Rīgā 2008.gada 14.oktobrī (prot. Nr.74 15.§)
otro daļu, 31.panta trešo daļu un 50.pantu
1.1. kārtību, kādā veic pirmslidojuma (pēclidojuma) pārbaudi (turpmāk – pārbaude) trešo valstu (valsts, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts) gaisa kuģiem, kas izmanto Latvijas Republikas lidlauku, lai pārliecinātos, ka tie atbilst 1944.gada 7.decembra Konvencijai par starptautisko civilo aviāciju un tās pielikumos ietvertajām drošības prasībām, kā arī ārvalstu gaisa kuģu drošības novērtējuma programmas (turpmāk – SAFA programma) prasībām atbilstoši Eiropas Kopienas tiesībām;
1.2. kārtību, kādā veic pārbaudi Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts gaisa kuģiem;
1.3. kārtību, kādā tiek pārtraukta vai aizliegta jebkura ārvalsts gaisa kuģa ekspluatācija vai noteikti gaisa kuģa ekspluatācijas ierobežojumi;
1.4. veidu, kādā informācija, kas iegūta šajos noteikumos noteiktajā kārtībā, ir pieejama Eiropas Komisijai, Eiropas Aviācijas drošības aģentūrai (EASA), kā arī Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu kompetentajām iestādēm un sabiedrībai;
1.5. prasības civilās aviācijas personālam, kas pārbauda ārvalstu gaisa kuģus (turpmāk – SAFA inspektors), un apmācību organizācijām, kas sagatavo SAFA inspektorus.
aviācijas aģentūra veic, ja ir saņemta informācija, ka tas var apdraudēt sabiedrisko kārtību un drošību. Pastiprinātu uzmanību pievērš, ja:
4.1. saņemta informācija, ka ārvalsts gaisa kuģim nav veikta atbilstoša tehniskā apkope vai gaisa kuģim ir vizuāli defekti;
4.2. saņemts ziņojums, ka ārvalsts gaisa kuģis, ielidojot Latvijas Republikas gaisa telpā, veicis manevrus, kas rada pamatotas aizdomas par gaisa kuģa lidojuma drošību;
4.3. attiecīgajam ārvalsts gaisa kuģim iepriekšējā pārbaudē atklāti trūkumi, kas rada pamatotas aizdomas par gaisa kuģa neatbilstību SAFA programmas prasībām, un Civilās aviācijas aģentūra nav pārliecināta, ka defekti ir novērsti;
4.4. ir pierādījumi, ka ārvalsts gaisa kuģa reģistrācijas valsts kompetentā aviācijas iestāde nav veikusi atbilstošu lidojuma drošības uzraudzību;
4.5. šo noteikumu 5.punktā minētā informācija norāda, ka gaisa kuģa ekspluatanta vai tā ekspluatējamā gaisa kuģa iepriekšējā pārbaudē atklāta neatbilstība SAFA programmas prasībām.
5.1. ārvalsts gaisa kuģa lidojumu drošību;
5.2. Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz ārvalstu gaisa kuģiem vai to ekspluatantiem saskaņā ar ārvalsts gaisa kuģa pārbaudē atklāto neatbilstību SAFA programmas prasībām;
5.3. ārvalstu gaisa kuģu ekspluatantiem, kuri izmanto vai plāno izmantot Latvijas Republikas lidlaukus.
6.1. datubāzes, kas izveidota saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, kuri nosaka ziņošanas kārtību par atgadījumiem civilajā aviācijā. Datubāzē apkopo un glabā informāciju par atgadījumiem, kas apdraud vai, ja tos nenovērš, var apdraudēt gaisa kuģi, personas, kas atrodas gaisa kuģī, vai jebkuru citu personu;
6.2. Eiropas Aviācijas drošības aģentūras uzturētās ārvalstu gaisa kuģu drošības novērtēšanas centralizētās datubāzes;
6.3. gaisa kuģu ekspluatantu ziņojumiem;
6.4. Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstu kompetento aviācijas iestāžu ziņojumiem;
6.5. privātpersonu sūdzībām.
7.1. pilnu pārbaudi – pārbaudi visās SAFA pārbaudes ziņojuma veidlapas paraugā (3.pielikums) minētajās pozīcijās;
7.2. daļēju pārbaudi – pārbaudi atsevišķās SAFA pārbaudes ziņojuma veidlapas paraugā (3.pielikuma) minētajās pozīcijās.
14.1. pirmā neatbilstības kategorija – gaisa kuģa neatbilstība ir nenozīmīga un nerada būtisku ietekmi uz gaisa kuģa lidojumu drošību;
14.2. otrā neatbilstības kategorija – gaisa kuģa neatbilstība var būtiski ietekmēt gaisa kuģa lidojumu drošību;
14.3. trešā neatbilstības kategorija – gaisa kuģa neatbilstība rada tiešus draudus gaisa kuģa lidojumu drošībai.
15.1. par gaisa kuģa pārbaudes rezultātiem mutiski informē šo noteikumu 10.punktā minētās personas, kā arī iesniedz šo noteikumu 11.punktā minēto pārbaudes apliecinājuma kopiju. Šīs darbības Civilās aviācijas aģentūra veic neatkarīgi no pārbaudes rezultātiem;
15.2. ja pārbaudes laikā atklāta otrās vai trešās kategorijas neatbilstība, Civilās aviācijas aģentūra:
15.2.1. rakstiski informē gaisa kuģa kapteini, gaisa kuģa ekspluatantu, kā arī gaisa kuģa ekspluatanta un gaisa kuģa reģistrācijas valsts kompetentās iestādes par gaisa kuģa pārbaudē atklātiem būtiskiem trūkumiem;
15.2.2. saskaņo ar gaisa kuģa ekspluatanta un, ja nepieciešams, ar citām šo noteikumu 15.2.1.apakšpunktā minētajām iestādēm pasākumus, kas veicami, lai novērstu pārbaudē atklātos trūkumus;
15.3. ja pārbaudes laikā atklāta trešās kategorijas neatbilstība, Civilās aviācijas aģentūra informē šo noteikumu 15.2.1.apakšpunktā minētās personas un iestādes, nekavējoties nosūtot gaisa kuģa pārbaudes ziņojumu, kā arī:
15.3.1. nosaka ekspluatācijas ierobežojumus (atļaut gaisa kuģa lidojumu noteiktos laikapstākļos vai noteiktā maršrutā), kurus ievērojot gaisa kuģis drīkst izlidot no Latvijas Republikas lidlauka. Ja neatbilstība ietekmē apliecības par derīgumu lidojumiem spēkā esību, gaisa kuģa ekspluatants pirms izlidošanas saņem rakstisku atļauju no to valstu kompetentām iestādēm, virs kuru teritorijām tiks veikts lidojums;
15.3.2. pieprasa novērst neatbilstības pirms gaisa kuģa izlidošanas, izņemot gadījumu, ja gaisa kuģim nepieciešams veikt lidojumu līdz tehniskās apkopes bāzei.
20.1. valsts teritorijā esošajiem lidlaukiem, kas atvērti starptautiskajai gaisa satiksmei;
20.2. attiecīgajā lidostā katra kalendāra gada laikā veiktajām gaisa kuģa pārbaudēm un tajās atklātajām neatbilstībām (atsevišķi nodalot trešo valstu gaisa kuģus);
20.3. attiecīgajā lidostā katra kalendāra gada laikā veikto trešo valstu gaisa kuģu lidojumu skaitu.
26.1. kura strādā civilās aviācijas nozarē;
26.2. kuras izglītība vai praktiskā darba pieredze ir saistīta ar aeronavigācijas vai aviācijas tehnisko jomu;
26.3. kura ir ieguvusi kvalifikāciju gaisa kuģu ekspluatācijas, lidojumu derīguma, personāla licencēšanas vai bīstamo kravu pārvadāšanas pārbaudes veikšanai.
27.1. sekmīgi apguvis teorētisko apmācību kursu jebkurā Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts aviācijas kompetentā iestādē vai tās atzītā apmācību organizācijā;
27.2. sekmīgi apguvis praktisko apmācību kursu šo noteikumu 27.1.apakšpunktā minētajās iestādēs vai organizācijās. Apmācību kursu SAFA inspektora kandidāts var apgūt jebkuras Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts aviācijas kompetentās iestādes iecelta vecākā SAFA inspektora vadībā;
27.3. jebkuras Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts aviācijas kompetentās iestādes iecelta vecākā SAFA inspektora vadībā ir veicis ne mazāk kā trīs pārbaudes.
28.1. ne retāk kā reizi trijos gados piedalās šo noteikumu 27.1.apakšpunktā minētajā apmācību kursā;
28.2. gada laikā veic ne mazāk kā trīs pārbaudes.
31.1. ne mazāk kā trīs gadus ir pildījusi SAFA inspektora funkcijas;
31.2. pēdējo trīs gadu laikā veikusi ne mazāk kā 36 SAFA inspekcijas;
31.3. akreditēta gaisa kuģu ekspluatācijas vai gaisa kuģu lidojumderīguma uzraudzības nodrošināšanai;
31.4. pārvalda vismaz divas svešvalodas, tai skaitā brīvi angļu valodu.
33.1. iesniegumu, kurā norāda paredzēto apmācību veidu, nosaukumu (vārdu, uzvārdu) un juridisko (deklarēto) adresi;
33.2. dokumentu par vadības struktūru un plānoto apmācību kvalitātes iekšējo kontroli;
33.3. personāla sarakstu un personāla kvalifikāciju un darba pieredzi apliecinošus dokumentus;
33.4. dokumentu, kas apliecina īpašuma tiesības vai lietojuma tiesības uz mācību telpām;
33.5. apmācību procesā izmantojamo aprīkojumu un iekārtu sarakstu;
33.6. SAFA inspektora apmācības kursa detalizētu plānu.
38.1. nav iesniegts kāds no šo noteikumu 33.punktā minētajiem dokumentiem;
38.2. SAFA inspektora apmācības kursa programma neatbilst Eiropas Aviācijas drošības aģentūras noteiktajām prasībām.
40.1. regulāri, bet ne retāk kā reizi gadā veic apmācību organizāciju auditu;
40.2. saskaņā ar Komisijas 2006.gada 16.maija Regulu (EK) Nr.736/2006 par Eiropas Aviācijas drošības aģentūras standartizācijas pārbaužu darba metodēm var pieaicināt Eiropas Aviācijas drošības aģentūru veikt auditu tās sertificētā apmācību organizācijā.
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2004.gada 21.aprīļa Direktīvas 2004/36/EK par Kopienas lidostas izmantojošo trešo valstu gaisa kuģu drošību;
2) Komisijas 2008.gada 16.aprīļa Direktīvas 2008/49/EK, ar ko groza II pielikumu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvai 2004/36/EK attiecībā uz kritērijiem perona pārbaužu procedūrās, ko veic gaisa kuģiem, kas izmanto Kopienas lidostas.
Satiksmes ministra vietā – bērnu un ģimenes lietu ministrs A.Baštiks
Ministru kabineta
2008.gada 14.oktobra noteikumiem Nr.856
Ministru kabineta
2008.gada 14.oktobra noteikumiem Nr.856
1.1. pārbauda dokumentāciju, kas nepieciešama, veicot starptautiskos gaisa pārvadājumus ar gaisa kuģi (gaisa kuģa reģistrācijas apliecība, borta žurnāls, apliecība par gaisa kuģa derīgumu lidojumiem, gaisa kuģa apkalpes locekļu licences, radio licence, pasažieru saraksts un kravas dokumenti), un tās derīguma termiņu;
1.2. pārbauda gaisa kuģa lidojuma apkalpes sastāva un apkalpes personāla kvalifikācijas atbilstību 1944.gada 7.decembra Konvencijas par starptautisko civilo aviāciju (turpmāk – konvencija) 1. un 6.pielikuma prasībām;
1.3. pārbauda gaisa kuģa ekspluatācijas dokumentāciju (lidojuma dati, lidojuma plāns, tehniskais borta žurnāls) un gaisa kuģa gatavību lidojumam atbilstoši konvencijas 6.pielikuma prasībām;
1.4. pārbauda, vai gaisa kuģī atbilstoši konvencijas 6.pielikuma prasībām ir:
1.4.1. gaisa kuģa ekspluatanta apliecība;
1.4.2. trokšņu un emisijas sertifikāts;
1.4.3. ekspluatācijas rokasgrāmata (ar minimālā aprīkojuma sarakstu) un lidojuma veikšanas instrukcija;
1.4.4. drošības aprīkojums;
1.4.5. aprīkojums, kas nepieciešams konkrētā lidojuma veikšanai, tajā skaitā radiosakaru un radionavigācijas iekārtas;
1.4.6. lidojuma datu reģistrācijas iekārtas;
1.5. pārbauda gaisa kuģa un tā aprīkojuma (iekaitot veiktos gaisa kuģa remontdarbus) atbilstību konvencijas 8.pielikuma standartiem.
2. Pēc perona pārbaudes Civilās aviācijas aģentūras SAFA inspektors sagatavo perona pārbaudes ziņojumu, kurā iekļauj šā pielikuma 1.punktā minēto informāciju un pārbaudīto gaisa kuģa elementu sarakstu kopā ar visiem pārbaudes laikā atklātajiem trūkumiem par katru elementu atsevišķi. Civilās aviācijas aģentūras SAFA inspektors perona pārbaudes ziņojumā var iekļaut arī citu informāciju, kuru minētais inspektors uzskata par svarīgu.
Ministru kabineta
2008.gada 14.oktobra noteikumiem Nr.856
4.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 14.oktobra noteikumiem Nr.856