Ceturtā atjaunotā versija. Saīsinātais variants
Nacionālā programma Latvijas integrācijai Eiropas Savienībā
Nobeigums. Sākums "LV" Nr.240/241., 28.07.1999
5.nodaļa: Sagatavot ekonomiku dalībai Eiropas Savienībā
Nozare | Pasākumi | Atbildīgā | |||
institūcija | |||||
Funkcionējošas | Veicināt Latvijas un ārvalstu | Tieslietu | |||
tirgus ekonomikas | uzņēmējsabiedrību ienākšanu Latvijas tirgū, | ministrija | |||
pastāvēšana | izveidojot ES standartiem atbilstošu tiesisko | ||||
bāzi komerctiesībās | |||||
Valsts un pašvaldību īpašumu privatizācija | Ekonomikas | ||||
un uzņēmumu restrukturizācija | ministrija | ||||
Latvijas ārējās tirdzniecības politikas | Ekonomikas | ||||
saskaņošana ar Eiropas Savienības ārējās | ministrija, | ||||
tirdzniecības politikas pamatnostādnēm | Ārlietu | ||||
ministrija | Finansu pakalpojumu likumdošanas | Finansu | |||
pilnveidošana un finansu tirgus uzraudzības | ministrija | ||||
institūciju kapacitātes paaugstināšana | |||||
Radīt tiesisko reģistru infrastruktūru zemes | Tieslietu | ||||
tirgus veicināšanai. Nodrošināt pilnvarotajiem | ministrija | ||||
lietotājiem ātru un vieglu pieeju informācijai | |||||
no tiesiskā zemes reģistra (zemesgrāmatām). | |||||
Dažādu tiesisko reģistru integrācija | |||||
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas | Ekonomikas | ||||
sistēmas pilnveidošana Latvijas Republikā | ministrija | ||||
Spēja sekmīgi | Palīdzēt Latvijas valdībai nodrošināt | Izglītības | |||
izturēt konkurences | konkurētspējīgu un elastīgu darbaspēka | un zinātnes | |||
spiedienu un | attīstību, kas spētu izturēt ES konkurences | ministrija | |||
noturēties tirgus | un tirgus spēku spiedienu | ||||
spēku apstākļos | Nodarbinātības veicināšana atbilstoši ES | Labklājības | |||
izvirzītajām vadlīnijām | ministrija | ||||
Nodrošināt ekonomikas attīstību un spēju | Ekonomikas | ||||
izturēt konkurences spiedienu ES iekšējā | ministrija | ||||
tirgus apstākļos, radot labvēlīgu vidi mazo | |||||
un vidējo uzņēmumu izveidošanai un to | |||||
darbības attīstīšanai | |||||
Veikt pasākumus, lai uzlabotu efektivitāti | Zemkopības | ||||
un konkurētspēju lauksaimniecības pārtikas | ministrija | ||||
sektorā, iekļaujot atvieglojumus | |||||
lauksaimniecības kredītiem un palielināt | |||||
kredītu garantiju fondu | |||||
Ilgspējīgas lauksaimniecības attīstības | Zemkopības | ||||
nodrošināšana | ministrija | ||||
Latvijas lauksaimniecības sektora | Zemkopības | ||||
konkurētspējas nodrošināšana integrācijai | ministrija | ||||
Eiropas Savienībā, nodrošinot zemju | |||||
konsolidāciju un lauku uzskaites | |||||
sistēmas darbību | |||||
Zivju resursu saglabāšanas un pārvaldes | Zemkopības | ||||
nacionālās politikas ieviešana | ministrija | ||||
Ar Latvijas dzelzceļa restrukturizāciju | Satiksmes | ||||
saistītie pasākumi veiksmīgai dzelzceļa | ministrija | ||||
konkurētspējai ar citiem transporta veidiem | |||||
Latvijas jaunās kuģošanas politikas | Satiksmes | ||||
ieviešana | ministrija | ||||
6.nodaļa: Sagatavoties Eiropas Savienības dalībvalsts tiesību un pienākumu pārņemšanai | |||||
Nozare | Apakšnozare | Pasākums | Atbildīgā | ||
institūcija | |||||
Iekšējais | Vispārējā | Publiskās iegādes sistēmas | Finansu | ||
tirgus bez | sistēma | pilnveidošana un kontroles | ministrija | ||
robežām | mehānisma stiprināšana | ||||
Autortiesību un blakustiesību | Kultūras | ||||
nozares attīstība | ministrija | ||||
Sekmēt Latvijas un ārvalstu | Tieslietu | ||||
uzņēmumu ienākšanu Latvijas tirgū, | ministrija | ||||
radot ES standartiem atbilstošu | |||||
normatīvo bāzi komerctiesībās | |||||
Pievienoties starptautiskajām | Tieslietu | ||||
konvencijām rūpnieciskā īpašuma | ministrija | ||||
jomā saskaņā ar Eiropas līguma | |||||
(67. pants) prasībām | |||||
Brīva preču | Paplašināt un uzturēt metroloģisko | Ekonomikas | |||
kustība | bāzi | ministrija | |||
Eiropas atbilstības novērtēšanas | Ekonomikas | ||||
līguma (ECAA) noslēgšana | ministrija | ||||
Izstrādāt nacionālos atbilstības | Ekonomikas | ||||
novērtēšanas standartus "jaunās | ministrija | ||||
pieejas" direktīvām atbilstoši valsts | |||||
ekonomikas un ES vajadzībām, | |||||
paātrināt standartu ieviešanas procesu | |||||
un sagatavot standartu ieviešanas plānu | |||||
Normatīvās bāzes un institucionālās | Vides aiz- | ||||
sistēmas sakārtošana būvniecības | sardzības | ||||
jomā atbilstoši ES nosacījumiem | un reģionālās | ||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Nodrošināt sabiedrību ar kvalitatīviem, | Labklājības | ||||
efektīviem un drošiem medikamentiem | ministrija | ||||
Nodrošināt sabiedrību ar veselīgu, | Labklājības | ||||
kvalitatīvu un nekaitīgu pārtiku | ministrija | ||||
Nodrošināt patērētāju tiesību aizsardzību | Ekonomikas | ||||
Latvijā. Izveidot tirgus uzraudzības | ministrija | ||||
sistēmu, kas nodrošina patērētāju | |||||
dzīvības un veselības aizsardzību | |||||
Ar ES nosacījumiem saskaņotas | Vides aiz- | ||||
ķīmisko vielu un ģenētiski modificēto | sardzības | ||||
organismu kontroles sistēmas izveidošana | un reģionālās | ||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Darba attiecību juridiskās kultūras, | Labklājības | ||||
darba drošības un darbinieka veselības | ministrija | ||||
aizsardzības līmeņa paaugstināšana | |||||
Brīva | Finansu pakalpojumu likumdošanas | Finansu | |||
kapitāla | pilnveidošana un finansu tirgus | ministrija | |||
kustība | uzraudzības institūciju kapacitātes | ||||
paaugstināšana | |||||
Brīva | Finansu pakalpojumu likumdošanas | Finansu | |||
pakalpojumu | pilnveidošana un finansu tirgus | ministrija | |||
kustība | uzraudzības institūciju kapacitātes | ||||
paaugstināšana | |||||
Brīva | Profesionālo kvalifikāciju savstarpējās | Izglītības | |||
personu | atzīšanas nodrošināšana - viens no | un zinātnes | |||
kustība | personu pārvietošanās brīvības | ministrija | |||
īstenošanas nosacījumiem | |||||
Turpināt Labklājības sistēmas reformas | Labklājības | ||||
(sociālās apdrošināšanas, sociālās | ministrija | ||||
palīdzības un veselības sektoros) | |||||
Sagatavoties integrācijai Šengenas | Ārlietu | ||||
valstu konsulāri informatīvajā sistēmā | ministrija | ||||
Konkurence | Nodrošināt Latvijas konkurences | Ekonomikas | |||
politikas realizēto uzraudzības un | ministrija | ||||
aizsardzības pasākumu piemērošanu | |||||
Eiropas Savienības iekšējā tirgus prasībām | |||||
nolūkā stiprināt Latvijas uzņēmēju | |||||
konkurētspēju šajā tirgū | |||||
Valsts atbalsta uzraudzības | Finansu | ||||
sistēmas attīstība | ministrija | ||||
Inovācijas | Informācijas | Informātikas nozares juridiskās bāzes | Satiksmes | ||
sabiedrība | izveidošana, lai veidotu informācijas | ministrija | |||
sabiedrību Latvijā | |||||
Izglītība, | Pievienošanās un līdzdalība ES | Izglītības | |||
apmācība un | jaunatnes un izglītības programmās. | un zinātnes | |||
jaunatne | Turpināt "Phare" finansēto programmu | ministrija | |||
realizāciju | |||||
Palīdzēt Latvijas valdībai nodrošināt | Izglītības | ||||
konkurētspējīga, elastīga un piemēroties | un zinātnes | ||||
spējīga darbaspēka attīstību, kas spētu | ministrija | ||||
izturēt ES konkurences un tirgus spēku | |||||
spiedienu | |||||
Zinātnes un | Turpināt augstākās izglītības un | Izglītības | |||
tehnoloģiskā | zinātnes reformu Latvijā un nodrošināt | un zinātnes | |||
attīstība | sekmīgu piedalīšanos 5. ietvara | ministrija | |||
programmā. Izveidot Valsts | |||||
zinātniskos centrus Latvijas ZTA | |||||
prioritārajos virzienos | |||||
Telekomu- | Telekomunikāciju sektora liberalizācija | Satiksmes | |||
nikācijas | un sakārtošana atbilstoši Eiropas | ministrija | |||
Savienības prasībām | |||||
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas | Ekonomikas | ||||
sistēmas pilnveidošana Latvijas Republikā | ministrija | ||||
Audiovizuālie | Kāpināt Latvijas audiovizuālās | Kultūras | |||
līdzekļi un | industrijas (kino, TV programmas, | ministrija | |||
kultūra | jaunās tehnoloģijas) jaudu un kapacitāti | ||||
Aktivizēt un intensificēt Latvijas | Kultūras | ||||
līdzdalību EK kultūras programmās | ministrija | ||||
( Raphael un Culture 2000 projektā) | |||||
Ekono- | Nodokļi | Nodokļu un muitas likumdošanas tālāka | Finansu | ||
miskie un | pilnveidošana | ministrija | |||
fiskālie | Valsts ieņēmumu dienesta | Finansu | |||
jautājumi | modernizācija | ministrija | |||
Statistika | Valsts statistikas rādītāju sistēmas | Ekonomikas | |||
pārveidošana atbilstoši ES statistikas | ministrija | ||||
biroja (EUROSTAT) izstrādātā | |||||
"Statistisko prasību kopsavilkuma | |||||
( Statistical Requirements Compendiu )" | |||||
u.c. starptautisko institūciju prasībām | |||||
2000.gada tautas un lauksaimniecības | Ekonomikas | ||||
skaitīšanas vispasaules skaitīšanas | ministrija | ||||
ietvaros | |||||
Statistisko datu kvalitātes uzlabošana, | Ekonomikas | ||||
pilnveidojot informātikas sistēmu | ministrija | ||||
statistikas jomā | |||||
Sektoru | Rūpniecība | Nodrošināt ekonomikas attīstību un | Ekonomikas | ||
politikas | spēju izturēt konkurenci ES iekšējā | ministrija | |||
tirgū, radot vidi mazo un vidējo | |||||
uzņēmumu izveidošanai un to | |||||
darbības attīstīšanai | |||||
Mazie un | Nodrošināt ekonomikas attīstību un | Ekonomikas | |||
vidējie | spēju izturēt konkurenci ES iekšējā | ministrija | |||
uzņēmumi | tirgū, radot vidi mazo un vidējo uzņēmumu | ||||
izveidošanai un to darbības attīstīšanai | |||||
Lauksaim- | Lauksaimniecības tirgus stabilizācija, | Zemkopības | |||
niecība | ieviešot KLP instrumentus | ministrija | |||
Lopkopības produkcijas konkurētspējas | Zemkopības | ||||
nodrošināšana Latvijas integrācijas | ministrija | ||||
procesā Eiropas Savienībā, izveidojot | |||||
centralizētu ganāmpulku reģistru un | |||||
nodrošinot individuālu dzīvnieku apzīmēšanu | |||||
Lauksaimniecības produkcijas kvalitātes | Zemkopības | ||||
un nekaitīguma prasību nodrošināšana | ministrija | ||||
saskaņā ar ES standartiem, kas sekmētu | |||||
produkcijas konkurētspēju | |||||
Palielināt Zemkopības ministrijas | Zemkopības | ||||
administratīvās spējas, lai nodrošinātu to, | ministrija | ||||
ka Latvija varēs uzņemties saistības, | |||||
kuras uzliek dalība ES. | |||||
Uzlabot Zemkopības ministrijas | Zemkopības | ||||
kapacitāti lēmumu pieņemšanai, | ministrija | ||||
stiprinot informācijas un analīzes | |||||
sistēmu un izveidojot integrēto | |||||
administrēšanas un kontroles sistēmu | |||||
Nacionālās pārtikas kvalitātes kontroles | Zemkopības | ||||
sistēmas pilnveidošana. | ministrija | ||||
Mežu resursu saglabāšana un pārvaldes | Zemkopības | ||||
nacionālās politikas ieviešana | ministrija | ||||
Zivsaim- | Zivju resursu saglabāšanas un | Zemkopības | |||
niecība | pārvaldes nacionālās politikas ieviešana | ministrija | |||
Enerģētika | Iekšējā enerģijas tirgus nosacījumu | Ekonomikas | |||
(tirgus veidošanas politikas un | ministrija | ||||
konkurences politikas mijiedarbība, | |||||
apgādes drošība, vides aizsardzība, | |||||
racionāla resursu izmantošana) | |||||
apzināšana, izvērtēšana un pakāpeniska | |||||
ieviešana. | |||||
Satiksme | Kuģošanas drošības, jūras vides | Satiksmes | |||
aizsardzības kontroles efektivitātes | ministrija | ||||
uzlabošana Latvijas ūdeņos | |||||
Latvijas jaunās kuģošanas politikas | Satiksmes | ||||
ieviešana | ministrija | ||||
Latvijas sagatavošana iekļaušanai ES | Satiksmes | ||||
autotransporta pakalpojumu tirgū | ministrija | ||||
Satiksmes drošības uzlabošana kā | Satiksmes | ||||
garants veiksmīgai integrācijai ES | ministrija | ||||
satiksmes apritē | |||||
Integrētas un līdzsvarotas | Satiksmes | ||||
daudzmodālas transporta sistēmas | ministrija | ||||
izveidošana, tuvinot visu transporta | |||||
veidus un iekļaujoties kopējā Eiropas | |||||
transporta tīklā | |||||
Ar Latvijas dzelzceļa restrukturizāciju | Satiksmes | ||||
saistītie pasākumi veiksmīgai dzelzceļa | ministrija | ||||
konkurētspējai ar citiem transporta veidiem | |||||
Ekonomiskā | Nodarbi- | Darba attiecību juridiskās kultūras, | Labklājības | ||
un sociālā | nātība un | darba drošības un darbinieka veselības | ministrija | ||
kohēzija | sociālie | aizsardzības līmeņa celšana, lai integrētos | |||
jautājumi | Eiropas Savienības darba tirgū. | ||||
Nodarbinātības veicināšana atbilstoši | Labklājības | ||||
ES izvirzītajām vadlīnijām | ministrija | ||||
Sociālā dialoga veicināšana starp | |||||
darba devēju organizācijām, valsts | Labklājības | ||||
institūcijām un arodbiedrībām | ministrija | ||||
Eiropas strukturālo fondu apgūšanas | Labklājības | ||||
spēju (finansiālie, administratīvie u.c. | ministrija | ||||
aspekti) veidošana labklājības nozares | |||||
strukturālo reformu īstenošanai | |||||
Turpināt Labklājības sistēmas reformas | Labklājības | ||||
(sociālās apdrošināšanas, sociālās | ministrija, | ||||
palīdzības un veselības sektoros). | Finansu | ||||
ministrija | |||||
Vienlīdzīgu tiesību principa ievērošana | Labklājības | ||||
nodarbinātībā un ar to saistītajās nozarēs | ministrija | ||||
(darba attiecības, sociālā apdrošināšana, | |||||
sociālā palīdzība u.c.) | |||||
Reģionālā | Sagatavošanās darbam ar Eiropas | Finansu | |||
politika un | Savienības Pirmsiestāšanās finansu | ministrija | |||
kohēzija | instrumentiem, Strukturālajiem fondiem, | ||||
kā arī Kohēzijas fondu | |||||
Valsts interešu noteikšana attīstības | Vides aiz- | ||||
plānošanā, lai tiktu saskaņotas valsts | sardzības | ||||
un pašvaldību intereses. Reģionālās | un reģionālās | ||||
attīstības politikas izstrāde un realizācija, | attīstības | ||||
metodikas, ieteikumu izstrādes | ministrija | ||||
turpināšana pašvaldību attīstības | |||||
plānošanai un demonstrācijas projektu | |||||
ieviešana reģionos un pašvaldībās. | |||||
Administratīvo spēju attīstīšana | Zemkopības | ||||
strukturālo pārveidojumu lauksaimniecības | ministrija | ||||
un lauku attīstības īstenošanai ES | |||||
pirmsiestāšanās un Strukturālo fondu | |||||
atbalsta programmās | |||||
Dzīves | Vide | Rūpnieciskā piesārņojuma kontroles | Vides aiz- | ||
kvalitāte | nodrošināšana | sardzības | |||
un vide | un reģionālās | ||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas | Vides aiz- | ||||
sistēmas attīstība | sardzības | ||||
un reģionālās | |||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Bīstamo atkritumu apsaimniekošanas | Vides aiz- | ||||
sistēmas izveide | sardzības | ||||
un reģionālās | |||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Ietekmes uz vidi novērtējuma sistēmas | Vides aiz- | ||||
izveide, attīstība un vides informācijas | sardzības | ||||
nodrošināšana sabiedrībai | un reģionālās | ||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Gaisa kvalitātes prasību saskaņošana | Vides aiz- | ||||
ar ES un starptautiskajiem nosacījumiem | sardzības | ||||
un reģionālās | |||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Dzeramā ūdens, virszemes ūdeņu, | Vides aiz- | ||||
peldvietu ūdeņu kvalitātes nodrošināšana, | sardzības | ||||
notekūdeņu attīrīšanas uzlabošana, | un reģionālās | ||||
sasniedzot attiecīgus ES standartus. | attīstības | ||||
ministrija | |||||
Droša radioaktīvo un kodolmateriālu | Vides aiz- | ||||
izmantošana, pilnīga valsts uzraudzība | sardzības | ||||
radiācijas drošībā un kodoldrošībā, | un reģionālās | ||||
realizējot ar ES nosacījumiem saskaņotās | attīstības | ||||
prasības iedzīvotāju, personāla un | ministrija | ||||
vides aizsardzībā. | |||||
Ar ES nosacījumiem saskaņotas ķīmisko | Vides aiz- | ||||
vielu un ģenētiski modificēto organismu | sardzības | ||||
kontroles sistēmas izveidošana | un reģionālās | ||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Ar ES nosacījumiem saskaņotas | Vides aiz- | ||||
likumdošanas un institucionālās | sardzības | ||||
sistēmas izveide aizsardzības no | un reģionālās | ||||
trokšņa jomā | attīstības | ||||
ministrija | |||||
Latvijas dabas aizsardzības sistēmas | Vides aiz- | ||||
saskaņošana ar ES prasībām | sardzības | ||||
un reģionālās | |||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Patērētāju | Nodrošināt patērētāju tiesību | Ekonomikas | |||
aizsardzība | aizsardzību Latvijā; Izveidot tirgus | ministrija | |||
uzraudzības sistēmu, kas nodrošina | |||||
patērētāju dzīvības un veselības aizsardzību | |||||
Tūrisma likumdošanas un | Vides aiz- | ||||
institucionālās sistēmas attīstīšana | sardzības | ||||
un reģionālās | |||||
attīstības | |||||
ministrija | |||||
Tieslietas | Imigranti/ | Patvēruma meklētāju, bēgļu un | Iekšlietu | ||
un iekš- | patvēruma | personu, kurām piešķirta pagaidu | ministrija | ||
lietas | meklētāji | aizsardzība, nepieciešamās aizsardzības | |||
nodrošināšana Latvijas Republikā | |||||
Robež- | Sagatavoties integrācijai Šengenas | Ārlietu | |||
kontrole | valstu konsulāri informatīvajā sistēmā. | ministrija | |||
Valsts austrumu robežas tehniskā | Iekšlietu | ||||
nodrošinājuma (tehniskās apsardzes, | ministrija | ||||
kontroles, sakaru un informācijas | |||||
sistēmu) uzlabošana un infrastruktūras | |||||
izveidošana | |||||
Latvijas - Igaunijas un Latvijas - | Iekšlietu | ||||
Lietuvas robežas demarkācijas | ministrija | ||||
pabeigšana un Latvijas - Baltkrievijas | |||||
un Latvijas - Krievijas robežas demarkācija. | |||||
Policija un | Veikt Valsts policijas darbinieku | Iekšlietu | |||
sadarbība | profesionālās sagatavotības līmeņa | ministrija | |||
organizētās | paaugstināšanu, lai sekmīgi nodrošinātu | ||||
noziedzības | sabiedrisko kārtību un efektīvāk veiktu | ||||
un korupcijas | cīņu ar noziedzību | ||||
apkarošanā | Reaģēšanas spēju pilnveidošana | Iekšlietu | |||
ārkārtējo situāciju pārvarēšanai. | ministrija | ||||
Narkotiskās | Narkotiku legālās aprites kontrole, | Iekšlietu | |||
vielas | nelegālās aprites un narkomānijas | ministrija | |||
novēršana un apkarošana saistībā ar | |||||
Nacionālo narkotiku apkarošanas | |||||
programmu | |||||
Tiesu | Starptautiskās tiesiskās sadarbības | Tieslietu | |||
sadarbība | uzlabošana civillietās un krimināllietās. | ministrija | |||
Ārpolitika | Tirdzniecība | Saskaņot Latvijas ārējās tirdzniecības | Ekonomikas | ||
un starptau- | politiku ar Eiropas Savienības ārējās | ministrija, | |||
tiskās ekono- | tirdzniecības politikas pamatnostādnēm | Ārlietu | |||
miskās attie- | ministrija | ||||
cības | |||||
Attīstība | Institucionālās kapacitātes nodrošināšana | Ārlietu | |||
ES dalībvalsts saistību pārņemšanai | ministrija | ||||
Muita | Valsts ieņēmumu dienesta modernizācija | Finansu | |||
ministrija | |||||
Nodokļu un muitas likumdošanas tālākā | Finansu | ||||
pilnveidošana | ministrija | ||||
Vienota | Sankciju mehānisma izveide, | Ārlietu | |||
ārpolitika un | kas nodrošinātu ES ierobežojošo | ministrija | |||
drošības | pasākumu īstenošanu | ||||
politika | |||||
Finansu | Budžeta vadības procesa | Finansu | |||
jautājumi | pilnveidošana | ministrija | |||
Uzlabot valsts finansu kontroles | Valsts | ||||
mehānismu | Kontrole, | ||||
Finansu | |||||
ministrija | |||||
Sagatavošanās darbam ar Eiropas | Finansu | ||||
Savienības Pirmsiestāšanās finansu | ministrija | ||||
instrumentiem, Strukturālajiem | |||||
fondiem, kā arī Kohēzijas fondu | |||||
7.nodaļa: Sagatavot valsts pārvaldi dalībai Eiropas Savienībā | |||||
Sektors: | Apakšsektors | Tehniskā anketa / Prioritārā darbība | Atbildīgā | ||
institūcija | |||||
Politikas | Horizontālie | Attīstīt un ieviest ES mācību | Valsts | ||
koordinācija | jautājumi | stratēģiju civilierēdņiem par ES un | pārvaldes | ||
administratīviem jautājumiem ar | skola | ||||
mērķi nostiprināt civildienestu | |||||
Valsts pārvaldes institucionālās | Valsts pār- | ||||
sistēmas attīstība | valdes reformu | ||||
birojs | |||||
Civildienesta reforma | Valsts pārval- | ||||
des reformu | |||||
birojs | |||||
Informēt Latvijas sabiedrību par | Eiropas | ||||
jautājumiem, kas saistītit ar ES un | integrācijas | ||||
Latvijas integrāciju ES un tās | birojs | ||||
iesaisti integrācijas procesā | |||||
TTC kapacitātes palielināšana | TTC | ||||
Nodrošināt Latvijas interesēm | Ārlietu | ||||
atbilstošu sarunu ar Eiropas | ministrija | ||||
Savienību pozīciju, attīstot | |||||
priekšstatu par ES pamatlīgumiem, | |||||
fondiem un politikām sarunu | |||||
sagatavošanas procesā un kļūstot |
par ES dalībvalsti | |||
8.nodaļa: Nacionālās programmas vadība un pārraudzība Nacionālā programma integrācijai Eiropas Savienībā ir pamats Latvijas iestāšanās procesam un ar to saistītajām reformām. Tās uzdevums ir kalpot par vienotu integrācijas procesa vadības un koordinācijas instrumentu Latvijā. No tā, cik veiksmīga ir Nacionālā programma, ir atkarīga integrācijas procesa efektīva vadība kopumā. Šajā nodaļā izklāstīts Nacionālās programmas izstrādes, vadības un koordinācijas, ieviešanas un pārraudzības process un tajā iesaistīto pušu funkcijas. Latvijai, strādājot ar Nacionālo programmu, 1998.gads bija nozīmīga pieredze. Ir pagājis tikai gads kopš Nacionālās programmas ieviešanas Latvijā, un tas ir mazs laika posms, lai programmu pilnvērtīgi integrētu valsts pārvaldes sistēmā. Tomēr pēdējo mēnešu laikā uzsāktā Nacionālās programmas plānošanas un valsts budžeta izstrādes procesu sasaiste ir nozīmīgs solis, kas liecina par to, ka nākotnē iespējama daudz ciešāka saikne starp veicamajiem uzdevumiem un līdzekļiem, kas nepieciešami, lai tos īstenotu. Nacionālās programmas sasaiste ar valsts budžeta plānošanu, izstrādi un izpildi nodrošinās integrācijas procesa efektīvu vadību un koordināciju kopumā. Būtiska ir Eiropas līguma ietvaros izveidoto institūciju arvien pieaugošā loma iestāšanās procesa pārraudzībā.
Nacionālās programmas vadības un koordinācijas process Sagatavošanās dalībai Eiropas Savienībā ir pastāvīgs process, kura laikā tiek noteiktas prioritātes un plānota to īstenošanai nepieciešamā rīcība, kā arī vērtēts paveiktais un risinātas problēmas. Tā rezultātā tiek veiktas nepieciešamās izmaiņas valsts pārvaldes institūciju rīcības plānos un programmās. Gada kopējais progress tiek izvērtēts Eiropas Komisijas Kārtējā ziņojumā par Latvijas progresu ceļā uz iestāšanos. Šis process ir ikgadējs cikls, ko var attēlot šādā shēmā: 6.shēma: Ikgadējā Nacionālās programmas pārskatīšanas cikla modelis Eiropas Komisijas Kārtējais progresa ziņojums Ikgadējā Nacionālās programmas izstrādes un ieviešanas cikla sākuma punkts ir Eiropas Komisijas Kārtējais ziņojums par Latvijas progresu. Tas ir visaptverošs pārskats par Latvijas atbilstību t.s. Kopenhāgenas un Madrides kritērijiem. Uz šī ziņojuma pamata tiek sagatavots arī Pievienošanās partnerības dokuments Latvijai, kas nosaka integrācijas procesa prioritātes īsā un vidējā laika termiņā. Eiropas Komisija sagatavo savu ziņojumu, ņemot vērā gan Latvijas valdības izstrādāto ziņojumu par progresu, gan arī diskusiju rezultātus Eiropas līguma ietvaros izveidotajās kopējās institūcijās.
Pievienošanās partnerība Nacionālā programma pamatā ir balstīta uz Pievienošanās partnerības dokumentā noteiktajām prioritātēm, kuras izstrādā Eiropas Komisija, konsultējoties ar Latvijas valdību. Pievienošanās partnerības prioritātes tiek regulāri pārskatītas un papildinātas, sekojot Eiropas Komisijas Kārtējam ziņojumam. Pievienošanās partnerības prioritāšu noteikšana ir konsultāciju process starp Eiropas Komisiju un Latvijas valdību, ko pārstāv Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvā darba grupa. Tā informē Vecāko amatpersonu sanāksmi par konsultāciju norisi, kā arī iesniedz apspriešanai Eiropas integrācijas padomē sagatavotos priekšlikumus par Pievienošanās partnerības jaunajām prioritātēm. Pievienošanās partnerības prioritātes īsam un vidējam laika termiņam tiek noteiktas, ņemot vērā to izpildi iepriekšējā gadā. Šajā posmā tiek izvirzītas jaunas prioritātes, kā arī vajadzības gadījumā var pārskatīt esošo prioritāšu izpildes termiņus. Pievienošanās partnerības pārskatītās prioritātes tālāk noteiks Nacionālās programmas pasākumu izpildes termiņus.
Nacionālās programmas prioritāšu noteikšana Pēc Eiropas Komisijas Regulārā ziņojuma saņemšanas ar Vecāko amatpersonu sanāksmes lēmumu tiek izveidota Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvā darba grupa, kurā ietilpst pārstāvji no Ārlietu ministrijas, Eiropas integrācijas biroja, Valsts pārvaldes reformu biroja un Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvaldes. Šī grupa izvērtē Eiropas Komisijas ziņojumu attiecībā par Nacionālās programmas prioritātēm, uzaicinot arī ministriju un citu institūciju pārstāvjus novērtēt Eiropas Komisijas ziņojumā teikto, kā arī ierosina nepieciešamās izmaiņas Nacionālajā programmā. Darba grupas rekomendācijas tiek apspriestas Vecāko amatpersonu sanāksmē un apstiprinātas Eiropas integrācijas padomē. Integrācijas procesa prioritāšu noteikšana kļūst arvien nozīmīgāka arī plašākai sabiedrībai. Par to liecina nevalstiskā sektora, uzņēmēju un citu interešu grupu pieaugošā interese par integrācijas procesa ietekmi uz tālāko Latvijas attīstību. Šo grupu līdzdalība prioritāšu formulēšanā ir svarīgs elements, lai veidotu vienotu izpratni par nepieciešamajām reformām. Ministrijām un citām institūcijām jau ir izveidotas ciešas sadarbības attiecības ar tām pakļauto sektoru pārstāvjiem. Latvijas valdība turpina šajā jomā uzsākto, un šobrīd tiek apspriesta iespēja izveidot mehānismu regulāram un strukturētam dialogam starp valdību un nevalstiskā sektora pārstāvjiem. Izmaiņas Nacionālās programmas struktūrā Pamatojoties uz Eiropas Komisijas novērtējumu par Nacionālo programmu, uz Nacionālās programmas izstrādes konsultatīvās darba grupas ieteikumiem un ņemot vērā Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē nolemto, Eiropas integrācijas birojs sagatavo koncepciju par izmaiņām Nacionālās programmas struktūrā un iesniedz to apstiprināšanai Vecāko amatpersonu sanāksmē. Darba plānu un projektu tehnisko anketu izstrāde Laika posmā no decembra līdz februāra beigām ministrijas un citas institūcijas sagatavo darba plānus Nacionālās programmas prioritāšu ieviešanai, lietojot tehnisko anketu un projektu vadības metodoloģiju. Eiropas integrācijas birojs un Valsts pārvaldes reformu birojs veic ministriju un citu iesaistīto institūciju darbinieku apmācību un sniedz nepieciešamo atbalstu projektu tehnisko anketu sagatavošanā. Finansējums Ministrijas un citas institūcijas ir atbildīgas par Nacionālās programmas prioritāšu iekļaušanu savos darba plānos un finansējuma pieprasījumos no valsts budžeta. Pieprasījumi tiek izskatīti un priekšroka tiek dota tiem, kuri atbilst Pievienošanās partnerības īsā un vidējā termiņa prioritātēm. Līdzīgi tiek izvērtēti arī ministriju priekšlikumi ikgadējai "Phare" Nacionālajai programmai, kuras izstrādi koordinē Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvalde. 1999.gada laikā Finansu ministrija kopā ar EIB turpinās darbu pie modeļa, kādā veidā labāk nodrošināt saikni starp integrācijas procesa plānošanu un valsts budžeta sagatavošanas procesu. Programmas apstiprināšana Nacionālā programma tiek apstiprināta Ministru kabinetā. Pēc apstiprināšanas programma tiek iesniegta Eiropas Komisijai, kas izvērtē tās atbilstību un piemērotību integrācijas procesa vajadzībām. Ir paredzams, ka šis izvērtējums būs daļa no Eiropas Komisijas Kārtējā ziņojuma par Latvijas progresu ceļā uz iestāšanos. Programmas izpildes pārraudzība un kontrole Nacionālās programmas izpilde tiks pārraudzīta un kontrolēta gan iekšēji - ministrijās un citās institūcijās, Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē, gan arī kopīgi ar Eiropas Komisiju - diskutējot par jautājumiem, kas saistīti ar Nacionālo programmu, Eiropas līguma ietvaros izveidotajām institūcijām, kā arī gatavojot Latvijas nacionālo progresa ziņojumu Eiropas Komisijai. Pārskati par programmas izpildi tiks sagatavoti regulāri - ne retāk kā reizi divos mēnešos. Latvijā Nacionālās programmas pārraudzību un kontroli veic ministrijas un citas institūcijas, kas atbild par to kompetencē esošajām projektu tehniskajām anketām Nacionālajā programmā. Nacionālās programmas uzdevumu izpilde ministrijās tiek kontrolēta pastāvīgi, izmantojot arī elektronisko Eiropas integrācijas informācijas sistēmu (EIIS), kas ir izstrādāta, lai atvieglotu Nacionālās programmas izpildes, vadības un koordinācijas procesu. Katras ministrijas vai institūcijas pārstāvis, kas parasti ir Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieks, regulāri sniedz arī apkopojošu pārskatu VAS par Nacionālās programmas izpildi. Ziņojumā tiek aplūkoti sasniegumi un esošās un paredzamās problēmas Nacionālās programmas prioritāšu izpildē un, kur iespējams, tiek sniegti priekšlikumi problēmu risināšanai. Šādu ziņojumu ministrijas un institūcijas sagatavo uz katru trešo VAS sēdi. Eiropas integrācijas birojs, balstoties uz ministriju sagatavotajiem ziņojumiem, izstrādā apkopojošu pārskatu par Nacionālās programmas prioritāšu izpildi atbilstoši laika grafikam, ko nosaka ārējās pārraudzīšanas un kontroles vajadzības. Kopējā pārraudzība notiek, gatavojot apkopojošus ziņojumus par progresu Eiropas Komisijai un ES dalībvalstīm. Šie ziņojumi tiek izmantoti gan ikgadējā progresa ziņojuma vajadzībām, gan arī apspriešanai Eiropas līguma ietvaros izveidotajās institūcijās - Asociācijas padomē, Asociācijas komitejā un apakškomitejās. Tas nozīmē, ka šādi apkopojoši ziņojumi tiek gatavoti vismaz trīs reizes gadā (zemāk minētais laiks ir uzskatāms par indikatīvu): februārī - gatavojoties Asociācijas padomei, kā arī apkopojot paveikto par iepriekšējo gadu; no aprīļa beigām līdz jūnija vidum - gatavojot materiālus gan Latvijas progresa ziņojumam, gan arī Asociācijas komitejas vajadzībām; augustā - gatavojot papildinājumus Latvijas progresa ziņojumam. Apkopojošos ziņojumus kopīgi sagatavo Eiropas integrācijas birojs un Ārlietu ministrija. Eiropas līgums un Nacionālā programma Eiropas līgums ir Latvijas un Eiropas Savienības attiecību tiesiskais pamats. Līguma preambulā minētais mērķis ir Latvijas sagatavošana dalībai Eiropas Savienībā. Nacionālā, programma, ir viens no instrumentiem Eiropas līgumā noteiktā mērķa sasniegšanai. Pašlaik Eiropas Savienības pastiprinātās pirmsiestāšanās stratēģijas ietvaros notiek visu integrācijas instrumentu harmonizācija. Šie instrumenti ir: Eiropas līgums un tā ietvaros izveidotās institūcijas Nacionālā programma, Eiropas Komisijas Kārtējais progresa ziņojums un Pievienošanās partnerības dokuments. Attiecībā uz saikni starp Eiropas līgumu un Nacionālo programmu tas nozīmē, ka Asociācijas padomē, Asociācijas komitejā un apakškomitejās notiek diskusijas par Nacionālās programmas prioritāšu izpildi. Atskaites punkts kopējam Nacionālās programmas izvērtējumam ir Pievienošanās partnerībā noteiktās prioritātes īsam un vidējam laika periodam, ko regulāri sagatavos Eiropas Komisija pēc konsultācijām ar Latvijas valdību. Diskusijas Asociācijas komitejā un apakškomitejās aptver Pievienošanās partnerībā noteiktās prioritātes un dod kopēju vērtējumu par sasniegto. Apakškomitejās tiks analizēta katra atsevišķa sektora attīstība, ar to saistītās problēmas, kā arī tiks meklēti šo problēmu risinājumi. Asociācijas komitejas un apakškomiteju vērtējums par paveikto tiks analizēts Vecāko amatpersonu sanāksmē un Eiropas integrācijas padomē, kas lems par nepieciešamajām izmaiņām Nacionālajā programmā.
Nacionālās programmas prioritāšu izpildes ikdienas vadība un kontrole Nacionālās programmas izpilde ir atkarīga no tā, cik labi tiek organizēts ikdienas koordinācijas un kontroles darbs ministrijās un citās iesaistītajās institūcijās. 1998.gads atklāja nepilnības Nacionālās programmas vadības, koordinācijas un kontroles sistēmā gan ministriju un citu institūciju, gan arī nacionālajā līmenī. Nacionālās programmas pārskatīšanas laikā pastiprināta uzmanība tika pievērsta tieši vadības un kontroles jautājumiem. Ņemot vērā EIB ieteikumus Vecāko amatpersonu sanāksmei par Nacionālās programmas vadības un kontroles procesa uzlabošanu, turpmāk darbosies šāda vadības, koordinācijas un kontroles shēma: 7.shēma: Nacionālās programmas vadība un kontrole Ministriju vai citu iesaistīto institūciju pārziņā ir viena vai vairākas projektu tehniskās anketas, kurās plānota šīs ministrijas vai institūcijas rīcība Nacionālās programmas mērķu sasniegšanā. Katrai anketai ir norādīts tās koordinators - persona, kas pārzina tehniskās anketas projekta norisi, par ko pastāvīgi informē ministrijas vai citas institūcijas Nacionālās programmas koordinatoru; Nacionālās programmas koordinators savukārt ir konkrēta persona katrā ministrijā vai institūcijā, kas ir iesaistīta Nacionālajā programmā. Šī persona atbild par tehnisko anketu koordinatoru sagatavotās informācijas pastāvīgu apkopošanu un ievietošanu elektroniskajā Eiropas integrācijas informācijas sistēmā (EIIS), kā arī par atskaišu sagatavošanu ministrijas vai institūcijas Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībniekam; Katras ministrijas vai institūcijas Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieks atbild par Nacionālās programmas koordināciju kopumā, kā arī sniedz apkopojošu ziņojumu VAS par paveikto, problēmām un to iespējamajiem risinājumiem; Eiropas integrācijas birojs koordinē Nacionālās programmas izpildi kopumā. EIB darbinieki ir atbildīgi par noteiktiem Nacionālās programmas sektoriem un pārrauga programmas izpildi. EIB sagatavo arī apkopojošus ziņojumus par progresu Nacionālās programmas izpildē. EIIS atrodas EIB pārraudzībā, un biroja darbinieki seko līdzi, lai šī sistēma tiktu pastāvīgi papildināta ministriju un citu institūciju līmenī; Vecāko amatpersonu sanāksme ir forums, kurā regulāri tiek apspriesti jautājumi par Nacionālās programmas izpildes gaitu. Katrā trešajā sēdē ministriju un citu institūciju Vecāko amatpersonu sanāksmes dalībnieki informē sanāksmi par panākto progresu, problēmām un to risinājumiem. Eiropas integrācijas padome tiek iepazīstināta ar šo sēžu rezultātiem un secinājumiem. |