Rīgā 2008.gada 7.oktobrī (prot. Nr.72 16.§)
Kohēzijas fonda vadības likuma 18.panta 10.punktu
1.1. kārtību, kādā īsteno darbības programmas “Uzņēmējdarbība un inovācijas” papildinājuma 2.3.prioritātes “Uzņēmējdarbības aktivitātes un konkurētspējas celšana” 2.3.2.pasākuma “Uzņēmējdarbības infrastruktūra un aprīkojuma uzlabošana” 2.3.2.1.aktivitāti “Biznesa inkubatori” (turpmāk – aktivitāte);
1.2. Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus;
1.3. prasības projekta iesnieguma iesniedzējam;
1.4. atbildīgo iestādi un sadarbības iestādi, kompetences sadalījumu starp šīm iestādēm un sadarbības kārtību, kā arī sadarbības iestādes funkcionālās padotības formu.
3.1. izveidoto biznesa inkubatoru skaits;
3.2. attīstīto biznesa inkubatoru platība.
8.1. Rīgas plānošanas reģions, izņemot Rīgu, Jūrmalu un Rīgas rajonu, – 2 020 860 latu, radošo industriju nozaru biznesa inkubators Rīgā – 2 020 860 latu;
8.2. Vidzemes plānošanas reģions – 4 041 720 latu;
8.3. Latgales plānošanas reģions – 4 041 720 latu;
8.4. Zemgales plānošanas reģions – 4 041 720 latu;
8.5. Kurzemes plānošanas reģions – 4 041 720 latu.
10.1. atbildīgās iestādes kompetence:
10.1.1. nodrošina aktivitātes īstenošanu, uzraudzību un kontroli;
10.1.2. piemēro n+3 un n+2 principu aktivitātes līmenī, īstenojot Padomes 2006.gada 11.jūlija Regulas (EK) Nr.1083/2006, ar ko paredz vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu un Kohēzijas fondu un atceļ Regulu (EK) Nr.1260/1999 (turpmāk – Padomes Regula Nr.1083/2006), 93.panta 1. un 2.punktā minēto principu;
10.1.3. izveido Eiropas Reģionālās attīstības fonda ierobežotas projektu iesniegumu atlases projektu iesniegumu vērtēšanas komisiju;
10.1.4. izstrādā projektu iesniegumu veidlapas vērtēšanas un pārbaudes lapas aizpildīšanas kārtību;
10.1.5. nosūta ierobežotam projektu iesniedzēju lokam uzaicinājumu iesniegt projekta iesniegumu;
10.1.6. sniedz projekta iesniedzējam informāciju par projekta iesnieguma sagatavošanu;
10.1.7. izvērtē projekta iesniegumu un pieņem pārvaldes lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu;
10.1.8. uzkrāj datus par projekta iesniegumu normatīvajos aktos par Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmas izveidošanu un izmantošanu noteiktajā kārtībā;
10.1.9. piedalās vienošanās par projekta īstenošanu (turpmāk – vienošanās) projekta izstrādē;
10.1.10. plāno un īsteno informatīvus pasākumus par aktivitātes īstenošanu, tai skaitā publicē informāciju par aktivitātes ietvaros apstiprināto projektu;
10.1.11. ievieto atbildīgās iestādes tīmekļa vietnē paziņojumu par projekta iesnieguma pieņemšanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu;
10.2. sadarbības iestādes kompetence:
10.2.1. izstrādā vienošanās projektu un slēdz vienošanos ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēju;
10.2.2. izskata Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēja iepirkuma plānu un iesniedz to Iepirkumu uzraudzības birojā;
10.2.3. sniedz informāciju Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmējam par vienošanās noteikumu izpildi;
10.2.4. veic Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēja iesniegto maksājumu pieprasījumu pārbaudi, apstiprina attiecināmo izdevumu summas un sagatavo maksājuma uzdevumus, sagatavo izdevumu deklarācijas un nosūta tās vadošajai iestādei pārbaudīšanai;
10.2.5. nodrošina informācijas sagatavošanu atbildīgajai iestādei par aktivitātes īstenošanai pieejamā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma apguvi;
10.2.6. uzkrāj datus par projektiem normatīvajos aktos par Eiropas Savienības fondu vadības informācijas sistēmas izveidošanu un izmantošanu noteiktajā kārtībā pēc vienošanās noslēgšanas ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēju;
10.2.7. plāno un īsteno sabiedrības informēšanas pasākumus par projektu īstenošanu;
10.2.8. nodrošina aktivitātes ietvaros apstiprinātā projekta uzraudzību un kontroli;
10.2.9. uzraugot naudas plūsmu plānu, piemēro n+3 un n+2 principu projektu līmenī, īstenojot Padomes Regulas Nr.1083/2006 93.panta 1. un 2.punktā minēto principu;
10.2.10. analizē problēmas aktivitātēs un projekta īstenošanā un sniedz atbildīgajai iestādei priekšlikumus par aktivitātes un projekta īstenošanas uzlabošanu;
10.2.11. izskata un apstiprina Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēja iesniegtos starpposma vai noslēguma pārskatus.
15.1. aizpildītas standarta Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta iesnieguma veidlapas (turpmāk – projekta iesnieguma veidlapa);
15.2. iepirkuma dokumentācijas, kas nepieciešama šo noteikumu 40.1.apakšpunktā minētās iepirkuma procedūras uzsākšanai.
16.1. informāciju par biznesa inkubatora operatoru;
16.2. biznesa plānu (ar apliecinājumu par finanšu plāna ilgtspēju);
16.3. informāciju par uzņēmējdarbības atbalstu;
16.4. informāciju par ieguldījumu reģiona ekonomiskajai izaugsmei.
18.1. projekta iesniegums ir pilnībā aizpildīts, sagatavots datorrakstā un latviešu valodā;
18.2. projekta iesnieguma oriģināls ir noformēts atbilstoši normatīvajiem aktiem par dokumentu izstrādāšanu un noformēšanu.
20.1. tas ir izstrādāts un noformēts atbilstoši elektronisko dokumentu apriti regulējošo normatīvo aktu prasībām;
20.2. tas ir izstrādāts DOC, XLS, PDF vai JPG datņu formā;
20.3. projekta iesnieguma veidlapa ir parakstīta ar drošu elektronisku parakstu un apliecināta ar laika zīmogu pirms projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām;
20.4. papildu iesniedzamo dokumentu oriģināli ir parakstīti ar autora drošu elektronisku parakstu un apliecināti ar laika zīmogu.
23.1. 15 pārstāvju ar balsstiesībām:
23.1.1. kopskaitā astoņi pārstāvji no Ekonomikas ministrijas, atbildīgās iestādes un sadarbības iestādes;
23.1.2. viens pārstāvis no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas;
23.1.3. viens pārstāvis no Kultūras ministrijas;
23.1.4. viens pārstāvis no katra plānošanas reģiona (kopā pieci pārstāvji);
23.2. Finanšu ministrijas un vadošās iestādes pārstāvji (ar novērotāja tiesībām).
26.1. komisijas priekšsēdētāju un balsstiesīgos komisijas locekļus apstiprina atbildīgās iestādes vadītājs;
26.2. komisijas priekšsēdētāja prombūtnē viņu aizstāj cits atbildīgās iestādes pilnvarots pārstāvis;
26.3. ja nepieciešams, atbildīgā iestāde projektu iesniegumu vērtēšanai var piesaistīt neatkarīgus ekspertus atbilstoši normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā.
27.1. kvalitātes kritēriji:
27.1.1. biznesa inkubatoru telpu pieejamība;
27.1.2. biznesa inkubatoru pakalpojumu pieejamība;
27.1.3. biznesa inkubatoros iekļauto jauno mazo un vidējo komersantu skaits;
27.1.4. biznesa inkubatoros iekļauto mazo un vidējo komersantu darbības profils;
27.2. kritēriji par horizontālām prioritātēm:
27.2.1. horizontālā prioritāte “Makroekonomiskā stabilitāte”;
27.2.2. horizontālā prioritāte “Ilgtspējīga attīstība”;
27.2.3. horizontālā prioritāte “Vienādas iespējas”;
27.2.4. horizontālā prioritāte “Informācijas sabiedrība”;
27.3. atbilstības kritēriji:
27.3.1. projekta iesnieguma atbilstības kritēriji:
27.3.1.1. projekta mērķis ir veicināt jaunu komersantu veidošanos;
27.3.1.2. projekta ietvaros atbalstu biznesa inkubatoros iekļautajiem komersantiem sniedz ne ilgāk kā piecus gadus;
27.3.1.3. projektā ir izstrādāta nepieciešamā iepirkuma dokumentācija un prasības. Projekta iesniedzējam ir izstrādāta skaidra un saprotama biznesa inkubatoru operatoru atlases kārtība;
27.3.1.4. projektā ir definēti projekta īstenošanas personālam veicamie darba pienākumi un tā kvalifikācijas prasības;
27.3.1.5. projekta ietvaros ir paredzēts atbalstīt vismaz vienu biznesa inkubatoru katrā plānošanas reģionā un vienu radošās industrijas biznesa inkubatoru Rīgā. Projekta ietvaros nav paredzēts atbalstīt biznesa inkubatoru operatorus Rīgā, Rīgas rajonā vai Jūrmalā, izņēmums – paredzēts atbalstīt vienu radošās industrijas biznesa inkubatoru Rīgā;
27.3.1.6. projekta izmaksas (kopējās projekta attiecināmās izmaksas, kopējās projekta neattiecināmās izmaksas un kopējās projekta izmaksas) projektu izmaksu tāmē ir aprēķinātas aritmētiski pareizi un ievērojot aktivitātē noteiktos attiecināmo izmaksu ierobežojumus;
27.3.1.7. pieprasītais finansējuma apmērs ir aprēķināts pareizi un atbilst šo noteikumu 7.punktā noteiktajam apmēram;
27.3.1.8. pieprasītais finansējuma apmērs nepārsniedz šo noteikumu 8.punktā noteikto finansējuma apmēru attiecīgajam plānošanas reģionam;
27.3.1.9. projekta attiecināmo izmaksu veidi un apmērs atbilst aktivitātē noteiktajam;
27.3.1.10. projekta iesniegumā plānotās aktivitātes un sasniedzamie rezultāti ir precīzi definēti, pamatoti, izmērāmi, atbilstoši projekta īstenošanas laika grafikam un vērsti uz projekta mērķa sasniegšanu;
27.3.1.11. projekta īstenošanas ilgums nepārsniedz šo noteikumu 45.punktā noteikto termiņu;
27.4. projekta iesniedzēja atbilstības kritēriji:
27.4.1. projekta iesniedzējs ir uzaicināts iesniegt projekta iesniegumu ierobežotai projektu iesniegumu atlasei;
27.4.2. projekta iesniedzējs ir valsts aģentūra;
27.4.3. projekta iesniedzēja darbības mērķis ir sekmēt uzņēmējdarbības attīstību;
27.5. administratīvie kritēriji:
27.5.1. projekta iesniegums ir sagatavots atbilstoši projekta iesnieguma veidlapai, pievienoti visi šo noteikumu 15.punktā minētie dokumenti, un tie ir noformēti atbilstoši attiecīgajiem normatīvajiem aktiem;
27.5.2. projekta iesnieguma oriģinālam ir dokumenta juridiskais spēks;
27.5.3. projekta iesnieguma veidlapa ir pilnībā aizpildīta;
27.5.4. projekta iesnieguma oriģināla lapas ir sanumurētas;
27.5.5. projekta iesniegumā nav neatrunātu labojumu – dzēsumu, aizkrāsojumu, svītrojumu un papildinājumu;
27.5.6. projekta iesniegumā lietotā naudas vienība ir lats;
27.5.7. projekta iesniegums iesniegts projektu iesniegumu iesniegšanas termiņā;
27.5.8. projekta iesnieguma veidlapa ir aizpildīta latviešu valodā un datorrakstā;
27.5.9. projekta iesniegums ir iesniegts divos eksemplāros.
31.1. projekta iesniedzējs atbilst visiem projektu iesniegumu atbilstības un administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem, kas minēti šo noteikumu 27.3.1., 27.4. un 27.5.apakšpunktā;
31.2. projekta iesniegums atbilstoši projektu iesniegumu kvalitātes vērtēšanas kritērijiem ieguvis vismaz 23 punktus.
32.1. projekta iesniedzējs neatbilst kritērijiem, kuri ir minēti šo noteikumu 27.3.1.1., 27.3.1.5., 27.4.1., 27.4.2., 27.4.3. un 27.5.7.apakšpunktā;
32.2. projekta iesniegums atbilstoši projektu iesniegumu kvalitātes vērtēšanas kritērijiem nav ieguvis vismaz 23 punktus;
32.3. projekta iesniegums atbilstoši projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem ieguvis šādu vērtējumu:
32.3.1. par kvalitātes kritēriju, kurš minēts šo noteikumu 27.1.1.apakšpunktā, – mazāk nekā piecus punktus;
32.3.2. par kvalitātes kritēriju, kurš minēts šo noteikumu 27.1.2.apakšpunktā, – mazāk nekā piecus punktus;
32.3.3. par kvalitātes kritēriju, kurš minēts šo noteikumu 27.1.3.apakšpunktā, – mazāk nekā astoņus punktus.
33.1. jāprecizē projekta iesnieguma izmaksu tāme, ja ir pieļautas aritmētiskas aprēķinu kļūdas. Veicot precizējumus, attiecināmo izmaksu kopsumma, finansējuma apjoms un intensitāte nevar tikt palielināta;
33.2. jāsniedz papildu informācija, ja projekta iesniegumā nav ietverta pilnīga informācija vai ietvertā informācija ir neskaidra;
33.3. jāprecizē finansējuma apmērs atbilstoši šo noteikumu 50. un 64.punktā minētajām prasībām;
33.4. jāprecizē projekta īstenošanas laiks;
33.5. jāapliecina nodokļu un citu valsts vai pašvaldību noteikto obligāto maksājumu samaksa pilnā apmērā un normatīvajos aktos noteiktajos termiņos;
33.6. projekta iesniegums jānoformē atbilstoši šo noteikumu 18., 19. un 20.punkta prasībām.
35.1. ja projekta iesniedzējs ir nodrošinājis lēmumā ietverto nosacījumu izpildi, atbildīgā iestāde pieņem atzinumu par lēmumā ietverto nosacījumu izpildi;
35.2. ja projekta iesniedzējs nav nodrošinājis lēmumā ietverto nosacījumu izpildi vai nosacījumi netiek izpildīti lēmumā noteiktajā termiņā, projekta iesniegums uzskatāms par noraidītu un atbildīgā iestāde pieņem atzinumu par lēmumā ietverto nosacījumu neizpildi.
40.1. atbilstoši Publisko iepirkumu likumā noteiktajai kārtībai ir izvēlēti saimnieciski izdevīgākie biznesa inkubatora pakalpojumu sniedzēji;
40.2. biznesa inkubatorā tiek atbalstīta un veicināta komercdarbības attīstība, tā darbības pamatfunkcija ir veicināt jaunu komersantu izveidi, nodrošinot tos ar telpām un konsultācijām uzņēmējdarbības pamatjautājumos;
40.3. biznesa inkubācija ir unikāls un elastīgs komercdarbības attīstības process – infrastruktūras un personāla apvienojums, kas veidots, lai palīdzētu attīstīties jauniem un nelieliem komersantiem, atbalstot tos agrīnās attīstības stadijā ar ikdienas konsultācijām par pamata komercdarbības attīstības jautājumiem;
40.4. biznesa inkubatora operators ir persona, kas apsaimnieko biznesa inkubatoru un sniedz pakalpojumus biznesa inkubatorā iekļautajiem komersantiem;
40.5. biznesa inkubatorā iekļautie komersanti, komersanti, kuri darbojas biznesa inkubatora telpās, saņem šo noteikumu 62.punktā minētos pakalpojumus no biznesa inkubatora operatora vai no biznesa inkubatora operatora piesaistītajiem izpildītājiem.
42.1. reģionālo biznesa inkubatora pakalpojuma sniedzēju iepirkuma komisiju, kuras sastāvā ietilpst:
42.1.1. 13 pārstāvju ar balsstiesībām:
42.1.1.1. kopskaitā septiņi pārstāvji no Ekonomikas ministrijas, atbildīgās iestādes, sadarbības iestādes un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēja;
42.1.1.2. viens pārstāvis no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas;
42.1.1.3. viens pārstāvis no katra plānošanas reģiona (kopā pieci pārstāvji);
42.1.2. pārstāvji no Finanšu ministrijas un vadošās iestādes (ar novērotāja tiesībām);
42.2. radošo industriju biznesa inkubatora pakalpojuma sniedzēju iepirkuma komisiju, kuras sastāvā ietilpst:
42.2.1. 10 pārstāvju ar balsstiesībām:
42.2.1.1. kopskaitā septiņi pārstāvji no Ekonomikas ministrijas, atbildīgās iestādes, sadarbības iestādes un Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējuma saņēmēja;
42.2.1.2. viens pārstāvis no Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas;
42.2.1.3. divi pārstāvji no Kultūras ministrijas;
42.2.2. pārstāvji no Finanšu ministrijas un vadošās iestādes (ar novērotāja tiesībām).
43.1. izmaksas, kas radušās pirms šo noteikumu spēkā stāšanās;
43.2. samaksa natūrā;
43.3. ieguldījumi natūrā;
43.4. izmaksas, kas radušās ārkārtējo gadījumu un to seku novēršanai;
43.5. vispārīgās izmaksas, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tajā skaitā konsultāciju pakalpojumi;
43.6. apdrošināšanas izmaksas;
43.7. projekta īstenošanai nepieciešamā konta atvēršanas un uzturēšanas izmaksas;
43.8. samaksa par aizdevuma vai līzinga izskatīšanu, noformēšanu un rezervēšanu, procentu maksājumi, līgumsods, nokavējuma procenti, maksa par finanšu transakcijām;
43.9. muitas nodokļi, nodevas un soda maksājumi;
43.10. citas izmaksas, kas nav saistītas ar šīs programmas ietvaros segtām izmaksām.
44.1. ceturkšņa pārskatu – noslēdzoties kārtējam kalendāra ceturksnim;
44.2. gada pārskatu – noslēdzoties kārtējam kalendāra gadam.
56.1. biznesa inkubatorā iekļautais komersants atbilst visām šo noteikumu prasībām;
56.2. netiek segtas izmaksas, kas ir radušās pirms šo noteikumu spēkā stāšanās.
60.1. biznesa inkubatorā uzņem komersantu, kurš atbilst sīkā vai mazā komersanta statusam saskaņā ar Eiropas Komisijas 2008.gada 6.augusta Regulas (EK) Nr.800/2008, kas atzīst noteiktas atbalsta kategorijas par saderīgām ar kopējo tirgu, piemērojot Līguma 87. un 88.pantu (vispārējā grupu atbrīvojuma regula), I pielikumā sniegto mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju definīciju;
60.2. līguma noslēgšanas dienā ar biznesa inkubatora operatoru un iestājoties biznesa inkubatorā, komersants reģistrēts komercreģistrā ne ilgāk par diviem gadiem;
60.3. biznesa inkubatorā var iestāties komersants, kura saistītais komersants jau saņem atbalstu šajā vai citā biznesa inkubatorā, ja saistītie komersanti ievēro šo noteikumu 64.punktā minētās de minimis atbalsta piešķiršanas prasības un šo noteikumu 60.1.apakšpunktā minēto sīkā vai mazā komersanta statusa nosacījumu;
60.4. biznesa inkubatora pakalpojumus vai daļu no biznesa inkubatoru sniegtajiem pakalpojumiem komersants var saņemt ne ilgāk kā četrus gadus pēc kārtas.
61.1. komersantiem, kuri darbojas šādās nozarēs (2.pielikums):
61.1.1. lauksaimniecības produktu ražošanas nozarē;
61.1.2. zivsaimniecības un akvakultūras nozarē;
61.1.3. ogļrūpniecības nozarē;
61.1.4. kuģu būvju nozarē;
61.1.5. finanšu starpniecības nozarē;
61.1.6. tirdzniecības nozarē;
61.1.7. komercpakalpojumu nozarē;
61.1.8. transporta nozarē;
61.1.9. alkoholisko dzērienu ražošanas nozarē;
61.1.10. tabakas izstrādājumu nozarē;
61.1.11. azartspēļu nozarē;
61.2. ja komersants ar tiesas lēmumu atzīts par maksātnespējīgu, tai skaitā atrodas sanācijas procesā vai tiesiskās aizsardzības procesā, tā saimnieciskā darbība ir izbeigta vai saskaņā ar komercreģistrā pieejamo informāciju tas atrodas likvidācijas procesā;
61.3. ja komersants nav samaksājis nodokļus un citus valsts vai pašvaldību noteiktos obligātos maksājumus pilnā apmērā un noteiktajos termiņos;
61.4. ja komersanta interesēs fiziskā persona ir izdarījusi noziedzīgu nodarījumu, kura rezultātā skartas Latvijas Republikas vai Eiropas Savienības finanšu intereses, un projekta iesniedzējam saskaņā ar Krimināllikumu ir piemēroti piespiedu ietekmēšanas līdzekļi;
61.5. ja komersants saņēmis vai paredz saņemt finansējumu par tām pašām attiecināmajām izmaksām citu aktivitāšu ietvaros no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības līdzekļiem;
61.6. ja komersants nav ievērojis vai ir pārkāpis finansējuma saņemšanas nosacījumus.
62.1. telpu noma un apsaimniekošana (aprīkotu vai neaprīkotu darba vietu noma (elektrība, gāze, ūdens, sētnieks, apsardze, atkritumu apsaimniekošana));
62.2. komunikāciju pakalpojumi (internets, tālrunis, juridiskā adrese);
62.3. sekretariāta pakalpojumi;
62.4. biznesa vadības (atbalsta) konsultācijas:
62.4.1. biznesa plāna izvērtēšanas un sagatavošanas konsultācijas (finanšu plānošana);
62.4.2. grāmatvedība;
62.4.3. papildu finansējuma piesaistīšanas iespējas (banku kredīti, riska kapitāls (riska kapitāla fondi, komerceņģeļi)) un piesaistīšana;
62.4.4. papildu atbalsta iespējas (informācija un konsultācijas par citiem atbalsta instrumentiem, piemēram, EEN (Enterprise Europe Network), VAP (Valsts atbalsta programmas), Altum);
62.4.5. pārdošanas un mārketinga konsultācijas (tirgus identificēšana);
62.4.6. juridiskie pakalpojumi (līgumu sagatavošana ar vietējiem piegādātājiem vai pasūtītājiem un valsts piegādātājiem un pasūtītājiem eksporta veicināšanai, darba līgumu sagatavošana un līgumprojektu sagatavošana citu valstu valodās);
62.5. sadarbības organizēšana vietējā un starptautiskā līmenī (sadarbības tīklu veidošanas pakalpojumi);
62.6. personāla atlases pakalpojumi;
62.7. “virtuālā inkubācija”, biznesa inkubatora operatora sniegto uzņēmējdarbības atbalsta pakalpojumu sniegšana tiem komersantiem, kas darbojas ārpus biznesa inkubatora telpām (šo noteikumu 62.2., 62.3., 62.4. un 62.5.apakšpunktā minētie pakalpojumi).
63.1. ja komersants iestājas biznesa inkubatorā pirmajā gadā pēc komersanta reģistrācijas komercreģistrā:
63.1.1. līdz 85 % pirmajā gadā;
63.1.2. līdz 60 % otrajā gadā;
63.1.3. līdz 40 % trešajā gadā;
63.1.4. līdz 10 % ceturtajā gadā;
63.2. ja komersants iestājas biznesa inkubatorā otrajā gadā pēc komersanta reģistrācijas komercreģistrā:
63.2.1. līdz 80 % pirmajā gadā;
63.2.2. līdz 55 % otrajā gadā;
63.2.3. līdz 35 % trešajā gadā;
63.2.4. līdz 10 % ceturtajā gadā.
Ekonomikas ministra vietā – tieslietu ministrs G.Bērziņš
Ministru kabineta
2008.gada 7.oktobra noteikumiem Nr.835
Darbības programmas numurs un nosaukums |
2. |
“Uzņēmējdarbība un inovācijas” |
Prioritātes numurs un nosaukums |
2.3. |
“Uzņēmējdarbības veicināšana” |
Pasākuma numurs un nosaukums |
2.3.2. |
“Uzņēmējdarbības infrastruktūra un aprīkojuma uzlabojumi” |
Aktivitātes numurs un nosaukums |
2.3.2.1. |
“Biznesa inkubatori” |
Projektu atlases veids |
Ierobežota projektu iesniegumu atlase |
|
Atbildīgā iestāde |
Ekonomikas ministrija |
1. KVALITĀTES KRITĒRIJI |
Vērtēšanas sistēma |
Piezīmes |
|
Piešķirot punktus |
Minimālais skaits – 23 punkti (kopsummā par visiem kritērijiem) |
||
1.1. |
Biznesa inkubatoru telpu pieejamība Šajā kritērijā tiek vērtēts, cik pieejamas ir biznesa inkubatora telpas. Augstāks novērtējums tiek piešķirts, ja biznesa inkubators ir decentralizēts un tā telpas ir vairāk kā vienā pilsētā vai pagastā reģiona ietvaros. 25 punkti – piecos plānošanas reģionos biznesa inkubatora telpas ir iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, kā arī plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā; 20 punktu – četros plānošanas reģionos biznesa inkubatora telpas ir iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, kā arī plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā; 15 punktu – trijos plānošanas reģionos biznesa inkubatora telpas ir iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, kā arī plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā; 10 punktu – divos plānošanas reģionos biznesa inkubatora telpas ir iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, kā arī plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā; 5 punkti – vienā plānošanas reģionā biznesa inkubatora telpas ir iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, kā arī plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā; 0 punktu – nevienā plānošanas reģionā biznesa inkubatora telpas nav iekārtotas vismaz divās pilsētās vai pagastos, un nav plānots finansēt radošās industrijas biznesa inkubatoru, kuram ir telpas Rīgā |
25 |
Minimālais skaits* – |
1.2. |
Biznesa inkubatoru pakalpojumu pieejamība Šajā kritērijā tiek vērtēts, cik pieejami ir biznesa inkubatora pakalpojumi. Augstāks novērtējums tiek piešķirts, ja biznesa inkubators sniedz pakalpojumus arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām (“virtuāls inkubators”). 25 punkti – piecos plānošanas reģionos biznesa inkubatora pakalpojumi ir pieejami arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām; 20 punktu – četros plānošanas reģionos biznesa inkubatora pakalpojumi ir pieejami arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām; 15 punktu – trijos plānošanas reģionos biznesa inkubatora pakalpojumi ir pieejami arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām; 10 punktu – divos plānošanas reģionos biznesa inkubatora pakalpojumi ir pieejami arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām; 5 punkti – vienā plānošanas reģionā biznesa inkubatora pakalpojumi ir pieejami arī tiem uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām; 0 punktu – nevienā plānošanas reģionā biznesa inkubatora pakalpojumi nav pieejami uzņēmumiem, kas atrodas ārpus biznesa inkubatora telpām |
25 |
Minimālais skaits – |
1.3. |
Biznesa inkubatorā iekļauto jauno mazo un vidējo komersantu skaits 20 punktu – reģionālajos biznesa inkubatoros vidēji gadā iekļauti vairāk nekā 125 jaunie mazie un vidējie komersanti un radošās industrijas biznesa inkubatoros Rīgā – vairāk nekā 15 jauno mazo un vidējo komersantu; 14 punktu – reģionālajos biznesa inkubatoros vidēji gadā iekļauti vairāk nekā 100 jauno mazo un vidējo komersantu un radošās industrijas biznesa inkubatoros Rīgā – vairāk nekā 10 jauno mazo un vidējo komersantu; 8 punkti – reģionālajos biznesa inkubatoros vidēji gadā iekļauti vairāk nekā 50 jauno mazo un vidējo komersantu un radošās industrijas biznesa inkubatoros Rīgā – vairāk nekā pieci jaunie mazie un vidējie komersanti; 0 punktu – reģionālajos biznesa inkubatoros vidēji gadā iekļauti mazāk nekā 50 jauno mazo un vidējo komersantu un radošās industrijas biznesa inkubatoros Rīgā – mazāk nekā pieci jaunie mazie un vidējie komersanti |
20 |
Minimālais skaits – |
1.4. |
Biznesa inkubatorā iekļauto mazo un vidējo komersantu darbības profils 10 punktu – paredzēts biznesa inkubatorā iekļaut uzņēmumus, kas ražos produkciju ar augstu pievienoto vērtību, kā arī darbojas radošās industrijas vai zinātnes un pētījumu jomā; 0 punktu – nav paredzēts biznesa inkubatorā iekļaut uzņēmumus, kas ražos produkciju ar augstu pievienoto vērtību, kā arī darbojas radošās industrijas vai zinātnes un pētījumu jomā |
10 |
Minimālais skaits – |
2. KRITĒRIJI PAR HORIZONTĀLĀM PRIORITĀTĒM |
Piešķirot punktus |
||
2.1. |
Horizontālā prioritāte “Makroekonomiskā stabilitāte” 5 punkti – īstenojot projektu, tiks radītas jaunas darba vietas; 0 punktu – īstenojot projektu, netiks radītas jaunas darba vietas |
5 |
Minimālais skaits – |
2.2. |
Horizontālā prioritāte “Ilgtspējīga attīstība” 5 punkti – paredzēts biznesa inkubatorā iekļaut uzņēmumus, kas darbojas atbilstoši vides aizsardzības prasībām un izmanto videi draudzīgas tehnoloģijas un (vai) ražo videi draudzīgus produktus/pakalpojumus; 0 punktu – nav paredzēts biznesa inkubatorā iekļaut uzņēmumus, kas darbojas atbilstoši vides aizsardzības prasībām un izmanto videi draudzīgas tehnoloģijas un (vai) ražo videi draudzīgus produktus/pakalpojumus |
5 |
Minimālais skaits – |
2.3. |
Horizontālā prioritāte “Vienādas iespējas” Projektā ir plānots izvēlēties vienu vai vairākus biznesa inkubatora operatorus, kuri nodrošinās vienu vai vairāku pamatprincipu ievērošanu: 1. Tiks iesaistīti darbinieki, kas atbilst definīcijai par “neizdevīgiem darbiniekiem”: • persona, kas jaunāka par 25 gadiem, kurai iepriekš nav bijis pirmā regulāri apmaksāta darba; • persona, kurai ir fizisko, garīgo vai psihisko traucējumu radīta ievērojama darbnespēja, bet kura tomēr spēj konkurēt darba tirgū; • ikviens darbinieks migrants, kurš pārvietojas vai ir pārvietojies Kopienā, vai kļūst par Kopienas rezidentu, lai uzsāktu darbu, un kuram ir vajadzīgas profesionālās un (vai) valodas mācības; • ikviena persona, kas vēlas atsākt darba gaitas pēc vismaz triju gadu pārtraukuma, jo īpaši persona, kas pametusi darbu sakarā ar grūtībām, lai saskaņotu darba dzīvi un ģimenes dzīvi, pirmajos sešos mēnešos pēc pieņemšanas darbā; • ikviena persona, kas vecāka par 45 gadiem un kas nav ieguvusi vidējo izglītību vai tai līdzvērtīgu izglītību; • ikviena persona, kas ilgu laiku bijusi nenodarbināta – persona, kas bez darba bijusi 12 mēnešus pēc kārtas, ir uzskatāma par “neizdevīgu darbinieku” pirmos sešus mēnešus pēc pieņemšanas darbā. 2. Biznesa inkubatora operators ir apzinājis darbinieku sociālo portretu un dalījumu pēc dzimuma, vecuma un invaliditātes. 3. Biznesa inkubatora operators veiks speciālus pasākumus, ņemot vērā darbinieku atšķirīgās vajadzības saistībā ar dzimumu, vecuma grupu un citiem iespējamiem sociālās atstumtības riskiem. 5 punkti – projektā tiks nodrošināta trīs pamatprincipu ievērošana; 3 punkti – projektā tiks nodrošināta divu pamatprincipu ievērošana; 1 punkts – projektā tiks nodrošināta viena pamatprincipa ievērošana; 0 punktu – projektā netiks nodrošināta pamatprincipu ievērošana |
5 |
Minimālais skaits – |
2.4. |
Horizontālā prioritāte “Informācijas sabiedrība” 5 punkti – projektā paredzēts iesaistīt inkubatora uzņēmumus, kas darbojas informācijas tehnoloģiju risinājumu un informācijas tehnoloģiju pakalpojumu jomā; 0 punktu – projektā nav paredzēts iesaistīt inkubatora uzņēmumus, kas darbojas informācijas tehnoloģiju risinājumu un informācijas tehnoloģiju pakalpojumu jomā |
5 |
Minimālais skaits – |
3. ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI |
|||
3.1. PROJEKTA ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI |
Vērtēšanas sistēma |
||
Jā/Nē |
|||
3.1.1. |
Projekta mērķis ir veicināt jaunu komersantu veidošanos |
N** |
|
3.1.2. |
Projekta ietvaros atbalstu biznesa inkubatoros iekļautajiem komersantiem sniedz ne ilgāk kā piecus gadus |
P*** |
|
3.1.3. |
Projektā ir izstrādāta nepieciešamā iepirkuma dokumentācija un prasības. Projekta iesniedzējam ir izstrādāta skaidra un saprotama biznesa inkubatoru operatoru atlases kārtība |
P |
|
3.1.4. |
Projektā ir definēti projekta īstenošanas personālam veicamie darba pienākumi un tā kvalifikācijas prasības |
P |
|
3.1.5. |
Projekta ietvaros ir paredzēts atbalstīt vismaz vienu biznesa inkubatoru katrā plānošanas reģionā un vienu radošās industrijas biznesa inkubatoru Rīgā. Projekta ietvaros nav paredzēts atbalstīt biznesa inkubatoru operatorus Rīgā, Rīgas rajonā vai Jūrmalā, izņēmums – paredzēts atbalstīt vienu radošās industrijas biznesa inkubatoru Rīgā |
N |
|
3.1.6. |
Projekta izmaksas (kopējās projekta attiecināmās izmaksas, kopējās projekta neattiecināmās izmaksas un kopējās projekta izmaksas) projektu izmaksu tāmē ir aprēķinātas aritmētiski pareizi un ievērojot aktivitātē noteiktos attiecināmo izmaksu ierobežojumus |
P |
|
3.1.7. |
Pieprasītais finansējuma apmērs ir aprēķināts pareizi un atbilst aktivitātē noteiktajam apmēram |
P |
|
3.1.8. |
Pieprasītais projekta finansējuma apmērs nepārsniedz noteikto finansējuma apmēru attiecīgajam plānošanas reģionam |
P |
|
3.1.9. |
Projekta attiecināmo izmaksu veidi un apjoms atbilst aktivitātē noteiktajam |
P |
|
3.1.10. |
Projekta iesniegumā plānotās aktivitātes un sasniedzamie rezultāti ir precīzi definēti, pamatoti, izmērāmi, atbilstoši projekta īstenošanas laika grafikam un vērsti uz projekta mērķa sasniegšanu |
P |
|
3.1.11. |
Projekta īstenošanas ilgums nepārsniedz aktivitātē noteikto laika periodu |
P |
|
3.2. PROJEKTA IESNIEDZĒJA ATBILSTĪBAS KRITĒRIJI |
Vērtēšanas sistēma |
||
Jā/ Nē |
|||
3.2.1. |
Projekta iesniedzējs ir uzaicināts iesniegt projekta iesniegumu ierobežotai projektu iesniegumu atlasei |
N |
|
3.2.2. |
Projekta iesniedzējs ir valsts aģentūra |
N |
|
3.2.3. |
Projekta iesniedzēja darbības mērķis ir sekmēt uzņēmējdarbības attīstību |
N |
|
4. ADMINISTRATĪVIE KRITĒRIJI |
Vērtēšanas sistēma |
||
Jā/ Nē |
|||
4.1. |
Projekta iesniegums ir sagatavots atbilstoši projekta iesnieguma veidlapai, ir pievienoti visi papildus iesniedzamo dokumentu sarakstā minētie dokumenti, un tie ir noformēti atbilstoši attiecīgo normatīvo aktu prasībām |
P |
|
4.2. |
Projekta iesnieguma oriģinālam ir dokumenta juridiskais spēks |
P |
|
4.3. |
Projekta iesnieguma veidlapa ir pilnībā aizpildīta |
P |
|
4.4. |
Projekta iesnieguma oriģināla lapas ir sanumurētas |
P |
|
4.5. |
Projekta iesniegumā nav neatrunātu labojumu – dzēsumu, aizkrāsojumu, svītrojumu un papildinājumu |
P |
|
4.6. |
Projekta iesniegumā lietotā naudas vienība ir lats |
P |
|
4.7. |
Projekta iesniegums iesniegts projektu iesniegumu iesniegšanas termiņā |
N |
|
4.8. |
Projekta iesniegums ir aizpildīts latviešu valodā un datorrakstā |
P |
|
4.9. |
Projekta iesniegums ir iesniegts divos eksemplāros |
P |
Piezīmes.
1. * Minimālais punktu skaits atsevišķam kritērijam vai vairākiem kritērijiem.
2. ** N – ja saņemts negatīvs vērtējums, projekta iesniegumu noraida.
3. *** P – ja saņemts negatīvs vērtējums, var pieņemt lēmumu par projekta apstiprināšanu ar nosacījumu (projekta iesniedzējs nodrošina atbilstību kritērijam lēmumā noteiktajā laikā).
Ministru kabineta
2008.gada 7.oktobra noteikumiem Nr.835
Neatbalstāmo nozaru ierobežojumi ir attiecināmi uz komersantu ražotajiem produktiem vai pakalpojumiem, kurus komersanti piedāvā tirgū, izņemot gadījumus, ja norādīts citādi.
I. Tērauda rūpniecība
1. Atbilstoši Valsts reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007.–2013.gadam 1.pielikumam tērauda rūpniecības nozares ierobežojums ir attiecināms uz komersantiem, kas ražo šādus produktus:
Nr. |
Izstrādājums |
Kombinētās nomenklatūras kods |
1.1. |
Čuguns |
7201 |
1.2. |
Ferosakausējumi |
7202 11 20, 7202 11 80, 7202 99 10 |
1.3. |
Dzelzsrūdas tiešā reducēšanā iegūtie produkti un citi porainās dzelzs produkti |
7203 |
1.4. |
Dzelzs un neleģētais tērauds |
7206 |
1.5. |
Dzelzs vai neleģētā tērauda pusfabrikāti |
7207 11 11, 7207 11 14, 7207 11 16, 7207 12 10, 7207 19 12, 7207 19 80, 7207 20 11, 7207 20 15, 7207 20 17, 7207 20 32,7207 20 52, 7207 20 80 |
1.6. |
Dzelzs vai neleģētā tērauda plakani velmējumi |
7208 10 00, 7208 25 00, 7208 26 00, 7208 27 00, 7208 36 00, 7208 37 00, 7208 38 00, 7208 39 00, 7208 40 00, 7208 51, 7208 52, 7208 53, 7208 54 00, 7208 90, 7209 15 00, 7209 16, 7209 17, 7209 18, 7209 25 00, 7209 26, 7209 27, 7209 28, 7209 90, 7210 11 00, 7210 12, 7210 20 00, 7210 30 00, 7210 41 00, 7210 49 00, 7210 50 00, 7210 61 00, 7210 69 00, 7210 70, 7210 90, 7211 13 00, 7211 14 00, 7211 19 00, 7211 23, 7211 29 00, 7211 90, 7212 10, 7212 20 00, 7212 30 00, 7212 40, 7212 50, 7212 60 00 |
1.7. |
Dzelzs vai neleģētā tērauda karsti velmēti stieņi brīvi tītos saišķos |
7213 10 00, 7213 20 00, 7213 91, 7213 99 |
1.8. |
Pārējie dzelzs vai neleģētā tērauda stieņi |
7214 20 00, 7214 30 00, 7214 91, 7214 99, 7215 90 00 |
1.9. |
Dzelzs un neleģētā tērauda leņķi, fasonprofili un speciālie profili |
7216 10 00, 7216 21 00, 7216 22 00, 7216 31, 7216 32, 7216 33, 7216 40, 7216 50, 7216 99 00 |
1.10. |
Nerūsējošs tērauds |
7218 10 00, 7218 91 10, 7218 91 80, 7218 99 11, 7218 99 20 |
1.11. |
Nerūsējošā tērauda plakani velmējumi |
7219 11 00, 7219 12, 7219 13, 7219 14, 7219 21, 7219 22, 7219 23 00, 7219 24 00, 7219 31 00, 7219 32, 7219 33, 7219 34, 7219 35, 7219 90, 7220 11 00, 7220 12 00, 7220 20, 7220 90 |
1.12. |
Nerūsējošā tērauda stieņi |
7221 00, 7222 11, 7222 19, 7222 30 97, 7222 40 10, 7222 40 90 |
1.13. |
Citāda leģētā tērauda plakani velmējumi |
7225 11 00, 7225 19, 7225 30, 7225 40, 7225 50, 7225 91 00, 7225 92 00, 7225 99 00, 7226 11 00, 7226 19, 7226 20 00, 7226 91, 7226 92 00, 7226 99 |
1.14. |
Citāda leģētā tērauda stieņi |
7224 10, 7224 90 02, 7224 90 03, 7224 90 05, 7224 90 07, 7224 90 14, 7224 90 31, 7224 90 38, 7227 10 00, 7227 20 00, 7227 90, 7228 10 20, 7228 20 10, 7228 20 91, 7228 30 20, 7228 30 41, 7228 30 49, 7228 30 61, 7228 30 69, 7228 30 70, 7228 30 89, 7228 60, 7228 70, 7228 80 00 |
1.15. |
Rievkonstrukcijas |
7301 10 00 |
1.16. |
Sliedes un gulšņi |
7302 10 21, 7302 10 23, 7302 10 29, 7302 10 40, 7302 10 50, 7302 10 90, 7302 40 00, 7302 90 00 |
1.17. |
Bezšuvju caurules, cauruļvadi un dobie profili |
7303 00, 7304 |
1.18. |
Metināta dzelzs vai tērauda caurules un cauruļvadi, kuru ārējais diametrs pārsniedz 406,4 mm |
7305 |
Piezīme.
1 Komisijas 2006.gada 17.oktobra Regula (EK) Nr.1549/2006, ar ko groza I pielikumu Padomes Regulā (EEK) Nr.2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu.
II. Sintētisko šķiedru ražošana
2. Atbilstoši Valsts reģionālā atbalsta pamatnostādņu 2007.–2013.gadam 2.pielikumam ierobežojums attiecas uz komersantiem, kuri iesaistīti šādos mākslīgo šķiedru ražošanas palīgprocesos:
2.1. visu veidu poliestera, poliamīda, akrila vai polipropilēna šķiedru un diegu (neatkarīgi no to izmantošanas veida) ekstrūzija vai teksturēšana;
2.2. polimerizācija (ieskaitot polikondensāciju), ja tā iekārtu izmantošanā ir apvienota ar ekstrūziju;
2.3. jebkādi palīgprocesi, kuri saistīti ar vienlaicīgu ekstrūzijas vai teksturēšanas jaudu uzstādīšanu, ko veic projekta iesniedzējs vai cits tās pašas grupas komersants, un kuri attiecīgajā komercdarbības veidā izmantoto iekārtu ziņā parasti tiek apvienoti ar šādām jaudām.
3. Sintētisko šķiedru ražošanas nozare ietilpst Eiropas Savienības Ekonomiskās darbības statistisko klasifikāciju (turpmāk – NACE) 1.1.red. grupā 24.7 “Sintētisko šķiedru ražošana” (NACE 2.red. grupā 20.6 “Sintētisko šķiedru ražošana”).
III. Lauksaimniecības produktu ražošana
4. Ierobežojums attiecas uz Eiropas Kopienas dibināšanas līguma I pielikumā minēto lauksaimniecības produktu primāro ražošanu, kā arī to produktu ražošanu un tirdzniecību, kas atdarina vai aizstāj pienu un piena produktus, kā norādīts Padomes 1987.gada 2.jūlija Regulas (EEK) Nr.1898/87 par to apzīmējumu aizsardzību, kurus izmanto piena un piena produktu tirdzniecībā, 3.panta 2.punktā.
IV. Zivsaimniecība un akvakultūra
5. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. B sekciju “Zvejniecība” (NACE 2.red. 03.nodaļu “Zivsaimniecība”).
V. Ogļu rūpniecība
6. Atbilstoši Padomes 2002.gada 23.jūlija Regulai Nr.1407/2002 par valsts atbalstu ogļu rūpniecībai ogles tiek definētas kā augstas kvalitātes, vidējas kvalitātes, kā arī zemas kvalitātes A un B kategorijas ogles ANO Eiropas Ekonomikas komisijas izstrādātās starptautiskās ogļu kodifikācijas sistēmas nozīmē (Starptautiskā vidējas kvalitātes un augstas kvalitātes ogļu kodifikācijas sistēma (1998), Ogļu slāņa starptautiskā klasifikācija (1998) un Starptautiskā zemas kvalitātes ogļu kodifikācijas sistēma (1999)).
7. Ogļu rūpniecības nozare ietilpst NACE 1.1.red. grupā 10.1 “Akmeņogļu ieguve, apstrāde un aglomerācija” un grupā 10.2 “Brūnogļu (lignīta) ieguve, apstrāde un aglomerācija” (NACE 2.red. nodaļā 05 “Ogļu un brūnogļu (lignīta) ieguve”).
VI. Alkoholisko dzērienu ražošana
8. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. grupu 15.9 “Dzērienu ražošana”, izņemot klasi 15.97 “Iesala ražošana” un klasi 15.98 “Minerālūdeņu un bezalkoholisko dzērienu ražošana” (NACE 2.red. 11.nodaļā “Dzērienu ražošana”, izņemot klasi 11.06 “Iesala ražošana” un klasi 11.07 “Bezalkohola dzērienu ražošana, minerālūdeņu un pudelēs iepildītu citu ūdeņu ražošana”).
VII. Tabakas izstrādājumu ražošana
9. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. 16.nodaļu “Tabakas izstrādājumu ražošana” (NACE 2.red. 12.nodaļu “Tabakas izstrādājumu ražošana”).
VIII. Kuģu būve
10. Atbilstoši Nostādnēm par valsts atbalstu kuģu būvei kuģu būve tiek definēta kā pašpiedziņas jūras tirdzniecības kuģu būve Kopienā.
11. Kuģu būves nozare ietilpst NACE 1.1.red. klasē 35.11 “Kuģu būve un remonts” (NACE 2.red. klasē 30.11 “Kuģu un peldošo iekārtu būve”).
IX. Tirdzniecība
12. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. G sekciju “Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu, motociklu individuālās lietošanas priekšmetu, sadzīves aparatūras un iekārtu remonts”, izņemot grupu 50.2 “Automobiļu apkope un remonts” un grupu 52.7 “Individuālās lietošanas priekšmetu, sadzīves aparatūras un iekārtu remonts” (NACE 2.red. G sadaļu “Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts”, izņemot grupu 45.2 “Automobiļu apkope un remonts”).
X. Finanšu starpniecība
13. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. J sekciju “Finanšu starpniecība” (NACE 2.red. K sadaļu “Finanšu un apdrošināšanas darbības”).
XI. Komercpakalpojumi
14. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. 70.nodaļu “Operācijas ar nekustamo īpašumu” un 71.nodaļu “Transportlīdzekļu, mašīnu un iekārtu, individuālās lietošanas priekšmetu, sadzīves aparatūras un iekārtu iznomāšana” (NACE 2.red. L sadaļu “Operācijas ar nekustamo īpašumu” un 77.nodaļu “Iznomāšana un ekspluatācijas līzings”).
XII. Azartspēles
15. Ierobežojumus nosaka saskaņā ar NACE 1.1.red. klasi 92.71 “Azartspēles un derības” (NACE 2.red. 92.nodaļu “Azartspēles un derības”).