Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/07
Rīgā 2009.gada 14.janvārī
Par Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājas Birutas Ieviņas atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas
Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 93.panta pirmajai daļai atstādinu Birutu Ieviņu no Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja amata pienākumu pildīšanas par šādiem pieļautiem normatīvo aktu pārkāpumiem:
1. No Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punkta izriet, ka visām vietējām pašvaldībām līdz 2007.gada 31.decembrim bija jābūt izstrādātiem un apstiprinātiem teritorijas plānojumiem. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 7.panta sestās daļas 1.punktu vietējā pašvaldība teritorijas plānošanas jomā, cita starp, vada, uzrauga un nodrošina attiecīgās vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādi un īstenošanu. Savukārt saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 1.pantu teritorijas plānojums ir ilgtermiņa teritorijas plānošanas dokuments vai plānošanas dokumentu kopums, kurš izstrādāts un stājies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurā atbilstoši plānošanas līmenim un plānojuma veidam rakstveidā un grafiski attēlota teritorijas pašreizējā un noteikta plānotā (atļautā) izmantošana un šīs teritorijas izmantošanas aprobežojumi. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktu viena no vietējo pašvaldību autonomajām funkcijām ir noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 14.panta otrās daļas 1.punktā, lai izpildītu noteiktās funkcijas, pašvaldībām paredzēts pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu.
2. Rikavas pagasta padome 2002.gada 16.februārī pieņēma lēmumu par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu, savukārt teritorijas plānojums Rikavas pagasta pašvaldībai līdz šim brīdim nav stājies spēkā un joprojām atrodas izstrādes stadijā.
3. 2008.gada 5.marta paskaidrojumā Nr.68 Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja norādījusi, ka teritorijas plānojuma izstrāde nav pabeigta likumā noteiktajā termiņā, jo līdz teritorijas plānojuma galīgās redakcijas izstrādes beigām pašvaldība bija izlietojusi Valsts piešķirto mērķdotāciju 7000 Ls, bet tālākai teritorijas plāna labošanai un pārstrādei līdzekļu neesot. Paskaidrojumā kā iemesls likumā noteiktā teritorijas plānojuma izstrādes termiņa neievērošanai minēts speciālistu, kas izstrādā teritorijas plānojumu, nepieciešamā finansējuma nepietiekamība, kā arī grūtības ar kartogrāfiskā materiāla izgatavošanu. Saskaņā ar Likumā par budžetu un finanšu vadību noteikto mērķdotācija ir valsts budžeta līdzekļi, kurus piešķir citiem budžetiem noteikta mērķa finansēšanai. Dotajā gadījumā finansēšanas mērķis ir pašvaldības teritorijas plānojums. Attiecīgā finansējuma saņēmēji atbilstoši minētā likuma 46.panta pirmajai daļai ir atbildīgi par šajā likumā noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Paskaidrojumā nav sniegta informācija par to, kāpēc līdz 2006.gadam netika pieņemts lēmums par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu, neskatoties uz to, ka 1998. un 2000.gadā tika piešķirta valsts mērķdotācija teritorijas plānojuma izstrādei.
Ņemot vērā to, ka piešķirtā mērķdotācija ir izlietota, bet Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijā līdz pat šim brīdim nav iesniegta Rikavas pagasta pašvaldības teritorijas plānojuma galīgā redakcija, secināms, ka piešķirtais valsts finansējums nav izlietots atbilstoši tam paredzētajam mērķim.
4. 2004., 2005., 2006. un 2007.gadā Rikavas pagasta padome nav sniegusi informāciju par pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādi. Tādējādi Rikavas pagasta padome nav izpildījusi Teritorijas plānošanas likuma 7.panta sestajā daļā noteiktās vietējās pašvaldības funkcijas attiecībā uz teritorijas plānošanu.
5. Atbilstoši Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājas sniegtajai informācijai Rikavas pagasta padome 2008.gada 7.janvārī ir pieņēmusi lēmumu par vecās teritorijas plānojuma redakcijas noraidīšanu un jaunas redakcijas izstrādāšanu un no 2008.gada 3.marta līdz 2008.gada 14.aprīlim noritējusi teritorijas plānojuma 1.posma sabiedriskā apspriešana. Minēto apliecina arī Rikavas pagasta padomes 2008.gada 7.janvāra lēmums “Par Rikavas pagasta teritoriālā plānojuma uzsākšanu” (protokols Nr.01, 2.§).
6. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 41.panta otro daļu vietējās pašvaldības padomes lēmumiem jāatbilst Satversmei, likumam “Par pašvaldībām” un citiem likumiem, kā arī Ministru kabineta noteikumiem. Likuma “Par pašvaldībām” 25.panta pirmajā daļā noteikts, ka vietējās pašvaldības padomes darbu vada tās priekšsēdētājs, kurš atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 32.panta ceturtajai daļai ir augstāka pārvaldes amatpersona attiecībā uz visu tai padoto hierarhiski zemāku līmeņu pastarpinātās pārvaldes amatpersonām un atbilstoši šā panta piektajai daļai padotību īsteno pakļautības formā. Minētais ir nostiprināts arī likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 6.punktā, kurā noteikts, ka vietējās pašvaldības padomes priekšsēdētājs dod saistošus rīkojumus vietējās pašvaldības padomes darbiniekiem. Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.panta ceturtajai daļai pakļautība nozīmē amatpersonas tiesības dot rīkojumu zemākai iestādei vai amatpersonai, kā arī atcelt zemākas iestādes vai amatpersonas lēmumu.
7. Vietējās pašvaldības padomes priekšsēdētāja pienākums ir nodrošināt pašvaldības darbu tādā veidā, lai tiktu izpildītas likumā noteiktās pašvaldības funkcijas, dotajā gadījumā likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktā noteiktā vietējās pašvaldības autonomā funkcija – noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar pašvaldības teritorijas plānojumu, kā arī minētā likuma 14.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu, nodrošināt teritorijas attīstības programmas realizāciju un teritorijas plānojuma administratīvo pārraudzību.
8. Kā to secinājusi Administratīvā apgabaltiesa (2006.gada 16.jūnija spriedums lietā Nr.A42078304; AA 877-06/2 [18]), pašvaldības vadītājs likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktā minēto pienākumu – vadīt vietējās pašvaldības domes (padomes) darbu, pilnībā ir izpildījis tikai tad, kad ir nodrošinājis tās darbības tiesiskumu tik lielā mērā, cik tas ir atkarīgs no viņa. Saskaņā ar Rikavas pagasta padomes 2008.gada 7.janvāra lēmumu Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja ir apstiprināta kā pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes vadītāja. Līdz ar to padomes priekšsēdētāja šajā gadījumā pilda ne tikai likumā “Par pašvaldībām” un citos likumos noteiktās funkcijas, bet saskaņā ar minēto pašvaldības lēmumu ir arī tieši atbildīga par teritorijas plānojuma izstrādi.
9. Nepildot pienākumu organizēt pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādi, lai tas tiktu apstiprināts likumā noteiktajā termiņā, Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja ir pārkāpusi likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu, 17.panta pirmo daļu, kura paredz pagasta padomes priekšsēdētāja kā pastarpinātās pārvaldes iestādes vadītāja pienākumu vadīt un organizēt pašvaldības funkciju pildīšanu un atbildēt par tām, vadīt pašvaldības administratīvo darbu, nodrošinot tās darbības nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu.
10. Izvērtējot Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājas Birutas Ieviņas atbildību par pieļautajiem pārkāpumiem, rīkojums papildus iepriekš minētajai juridiskajai motivācijai tiek pamatots ar šādiem lietderības apsvērumiem:
10.1 vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir svarīgs pašvaldības teritorijas attīstības dokuments, bez kura nevar notikt pašvaldības līdzsvarota un ilgtspējīgā attīstība. Daudzos gadījumos nekustamo īpašumu īpašnieki nevar izmantot savus nekustamos īpašumus, jo nav iespējams veikt lauksaimniecībā izmantojamās zemes un meža zemes transformāciju citos zemes lietošanas veidos bez spēkā esoša teritorijas plānojuma. Līdz ar to likumā noteiktā pienākuma nepildīšana tieši skar pašvaldības iedzīvotāju intereses;
10.2. teritorijas plānojuma neesamības dēļ Rikavas pagasta pašvaldībai ir iestājušās nelabvēlīgas sekas, jo Rikavas pagasta padome nevarēja pieņemt tiesisku lēmumu par neapbūvētas zemes piekritību pašvaldībai atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 17.jūnija noteikumu Nr.453 “Kārtība, kādā nosaka valstij un pašvaldībām piekrītošo lauku apvidu zemi, kura turpmāk izmantojama zemes reformas pabeigšanai, kā arī valstij un pašvaldībām piederošo un piekrītošo zemi” 14.1.apakšpunktam un likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 3.panta otrās daļas 2.punktam. Tādējādi reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs 2008.gada 15.decembrī izdeva rīkojumu Nr.2-02/544 “Par Rēzeknes rajona Rikavas pagasta padomes 2008.gada 30.septembra lēmuma (prot. Nr.7, 1.§) 1.punkta atcelšanu”, kā rezultātā Rikavas pagasta pašvaldība pašvaldības funkciju īstenošanai un jaunu infrastruktūras objektu būvniecībai nevarēs izmantot 72,04 ha neapbūvētas lauku apvidu zemes.
10.3. reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs ir pieprasījis Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājai paskaidrojumus likuma “Par pašvaldībām” 93.pantā un 94.1pantā noteiktajā kārtībā. Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja nav sniegusi juridiski argumentētus paskaidrojumus un nav mēģinājusi operatīvi risināt jautājumu par teritorijas plānojuma izstrādi likumā noteiktajā termiņā, kas liecina par Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājas nolaidīgu attieksmi pret savu pienākumu pildīšanu.
Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājai Birutai Ieviņai, turpinot vadīt Rikavas pagasta padomes darbu, ir apdraudēta turpmāka tiesiskas kārtības ievērošana pašvaldības darbībā un Rikavas pašvaldības iedzīvotāju likumīgo tiesību un interešu tiesiska realizēšana, īpaši teritorijas plānošanas un būvniecības jomā. Tāpēc priekšsēdētājas atstādināšana no amata ir nepieciešama, lai nodrošinātu Rikavas pagasta padomes turpmāku tiesisku darbību lēmumu pieņemšanā.
Rikavas pagasta padomes priekšsēdētāja atstādināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu un radītu sabiedrībā apziņu, ka valsts aizsargā indivīdu intereses un tiesības, veicina politiskās un tiesiskās kultūras izaugsmi, personu atbildības un tiesiskās kārtības noturību, kā arī tiek reaģēts uz pieļautiem būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem, ko pieļāvušas pašvaldību amatpersonas.
Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta otro daļu rīkojumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns