• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Konkurences padomes 2008. gada 6. augusta lēmums Nr. 83 "Par tirgus dalībnieku apvienošanosLieta Nr.1699/08/10/4 Par Ceļu būves firmas SIA "Binders" un SIA "Limbažu ceļi" apvienošanos". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 15.08.2008., Nr. 126 https://www.vestnesis.lv/ta/id/179811

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Konkurences padomes lēmums Nr.84

Par lietas izpētes izbeigšanu
Lieta Nr.3007/07/06/47 Par Konkurences likuma 11.panta pirmās daļas 1.un 5.punktā noteikto pārkāpumu SIA "Tūrisma aģentūra KOLUMBS", SIA "T.U.I.", SIA "Latvia Tours", SIA "BSM Trāde" darbībās

Vēl šajā numurā

15.08.2008., Nr. 126

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Konkurences padome

Veids: lēmums

Numurs: 83

Pieņemts: 06.08.2008.

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Konkurences padomes lēmums Nr.83

Lēmuma publiskojamā versija

Rīgā 2008.gada 6.augustā (prot. Nr.35, 3.§)

Par tirgus dalībnieku apvienošanos

Lieta Nr.1699/08/10/4

Par Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” apvienošanos

 

Konkurences padome 18.06.2008. saņēma ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos (turpmāk – Ziņojums), Ceļu būves firmai SIA “Binders” iegūstot izšķirošo ietekmi SIA “Limbažu ceļi”.

Ceļu būves firma “Binders” ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kura reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.40003164644, tās juridiskā adrese – Rīgas iela 10, Saulkrasti, Rīgas rajons, Latvija.

“Limbažu ceļi” ir sabiedrība ar ierobežotu atbildību, kura reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā ar vienoto reģistrācijas Nr.46603000113, tās juridiskā adrese – Mehanizācijas iela 3, Limbaži, Limbažu rajons, Latvija.

Izvērtējot Ziņojumā ietverto un papildus pieprasīto informāciju, kā arī citu Konkurences padomes rīcībā esošo informāciju, Konkurences padome

konstatēja:

1. Apvienošanās dalībnieki

1.1. Ceļu būves firmai SIA “Binders” ir izšķiroša ietekme SIA “BNI”. Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē minētās komercsabiedrības uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.

Ar Ceļu būves firmu SIA “Binders” sais­tītais tirgus dalībnieks ir SIA “Limbažu ceļi”.

Ceļu būves firmas SIA “Binders” galvenie darbības veidi ir ceļu būvniecība un remonts, kā arī asfaltbetona ražošana un karjeru produkcijas ieguve.

1.2. SIA “Limbažu ceļi” ir izšķiroša ietekme SIA “Kurināmais”. Konkurences likuma 1.panta 9.punkta izpratnē abas komercsabiedrības uzskatāmas par vienu tirgus dalībnieku.

SIA “Limbažu ceļi” galvenie darbības veidi ir ceļu būvniecība un remonts, kā arī asfaltbetona ražošana un karjeru produkcijas ieguve.

2. Apvienošanās veids

Apvienošanās paredzēta, Ceļu būves firmai SIA “Binders” iegūstot izšķirošo ietekmi SIA “Limbažu ceļi”.

(*)

Līdz ar to plānotais darījums uzskatāmas par apvienošanos Konkurences likuma 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē.

3. Ziņojuma iesniegšanas pienākums

Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā noteikts, ka “Tirgus dalībnieki, kuri nolēmuši apvienoties kādā no šā panta pirmajā daļā paredzētajiem veidiem, pirms apvienošanās iesniedz Konkurences padomei pilnu ziņojumu, ja apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā Latvijas teritorijā ir bijis ne mazāks par 25 miljoniem latu”.

Saskaņā ar Ziņojumā sniegto informāciju apvienošanās dalībnieku kopējais apgrozījums, kas aprēķināts, ņemot vērā Ministru kabineta 26.10.2004. noteikumu Nr.897 “Kārtība, kādā iesniedzams un izskatāms ziņojums par tirgus dalībnieku apvienošanos” 13.punktu, 2007.gadā bijis lielāks par 25 miljoniem latu.

Līdz ar to minētās apvienošanās sakarā izpildās Konkurences likuma 15.panta otrajā daļā paredzētais kritērijs, un plānotās apvienošanās dalībniekiem bija jāiesniedz ziņojums Konkurences padomei.

4. Konkrētie tirgi

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 4.punktu konkrētais tirgus ir konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 5.punktu konkrētās preces tirgus ir noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 3.punktu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus ir ģeogrāfiska teritorija, kurā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām.

4.1. Ziņojumā norādīts, ka konkrētie tirgi, uz kuriem attiecināma Ziņojuma izskatīšana Konkurences padomē, ir ceļu būvniecības, rekonstrukcijas un periodiskas uzturēšanas pakalpojumu tirgus Centra reģionā, Latgales reģionā un Vidzemes reģionā, citus tirgus apvienošanās neietekmē. Vienlaicīgi apvienošanās dalībnieki uzskata, ka, neskatoties uz Konkurences padomes lēmumā (lietā Nr.1500/06/10/6)1 noteikto konkrētā tirgus definīciju, kopš 2004.gada, palielinoties pieprasījuma apjomiem un tirgus dalībniekiem modernizējot komercdarbībā izmantojamos tehnoloģiskos risinājumus, iekārtas un tehniskos parkus, ceļu būvniecības, rekonstrukcijas un periodiskas uzturēšanas ģeogrāfiskais tirgus ir paplašinājies un turpina paplašināties, tāpēc par konkrēto tirgu faktiski uzskatāms visas Latvijas vai Baltijas tirgus.

Ziņojumā minēts, ka apvienošanās dalībnieki papildus ceļu būvniecības, rekonstrukcijas un periodiskas uzturēšanas pakalpojumu sniegšanai nodarbojas arī ar asfaltbetona ražošanu. Ņemot vērā, ka asfaltbetons tiek ražots galvenokārt savām vajadzībām, t.i., realizēti citiem tiek tikai apmēram 1-2% no saražotā asfaltbetona, apvienošanās dalībnieki uzskata, ka asfaltbetona ražošanas tirgus apvienošanās rezultātā netiek ietekmēts.

4.2. Konkurences padome, vadoties no iepriekš izvērtētām līdzīgām apvienošanās lietām2 secina, ka ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus definējams kā atsevišķs konkrētās preces tirgus. Turklāt minētā tirgus dalībnieki var piedāvāt plašu šo pakalpojumu spektru, t.i., gan būvniecības, gan rekonstrukcijas, gan renovācijas un periodiskās uzturēšanas pakalpojumus.

Saskaņā ar Konkurences likuma 1.panta 6.punktu konkurence ir pastāvoša vai potenciāla ekonomiskā (saimnieciskā) sāncensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem konkrētajā tirgū. Tā kā minētajā tirgū pieprasījumu veido galvenokārt publiskie iepirkumi, komercsabiedrības, kuras piedalās neliela apjoma publiskajos iepirkumos, lielāka apjoma publiskajos iepirkumos piedalās tikai kā apakšuzņēmēji vai spēj veikt tikai atsevišķus darbus ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas jomā, turklāt sniedz pakalpojumus ģeogrāfiski šaurākās teritorijās, vai arī tikai uz noteikta veida ceļiem (piemēram, meža ceļiem, ceļiem ar grants segumu), kā arī, ja to apgrozījums ir ievērojami mazāks nekā apvienošanās dalībnieku apgrozījumi, faktiski nespēj konkurēt ar apvienošanās dalībniekiem. Ņemot vērā Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” pozīcijas ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas jomā, tikai daļa no komercsabiedrībām, kuru darbība saistīta ar šo jomu, uzskatāmas par apvienošanās dalībnieku konkurentiem ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgū.

Konkrētais ģeogrāfiskais tirgus konkurences tiesību izpratnē ir teritorija, kurā attiecīgie tirgus dalībnieki ir iesaistīti preču piegādē vai pakalpojumu sniegšanā. Šajā teritorijā konkurences apstākļi konkrētās preces tirgū ir pietiekami līdzīgi visiem šā tirgus dalībniekiem, un tādēļ šo teritoriju var nošķirt no citām teritorijām. Ievērojot minēto, saskaņā ar rīcībā esošo informāciju, secināms, ka attiecībā uz ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgu konkrētais ģeogrāfiskais tirgus var tikt noteikts kā visa Latvija, tā kā konkrētā apvienošanās ietekmēs konkurences apstākļus šajā teritorijā.

Definējot konkrēto ģeogrāfisko tirgu Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” apvienošanās gadījumā, Konkurences padome uzskata, ka nav nepieciešams to noteikt tik šauri kā Konkurences padomes 08.11.2006. lēmumā (lieta Nr.1500/06/10/6) minētās teritorijas, ņemot vērā arī tirgus dalībnieku norādīto, ka objekta atrašanās vietai nav būtiskas nozīmes, ja veicamo darbu apjoms ir pietiekami liels.

Līdz ar to šajā lietā ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus Latvijas teritorijā (1) nosakāms kā apvienošanās rezultātā ietekmētais konkrētais tirgus.

Vienlaikus Konkurences padome uzskata, ka, lai pilnīgāk izvērtētu apvienošanās ietekmi uz konkurenci, papildu jāvērtē arī tirgus dalībnieku tirgus daļas reģionos.

4.3. Konkrētie tirgi, kuri varētu tikt ietekmēti apvienošanās rezultātā, ir arī asfaltbetona (ražošanas un realizācijas) tirgus un karjeru produkcijas tirgus, ņemot vērā, ka abi apvienošanās dalībnieki nodarbojas ar asfaltbetona ražošanu un realizāciju, kā arī karjeru produkcijas ieguvi.

Apvienošanās dalībniekiem ir 4 asfaltbetona ražotnes: Ceļu būves firmai SIA “Binders” 2 Rīgas rajonā – Ādažu ABR (mobila) un Vangažu ABR (stacionāra), SIA “Limbažu ceļi” viena Limbažos – Limbažu ABR (stacionāra), otra Valmierā – Valmieras ABR (stacionāra). Ceļu būves firma SIA “Binders” norādījusi, ka piegādā asfaltbetonu līdz pat 220 km attālumam, savukārt SIA “Limbažu ceļi” izmantotais asfaltbetons tiek piegādāts līdz 100 km attālumam.

Apvienošanās dalībnieki veic smilts un grants ieguvi 6 karjeros: Ceļu būves firma SIA “Binders” - 4 karjeros (Krāslavas, Rīgas un Limbažu rajonā), SIA “Limbažu ceļi” - 2 karjeros (Limbažu rajonā).

Vadoties no līdzšinējās prakses3, Konkurences padome uzskata, ka šīs lietas ietvaros kā apvienošanās rezultātā ietekmētie konkrētie tirgi nosakāmi arī asfaltbetona (ražošanas un realizācijas) tirgus Latvijas teritorijā (2) un karjeru produkcijas tirgus Latvijas teritorijā (3), kuri citās lietās varētu tikt definēti arī savādāk.

5. Apvienošanās ietekmes uz konkrētajiem tirgiem izvērtējums

Konkurences padome izvērtēja Ziņojumā un tā pielikumos apvienošanās dalībnieku sniegto informāciju, lietas ietvaros iegūto informāciju no komercsabiedrībām, kuras darbojas konkrētajos tirgos, kuri tiks ietekmēti apvienošanās rezultātā, gan publiski pieejamo informāciju.

5.1. Ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus Latvijas teritorijā

Kaut gan tirgus daļas parasti nosaka gan pēc apgrozījuma (latos), gan apjoma vienībās, Konkurences padome uzskata, ka, ievērojot ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskās uzturēšanas pakalpojumu individuālo raksturu, minēto tirgu var raksturot tikai ar apgrozījumu. Tā kā vienlīdz svarīgas ir gan tirgus dalībnieka iespējas paveikt darbus paša spēkiem, gan iespējas iegūt lielāka apjoma pasūtījumus, darbu veikšanai piesaistot apakšuzņēmējus, katra tirgus dalībnieka tirgus daļa nosakāma gan pēc tā apgrozījuma bez apakšuzņēmējiem, gan kopā ar apakšuzņēmējiem.

Izvērtējot lietā iegūto informāciju, Konkurences padome secina, ka konkrētajā tirgū pastāv būtiskas barjeras jaunu tirgus dalībnieku ienākšanai. Tiesību akti nosaka īpašas prasības attiecībā uz tirgus dalībnieku un to darbinieku kvalifikāciju. Konkrētajā nozarē ir tikai šai nozarei specifiskas prasības darbaspēkam – speciālā izglītība un zināšanas, nozares normatīvo aktu prasību pārzināšana un pieredze attiecīgā specialitātē Latvijā. Tādējādi tiem tirgus dalībniekiem, kas gatavojas ienākt tirgū vai paplašināt savu darbību tirgū, ņemot vērā speciālistu ierobežoto pieejamību, tā ir uzskatāma kā būtiska barjera. Tāpat, lai piedalītos konkursos, nozīmīga ir paša tirgus dalībnieka ilgstoša pieredze Latvijas tirgū un iepriekšējos gados sasniegtais apgrozījums veicot attiecīgos darbus.

5.1.1. Ņemot vērā lēmuma 4.punkta daļā par konkrētā tirgus Ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus Latvijas teritorijā definēšanu minētos kritērijus, nosakot apvienošanās dalībnieku tirgus daļas minētajā tirgū, kopējā tirgus apjomā iekļaujami sekojošu komercsabiedrību apgrozījumi šajā tirgū: Ceļu būves firma SIA “Binders”, SIA “Limbažu ceļi”, AS “A.C.B.”4, SIA “Ceļdaris”, SIA “Ceļi un tilti”, AS “8 CBR”5, AS “Ceļu pārvalde”, SIA “Lemminkainen Latvija”, SIA “Saldus ceļinieks”, SIA “Šlokenbeka”, SIA “VIA”, SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate””, SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”, SIA “Aizputes ceļinieks”, SIA “Union Asphalttechnik”, SIA “Talce” 6, SIA “Latgales ceļdaris”7.

VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” apgrozījums šajā jomā ir līdzvērtīgs iepriekš minēto komercsabiedrību apgrozījumam, un tā sniedz pakalpojumus visā Latvijas teritorijā, ņemot vērā, ka uz valsts autoceļiem tā ir specializējusies tikai periodiskas uzturēšanas darbu veikšanā (100%). Uz pašvaldību autoceļiem un ielām VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” veic periodiskas uzturēšanas darbus (90-100%), kā arī ļoti nelielā apjomā rekonstrukcijas/ renovācijas darbus (0-10%). Tādējādi VAS “Latvijas autoceļu uzturētājs” nav pamata vērtēt kā konkurentu minētām sabiedrībām un tās apgrozījums šajā lietā netiek ņemts vērā.

1.tabula “Tirgus dalībnieku tirgus daļas Ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgū Latvijas teritorijā”

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa %
(ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa %
(bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa %
(ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa %
(bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa %
(ar apakšuzņē­mējiem)

Ceļu būves firma SIA “Binders”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Limbažu ceļi”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “A.C.B.”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<30%

SIA “Ceļi un tilti”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļdaris”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “8 CBR”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Aizputes ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “Ceļu pārvalde”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Lemminkainen Latvija”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate””

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “VIA”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Union Asphalttechnik”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Latgales ceļdaris”

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Saldus ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Talce”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Šlokenbeka”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

Kopā

100%

100%

100%

100%

100%

100%

 

AS “A.C.B.” ir tirgus dalībnieks ar lielāko tirgus daļu ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgū Latvijas teritorijā, Ceļu būves firma SIA “Binders” kā nākamā lielākā tirgus dalībnieka tirgus daļa ir ievērojami mazāka. Turklāt arī pēc apvienošanās Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” kopējā tirgus daļa (aprēķinot to pēc apgrozījuma gan kopā ar apakšuzņēmējiem, gan bez apakšuzņēmējiem) būs mazāka par 20%. Līdz ar to nav pamata uzskatīt, ka apvienošanās rezultātā radīsies vai nostiprināsies dominējošs stāvoklis vai tiks būtiski samazināta konkurence šajā konkrētajā tirgū.

5.1.2. Tā kā daudzi tirgus dalībnieki arī objekta atrašanās vietu ir minējuši kā vienu no svarīgākajiem kritērijiem, izvēloties piedalīties publiskajā iepirkumā, norādot, ka priekšroka tiek dota objektiem, kuri atrodas tajā pašā reģionā, kurā atrodas tirgus dalībnieka tehniskā bāze, asfaltbetona ražotne, karjeri u.c. resursi, Konkurences padome uzskata par pamatotu noteikt tirgus dalībnieku tirgus daļas Centra/ Vidzemes reģionā un Vidzemes/ Latgales reģionā, ņemot vērā, ka tieši šajās teritorijās apvienošanās rezultātā varētu būtiskāk tikt ietekmēta konkurences situācija.

2.tabula “Tirgus dalībnieku tirgus daļas Ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgū Centra/ Vidzemes reģionā”

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Ceļu būves firma SIA “Binders”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<30%

SIA “Limbažu ceļi”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “A.C.B.”

(*)

<30%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<30%

SIA “Ceļi un tilti”

__

__

(*)

<1%

(*)

<1%

__

__

SIA “Ceļdaris”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “8 CBR”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Aizputes
ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<1%

AS “Ceļu
pārvalde”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Lemminkai­nen Latvija”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate””

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “VIA”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Union
Asphalttechnik”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Latgales
ceļdaris”

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

__

__

SIA “Saldus
ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Talce”

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Šlokenbeka”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<1%

SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

Kopā

100%

100%

100%

100%

100%

100%

 

3.tabula “Tirgus dalībnieku tirgus daļas Ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgū Vidzemes/ Latgales reģionā”

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (bez apakš­uzņē­mējiem)

Tirgus

daļa % (ar apakš­uzņē­mējiem)

Ceļu būves firma SIA “Binders”

(*)

<30%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<10%

(*)

<20%

SIA “Limbažu ceļi”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<10%

AS “A.C.B.”

__

__

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<30%

SIA “Ceļi un tilti”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

SIA “Ceļdaris”

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<1%

(*)

<1%

AS “8 CBR”

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Aizputes ceļinieks”

__

__

__

__

(*)

<1%

(*)

<1%

AS “Ceļu pārvalde”

__

__

__

__

__

__

SIA
“Lemminkainen Latvija”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate””

__

__

__

__

__

__

SIA “VIA”

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<10%

SIA “Union Asphalttechnik”

__

__

__

__

__

__

SIA “Latgales ceļdaris”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Saldus ceļinieks”

__

__

__

__

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Talce”

__

__

__

__

(*)

<1%

(*)

<1%

SIA
“Šlokenbeka”

__

__

__

__

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”

__

__

__

__

__

__

Kopā

100%

100%

100%

100%

100%

100%

 

Ņemot vērā iepriekš konstatēto, kā pieprasījuma un piedāvājuma tendences, konkrētā tirgus struktūru, konkrētā tirgū pastāvošās barjeras, apvienošanās dalībnieku ekonomisko stāvokli, kā arī to konkurentu pozīcijas šajā tirgū, secināms, ka minētā tirgus dalībnieku apvienošanās konkurenci ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskās uzturēšanas tirgū būtiski nesamazinās.

5.2. Asfaltbetona (ražošanas un realizācijas) tirgus Latvijas teritorijā

Situācija asfaltbetona tirgū tika vērtēta gan pēc katra tirgus dalībnieka kopējā saražotā asfaltbetona apjoma, gan pēc realizācijas citām komercsabiedrībām (konkurentiem).

4.tabula “Tirgus dalībnieku tirgus daļas Asfaltbetona (ražošanas un realizācijas) tirgū Latvijas teritorijā”

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Komercsabiedrība

2005.gads

2006.gads

2007.gads

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Tirgus

daļa % (pēc saražotā apjoma tonnās)

Tirgus

daļa % (pēc realizētā apjoma tonnās citām komercsabiedrībām)

Ceļu būves firma SIA “Binders”

(*)

<20%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

SIA “Limbažu ceļi”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

SIA “Mobil asfalts” (AS “A.C.B.” meitas uzņēmums)

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<30%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

>40%

SIA “Ceļi un tilti”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

AS “8 CBR”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Aizputes
ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

AS “Ceļu pārvalde”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<30%

(*)

<20%

(*)

<20%

SIA “Lemminkainen Latvija”

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<20%

(*)

<10%

SIA “Ceļu būvniecības sabiedrība “Igate””

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “VIA”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Union
Asphalttechnik”

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Latgales ceļdaris”

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Saldus
ceļinieks”

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Talce”

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

SIA “Šlokenbeka”

(*)

<10%

(*)

<20%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

SIA “Ceļu, tiltu būvnieks”

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<10%

(*)

<1%

(*)

<10%

(*)

<1%

Kopā

100%

100%

100%

100%

100%

100%

 

2005.gadā no tirgus dalībnieku kopējā saražotā asfaltbetona apjoma – (*) tonnām citām komercsabiedrībām tika realizēts (*), 2006.gadā no tirgus dalībnieku kopējā saražotā asfaltbetona apjoma – (*) tonnas citām komercsabiedrībām tika realizēts (*), 2007.gadā no tirgus dalībnieku kopējā saražotā asfaltbetona apjoma – (*) tonnām citām komercsabiedrībām tika realizēts (*).

Tabulā Nr.4 tirgus dalībnieku tirgus daļas noteiktas, ņemot vērā tikai ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus dalībnieku saražoto un realizēto asfaltbetona apjomu. Tā kā asfaltbetonu ražo un realizē vēl arī dažas citas komercsabiedrības, tabulā Nr.4 norādīto tirgus dalībnieku tirgus daļas varētu būt nedaudz mazākas. Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” kopējā tirgus daļā 2005., 2006. un 2007.gadā pēc saražotā apjoma bija (*) robežās (<20%), savukārt pēc realizētā apjoma citām komercsabiedrībām (*) robežās (<10%).

Ņemot vērā šī konkrētā tirgus specifiku, ka pieprasījumu pēc asfaltbetona veido komercsabiedrības, kuru darbība saistīta ar ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas jomu, līdz ar to saražotais un realizētais asfaltbetona apjoms ir atkarīgs no izpildāmo būvdarbu apjoma, kā arī Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” tirgus daļas 2005., 2006. un 2007.gadā gan pēc ražošanas apjoma, gan realizācijas apjoma citām komercsabiedrībām, nav pamata uzskatīt, ka apvienošanās rezultātā radīsies vai nostiprināsies dominējošs stāvoklis vai tiks būtiski samazināta konkurence šajā konkrētajā tirgū.

5.3. Karjeru produkcijas tirgus Latvijas teritorijā

Ceļu būves firma SIA “Binders” sniegusi informāciju, ka tā veic karjeru produkcijas ieguvi 4 karjeros:

– karjerā “Vientuļnieki” Krāslavas rajonā (smilts, smilts-grants ieguve);

– karjerā “Lilaste-2” Rīgas rajonā (smilts ieguve);

– karjerā “Lejasozoli” Limbažu rajonā (smilts ieguve);

– karjerā “Ķeipāni” Rīgas rajonā (smilts, smilts-grants ieguve).

SIA “Limbažu ceļi” sniegusi informāciju, ka tā iegūst karjeru produkciju 2 karjeros Limbažu rajonā, veicot smilts ieguvi karjerā “Kalniņi-Priedes”, kā arī smilts un grants ieguvi karjerā “Skomaki”.

Saskaņā ar Latvijas Vides, Ģeoloģijas un meteoroloģijas aģentūras derīgo izrakteņu krājumu 2007.gada bilances datiem8 Latvijā izsniegtas atļaujas derīgo izrakteņu ieguvei:

– 237 smilts-grants un smilts atradnēs, t.sk. 7 karjeros Krāslavas rajonā, 9 karjeros Rīgas rajonā un 10 karjeros Limbažu rajonā;

– 30 smilts-grants atradnēs;

– 70 smilts karjeros, t.sk. 3 karjeros Krāslavas rajonā, 5 karjeros Rīgas rajonā un 4 karjeros Limbažu rajonā.

Lietas ietvaros no komercsabiedrībām pieprasītā informācija liecina, ka lielākā daļa ceļu būvniecības, rekonstrukcijas, renovācijas un periodiskas uzturēšanas tirgus dalībnieku veic viena vai vairāku karjeru izstrādi, galvenokārt smilts, smilts-grants un grants ieguvei.

Ceļu būves firmas SIA “Binders” un SIA “Limbažu ceļi” derīgo izrakteņu ieguves apjoms nav ievērojams salīdzinājumā ar Latvijas teritorijā esošajiem derīgo izrakteņu smilts un smilts-grants krājumiem un kopējiem ieguves apjomiem gadā.

Ņemot vērā minēto, secināms, ka apvienošanās rezultātā neradīsies un nenostiprināsies dominējošais stāvoklis, kā arī netiks būtiski samazināta konkurence šajā tirgū.

Konkurences likuma 16.panta trešajā daļā noteikts, ka Konkurences padome ar lēmumu aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū.

Ņemot vērā lēmuma 5.1., 5.2. un 5.3.punktā konstatēto, secināms, ka apvienošanās rezultātā nerodas Konkurences likuma 16.panta trešajā daļā minētās sekas un apvienošanās saskaņā ar Konkurences likuma 16.panta ceturto daļu ir atļaujama.

Pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otro daļu, 16.panta otro un ceturto daļu

nolēma:

atļaut apvienošanos, kas paredzēta Ceļu būves firmai SIA “Binders” iegūstot izšķirošu ietekmi SIA “Limbažu ceļi”.

Konkurences padomes lēmumu saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no šī lēmuma spēkā stāšanās dienas.

 

(*) – Ierobežotas pieejamības informācija

1 Konkurences padomes 08.11.2006. lēmums Nr.129 Par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.1500/06/10/6 Par AS “A.C.B.” un SIA būvfirma “Ceļi un tilti” 20.06.2006. ziņojumu par apvienošanos (http://www.kp.gov.lv)

2 Konkurences padomes 02.06.2008. lēmums Nr.64 Par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.3217/08/10/2 Par AS “A.C.B.” un AS “8 CBR” apvienošanos (http://www.kp.gov.lv), Konkurences padomes 08.11.2006. lēmums Nr.129 Par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.1500/06/10/6 Par AS “A.C.B.” un SIA būvfirma “Ceļi un tilti” 20.06.2006. ziņojumu par apvienošanos (http://www.kp.gov.lv)

3 Konkurences padomes 02.06.2008. lēmums Nr.64 Par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.3217/08/10/2 Par AS “A.C.B.” un AS “8 CBR” apvienošanos (http://www.kp.gov.lv)

4 AS “A.C.B.” viens tirgus dalībnieks ar SIA “Ceļdaris” un SIA “Ceļi un tilti” - Konkurences padomes 02.06.2008. lēmums Nr.64 Par tirgus dalībnieku apvienošanos lietā Nr.3217/08/10/2 Par AS “A.C.B.” un AS “8 CBR” apvienošanos (http://www.kp.gov.lv)

5 Konkurences padome atļāva apvienošanos, kas paredzēta AS “A.C.B.” iegūstot izšķirošu ietekmi AS “8 CBR” - Konkurences padomes 02.06.2008. lēmums Nr.64 Par tirgus dalībnieku apvienošanos

6 SIA “Saldus ceļinieks” viens tirgus dalībnieks ar SIA “Talce” (https://lursoft.lv/appserver3?)

7 SIA “Union Asphalttechnik” viens tirgus dalībnieks ar SIA “Latgales ceļdaris” (https://lursoft.lv/appserver3?)

8 http://mapx.map.vgd.gov.lv:8082/Cadaster/bil_2007.asp

Konkurences padomes priekšsēdētāja v.i. D.Rungēvica

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!