Finanšu ministrijas lēmums Nr.175
Rīgā 2008.gada 31.jūlijā
Par atteikumu piešķirt sabiedriskā labuma organizācijas statusu biedrībai “APECEF”
Finanšu ministrija saskaņā ar Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 7.panta pirmo daļu ir saņēmusi biedrības “APECEF” (turpmāk – Biedrība) 2007.gada 23.novembra iesniegumu par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu un pārējos šā panta otrajā daļā minētos dokumentus.
Finanšu ministrija ir saņēmusi
Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 9.janvāra atzinumu
Nr.1-2008/21 par atteikumu piešķirt šai biedrībai sabiedriskā
labuma organizācijas statusu, pamatojoties uz Sabiedriskā labuma
organizāciju likuma (turpmāk – Likums) 8.panta pirmās daļas
1.punktu. Sabiedriskā labuma komisija, lai izvērtētu, vai
Biedrības darbība atbilst sabiedriskā labuma darbībai Likuma
izpratnē, izskatīja Biedrības iesniegtos dokumentus un uzklausīja
tās pārstāves
Ineses Pētersones un jurista Māra Gruduļa (turpmāk – pārstāvji)
paskaidrojumus par Biedrības darbību un tās plāniem.
Biedrība Finanšu ministrijā iesniedza 2008.gada 9.janvāra iesniegumu par viedokļa izteikšanu administratīvajā procesā un lūgumu Biedrību iepazīstināt ar Sabiedriskā labuma komisijas atzinumu un ar sēdes protokolu pirms Finanšu ministrija pieņem Biedrībai nelabvēlīgu lēmumu, jo uzskatīja, ka Sabiedriskā labuma komisija ir kļūdījusies lietderības apsvērumos, izvērtējot Biedrības darbības atbilstību sabiedriskā labuma darbībai.
Atbilstoši Administratīvā procesa
likuma 61.pantam un Biedrības iesniegumā izteiktajam lūgumam
Finanšu ministrija nosūtīja Biedrībai Sabiedriskā labuma
komisijas 2008.gada 9.janvāra atzinuma
Nr.1-2008/21 “Par atteikumu piešķirt sabiedriskā labuma
organizācijas statusu biedrībai “APECEF”” kopiju un Sabiedriskā
labuma komisijas 2008.gada 9.janvāra sēdes protokola Nr.1
izrakstu, lai Biedrība varētu izteikt savu viedokli par
Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 9.janvāra sēdē
norādītajiem faktiem un argumentiem pirms Finanšu ministrijas
lēmuma pieņemšanas (Finanšu ministrijas 2008.gada 31.janvāra
vēstule Nr.5-6-08/383).
Finanšu ministrija iepriekš minētajā vēstulē lūdza Biedrību izteikt savu viedokli līdz 2008.gada 1.martam un papildus norādīja, ka lēmums tiks pieņemts bez Biedrības izteiktā viedokļa izvērtēšanas, ja viedoklis netiks saņemts vēstulē noteiktajā termiņā.
Ņemot vērā, ka Finanšu ministrija joprojām nav saņēmusi Biedrības viedokli, tiek uzskatīts, ka Biedrība piekrīt Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 9.janvāra atzinumā Nr.1-2008/21 un 2008.gada 9.janvāra sēdes protokolā Nr.1 minētajiem faktiem un Sabiedriskā labuma komisijas argumentiem par Biedrības darbību.
Sabiedriskā labuma komisija 2008.gada 9.janvāra sēdē konstatēja, ka Biedrība plāno īstenot franču valodas apmācību bērniem un jauniešiem, kuri ir Francijas un citu valstu pilsoņi (Francijas vēstniecības darbinieku un citu Latvijā rezidējošu Francijas pilsoņu bērni) vai kuriem ir franču valodas priekšzināšanas, lai apmācības varētu notikt galvenokārt franču valodā, par apmācībām ieturot samaksu. Turklāt Biedrības pārstāvji norādīja, ka Biedrībai nav vēl izveidojusies sadarbība ar vispārējās izglītības iestādēm, kurās varētu īstenot franču valodas apmācību, padarot franču valodas apguvi pieejamu plašākai sabiedrībai.
Biedrības pārstāvji informēja Sabiedriskā labuma komisijas locekļus, ka Biedrības prioritāte ir pirmskolas vecuma bērni, kuriem paredzēts izveidot bērnudārzu, kas līdzināsies dienas centram bērniem un kurš darbosies cauru diennakti, kā arī kura apmeklēšana bērnu vecākiem varētu izmaksāt 150 lati mēnesī (1800 lati gadā). Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, Biedrība īrē dzīvokli Nr.2 privātmājā Rīgā, Blaumaņa ielā 5, un paredzējusi veikt šo telpu (tajā skaitā kāpņu telpas, kuras izmantos ne tikai bērnudārza apmeklētāji) un iekšējā pagalma remontu. Papildus tam Biedrība nolēmusi realizēt bērnudārza audzinātāju un auklīšu tālākizglītības programmu, kā arī izveidot bērnu literatūras bibliotēku, mācību līdzekļus, didaktiskos materiālus, kas pielāgoti pirmskolas izglītībai, audio-video un informātikas iekārtas.
No Biedrības pārstāvju sniegtās informācijas izriet, ka franču valodas kursus un bērnudārzu varēs apmeklēt tikai tās personas, kas būs spējīgas maksāt par kursu un bērnudārza apmeklēšanu. Līdz ar to Biedrība faktiski plāno veikt saimniecisko darbību.
Atbilstoši Biedrības statūtu 4.1.punktā noteiktajam par Biedrības biedru var kļūt fiziska persona, kura pārzina franču valodu un ar savu darbību atbalsta Biedrības mērķu sasniegšanu. Savukārt saskaņā ar Biedrības statūtu 4.2.punktu Biedrība plāno uzņemt Francijas konsulu Latvijā un tā padomnieku sadarbības un kultūras jautājumos kā Biedrības Goda biedrus, bet Francijas vēstnieku iecelt par Biedrības Goda prezidentu. No iepriekš minētā izriet, ka Biedrības darbība galvenokārt ir paredzēta ierobežotam personu lokam.
Sabiedriskā labuma komisija atzina, ka Biedrība šobrīd ir slēgta biedru organizācija, kuras darbība ir vērsta uz to, lai gūtu labumu tikai tās biedri un ar tiem saistītās personas, tādējādi Biedrības darbība neatbilst sabiedriskā labuma darbībai atbilstoši Likuma 2.panta otrās daļas 2.punktā noteiktajam, un ieteica Finanšu ministrijai pieņemt lēmumu par atteikumu piešķirt sabiedriskā labuma organizācijas statusu Biedrībai.
Pamatojoties uz Sabiedriskā labuma komisijas 2008.gada 9.janvāra atzinumu Nr.1-2008/21, Finanšu ministrija saskaņā ar Likuma 8.panta pirmās daļas 1.punktu nolemj atteikt piešķirt sabiedriskā labuma organizācijas statusu biedrībai “APECEF” (reģistrēta Uzņēmumu reģistra Biedrību un nodibinājumu reģistrā 2007.gada 31.oktobrī, reģ.Nr.40008120468, juridiskā adrese: Rīga, Blaumaņa iela 5–2).
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 79.panta pirmo daļu šo lēmumu viena mēneša laikā var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV–1010).
Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietnieka nodokļu, muitas un grāmatvedības jautājumos p.i. D.Robežniece