Eiropas Parlaments: Par bezatbildīgu auto vadīšanu ārzemēs
Par citās valstīs izdarītajiem noteikumu pārkāpumiem vadītāji bieži paliek nesodīti. Lai situāciju mainītu, Eiropas Savienība gatavojas ieviest datu apmaiņas sistēmu, kas vietējos un ārzemju pārkāpējus palīdzēs sodīt vienādi. Jaunā kārtība attieksies uz četriem nāvējošākajiem nodarījumiem: ātruma pārsniegšanu, vadīšanu alkohola reibumā, braukšanu bez drošības jostas un pie sarkanās gaismas.
Parlaments grozīto likumprojektu atbalstīja ar 594 balsīm par, 35 pret, 40 atturoties. Noris sarunas, lai direktīvu varētu pieņemt galīgi.
Elektroniskā datu apmaiņa atļaus šādu procedūru: kolīdz pārkāpums būs konstatēts, atbildīgā iestāde reģistrācijas valstij nosūtīs ziņas par transportlīdzekļa reģistrācijas numuru, pārkāpuma izdarīšanas vietu un laiku. Pēc datu pārbaudes no valsts, kur izdarīts pārkāpums, braucējs saņems paziņojumu, kurā būs iekļauts pārkāpuma apraksts, soda apjoms un informācija par iespēju to apstrīdēt. Lai izvairītos no tā, ka sods paliek nemaksāts, tiesībsargājošām iestādēm sodu izpilde būs jānodrošina tāpat, kā to dara ar līdzīgiem attiecīgajā valstī piespriestiem sodiem.
Lai direktīva ne vien sankcionētu, bet samazinātu nelaimes gadījumu skaitu, deputāti uzskata: valsts iestādēm jāpieliek pūles, lai braucējus informētu, piemēram, ar ceļu satiksmes iestāžu un autoklubu starpniecību. Grozījumos deputāti ieteikumu veidā arī iekļauj vadlīnijas par ceļu drošības uzlabojumiem. Dalībvalstīs, kur nāvējošu nelaimes gadījumu skaits ir augstāks par ES vidējo, ātruma pārbaudes būtu jāpalielina par 30%. Vismaz 30% vadītāju gadā jāpārbauda alkohola saturs asinīs. Valstīs, kur mazāk nekā 70% iedzīvotāju lieto drošības jostas, ieteikts veikt pārbaudes akcijas sešas nedēļas gadā.
Ārvalstu braucēju iespēja izvairīties no sodiem ne vien apdraud ceļu drošību, bet ir diskriminējoša pret vietējiem autovadītājiem. ES Padomes prezidentūra, kas pārstāv dalībvalstis, Parlamenta deputāti un Eiropas Komisija strādā pie tā, lai par likumprojektu pēc iespējas drīz varētu panākt vienošanos, jo Parlaments un dalībvalstis par direktīvu lemj ar vienādām likumdevēja tiesībām. Tas ļautu pēc iespējas ātrāk ieviest noteikumus, kas glābtu daudzu ceļu satiksmes dalībnieku dzīvības. Statistika liecina, ka četri bīstamākie pārkāpumi, uz ko attiecas direktīva, vainojami 75% nāves gadījumu uz Eiropas ceļiem.
Eiropas Parlamenta preses dienests