Ministru kabineta rīkojums Nr.551
Rīgā 2008.gada 9.septembrī (prot. Nr.61 4.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai nekustamā īpašuma daļu – laboratoriju un tai piekrītošo zemesgabalu – Rīgā, Lomonosova ielā 1, k-9
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Celms & Co konsultācijas” (vienotais reģistrācijas Nr.40003768942) 2006.gada 31.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā 2006.gada 31.augustā ar Nr.1.518).
2. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Celms & Co konsultācijas” ierosina privatizēt valstij piederošā nekustamā īpašuma (kadastra Nr. 0100 046 2021) daļu – laboratoriju (būves kadastra apzīmējums 0100 046 2021 003) un tai piekrītošo zemesgabalu – Rīgā, Lomonosova ielā 1, k-9 (turpmāk – valsts īpašuma objekts).
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. valstij piederošais nekustamais īpašums Rīgā, Lomonosova ielā 1, k-9 (kadastra Nr. 0100 046 2021), sastāv no zemesgabala (kadastra apzīmējums 0100 046 2021) 17526 m2 platībā un četrām ēkām – diviem mācību–laboratorijas korpusiem (būvju kadastra apzīmējumi 0100 046 2021 001 un 0100 046 2021 002) un divām laboratorijām (būvju kadastra apzīmējumi 0100 046 2021 003 un 0100 046 2021 004) (turpmāk – valsts nekustamais īpašums). Saskaņā ar Ministru kabineta 2001.gada 12.decembra rīkojumu Nr.600 “Par likvidējamās Rīgas Aviācijas universitātes nekustamā īpašuma objektu saglabāšanu valsts īpašumā” valsts nekustamais īpašums ir saglabāts valsts īpašumā un nodots Rīgas Tehniskās universitātes valdījumā. Īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu 2002.gada 24.decembrī nostiprinātas Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodaļas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000085947 uz Latvijas valsts vārda Rīgas Tehniskās universitātes personā;
3.2. valsts īpašuma objekts nav iznomāts;
3.3. saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 17.pantu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas pirmpirkuma tiesības;
3.4. saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 16.septembra noteikumu Nr.528 “Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums” 24.24.apakšpunktu Rīgas Tehniskā universitāte ir Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esoša izglītības iestāde;
3.5. saskaņā ar Rīgas Tehniskās universitātes satversmes (apstiprināta ar likumu “Par Rīgas Tehniskās universitātes satversmi”) 1.punktu Rīgas Tehniskā universitāte ir valsts dibināta Latvijas Republikas augstākās izglītības un zinātnes iestāde, kura īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju programmas, kā arī nodarbojas ar zinātni, pētniecību un māksliniecisko jaunradi;
3.6. valsts īpašuma objektā Rīgas Tehniskā universitāte īsteno studiju procesu. Valsts īpašuma objekta telpas ir īpaši pielāgotas Rīgas Tehniskās universitātes vajadzībām, un tajā ir izvietotas Transporta un mašīnzinību fakultātes Aviācijas institūta un Transportmašīnu tehnoloģiju institūta laboratorijas un iekārtas;
3.7. laboratorijas korpusa (būves kadastra apzīmējums 01000462021 003) lietderīgā platība ir 201,2 m2. Šajā ēkā ir izvietotas Aviācijas institūta hidraulikas un aerodinamikas laboratorijas ar aerodinamisko cauruli T 4. Šāda tipa izmēģinājumu iekārta Latvijā ir vienīgā, un tai ir unikāli tehniskie rādītāji (gaisa plūsmas ātrums ir līdz 45 m/s, darba šķēluma izmēri 1,5 m x 1 m, ļoti zems gaisa plūsmas sākotnējās turbulences līmenis). Reizi pusgadā, izmantojot aerodinamisko cauruli, studenti izpilda divus laboratorijas darbus. Aerodinamiskā caurule tiek izmantota ne tikai studiju procesā, bet arī zinātniskos pētījumos. Laikposmā no 2006.gada oktobra līdz 2007.gada septembrim Rīgas Tehniskās universitātes zinātniskā projekta 2006/17 “Īpaši viegla bezpilota lidaparāta problēmas” (2.daļa. Lidojumu dinamika, vadība un tehnoloģija) ietvaros tika veikti eksperimentāli pētījumi 55 stundu apmērā. Pārējās telpās ir izvietoti darbgaldi studentu prakses vajadzībām, jo atbilstoši studiju saturam mehānikas specializācijas studenti apgūst zināšanas par dažādām darba iekārtām;
3.8. valsts īpašuma objekts nodrošina iespēju īstenot Rīgas Tehniskās universitātes satversmes 5.punktā noteikto mērķi – “nodrošināt studijas un zinātniskos pētījumus Rīgas Tehniskās universitātes darbības galvenajās zinātņu nozarēs”. Valsts īpašuma objekts ir nepieciešams, lai īstenotu Rīgas Tehniskās universitātes satversmes 6.punktā noteiktos pamatuzdevumus: gatavot starptautiska līmeņa zinātniekus, inženierus, ekonomistus, pārvaldes un vadības speciālistus, arhitektus un pedagogus, nodrošināt studiju un pētnieciskā darba nedalāmību un attīstīt Rīgas Tehniskās universitātes profilam atbilstošās zinātnes nozares, īpašu uzmanību pievēršot Latvijas tautsaimniecības prioritārajām zinātnes nozarēm;
3.9. Rīgas Tehniskajai universitātei nav cita nekustamā īpašuma, kas nodrošinātu valsts īpašuma objektā īstenojamo studiju programmu izpildi. Ja valsts īpašuma objekts tiks privatizēts, būs nepieciešami papildu valsts finanšu līdzekļi, lai nomātu no privātpersonas Rīgas Tehniskās universitātes vajadzībām nepieciešamās telpas, kā arī Rīgas Tehniskās universitātes rīcībā esošo telpu pielāgošanai vai jaunu laboratoriju būvniecībai. Nepieciešamo līdzekļu apjoms pārsniegs to finanšu līdzekļu apjomu, kas pašlaik ieguldīts valsts īpašuma objektā, tādējādi radot risku valsts budžeta līdzekļu nesaimnieciskai izlietošanai;
3.10. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta pirmo daļu Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atteikumu nodot privatizācijai valsts nekustamā īpašuma Rīgā, Lomonosova ielā 1 k-9 (kadastra Nr.01000462021) daļu – laboratoriju (būves kadastra apzīmējums 01000462021 003) un tai piekrītošo zemesgabalu” tika nosūtīts privatizācijas ierosinātājam – sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Celms & Co konsultācijas” – viedokļa sniegšanai. Iebildumi un priekšlikumi par minēto Ministru kabineta rīkojuma projektu netika saņemti.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Saskaņā ar Izglītības likuma 15.panta 9.punktu Izglītības un zinātnes ministrija kontrolē valsts izglītībai paredzēto valsts budžeta līdzekļu likumīgu izmantošanu tās pārziņā esošajās izglītības iestādēs. Saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu” 3.panta pirmo daļu valsts iestāžu rīcībai ar finanšu līdzekļiem jābūt tādai, lai mērķi sasniegtu ar mazāko finanšu līdzekļu un mantas izlietojumu, līdz ar to nav pieļaujams palielināt budžeta līdzekļu izdevumus, lai Rīgas Tehniskās universitātes funkciju izpildes nodrošināšanai pielāgotu citas tās rīcībā esošās telpas vai uzbūvētu jaunu laboratoriju, ja valsts īpašuma objekts tiktu privatizēts.
6. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts sabiedrībai svarīgu interešu labad. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 13.pantam un 66.panta pirmās daļas 4.punktam labums, ko sabiedrība iegūst, atsakot nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, ir lielāks nekā tās tiesisko interešu ierobežojums.
7. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka valsts īpašuma objekts nav privatizējams, bet saglabājams valsts īpašumā.
8. Ievērojot minētos apsvērumus un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo un piekto daļu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 6. un 9.pantu un 10.panta trešo un piekto daļu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, jo tas ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju un uzdevumu izpildīšanai valsts augstākās izglītības politikas un zinātnes jomā.
9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ministru prezidents I.Godmanis
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe