Diskusiju vadīja Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētāja Linda Baltiņa, piedalījās Rīgas domes deputāti, pārstāvji no Satiksmes departamenta, Sociālās palīdzības pārvaldes priekšniece Anita Gaigala, p/u "Tramvaju un trolejbusu pārvalde" priekšnieks Aleksandrs Zālītis, p/u autobusu parka "Imanta" direktors Pēteris Simažs, finansu un ekonomikas direktore Ināra Grunte, p/u "Tālava" direktors Leons Bemhens un citi interesenti. Pašvaldības uzņēmumu direktori iepazīstināja klātesošos ar pašreizējo situāciju uzņēmumos. Visi pašvaldību uzņēmumu vadītāji atzina, ka pašreizējie transporta tarifi un īpaši lielās atlaides par mēnešbiļetēm uzņēmumiem rada lielus zaudējumus. Šogad zaudējumu daļa plānota 4,1 miljons latu, kas ir par 1 miljonu vairāk nekā pērn. Ievērojami pārsniegts tiek transporta līdzekļu vidējais vecums: autobusiem — 11,4 gadi (noteikts 9,5 gadi), trolejbusiem — 13,8 (noteikts 9,9 gadi) un tramvajiem — 11,4 gadi (noteikts 7,2 gadi). Bez tam uzņēmumiem trūkst līdzekļu transporta ritošā sastāva atjaunošanai.
Lai uzlabotu esošo situāciju, uzņēmumu direktori uzskata, ka būtu nepieciešamas izmaiņas gan pamattarifu, gan esošajā atlaižu sistēmā. Pašreiz Rīgā ap 70 procentu pasažieru iegādājas mēnešbiļetes, kas veido tikai 37% no ieņēmumiem, savukārt 30% pasažieru pērk vienreizējās braukšanas biļetes (63% no ieņēmumiem). Optimālais variants būtu, ja ieņēmumi no vienreizējām braukšanas biļetēm un mēnešbiļetēm būtu līdzsvarā. Atlaides braukšanai sabiedriskajā transportā būtu jānosaka, ņemot vērā katram mēnešbiļešu veidam noteikto statistisko braucienu skaitu, bet skolēnu un studentu mēnešbiļešu cenu aprēķina, ņemot 50% no iedzīvotāju mēnešbiļešu cenas, kā noteikts Ministru kabineta noteikumos Nr.90.
Klātesošajiem apspriešanai tika piedāvāti divi varianti.
Pirmajā paredzēts saglabāt esošo vienreizējās braukšanas biļetes cenu Ls 0,18, paaugstinot maksu par mēnešbiļetēm iedzīvotājiem visos transporta līdzekļos no Ls 10,60 uz Ls 11,70, skolēniem — no Ls 2,65 uz Ls 5,85, studentiem — no Ls 5,30 uz Ls 5,85, pensionāriem līdz 70 gadiem — no Ls 4,60 uz Ls 5,85, pensionāriem, kas vecāki par 70 gadiem, — no Ls 2,30 uz Ls 5,85, bet iedzīvotājiem, vecākiem par 80 gadiem, un daudzbērnu ģimenēm (kur ģimenē ir vairāk nekā pieci bērni) — sociālās palīdzības dienestos piešķirot bezmaksas braukšanas kartes, kuru derīguma termiņš būtu seši mēneši. Šajā variantā ieņēmumi mēnesī pieaugtu par 270 000 latu.
Savukārt otrajā variantā paredzēts samazināt vienreizējās braukšanas biļetes maksu līdz Ls 0,16, paaugstinot maksu par mēnešbiļetēm iedzīvotājiem visos transporta līdzekļos līdz Ls 13,80, skolēniem un studentiem — līdz Ls 6,90, bezmaksas braukšanas kartes piešķirot daudzbērnu ģimenēm un tiem pensionāriem, kas vecāki par 80 gadiem. Šis variants neparedz atlaides pensionāriem līdz 80 gadiem, bet, nobraucot 29 braucienus ar vienreizējām braukšanas biļetēm, pensionārs maksās to pašu summu Ls 2,30, ko pašreiz maksā, iegādājoties mēnešbiļeti. Pieņemot šo variantu, ieņēmumu pieaugums mēnesī būtu 260 000 latu.
Par to, kuru no piedāvātajiem variantiem izvēlēties, deputāti lems komiteju sēdēs un Rīgas domes sēdē.
Rīgas domes informācijas dienests