Par alus un vīna reklāmas ierobežošanu radio un televīzijā
Saeimas Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisija 2.decembrī konceptuāli atbalstīja ierosinājumu ierobežot alus un vīna reklāmu radio un televīzijā. Vieglo alkoholu reklamēt nedrīkstēs no agra rīta līdz pat vēlam vakaram, nosaka apakškomisijas atbalstītais likumprojekts.
“Jaunieši, aizraujoties ar sidru un vieglajiem kokteilīšiem, nodzeras ļoti ātri. Viņi sagrauj savu veselību, rodas problēmas gan skolā, gan arī ģimenē. Tāpēc jārīkojas, lai maksimāli ierobežotu šo dzērienu reklāmas postošo ietekmi uz viņu zemapziņu,” pauda deputāte Inta Feldmane.
Pētījums liecina, ka aizvien lielāku reklāmas laika daļu televīzijā un arī radio aizņem tā sauktā vieglā alkohola reklāmas. To ietekmē jauniešu vidū populārs kļuvis sidrs, alkoholiskie kokteiļi, dzirkstošie vīni un arī alus, un to lietošanas tendence strauji pieaug. Pagājušajā gadā, salīdzinot ar 2006.gadu, par 14 procentiem pieaudzis to bērnu skaits, kuri ārstu redzeslokā nonākuši ar akūtu alkohola intoksikāciju. Statistika liecina, ka tikai četri procenti no visiem skolu audzēkņiem nekad nav lietojuši alkoholu, uzsver Bērnu un ģimenes lietu ministrija.
Ierosinātās izmaiņas Radio un televīzijas likumā paredz noteikt, ka alu un vīnu radio un televīzijā varēs reklamēt tikai naktī – no desmitiem vakarā līdz sešiem rītā.
Patlaban reklāmas aizliegums attiecas uz stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, bet ne uz alu un vīnu.
Atkarību izraisošo vielu pieejamības un reklamēšanas ierobežošana ir viens no efektīvākajiem, lētākajiem un ātrāk ieviešamajiem mehānismiem, lai atturētu jauniešus no alkohola lietošanas un lai mazinātu jau pastāvošo atkarību no tā, norāda likumprojekta autori.
Konceptuālu atbalstu vieglā alkohola reklāmas ierobežošanai pauda Bērnu un ģimenes lietu ministrija, Veselības ministrija, Ekonomikas ministrija, kā arī pieaicinātās nevalstiskās organizācijas.
Saeimas preses dienests