• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Izglītības un zinātnes ministre: Sveicot pedagogus Skolotāju dienā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.10.2008., Nr. 155 https://www.vestnesis.lv/ta/id/182035

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Ordeņu kapitula paziņojums

Par Triju Zvaigžņu ordeņa piešķiršanu

Vēl šajā numurā

07.10.2008., Nr. 155

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Izglītības un zinātnes ministre: Sveicot pedagogus Skolotāju dienā

 

No kalngala var redzēt apkārtni daudzu kilometru tālumā, tomēr no turienes nevar saskatīt nevienu ieleju – tāds ir kalpošanas apvārsnis, un tiem, kas kalpo, pašiem jāklāj ceļi pāri šiem kalniem.

Vai šāda aina paveras arī no atbildīgās, garīgi un fiziski nepavisam ne vieglās skolotāja profesijas skatupunkta Latvijā? Esmu pārliecināta, ka pedagoga darbs ir kalpošanas darbs, jo šis talants ir dots tāpēc, lai to izlietotu citu labā. Un, sveicot Skolotāju dienā, saku paldies par to jums, pedagogi visā Latvijā – Vidzemē, Zemgalē, Kurzemē, Latgalē un Rīgā!

Ne velti no senseniem laikiem tiek uzskatīts, ka skolotājs, kam bērni ir pateicību parādā par labu mācīšanu un audzināšanu, ir pat godājamāks par viņu dzīvības devējiem – vecākiem. Mūsdienīgs akcents ir tāds, ka daudz veiksmīgāks rezultāts ir iespējams, skolai sadarbojoties ar vecākiem un vecākiem sadarbojoties ar skolu. Tāpēc nemitīgi aicinu vecākus pievērst lielu uzmanību savu bērnu skolas gaitām, bet skolotājus – saredzēt vecākos sadarbības partnerus. Par sadarbības partneriem aicinu būt arī ikvienu izglītības procesā iesaistīto, lai kopīgi vairotu izglītības prestižu un lai izglītības vērtība nostiprinātos sabiedrībā.

Nešaubos, ka skolotājiem ir vara, par kādu premjerministri var tikai sapņot. Skolotājam ir izvēles vara: strādāt radoši vai rutinēti; pieņemt pedagoģiski sarežģītus izaicinājumus un būt ieinteresētam savu audzēkņu attīstībā vai padoties skolēnu nepietiekamai mācīšanās motivācijai, līdz galam nenoskaidrotai patiesai nevarēšanai mācīties un atbalsta trūkumam šādos gadījumos; maksimāli izmantot esošās iespējas un resursus vai žēloties par to nepietiekamību. Domāju, esat ar mani vienisprātis, ka pasīva neapmierinātība ar savu statusu ir nelietderīga savu garīgo un fizisko spēku tērēšana, kas nevairo arī skolotāja profesijas prestižu sabiedrībā.

Starptautiskā Skolotāju diena tradicionāli sakrīt ar laiku, kad Latvijā tiek pieņemts nākamā gada valsts budžets, kad dažādās variācijās tiek apspriestas naudas lietas, tajā skaitā izglītības sistēmas atdeve sabiedrībai un pedagogu atalgojums. Gan kā izglītības un zinātnes ministre, gan kā profesore esmu vienās domās ar kāda Hārvardas universitātes profesora teikto: “Ja jums šķiet, ka izglītība ir pārāk dārga, tad izmēģiniet nezināšanu.”

Paužu nostāju, ka pedagogu darba samaksai ir jāaug, ka skolu infrastruktūras un mācību bāzes modernizēšanā, programmu attīstīšanā ir jāturpina ieguldīt lielus finanšu līdzekļus. Taču līdztekus šim finansiālajam ieguldījumam jāaug arī darba rezultativitātei, jāpaaugstinās skolēnu sekmībai, vairojot motivāciju mācīties un pilnveidojot patstāvīgās izziņas prasmes.

Jau daudz esam runājuši par to, ka izglītībā ir neizmantoti resursi un rezerves, tāpēc vēlu paplašināt skološanas apvāršņus tieši rezultativitātes virzienā – strādāsim gudrāk un radošāk, ne grūtāk un sarežģītāk! Aicinu arī mērķtiecīgi izmantot tālākizglītības iespējas; mērķstipendijas prioritārajos zinību virzienos; pašnovērtējuma procesu skolu akreditācijas gaitā; novēlu katram saredzēt savas neizmantotās iespējas; aktīvāk iesaistīties jauno skolotāju koleģiālā ievadīšanā profesionālajā vidē; kā arī daudzas citas lietas, lai paaugstinātos izglītības rezultāts un efektivitāte.

Lai direktori nebaidās, ka skolotāji mācās, izaugs un aizies. Ir jābaidās, ka viņi nemācās, nepilnveidosies un paliks. Novēlu ikvienam Latvijas skolotājam sasniegt atbilstošas personīgās un profesionālās izaugsmes virsotnes, kas sekmēs izglītības sistēmas un audzēkņu izaugsmi!

Atcerēsimies viedo gudrību – viena darbs ir piliens jūrā, bet kopīgs darbs – kalnus pārceļ un paplašina kalpošanas apvārsni ar pašu klātiem attīstības ceļiem pāri izglītības un dzīves kalniem.

Šajos svētkos vēlos atgādināt, ka skolotāja profesija ir spilgts paraugs tam, ka darbā var apvienoties profesionālais un cilvēciskais gandarījums. Lai tas, ka varat būt saviem audzēkņiem līdzās un palīdzēt viņiem apgūt dzīves prasmes, dod jums, mīļie kolēģi, profesionālo un cilvēcisko gandarījumu.

Un, kā teicu 1.septembrī, – vēlu ikvienam Latvijas skolotājam ārēju nosvērtību un iekšēju mirdzumu!

No sirds sveicu Skolotāju dienā!

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!