošina valsts aģentūra “Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūra”.
2005., 2006. un 2007.gadā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra valsts naftas produktu rezerves iegādājās par valsts piešķirto finansējumu (8.tabula).
8.tabula. Naftas produktu rezervju uzkrājumi
Gads |
Benzīns, t |
Dīzeļdegviela, t |
Rezervju dienas |
Izmaksas, milj. LVL |
T.sk. PVN, milj. LVL |
2005. |
767,8 |
1048,4 |
0,7 |
0,733 |
0,111 |
2006. |
1243,6 |
2138,9 |
1,1 |
2,169 |
0,330 |
2007. |
2009,1 |
3187,3 |
1,1 |
1,219 |
0,185 |
9.tabula. Piešķirtais un nepieciešamais finansējums naftas produktu rezervju iegādei
Gads |
Rezervju dienas |
Piešķirtais finansējums, milj. LVL |
Nepieciešamais finansējums, milj. LVL |
2008. |
1,1 |
5,563 |
0 |
2009. |
54 |
0 |
130,027 |
2010. |
54 |
0 |
14,280 |
2011. |
54 |
0 |
14,280 |
2007.gadā tiesības veikt naftas produktu rezervju valsts daļas uzglabāšanas pakalpojumus turpmākajos trīs gados iegādājās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra 2007.gadā valsts budžeta piešķirtā finansējuma apmērā. Uzglabāšanas pakalpojumā ietilpst naftas produktu uzglabāšana atliktajā akcīzes nodokļa maksājuma statusā produktiem. Uzglabāšanas pakalpojums ietver naftas produktu uzglabāšanu, dabīgo zudumu kompensāciju, iekraušanu/izkraušanu atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta noteikumiem Nr.662 “Akcīzes preču aprites kārtība”. Ar 2008.gadu šīs rezerves ir pārņēmusi valsts aģentūra “Būvniecības, enerģētikas un mājokļu aģentūra”. Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2008.gadam” valsts daļas naftas produktu rezervju iegādei tika piešķirti 5,563 milj. latu, bet Ministru kabinets veica grozījumus likumā “Par valsts budžetu”, kas paredz iepriekš minētā finansējuma samazināšanu par 2,565 milj. latu. Aktā par Čehijas Republikas, Igaunijas Republikas, Kipras Republikas, Latvijas Republikas, Lietuvas Republikas, Ungārijas Republikas, Maltas Republikas, Polijas Republikas, Slovēnijas Republikas un Slovākijas Republikas pievienošanās nosacījumiem un pielāgojumiem līgumos, kas ir Eiropas Savienības pamatā (turpmāk – Akts), noteikts, ka valstij 2008.gadā jānodrošina apgāde ar naftas produktiem 22 patēriņa dienām, taču piešķirtais finansējums 2008.gadam naftas rezervju iegādei ir nepietiekams, lai nodrošinātu naftas produktu apgādi 22 patēriņa dienām. Ja netiek nodrošināta naftas produktu apgāde 22 patēriņa dienām, tiek pārkāpti Aktā noteiktie termiņi, un tas var būt par pamatu pārkāpuma procedūras ierosināšanai pret Latviju. Bez tam netiks nodrošināta apgāde ar naftas produktiem enerģētiskās krīzes posmos. Tādēļ valsts aģentūrai “Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūra” būtu jāiegādājas naftas produktu rezervju pakalpojums citā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstī 2008.gadā piešķirtā finansējuma apmērā.
Finansējumu valsts daļas naftas produktu rezervju izveidei nodrošina no 2008.gadā un turpmākajos gados piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Par valsts naftas produktu rezervju valsts daļas izveidi un uzturēšanu atbildīgā institūcija izveido naftas produktu rezervju valsts daļu saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos noteikto kārtību.”
2. Izteikt 3.pielikumu šādā redakcijā:
“3. Pielikums Valsts naftas produktu rezervju izveides koncepcijai Valsts veidojamo rezervju aprēķins 54 dienām
Rezervju grafiks |
Patēriņš gadā |
Patēriņš dienā |
Rezrvju apjoms |
Jāiepērk |
Kopā |
Degvielas cena |
Uzglabāšanas cena |
||||||||
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
DD |
benz |
DD |
|||||
1000 t |
1000 t |
t |
t |
dienas |
dienas |
t |
t |
dienas |
dienas |
t |
t |
t |
Ls/t |
Ls/t gadā |
|
31.12.07. |
399,908 |
800,135 |
1095,64 |
2192,15 |
1,83 |
1,45 |
2009,10 |
3187,30 |
0,0 |
0,0 |
0 |
0 |
0 |
378,50 |
22,50 |
31.12.08. |
419,903 |
840,142 |
1150,42 |
2301,76 |
22 |
22 |
25309,25 |
50638,68 |
20,2 |
20,5 |
23200 |
47292 |
70492 |
575,00 |
69,15 |
31.12.09. |
440,899 |
882,149 |
1207,94 |
2416,85 |
54 |
54 |
65228,83 |
130509,69 |
32,0 |
32,0 |
38654 |
77339 |
115993 |
603,75 |
72,61 |
31.12.10. |
462,943 |
926,256 |
1268,34 |
2537,69 |
54 |
54 |
68490,27 |
137035,18 |
0,0 |
0,0 |
0 |
0 |
0 |
633,94 |
76,24 |
Kopā |
61854 |
124631 |
186485 |
Rezervju grafiks |
Iepirkšanas izmaksas |
Īpatnējās izmaksas degvielai |
Uzglabāšana |
Uzglabāšanas izmaksas |
Uzglabāšanas īpatnējās izmaksas |
KOPĀ |
KOPĀ |
|||||||||||
benz |
DD |
Kopā |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
benz |
DD |
||
1000 Ls |
1000 Ls |
1000 Ls |
Ls/t |
Ls/t |
Ls/l |
Ls/l |
t |
t |
Ls 1000 |
Ls 1000 |
Ls/t |
Ls/t |
Ls/l |
Ls/l |
Ls/l |
Ls/l |
Ls 1000 |
|
31.12.07. |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,00000 |
0,00000 |
2009 |
3187 |
45,20 |
71,71 |
0,11 |
0,09 |
0,00008 |
0,00008 |
0,00008 |
0,00008 |
1212,8* |
31.12.08. |
13339,82 |
27192,91 |
40532,73 |
31,8 |
32,4 |
0,02383 |
0,02735 |
25309 |
50639 |
1750,13 |
3501,66 |
4,17 |
4,17 |
0,00313 |
0,00352 |
0,02695 |
0,03087 |
5563,0 |
31.12.09. |
23337,43 |
46693,47 |
70030,89 |
52,9 |
52,9 |
0,03970 |
0,04473 |
65229 |
130510 |
4736,10 |
9475,98 |
10,74 |
10,74 |
0,00806 |
0,00908 |
0,04776 |
0,05380 |
130027,0 |
31.12.10. |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
0,0 |
0,0 |
0,00000 |
0,00000 |
68490 |
137035 |
5221,55 |
10447,27 |
11,28 |
11,28 |
0,00846 |
0,00953 |
0,00846 |
0,00953 |
14280,0 |
Kopā |
36677 |
73886 |
110564 |
84,70 |
85,30 |
0,06353 |
0,07208 |
0,0197 |
0,0222 |
0,0833 |
0,0943 |
149986,9 |
Piezīme. * Rezerves tiek uzglabātas līdz 29.12.2010.”
Ministru prezidents I.Godmanis
Ekonomikas ministrs K.Gerhards