Par grozījumiem Radio un televīzijas likumā
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija 3.decembrī aicināja reklāmdevējus atbildīgi domāt par bērnu un jauniešu veselību, nevis tikai par savu biznesu.
Komisija skatīja grozījumus Radio un televīzijas likumā, kas paredz noteikt, ka alu un vīnu radio un televīzijā varēs reklamēt tikai pa nakti – no desmitiem vakarā līdz sešiem rītā. Patlaban reklāmas aizliegums radio un televīzijā attiecas tikai uz stipro alkoholu.
“Lai arī šis jautājums ir ļoti rūpīgi jāizsver, pirmajā vietā tomēr ir liekamas bērnu tikumiskās izaugsmes intereses, nevis kādas nozares rūpes par savu biznesu,” komisijas viedokli pauda tās priekšsēdētājs Jānis Šmits.
3.decembrī komisija savu nostāju par piedāvātajiem grozījumiem Radio un televīzijas likumā vēl nepauda. Deputāti Finanšu ministrijai prasīs izvērtēt ierosināto izmaiņu ietekmi uz valsts budžeta ieņēmumiem un izdevumiem. Tāpat komisija lūgs no Veselības ministrijas informāciju par Pasaules veselības organizācijas veikto pētījumu par skolēnu veselības paradumiem.
Komisijas sēdē reklāmas jomas un alus ražošanas nozares, kā arī Nacionālās radio un televīzijas padomes un Latvijas Raidorganizāciju asociācijas pārstāvji aicināja nesteigties ar vieglā alkohola reklāmas ierobežošanu. Kā argumenti tika minēta gan pašreizējā ekonomiskā krīze, kad daudzi uzņēmumi samazina ražošanas apjomus un atlaiž darbiniekus, gan arī iespēja medijiem reģistrēties citās valstīs, ja Latvijā samazināsies viņu peļņas iespējas.
“Visi iebildumi par to, ka reklāmas ierobežojums nogremdēs vietējos ražotājus un samazinās mediju peļņu, ir nevietā. Jādomā plašāk – mūsu valsts sabiedrības nākotne ir atkarīga no mūsu bērnu veselības, ko patlaban degradē plaši pieejamie un jauniešu vidū tik populārie vieglie kokteilīši. Patlaban viena sabiedrības daļa gūst peļņu no tā, ka cita kļūst slima,” satraukumu pauda deputāte Ingrīda Circene. Reklāmas ieņēmumi ir daudzkārt mazāki par to naudu, ko valstij nākas tērēt par bērnu ārstēšanu no alkoholisma. Turklāt peļņu no reklāmas gūst salīdzinājumā maza sabiedrības daļa, bet izdevumi par bērnu veselību skar plašu nodokļu maksātāju loku, norādīja deputāte.
Pētījumi liecina, ka aizvien lielāku reklāmas laika daļu televīzijā, radio un arī kinoteātros aizņem sidra, vīna un alus reklāmas. To ietekmē jauniešu vidū populārs kļuvis tieši vieglais alkohols – zēni apreibinās galvenokārt ar alu, bet meitenes – ar jauniešu vidū populāro sidru. Salīdzinot pēdējo četru gadu statistiku, vērojams, ka alkoholisms jauniešu vidū ir strauji pieaudzis, un jaunieši paši atzīst, ka alkohols viņiem ir viegli pieejams. Atkarību izraisošo vielu pieejamības un reklamēšanas ierobežošana ir viens no efektīvākajiem, lētākajiem un ātrāk ieviešamajiem mehānismiem, lai atturētu jauniešus no alkohola lietošanas un lai mazinātu jau pastāvošo atkarību no tā, norāda likumprojekta autori.
Minētos grozījumus Radio un televīzijas likumā 2.decembrī konceptuāli atbalstīja Bērnu tiesību aizsardzības apakškomisija.
Saeimas preses dienests