Par tautas attīstību Latvijā. 1999
Saturā
Ievads
Globalizācija un tautas attīstība Latvijā "LV" Nr.47./50., 3.lpp.
Kas ir globalizācija? | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Spēki, kas virza globalizāciju | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Jauni tirgi | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Jaunas tehnoloģijas | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Jauni aģenti | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Jaunas normas | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Globalizācija un latviskā identitāte | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Tautas attīstība Latvijas reģionos | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Iedzīvotāju skaita samazināšanās | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Veselība un sociālā drošība | "LV" Nr.55/57., 9.lpp. |
Ienākumi un mājsaimniecību labklājība | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
Tautas izglītība | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
Nodarbinātība un darbaspēka tirgus reģionos | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
1999.gada Pārskata struktūra | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
1.nodaļa
Globalizācijas ekonomiskās un sociālās izpausmes
Ievads | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
Tiešās ārvalstu investīcijas Latvijā | "LV" Nr.55/57., 10.lpp. |
Ārējā tirdzniecība un Latvijas preču konkurētspēja | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Globalizētai ekonomikai raksturīgu tautsaimniecības nozaru | |
attīstība | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Finansiālā starpniecība | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Transports | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Tūrisma attīstība Latvijā un Latvijas iedzīvotāju | |
tūrisms ārvalstīs | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Vietējās sabiedrības iekļaušanās globalizācijā | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Starptautiskie globalizācijas aģenti | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Neatmaksājamā palīdzība | "LV" Nr.58/59., 4.lpp. |
Atmaksājamā palīdzība (aizdevumi) | "LV" Nr.64/65., 4.lpp. |
Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka un | |
Pasaules banka | "LV" Nr.64/65., 4.lpp. |
Multinacionālās korporācijas | "LV" Nr.64/65., 4.lpp. |
Pasaules tirdzniecības organizācija | "LV" Nr.64/65., 4.lpp. |
Latvijas sabiedrības ekonomiskā stratifikācija un | |
globalizācijas iespējas | "LV" Nr.64/65., 4.lpp. |
Secinājumi | |
Ieteikumi | |
Valstij un centrālajai valdībai | |
Pašvaldībām un reģioniem | |
Privātuzņēmējiem |
2.nodaļa
Pārvaldība un tautas attīstība globalizācijas un eirointegrācijas apstākļos
Ievads
Likumdevējvaras un izpildvaras darbība kopsakarā ar
Latvijas iekļaušanos Eiropas Savienībā un starptautiskajās
organizācijās
Sabiedrības attieksme pret integrāciju Eiropas Savienībā
Eiropas Savienības likumu ieviešana Latvijā
Nevalstisko organizāciju loma eirointegrācijā
Integrēšanās NATO
Valsts pārvaldības reforma: centralizācijas un
decentralizācijas tendences
Reģionālā reforma un globalizācijas iespēju izmantošana
Secinājumi un ieteikumi
3.nodaļa
Informācijas sabiedrība un jaunās tehnoloģijas
Ievads. Informācijas sabiedrības veidošanās Latvijā
Likumiskā vide un valsts politika
Informācijas infrastruktūras attīstība un informācijas
tehnoloģiju pieejamība
Izglītība - pamats tautas attīstībai
Jaunās ar informāciju saistītās iespējas tautas attīstībā
Informācijas tehnoloģiju radītās jaunās problēmas
Valodas un kultūras identitāte globalizācijas kontekstā
Informācijas telpas pārveidošanās globalizācijas ietekmē
Secinājumi
Ieteikumi
4.nodaļa
Tirgus ekonomika, demokrātija, globalizācija un jaunatne
Ievads
Iedzīvotāju attieksme pret brīvā tirgus ekonomiku
Izpratne par demokrātiskajām vērtībām un politiskā kultūra
Korupcijas apkarošana
Jaunatne un globalizācija
Paaudžu attiecības
Skola un mācības
Izglītības ceļu izvēle
Bērni un jaunieši, kas neapmeklē skolu un nestrādā
Jauniešu nākotnes nodomi
Augstākā izglītība
Jauniešu nodarbinātība
Secinājumi un ieteikumi
Nobeigums
Uz zināšanām balstīta tautas attīstība
Globalizācija un inovācijas
Latvijas ekonomikas zinātņietilpība
Pētniecība un tehnoloģiskās izstrādes Latvijā
"Smadzeņu noplūde"
Augstākās izglītības kvalitāte
Kas sekmētu tautas attīstību globalizācijas apstākļos?
Pārskata galvenie ieteikumi
Vispārīgas atziņas
1.nodaļa. Globalizācijas ekonomiskās un sociālās
izpausmes
2. nodaļa. Pārvaldība un tautas attīstība
globalizācijas un eirointegrācijas apstākļos
3.nodaļa. Informācijas sabiedrība un jaunās tehnoloģijas
4.nodaļa. Tirgus ekonomika, demokrātija,
globalizācija un jaunatne
Statistikas pielikums
Avoti, literatūra
Turpinājums. Sākums -
"LV" Nr.47/50, 15.02.2000.; "LV" Nr.55/57, 18.02.2000.; "LV" Nr.58/59, 22.02.2000.
Globalizācijas ekonomiskās un sociālās izpausmes
Starptautiskie globalizācijas aģenti
Neatmaksājamā palīdzība
Lai gan starptautiskās palīdzības struktūras analīze neliecina, ka starptautiskie aģenti (starptautiskās organizācijas, donorvalstis) aktīvi veicinātu Latvijas globalizētiesspēju tādās jomās kā starptautiskā tirdzniecība, starptautiskā finansiālā sistēma, tūrisms, komunikācijas un izglītība, nedrīkst aizmirst trīs aspektus, kuros starptautiskās organizācijas un ārvalstis ar savu neatmaksājamo palīdzību tiešām veicina globalizāciju. Pirmkārt, sniedzot atbalsta līdzekļus sociālajai sfērai un valsts pārvaldības reformai, valsts līdzekļi tiek izbrīvēti citu mērķu īstenošanai. Otrkārt, liela palīdzības daļa nonāk tādās tautas attīstībai būtiski svarīgās jomās kā vides aizsardzība un valsts pārvaldības reforma. Treškārt, starptautiskā palīdzība un investīcijas infrastruktūrā rada labvēlīgus infrastruktūras apstākļus vietējiem uzņēmējiem un iedzīvotājiem kopumā. EU Phare programmas - viena no galvenajiem donoriem - neatmaksājamās palīdzības prioritātes laika posmā no 1994. līdz 1998. gadam atspoguļotas 1.8. attēlā , bet 1999. gadam palīdzībai plānotā 16,1 miljona ekiju sadalījums atspoguļots 1.9. attēlā .
1.8. attēls
EU Phare 1994.-1998.gada palīdzības sadalījums pa sektoriem
1.9. attēls
EU Phare 1999.gadam plānotais palīdzības budžets pa pozīcijām
Kā redzams, valsts un sabiedriskā sektora atbalstīšanai un infrastruktūras attīstīšanai joprojām atvēlēti samērā lieli līdzekļi. Tomēr vairāk nekā trešdaļu no paredzētā finansējuma domāts atvēlēt globalizāciju veicinošiem mērķiem, kā, piemēram, izglītībai, transporta maģistrāles izbūvei un pārtikas produktu kvalitātes uzlabošanai eksporta kāpināšanas nolūkā. Phare ir arī definējusi savas prioritātes, un divas galvenās no tām ir šādas:
• Latvijas institucionālās spējas kāpināšana, kurai jāveicina reģionālās politikas institūciju darbības likumu pieskaņošana ES normām un procedūru noteikumiem,
• investīciju atbalstīšana, kam atvēlēti 70 % no Phare budžeta un kas būs īpaši svarīga cilvēkresursu attīstībā.
Viena no Phare pēdējā laika iniciatīvām bijusi īpaša Eiropas Savienības pirmsstrukturālo fondu līdzekļu novirzīšana reģionālās attīstības vajadzībām, kura sakrīt ar Latvijas reģionālās reformas sākumu. Tāda līdzekļu novirzīšana nenoliedzami veicinātu, ka reģioni attīstās līdzsvarotāk un ka globalizēties iespējams visiem reģioniem. Tomēr šādu līdzekļu administrēšanai jābūt ļoti pārdomātai, lai izvairītos no morālā riska problēmām un lai projektu līdzfinansēšanā iesaistītu pašvaldības un vietējos uzņēmējus. Pastāv arī risks, ka projektu sacensībā par līdzekļiem tos dabū bagātākās un visvairāk pieredzējušās pašvaldības un mazāk pieredzējušie atkal zaudē. Līdzīgā kārtā bagātākie reģioni var atļauties ekspertīzi, projektu izstrādes un realizēšanas vadību pirkt no Rīgas, tādējādi netieši atbalstot Rīgas infrastruktūras uzturēšanu. No otras puses, nabagākajiem rajoniem līdzekļus piešķirot tādēļ, ka tie ir nabagāki, šos rajonus var stimulēt tādus arī palikt.
Atmaksājamā palīdzība (aizdevumi)
Lielākā daļa starptautisko organizāciju, sākot ar 90. gadu vidu, cenšas palīdzēt Latvijai sasniegt tās stratēģiskos mērķus - iekļaušanos Eiropas Savienībā un NATO. Partnerus šīs organizācijas izvēlas atšķirīgi. Piemēram, Starptautiskais Valūtas fonds sadarbojas nevis tieši ar privātsektoru, bet gan tikai ar centrālo valdību, Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka vairāk kreditē privātsektora attīstību, bet Pasaules Bankas grupa sadarbojas gan ar valdību un pašvaldībām, gan ar privātsektoru.
Attiecībā uz aizdevumiem (atmaksājamu palīdzību) starptautisko organizāciju galvenā stratēģija ir sniegt drošības kapitālu un gādāt, lai valstī veidotos tajā vēl trūkstošie finansiālie, tehniskie un intelektuālie resursi. Piemēram, privātsektorā, kur potenciālie citvalstu individuālie investori nepietiekami uzticas vietējiem uzņēmumiem, starptautisko organizāciju aizdevumi pilda "tilta" funkciju. Piemēram, Baltijas Investīciju programma - ziemeļvalstu iniciatīva - tiecas stimulēt privātsektoru (mazos un vidējos uzņēmumus), piešķirot aizdevumus, kā arī garantijas un riska kapitālu, kas, kā tiek cerēts, veicinās uzņēmumu attīstību un ārvalstu investīciju piesaisti. Šī stratēģija skaidri saskatāma arī ERAB darbībā Latvijā.
Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka un Pasaules Banka
1998. gada nogalē Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības banka divdesmit vienam Latvijas projektam bija piešķīrusi 224,3 miljonus ekiju (sk. 1.6. tabulu) . Septiņos no šiem projektiem bija paredzēti steidzami remonti un investīcijas publiskajā sektorā - neatliekamu energosektora vajadzību apmierināšanā, ūdens piegādes sistēmu rekonstrukcijā, Ventspils ostas dzelzceļa termināļa rekonstrukcijā, kā arī ceļu un lidostas uzlabošanā. Privātsektorā kredītlīnijas bija domātas mazo un vidējo uzņēmumu atbalstīšanai un četru vietējo banku īpašumu daļu iegādei. Bez tam aizdevumi tika piešķirti, lai renovētu vienu viesnīcu kompleksu, uzceltu lielu tirdzniecības centru Rīgā, finansētu lauksaimniecības produktu pārstrādes firmu un finansiāli atbalstītu mobilo komunikāciju projektu.
1.6. tabula
ERAB projekti Latvijā (miljonos ekiju līdz 1998.gada beigām)
Kopējās | ERAB | ERAB īpat- | ERAB | |||
Projekts | Sektors | izmaksas | aiz- | svars pamat- | kopā | |
devums | kapitālā | |||||
Privātsektors | ||||||
Gutta | pārtikas | |||||
pārstrāde | 35,16 | 12,00 | 0 | 12,00 | ||
Hansabanka, pirms tam | ||||||
Zemes banka (subordinēts | ||||||
aizdevums) | bankas | 3,43 | 3,43 | 0 | 3,43 | |
Hansabanka, pirms tam | ||||||
Zemes banka (ieguldījums | ||||||
pamatkapitālā) | bankas | 2,36 | 0 | 1,80 | 1,80 | |
Hansabanka, pirms tam | ||||||
Zemes banka | bankas | 8,57 | 4,80 | 0 | 4,80 | |
Latvijas GSM mobilās | telekomu- | |||||
komunikācijas | nikācijas | 58,00 | 19,72 | 0,18 | 19,90 | |
Saules banka (kredītlīnija) | bankas | 6,86 | 6,86 | 0 | 6,86 | |
Latvijas Unibanka | ||||||
(pamatkapitāla daļa) | bankas | 8,57 | 0 | 7,74 | 7,74 | |
Rīgas Komercbanka | ||||||
(pamatkapitāla daļa) | bankas | 6,00 | 0 | 6,00 | 6,00 | |
Valdemāra centrs | nekustamais | |||||
īpašums | 16,80 | 5,72 | 0 | 5,72 | ||
Latvijas Unibanka | bankas | 17,15 | 11,58 | 0 | 11,58 | |
Daugavas viesnīca | viesnīcas | 36,70 | 10,29 | 0 | 10,29 | |
Rīgas Komercbanka | bankas | 8,57 | 8,57 | 0 | 8,57 | |
Latvijas Investīciju banka | ||||||
(īpašuma daļa) | bankas | 7,87 | 0 | 1,40 | 1,40 | |
Reģionālie fondi | ||||||
(pamatkapitāla daļa) | finanses | 19,97 | 0 | 11,75 | 11,75 | |
Kopā privātsektorā | 236,01 | 82,97 | 28,87 | 111,84 | ||
Publiskais sektors | ||||||
Ventspils ostas dzelzceļa | ||||||
termināla projekts | transports | 920,84 | 17,58 | 0 | 17,58 | |
Daugavas hidroshēmas | ||||||
uzlabošana | enerģētika | 63,62 | 29,24 | 0 | 29,24 | |
Rīgas ūdens un vides projekts | vide | 105,11 | 29,24 | 0 | 29,24 | |
Eirovīzija Latvijā | telekomu- | |||||
nikācijas | 1,41 | 0,77 | 0 | 0,77 | ||
Ceļu projekts | transports | 22,98 | 8,92 | 0 | 8,92 | |
Rīgas starptautiskā lidosta | transports | 11,32 | 8,96 | 0 | 8,96 | |
Enerģijas sektora | ||||||
neatliekamās investīcijas | enerģētika | 51,01 | 27,70 | 0 | 27,70 | |
Kopā publiskajā sektorā | 1176,29 | 112,46 | 0 | 112,46 | ||
Kopā | 1412,30 | 195,43 | 28,87 | 224,30 |
Finansiālajā sektorā ERAB atbalsta vietējās bankas, lai tās varētu diversificēt savas pakalpojumu un finansēšanas iespējas un sasniegtu Rietumu standartiem atbilstošu efektivitātes līmeni. Turpmāk banka iecerējusi darbību izvērst finansiālajā sektorā ārpus banku sfēras, piemēram, pensiju fondu jomā, kur tā varētu stimulēt valsts aizsāktās reformas. Arī privātsektora atbalstīšana vērsta uz infrastruktūras attīstību, ņemot vērā Latvijas kā tranzītvalsts situāciju. ERAB stratēģija banku sektorā bijusi kredītlīniju atvēršana apmaiņā pret īpašuma daļām, kas vēlāk parasti tikušas pārdotas citiem investoriem (Latvijas Unibanka, Latvijas Investīciju banka). ERAB Latvijā darbojas gan tieši, gan arī ar Baltijas Investīciju fonda starpniecību. Baltijas Investīciju fonda galvenais mērķis ir stimulēt kopuzņēmumu veidošanos un darbību. ERAB administrē Baltijas valstu pēcprivatizācijas fondu, kas veicina vidēji lielu rūpniecības un pakalpojumu sfēras uzņēmumu reorganizāciju, ja tiem ir grūtības ar ilgtermiņa kapitāla piesaisti.
Līdzīgas pārmaiņas redzamas arī Pasaules Bankas - otra lielākā globalizācijas aģenta - darbībā. Līdz 1998. gada augustam Pasaules Bankas palīdzība 11 projektu ietvaros bija sasniegusi 266,85 miljonus ASV dolāru. Pasaules Bankas darbības dinamikā uzskatāmi izpaužas, kāda palīdzības loģika 90. gados bijusi lielākajai daļai no starptautiskajām organizācijām, kuras palīdzību sniegušas. Sākumā palīdzības nolūks bija stabilizēt ekonomiku un sniegt akūti nepieciešamu atbalstu strukturālo reformu īstenošanai. 90. gadu vidū atbalsta struktūrā priekšplānā izvirzījās tā sauktie portfolio rehabilitācijas aizdevumi tikpat kā visos tautsaimniecības un tautas attīstības sektoros, piemēram, aizdevumi Lauku attīstības projekta ietvaros (25 miljoni ASV dolāru, 1994. gads) un Municipālo dienestu attīstības projekta ietvaros (27,3 miljoni ASV dolāru, 1995. gads). Pasaules Bankas 1998. gadā publicētais Pasaules attīstības ziņojums tieši skar globalizāciju, aicinot uz attīstību raudzīties no atziņu un informācijas viedokļa, un arī 2000. gada ziņojums būs veltīts globalizācijas un lokalizācijas tēmām. Šī nostādne sakrīt ar liela aizdevuma piešķiršanu Latvijai izglītības sistēmas reformēšanai.
Vēl viena izteikta starptautisko attīstības organizāciju atmaksājamās palīdzības iezīme, ko arī demonstrē ERAB, ir tas, ka aizdevumi bieži nāk kā kredītlīnijas, ko administrē un savus pašu līdzekļus pievieno vietējās bankas. Līdzīgā kārtā Pasaules Bankas kredīti Lauku attīstības projekta ietvaros tiek izsniegti caur trim Latvijas bankām - Hipotēku un zemes banku, Unibanku un Pareksa banku. Šie kredīti domāti jaunu darba vietu un alternatīvu nodarbju veicināšanai laukos. Tiešā nozīmē kredītu īstenošana gan neveicina globalizāciju, toties kā papildu līdzekļu pieplūde laukiem tā var stimulēt komunikācijas tīklu ātrāku izveidi, tirgus pakalpojumu nozares attīstību un arī patēriņa preču pieplūdi, reizē attīstot sociālekonomisko infrastruktūru un mazinot polarizāciju starp pilsētām un laukiem. Reizē tiek arī attīstītas vietējās finansiālās iestādes, to darot gan tieši (piešķirot kredītlīnijas līdzekļus un dodot iespēju dažādot savu darbību), gan arī netieši (dodot iespēju gūt iemaņas un zināšanas mikrokredītu administrēšanā). Pasaules Bankas projekti labklājības, veselības un izglītības jomā veicina pasaules pieredzes ienākšanu, piemēram, mūsdienīgas pensiju sistēmas izveidē un veselības apdrošināšanas sistēmas uzlabošanā, kā arī reformu vadīšanas uzlabošanā šajās jomās.
Aizdevuma piešķiršana gan vēl nenozīmē, ka aizdevums sasniegs iecerēto: dažkārt, kā, piemēram, G-24 kredītu gadījumā, aizdevumu administrēšana no Latvijas valsts iestāžu puses bijusi nesekmīga vai korumpēta. Prioritārs uzdevums šajā sakarā ir radikāli uzlabot valsts uzraudzītspēju, jo, kā iepriekš minēts attiecībā uz Phare un reģionālās attīstības veicināšanu, efektīva aizdevumu līdzekļu izlietošana panākama tikai tad, ja aizdevumus administrē pēc tādas pārdomātas politikas, kas dod iespēju izvairīties no morālā riska - no briesmām, ka piešķirtie līdzekļi tiks izlietoti nelietderīgi vai izšķiesti.
Multinacionālās korporācijas
Viens no galvenajiem globālā tirgus veicinātājiem pasaulē ir multinacionālās korporācijas, kas pasaules ekonomiku integrē vienotā sistēmā. Aprēķināts, ka aptuveni 60 % no starptautiskās tirdzniecības ir multinacionālo firmu iekšējie darījumi. Atsevišķu multinacionālo korporāciju ekonomiskā vara pasaulē ir tik liela, ka tā pārsniedz atsevišķu valstu iekšzemes kopproduktu (sk. 1.7. tabulu) .
1.7. tabula
Pasaules lielākās korporācijas, kuru pārdevumu apjoms pārsniedz atsevišķu valstu IKP
Multinacionāla korporācija vai valsts | MNK gada apgrozījums vai valsts IKP, |
mljrd.USD | |
General Motors | 164 |
Taizeme | 154 |
Norvēģija | 153 |
Ford Motor | 147 |
Mitsui & Co. | 145 |
Saūda Arābija | 140 |
Mitsubishi | 140 |
Polija | 136 |
Itochu | 136 |
Dienvidāfrika | 129 |
Royal Dutch/Shell Group | 128 |
Marubeni | 124 |
Grieķija | 123 |
Sumitomo | 119 |
Exxon | 117 |
Toyota Motor | 109 |
Wal Mart Stores | 105 |
Latvija | 6,17 |
Arī Latvijā pēc tirgus ekonomikas izveidošanās strauji ienākušas multinacionālās korporācijas. Precīzi dati par to, kādas multinacionālās korporācijas gan tieši, gan ar starpniekiem Latvijā pārstāvētas, nav pieejami. Tomēr ir skaidrs, ka visās darbības jomās tās nav ienākušas vienlīdz plaši. Izpētot, kuras no 400 pasaules lielākajām MNK ir Latvijā pārstāvētas, redzams, ka visvairāk tās darbojas patēriņa, mājsaimniecības preču, naftas produktu un automobiļu tirdzniecībā, kā arī uzņēmējdarbības apkalpošanā un tikpat kā nav pārstāvētas tādās jomās kā celtniecība, ķīmijas rūpniecība, bankas, aizsardzības industrija, enerģētika (pēc Forbes Magazine un Lursoft datiem).
Multinacionālās korporācijas Latviju pa globalizācijas ceļu virza galvenokārt ar to, ka tās
• izplata globālas preces un pakalpojumus,
• ievieš jaunas tehnoloģijas,
• piesaista ārvalstu investīcijas,
• rada darba vietas un kvalifikāciju kādam skaitam Latvijas iedzīvotāju,
• maksā nodokļus tādos apstākļos, kur vietējās vai nelielās firmas nereti no nodokļu maksāšanas izvairās,
• sadarbojas ar vietējiem uzņēmumiem.
MNK pārdotās preces un pakalpojumi uzlabo patēriņa kvalitāti, rada konkurenci vietējiem ražotājiem un papildina izvēles iespējas Latvijas iedzīvotājiem. MNK investīcijas kaut cik kompensē to, ka trūkst vietēja kapitāla, un vieš lielāku uzticību arī citos ārvalstu investoros. MNK ne vien rada jaunas darba vietas, bet arī nodrošina savus darbiniekus ar augstāku ienākumu līmeni, kvalifikāciju un lielākām globalizācijas iespējām. Tā kā MNK izmanto vietējo firmu pakalpojumus, tad netiešā veidā tās veicina arī šo firmu un uzņēmumu darbinieku labklājību (sk. 1.3. informāciju) .
Tomēr fakts ir arī tas, ka MNK darbība vērsta uz peļņas gūšanu un Latvijas ekonomiskās konjunktūras izmantošanu, kam var būt arī vairākas negatīvas sekas attiecībā uz tautas attīstību. Galvenā pretruna ir starp Latvijas kā valsts interesi veicināt efektīvu ražošanu un pārdalīt materiālās vērtības un MNK interesi maksimizēt savas saimnieciskās darbības peļņu. Peļņa bieži vien aizplūst no Latvijas; ja to būtu ieguvuši vietējie uzņēmumi, tā lielākā mērā paliktu Latvijā, arī kā reinvestīcijas. Lielākā daļa MNK darbības ir koncentrēta Rīgā, un tieši šeit tiek attīstīta globalizācijai nepieciešamā infrastruktūra, tā sašaurinot globalizācijas iespējas Latvijas reģionu uzņēmējiem un iedzīvotājiem un pastiprinot reģionālo polarizāciju. MNK pārdotās preces un pakalpojumi un attiecīgais importa pieaugums palielina Latvijas ārējās tirdzniecības deficītu. Globālo tehnoloģiju izmantošana var aizkavēt vietējo tehnoloģiju radīšanu un lietišķās zinātnes attīstību, un tas savukārt Latviju tieši pētniecības jomā var vēl vairāk atbīdīt saņēmējas stāvoklī.
1.3. informācija
"Philips" - multinacionāla korporācija Latvijā
Lai gan Latvijā firmas "Philips" ražojumi bija pazīstami jau pirms Otrā pasaules kara, savu darbību šeit tā atsāka tikai 1993.gadā. Sākumā to pārstāvēja trīs atsevišķas filiāles, bet 1997.gadā tika izveidota vienota "Philips" Baltijas pārstāvniecība, kas ir vārti koncerna "Philips" firmu produkcijas noietam Baltijas tirgū. Ar vienotas pārstāvniecības palīdzību tiek panākts liels saimniekošanas efekts un viens stils attiecībās ar klientiem. Centrālais birojs Rīgā atbild par produktu nodaļu vadīšanu, finanšu un uzņēmējdarbības kontroli, informācijas sistēmām, uzņēmējdarbības plānošanu, piegāžu koordinēšanu, tirgvedību un personāla jautājumu kārtošanu. Lietuvā un Igaunijā ir nodaļas ar pārdošanas, servisa un grāmatvedības funkcijām.
"Philips" ir viena retajām elektronikas korporācijām, kurām Baltijas valstīs ir sava pārstāvniecība. Lielākā daļa tās konkurentu darbojas ar izplatītāju starpniecību. Savu lēmumu uzturēt "nacionālu organizāciju" tā galvenokārt argumentē ar to, ka šādi panākama augstāka klientu apkalpošanas kvalitāte un servisa pieejamība, kā arī lielāka kontrole pār tirgu, "Philips" produkcijas izplatītāju tīkls aptver vairāk nekā 300 uzņēmumus; korporācijai ir tirdzniecības līgumi ar visiem lielākajiem veikaliem un lielāko daļu no specializētajiem elektropreču veikaliem. Galvenie Baltijā tirgoto "Philips" ražojumu veidi ir audiotehnika un videotehnika, mājsaimniecības preces, apgaismes iekārtas, komunikācijas iekārtas un autoaudioierīces. Dažādām preču grupām "Philips" īpatsvars tirgū svārstās ap 30%, un galvenie patērētāji ir cilvēki, kas preces izvēlas, raugoties pēc kvalitātes un cenas attiecības. No profesionālajām iekārtām "Philips" pašlaik tirgo tikai medicīnas sistēmas - rentgeniekārtas, ultraskaņas un magnētiskās rezonanses diagnostiskās iekārtas.
"Philips" apgrozījums Latvijā salīdzinājumā ar šā koncerna apgrozījumu pasaulē un arī salīdzinājumā ar citu korporāciju apgrozījumu Latvijā nav liels. 1994.gadā tas bija 1,32 miljoni latu, 1996.gadā - 3,3 miljoni latu, 1997.gadā - 5,3 miljoni latu un 1998.gadā, par spīti Krievijas finansiālās krīzes sekām, - 5,8 miljoni latu. Visu Latvijā pārstāvēto uzņēmumu vidū 1998.gadā "Philips" pēc neto apgrozījuma ieņēma 177.vietu. Igaunijā 1997.gadā "Philips" apgrozījums bija 5,2 miljoni latu, Lietuvā - 4,8 miljoni latu.
Latvijā "Philips" nodarbina 38 strādājošos, kuru vidējais vecums ir 27 gadi. Koncerna organizatoriskā kultūra ir tipiska globālai korporācijai un vērsta uz atklātu iekšēju komunikāciju un demokrātisku vadības stilu. Augstas vērtības ir komandas darbs, sadarbība starp nodaļām un filiālēm citās valstīs, lojalitāte pret korporāciju "Philips" kā sociālās identitātes un solidaritātes avotu.
Korporācija atklāti virzās uz to, lai par darbiniekiem izraudzītie cilvēki paliktu tajā strādāt ilgāku laiku, un apzināti ņem darbā jaunus, labi izglītotus un ambiciozus cilvēkus, kuriem ir starptautiskas karjeras iespējas un nepieciešamās iemaņas. Nevienu par pastāvīga darba veicēju nepieņem, ja viņš labi neprot angļu valodu. Iekšēja saziņa ir angļu valodā. Pastāv darbinieku apmācīšanas sistēma; kursus un seminārus rīko visās trijās Baltijas valstīs strādājošajiem "Philips" darbiniekiem kopā. Tāpat tiek veicināta darbinieku pāriešana no nodaļas uz nodaļu, kā arī jaunu darba vietu piedāvāšana korporācijas iekšienē. Ja apstākļu dēļ darbiniekam no "Philips" jāaiziet, korporācija palīdz atrast alternatīvu darbu.
Savas preces izplatīdama, "Philips", tāpat kā citas MNK, Latvijas iedzīvotājus iesaista globālajā patēriņā, bet vietējiem uzņēmējiem un kontraktoriem izvirza augstus standartus.
Tā kā Latvijas iedzīvotāju skaits ir relatīvi mazs, Latvijas tirgū ir ieinteresēta tikai neliela daļa MNK; tādējādi paliek tādi tautsaimniecības sektori, kuros MNK nav pārstāvētas un var attīstīties citādi - arī vietēji - uzņēmumi. MNK algoto darbinieku skaits ir samērā neliels, un tas savukārt tām neļauj izdarīt spiedienu uz valsti, manipulējot ar iespēju slēgt savus uzņēmumus un radīt sociālas problēmas, piemēram, bezdarbu. Arī dabas resursu izmantošana Latvijā nav MNK prioritāte, un tāpēc pašreiz tās vidi neapdraud.
Pasaules Tirdzniecības organizācija
Latvijas tautsaimniecības integrēšanos starptautiskajos tirgos veicina arī valsts iesaistīšanās Pasaules Tirdzniecības organizācijā, kuras pilntiesīga dalībvalsts tā ir no 1999. gada februāra. PTO noteikumi ne tikai paredz muitas tarifu grozīšanu tirdzniecības liberalizācijas virzienā un paver jaunas iespējas tirdzniecībai ar citām valstīm, bet arī tieši ietekmē procesus valsts iekšienē un neizbēgami radīs jaunas globalizācijas iespējas Latvijas iedzīvotājiem. Piemēram, tieši tādēļ, ka Latvija iestājās Pasaules Tirdzniecības organizācijā, Lattelekom savu monopolu var zaudēt agrāk, nekā bija paredzams, jo sakarā ar jaunajām saistībām Latvijas valdība ir apstiprinājusi telekomunikācijas attīstības programmu, kurā paredzēts, ka ar 2003. gada sākumu visos komunikāciju sektoros iestāsies brīva sacensība. ERAB atbalsts GSM Baltcom tīkla izveidei arī ir skatāms šajā gaismā - kā konkurences veicinātājs telekomunikāciju jomā.
Latvijas sabiedrības ekonomiskā stratifikācija un globalizācijas iespējas
1999. gada Pasaules pārskatā par tautas attīstību analizēti vairāki faktori, no kuriem atkarīgs, kā dažādu grupu iedzīvotājiem iespējams piedalīties globalizācijas procesos. Latvijas sabiedrībā būtiskākie no šiem faktoriem acīmredzot ir
1) ģeogrāfiskā atrašanās vieta,
2) materiālo resursu pieejamība,
3) izglītības līmenis un angļu valodas prašana.
Analizējot šos faktorus, var secināt, ka objektīvu apstākļu dēļ dažas iedzīvotāju grupas no globalizācijas iespējām ir atstumtas, jo tām trūkst vairāku vai pat visu globalizācijas priekšnosacījumu. Atstumto piedalīšanās globalizācijas procesos ir apgrūtināta, un šīm sabiedrības grupām ir nepieciešama organizēta palīdzība.
Latvijas sabiedrības pāreja no polarizētas uz stratificētu sabiedrību 90. gadu beigās atpaliek no ekonomiskā progresa valstī, jo lielā nabadzības izplatība, uz ko jau norādīts iepriekšējos Pārskatos, saistīta ne tikai ar relatīvi zemo vispārējo labklājības līmeni (IKP uz vienu iedzīvotāju ir aptuveni 7 reizes mazāks nekā ekonomiski attīstītajās valstīs), bet arī ar nevienlīdzīgu ienākumu sadalījumu sabiedrībā (59,6 procentiem no iedzīvotājiem izdevumi vidēji ir par 22 % zemāki nekā krīzes iztikas minimums). Valstī ir ļoti daudz trūcīgu iedzīvotāju, kurus pēc ienākumiem varētu pieskaitīt zemākajiem ekonomiskajiem strātiem, bet vidusšķiras skaitliskais lielums ir aptuveni 30-35 % no kopējā iedzīvotāju skaita - aptuveni divas reizes mazāks nekā attiecīgais lielums attīstītajās Rietumu sabiedrībās.
Iespējas iesaistīties globalizācijas procesos ir atkarīgas no iespējām izmantot materiālas vērtības gan mantas, gan naudas, gan informācijas formā, piemēram, no iespējas neierobežoti sazināties vai iegūt globāla rakstura datus. Latvijas sabiedrības trūcīgajam slānim šīm globalizācijas iespējām ir grūti piekļūt. Ja valsts un pašvaldības mērķtiecīgi nerīkosies, lai novērstu tādu stāvokli, ka globalizācijas iespējas ir tikai vienai sabiedrības daļai, jau tā lēnais stratificēšanās process kļūs vēl lēnāks.
Pēc ienākumu sadalījuma var nodalīt vairākas Latvijas iedzīvotāju grupas, ko visvairāk apdraud nabadzības problēma, kas arī samazina šo grupu primārās globalizācijas iespējas. Pēc dzīvesvietas tās ir lauku mājsaimniecības un Latgales reģiona mājsaimniecības, bet pēc mājsaimniecību sastāva - mājsaimniecības ar trim un vairāk bērniem, mājsaimniecības, kurās ir divi un vairāk bezdarbnieki, mājsaimniecības, kurās ir trīs un vairāk pensionāri, un mājsaimniecības, kuru lielums pārsniedz 5 cilvēkus (sk. 1.8. tabulu) . Tieši šīm iedzīvotāju grupām, kuras vairāku objektīvu un subjektīvu apstākļu dēļ ir atstumtas no attīstības rezultātu izmantošanas, vislietderīgāk būtu dot sekundārās globalizācijas iespējas.
1.8. tabula
Nabadzīgo skaita indekss atkarībā no mājsaimniecību sastāva
To iedzīvotāju īpatsvars (%), kuru mājsaimniecībās izdevumi ir zem: | ||||||
krīzes iztikas minimuma (vienam cilvēkam, Ls) | 50% no vidējiem izdevumiem (uz vienu ekvivalento mājsaimniecības locekli) | |||||
1996 | 1997 | 1998 | 1996 | 1997 | 1998 | |
Visas mājsaimniecības | 67,9 | 68,1 | 59,6 | 14,9 | 16,1 | 16,8 |
Pilsētu mājsaimniecības | 65,4 | 65,3 | 53,2 | 13,9 | 14,0 | 13,0 |
Lauku mājsaimniecības | 73,8 | 74,8 | 73,6 | 17,3 | 21,2 | 25,5 |
Kurzeme | 73,7 | 72,6 | 69,1 | 16,9 | 18,4 | 23,0 |
Zemgale | 74,8 | 73,4 | 67,6 | 18,3 | 17,7 | 18,1 |
Latgale | 75,1 | 77,8 | 75,9 | 17,9 | 21,7 | 27,7 |
Vidzeme | 70,1 | 71,3 | 66,4 | 15,6 | 17,1 | 23,3 |
Rīga | 61,1 | 61,0 | 46,9 | 12,2 | 12,7 | 9,0 |
Analizējot, kāds stāvoklis ir tiem iedzīvotājiem, kam materiālie apstākļi apgrūtina piedalīšanos globalizācijas procesos, var nodalīt vairākas grupas, kuru piedalīšanos globalizācijā neveicina arī ģeogrāfiskais novietojums un kurām turklāt vēl ir nepietiekams izglītības līmenis. Rīgā un citās Latvijas pilsētās augstākās un vidējās izglītības izplatība iedzīvotāju vidū ir daudz augstāka nekā laukos. Savukārt laukos lielāks ir to iedzīvotāju īpatsvars, kuriem vispār nav izglītības vai ir nepabeigta pamatizglītība (sk. 1.10. attēlu) . Dažādu faktoru kopdarbības dēļ Latvijas lauku iedzīvotājiem ir vismazākās iespējas piedalīties globalizācijas procesos un izmantot to priekšrocības. Kā jau iepriekš konstatēts, arī ārvalstu investīciju koncentrēšanās Rīgā pastiprina nevienlīdzību par sliktu lauciniekiem un citiem lauku reģionu iedzīvotājiem.
1.10. attēls
Latvijas lauku un pilsētu iedzīvotāju sadalījums pēc izglītības līmeņa, %
Analizējot mājsaimniecību patēriņa struktūru, redzams, ka relatīvi liels ir pārtikas izdevumu īpatsvars kopējos izdevumos: 1998. gadā tas sasniedza 44,9 % (analizētas visu ienākumu grupu mājsaimniecības). Savukārt tikai neliela izdevumu daļa izmantota, lai finansētu tādu ar globalizāciju saistītu darbību kā transports, komunikācijas un brīvā laika pavadīšana (sk. 1.9. tabulu) . Analizējot, kāda patēriņizdevumu struktūra ir augstāko ienākumdeciļu mājsaimniecībās, konstatējams, ka šo mājsaimniecību izdevumos pārtikas izmaksu īpatsvars stipri samazinās, bet transporta, komunikācijas un brīvā laika izmaksu īpatsvars pieaug.
1.9. tabula
Atsevišķu izmaksu īpatsvars dažāda ienākumu līmeņa mājsaimniecību budžetā, %
Mājsaimniecību grupējums decilēs pēc ienākumiem | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
Uzturprodukti | 66,1 | 57,8 | 53,7 | 50,3 | 48,8 | 45,3 | 43,4 | 42,5 | 36,5 | 26,1 |
Transports | 2,7 | 4,0 | 4,3 | 5,3 | 5,5 | 6,0 | 7,0 | 6,8 | 8,4 | 9,5 |
Sakari | 2,2 | 2,8 | 2,9 | 2,8 | 2,7 | 3,3 | 3,4 | 3,3 | 3,5 | 3,7 |
Atpūta, brīvā laika | ||||||||||
pavadīšana | 2,0 | 3,3 | 3,3 | 3,6 | 4,1 | 4,4 | 4,5 | 5,2 | 6,0 | 9,9 |
Mājsaimniecību patēriņa struktūra liecina, ka iedzīvotāju lielākajai daļai trūkst materiālo līdzekļu, kas būtu vajadzīgi, lai uzlabotos dzīves kvalitāte un varētu pievērsties darbībai, kura saistīta ar globalizācijas iespēju izmantošanu. Pieaugot ienākumiem un samazinoties pārtikas izmaksu īpatsvaram mājsaimniecību izdevumu struktūrā, palielinātos iedzīvotāju iespējas izmantot globalizācijas priekšrocības. Tādas pozitīvas pārmaiņas ienākumos un patēriņa struktūrā noris lēni, un valstij un pašvaldībām jāmeklē iespējas, kā globalizācijas priekšrocības darīt pieejamas jau tūlīt, it īpaši mazāk nodrošinātām mājsaimniecībām.
Augstāku ienākumu mājsaimniecībām ir moderni informācijas un saziņas līdzekļi - satelītantenas, personālie datori un mobilie telefoni, kas uzlabo dzīves kvalitāti un dod iespēju tādus līdzekļus izmantot arī saimnieciskā darbībā (sk. 1.10. tabulu) . Dažādu stratifikācijas faktoru - izglītības, ienākumu un dzīvesvietas - kombinēšanās ar to, vai attiecīgajiem cilvēkiem ir iespējams izmantot modernas komunikācijas, vai viņi prot svešvalodas un vai ir nodarbināti starptautiskos uzņēmumos, rada dubultu nevienlīdzību globalizācijas iespēju izmantošanā. Teikto ilustrē piemērs, kurā salīdzināta divu cilvēku dzīve (sk. 1.4. informāciju) .
1.10. tabula
Atsevišķu ilglietojamu priekšmetu skaits vidēji uz 100 mājsaimniecībām dažādās deciļu grupās
Mājsaimniecību grupējums decilēs pēc ienākumiem | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |
Krāsu televizors | 51 | 62 | 69 | 72 | 69 | 78 | 81 | 82 | 88 | 97 |
Satelītantena | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 2 | 7 |
Vieglais automobilis, | ||||||||||
mikroautobuss | 13 | 23 | 25 | 24 | 23 | 27 | 29 | 31 | 36 | 48 |
Personālais dators | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 | 3 | 6 |
Mobilais telefons | 1 | 1 | 1 | 2 | 4 | 2 | 4 | 5 | 8 | 18 |
1.4.informācija
Iekļautība un atstumtība globalizācijā
Sociālās | Cilvēks, kurš atstumts no | Cilvēks, kurš izmanto | |
pazīmes | globalizācijas iespējām | globalizācijas iespējas | |
Dzīvesvieta | Pēteris Auziņš (pseidonīms) kopā | Arvīdam Bērziņam (pseidonīms) | |
ar sievu Ingu un diviem dēliem | ir 24 gadi. Viņš audzis Valmierā | ||
dzīvo mazpilsētā pie jūras. | un pirms 5 gadiem, izturējis lielu | ||
Līdz 1992.gadam viņš strādāja | konkursu, iestājās Biznesa un | ||
zivju pārstrādes cehā, kas | vadības augstskolā, kur apguva | ||
ražoja produkciju Krievijas tirgum. | tirgus ekonomikas un vadības | ||
Zūdot centralizēti nodrošinātam | pamatus, iemācījās uzņēmējdarbībā | ||
tirgum, uzņēmums darbību | brīvi lietot angļu valodu un | ||
sašaurināja un liela daļa | jaunākās datorprogrammas. | ||
darbinieku, ieskaitot Pēteri, | Mācību laikā viņš vairākkārt bija | ||
palika bez darba. | praksē multinacionālā korporācijā, | ||
kas darbojas Baltijas valstīs. Šī | |||
Izglītība | Pēterim ir nepabeigta vidējā | firma meklēja jaunus vietējos | |
izglītība, un viņš ir 50 gadu | darbiniekus, kas prastu angļu | ||
vecs. Augošā bezdarba dēļ | valodu, mācētu strādāt ar datoru | ||
darbu pilsētā atrast nav izdevies, | un būtu kompetenti tirgvedībā. | ||
un ģimenes vienīgis pastāvīgais | Firma atbalstīja Arvīda diplomdarba | ||
ienākumu avots ir nelielā Ingas | pētījumus un turpmākās viena gada | ||
alga, ko viņa saņem, vietējā | studijas ārvalstu augstskolā. | ||
veikalā strādādama par pārdevēju. | |||
Tagad Arvīds ir firmas nodaļas | |||
Darbs | Pēteris piepelnās ar | vadītājs, un viņa uzdevumos | |
zvejniecību un lauksaimniecību, | ietilpst nodaļas darbības | ||
iegūto produkciju cenzdamies | koordinēšana visās Baltijas valstīs. | ||
pārdot vietējiem iedzīvotājiem | Darba pienākumos ietilpst arī | ||
un caurbraucējiem. | regulāri braucieni uz firmas | ||
Austrumeiropas biroju, piedalīšanās | |||
Ienākumi | Tirgus ekonomika un jaunie | darbinieku semināros dažādās | |
sabiedriskie apstākļi piedāvā | valstīs. Arvīds regulāri kontaktējas | ||
daudz iespēju, taču Pēterim | ar firmas pārstāvjiem ārvalstīs un | ||
to izmantošana ir apgrūtināta. | darbiniekiem, kas darīšanās | ||
Saimnieciskā un sabiedriskā | ierodas Latvijā. Firma Arvīdam | ||
dzīve rosīgāk noris lielajās | piešķīrusi mobilo telefonu (ar | ||
pilsētās, bet ģimene pagaidām | starptautisko pieslēgumu) un vieglo | ||
nav gatava pārcelties un tam | automobili. Regulāra sarakste ar | ||
nav arī līdzekļu. Mazpilsētā ir | elektroniskā pasta starpniecību ir | ||
ierobežotas darba izredzes. | neatņemama Arvīda darba daļa. | ||
Arvīda mājās dators ir nepārtraukti | |||
Valodu | Pēteris neprot svešvalodas, kas | ieslēgts, jo ziņojumus par darījumiem | |
prašana un | būtu vajadzīgs, lai izmantotu | viņš saņem visu diennakti. | |
komunikācija | globalizācijas iespējas, | Internetā Arvīds var iepazīties ar | |
piemēram, sadarbotos ar | firmā uzkrāto pieredzi un izlasīt, | ||
partneriem ārzemēs. | ko firmas darbinieki raksta par | ||
saviem darījumiem. Šī informācija | |||
Dzīvesveids | Jaunie saimnieciskie apstākļi | glabājas firmas datubāzē, kas | |
prasa citādu - ātrāku un | firmas darbiniekiem pieejama | ||
vairāk atvērtu - dzīvesveidu. | jebkur pasaulē. | ||
Pēteris nav ieinteresēts | |||
atteikties no ierastā dzīvesstila, | Arvīds saņem piecas reizes lielāku | ||
kas saistīts ar fizisku darbu un | algu nekā viņa vecāki un ar firmas | ||
ierobežotiem kontaktiem. | atbalstu ir iegādājies dzīvokli | ||
Ikdienā viņš nododas dažādiem | Rīgā. Viņš joprojām nav precējies, | ||
darbiem, lai kaut nedaudz | jo uzskata, ka tas viņa mobilajam | ||
uzlabotu ģimenes materiālo | dzīvesveidam traucētu. Firma | ||
stāvokli, un viņam neatliek | Arvīdam piedāvājusi iespēju kādu | ||
laika un nav arī lielas intereses | laiku strādāt citas valsts birojā, | ||
pārkvalificēties. Pētera līdzdalība | lai pēc tam viņš, iespējams, | ||
globalizācijā aprobežojas ar | atgrieztos Latvijā kā pārstāvniecības | ||
dažu importa preču iegādi un | vadītājs. No piedāvājuma | ||
ārvalstu radio klausīšanos. | pieņemšanas Arvīdu attur | ||
apsvērums, ka tad viņš vairs nevarēs | |||
turpināt akadēmiskās izglītības | |||
ceļu, kas ir Arvīda otra nodarbe. | |||
Arvīda darbs ir tik saspringts, ka | |||
viņš reti iegriežas pārtikas veikalos, | |||
bet bieži ēd restorānos. Iemīļoto | |||
džeza mūziķu kompaktdiskus un | |||
grāmatas viņš iegādājas ar | |||
interneta palīdzību, maksādams ar | |||
kredītkarti. Arvīds bieži ceļo, ir | |||
atvēris privātos kontus Latvijas | |||
un Anglijas bankās un | |||
maksājumiem izmanto kredītkarti. | |||
Latvijā viņš izvēlējās tādu banku, | |||
kas piedāvāja interneta pakalpojumus | |||
kontu apkalpošanā. Pēdējā laikā | |||
Arvīds ir mēģinājis ar interneta | |||
starpniecību "spēlēt" biržā, izmantojot | |||
privāto kontu Anglijas bankā. |
Turpinājums seko |