• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par apstiprināto 2009.gada valsts budžeta projektu. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.10.2008., Nr. 156 https://www.vestnesis.lv/ta/id/182090

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par Valsts prezidenta valstsvizīti Uzbekistānā

Vēl šajā numurā

08.10.2008., Nr. 156

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par apstiprināto 2009.gada valsts budžeta projektu

 

Vakar, 7.oktobrī, Ministru kabineta (MK) sēdē apstiprināts Finanšu ministrijas (FM) sagatavotais valsts 2009.gada budžeta projekts.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi 2009.gadā prognozēti 3697,6 miljoni latu un izdevumi plānoti 4251,6 miljoni latu. Valsts pamatbudžeta izdevumu palielinājums, salīdzinot ar 2008.gada plānu, ir 200,1 miljons latu jeb 4,9%.

Valsts speciālā sociālās apdrošināšanas budžeta ieņēmumi un izdevumi prognozēti attiecīgi 1781,5 miljoni latu un 1557,2 miljoni latu. Valsts speciālā budžeta izdevumu pieaugums pret 2008.gada plānu ir 336,4 milj. latu jeb 27,6%.

Līdz ar to valsts konsolidētā budžeta (valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta summa) ieņēmumi prognozēti 5461,6 miljoni latu, bet izdevumi – 5791,3 miljoni latu.

Tādējādi 2009.gadā valsts budžetā tiek plānots deficīts 1,85% apmērā no iekšzemes kopprodukta (IKP). Prognozēts, ka IKP nākamgad pieaugs par 2%, gada inflācija būs 7,6%, bet darba meklētāju īpatsvars – 8,1%.

“Lai arī šobrīd ekonomiskā lejupslīde pasaulē sasniegusi globālus apmērus, svarīgi, kādus pasākumus katra valsts ir paredzējusi šīs krīzes ietekmes mazināšanai. Nākamā gada budžets ir izveidots ar deficītu, kas ir viens no stimulējoša rakstura fiskālajiem instrumentiem. Tāpat būtiski ir turpināt tautsaimniecības stimulēšanas pasākumus ar nodokļu likumdošanas palīdzību, kā arī nodrošināt budžeta līdzekļus Eiropas Savienības (ES) fondu apguvei un saglabāt atbalstu investīciju projektiem – tas viss ir paredzēts 2009.gada budžeta projektā,” skaidro finanšu ministrs Atis Slakteris.

Strādājot pie valsts 2009.gada budžeta projekta un ievērojot pasaules ekonomiskās attīstības tendences, tika veikti vairāki būtiski pasākumi, kas vērsti uz valsts pārvaldes iestāžu veicamo uzdevumu efektivitātes paaugstināšanu.

MKSEDE1.JPG (17802 bytes)
Vakar, 7.oktobrī, Ministru kabineta sēdē tika apstiprināts Finanšu ministrijas izstrādātais 2009.gada valsts budžeta projekts, kurā valsts konsolidētā budžeta (valsts pamatbudžets un valsts speciālā budžeta summa) ieņēmumi prognozēti 5461,6 miljoni latu, bet izdevumi – 5791,3 miljoni latu, līdz ar to plānojot valsts budžeta deficītu 1,85% apmērā no iekšzemes kopprodukta.
Attēlā: Finanšu ministrs Atis Slakteris un Ministru prezidents Ivars Godmanis valdības sēdē 7.oktobrī
Foto: Ansis Starks, A.F.I.

Tā atbilstoši MK 2008.gada 4.septembra sēdē pieņemtajam lēmumam ministrijām bija jāsamazina tām plānotie valsts budžeta līdzekļi par 10,67% attiecībā pret precizēto maksimāli pieļaujamo izdevumu kopapjomu 2009.gada budžeta ietvarā. Panāktais ietaupījums budžetā sastāda 136,8 miljonus latu.

Tāpat valdībā tika lemts līdz nākamā gada beigām samazināt valsts pārvaldes darbinieku skaitu par 10% jeb 2419 štata vienībām.

“Lai arī valsts budžeta ietvars ir stingri matemātiski noteikts, tā plānošanu nav iespējams veikt mehāniski. Katra budžeta programma sevī ietver reālus pasākumus un plānotos rezultātus, tādēļ, samazinot budžeta izdevumus, bija svarīgi izmantot funkcionālu pieeju. Valdībā tika noteikti samazināšanai nepakļaujamie budžeta izdevumi – piemēram, līdzfinansējums Eiropas Savienības fondu apguvei, finansējums sociālajiem pabalstiem un pensijām. Tikai tad ministru uzdevums bija izvērtēt sava resora iestāžu funkcijas un iespēju tās optimizēt, ietaupot budžeta līdzekļus,” informē finanšu ministrs.

“Par vienu no valsts 2009.gada budžeta prioritātēm noteikta ES fondu līdzekļu apguve, kas joprojām būs balsts tautsaimniecības attīstībai ilgtermiņā. Tāpat budžetā iestrādāts būtisks izdevumu palielinājums dažādu sociālo problēmu risināšanai. Piemēram, lai ar 2009.gada 1.janvāri nodrošinātu minimālās mēneša darba algas paaugstināšanu no 160 līdz 180 latiem, budžetā paredzēti 2,7 miljoni latu,” norāda finanšu ministrs A.Slakteris.

Kopumā valsts 2009.gada budžeta projektā ES fondu līdzekļu apgūšanai paredzēti 926,9 miljoni latu, kas sastāda 16,0% no kopējiem valsts konsolidētā budžeta izdevumiem.

Valsts pamatbudžetā paredzēts papildu finansējums 3,1 miljona latu apmērā valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta invalīdiem kopš bērnības apmēra palielināšanai no 50 latiem mēnesī līdz 75 latiem mēnesī, kā arī 2,3 miljoni latu piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu apmēra palielināšanai no 50 līdz 75 latiem mēnesī.

Savukārt valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā aktuālu sociālo problēmu risināšanai 2009.gadā, salīdzinot ar 2008.gadā plānoto, paredzēts izdevumu palielinājums 336,4 miljonu latu apmērā.

Lielākais finansējuma pieaugums paredzēts pensiju indeksācijai, pensiju un pabalstu izmaksām, kā arī piemaksām pie valsts vecuma pensijām:

• 71,6 milj. latu piemaksas pie vecuma pensijas apmēra palielināšanai par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, visiem vecuma pensijas saņēmējiem neatkarīgi no vecuma pensijas apmēra ierobežojuma no 0,40 latiem līdz 0,70 latiem;

• 9,7 milj. latu piemaksas pie invaliditātes pensijas nodrošināšanai 0,70 latu apmērā par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim;

• 2,8 milj. latu priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas represētajām personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, nodrošināšanai un priekšlaicīgās pensionēšanās iespējas termiņa pagarināšanai;

• 5,5 milj. latu darba devēja apmaksājamo darba ņēmēja pārejošās darbnespējas periodu saīsināt no 14 līdz 10 kalendārajām dienām, paredzēto normu ieviešanai.

Paredzēts, ka visas šīs izmaiņas stāsies spēkā ar 2009.gada 1.janvāri.

Salīdzinot ar 2008.gada plānu, likumprojektā paredzēts papildu finansējums iepriekšējos gados uzsākto pasākumu nodrošināšanai, tajā skaitā šādiem nozīmīgākajiem pasākumiem:

• 21,6 milj. latu – programmai “Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO”;

• 12,9 milj. latu – iemaksām Eiropas Kopienas budžetā;

• 68,9 milj. latu – valsts parāda vadībai;

• 67,0 milj. latu – no 2008.gada 1.septembra paaugstinātās pedagogu darba samaksas palielinājuma par 60 latiem nodrošināšanai 2009.gadā;

• 22,3 milj. latu – Latvijas Nacionālās bibliotēkas projekta īstenošanai;

• 2,6 milj. latu – dotācijai Liepājas un Ventspils lidostai iekšzemes lidojumu nodrošināšanai;

• 1,0 milj. latu – jaunu tiesnešu un tiesu darbinieku amatu vietu izveidei Administratīvajā rajona tiesā;

• 1,2 milj. latu – Lauksaimniecības skaitīšanas 2010.gadā un Tautas skaitīšanas 2011.gadā sagatavošanas darbiem un norisei;

• 1,5 milj. latu – brīvpusdienu nodrošināšanai 1.klases skolēniem 2009.gadā;

• 1,0 milj. latu – 2009.gada Eiropas čempionāta basketbolā sievietēm organizēšanai.

Likumprojekts “Par valsts budžetu 2009.gadam” izstrādāts, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību izvirzītās prasības, deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktos pamatuzdevumus, valdības izvirzītos neatliekamos uzdevumus, ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtos priekšlikumus, kā arī ņemot vērā valsts ekonomisko stāvokli un valdības pieņemto pasākumu plānu inflācijas mazināšanai.

Likumprojekts “Par valsts budžetu 2009.gadam” paredz valsts budžeta līdzekļu sadalījumu, kuru var saņemt ar gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētu apropriāciju, lai nodrošinātu valsts iestāžu darbību. Budžeta finansētu institūciju – budžeta iestāžu, pilnīgi vai daļēji no budžeta finansētu uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un organizāciju – vadītāji (budžeta izpildītāji) varēs izdarīt valsts budžeta izdevumus vai uzņemties saistības tikai likumā “Par valsts budžetu 2009.gadam” noteikto apropriāciju ietvaros saskaņā ar finansēšanas plānos noteiktajiem asignējumu apjomiem.

Par valsts 2009.gada budžeta projekta apstiprināšanu lems Saeima.

Likums “Par valsts budžetu 2009.gadam” tiks publicēts “Latvijas Vēstnesī”, kā arī ievietots Finanšu ministrijas interneta mājaslapā www.fm.gov.lv.

Finanšu ministrijas Komunikācijas departaments

 

 

Vienošanās starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem

Latvijas Republikas Ministru kabinets, Ministru prezidenta Ivara Godmaņa personā, Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK), LDDK prezidenta Vitālija Gavrilova personā, un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība (LBAS), LBAS priekšsēdētāja Pētera Krīgera personā (turpmāk tekstā – Puses), ņemot vērā 2008.gada 3.oktobra Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdē nolemto (prot. Nr.8 .§.) vienojās par sekojošiem 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem, izstrādājot likumprojektu “Par valsts budžetu 2009.gadam”:

1. Nevirzīt un neatbalstīt priekšlikumus, kas paaugstinātu valsts budžeta deficītu virs 1,85% no iekšzemes kopprodukta (IKP).

2. 2009.gada valsts budžetā neplānot papildus finanšu līdzekļus atalgojuma fonda palielināšanai valsts pārvaldē strādājošajiem, kas paaugstinātu gadskārtējā valsts budžeta deficītu virs 1,85% no iekšzemes kopprodukta (IKP).

3. Ar 2009.gada 1.janvāri tiek noteikts iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāja neapliekamais minimums 100 latu mēnesī un nodokļa atvieglojums par apgādībā esošu personu 70 latu mēnesī.

4. Puses apņemas ievērot un nodrošināt minētajā vienošanās ietverto principu ievērošanu 2009.gada valsts budžeta likuma projekta (budžeta likumu projektu paketes) izskatīšanas procesā Saeimā.

Ministru prezidents I.Godmanis

Latvijas Darba devēju konfederācijas priekšsēdētājs V.Gavrilovs

Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības priekšsēdētājs P.Krīgers

Rīgā 2008.gada 7.oktobrī

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!