• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja Jāņa Purmaļa atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 20.01.2009., Nr. 10 https://www.vestnesis.lv/ta/id/186639

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/07

Par Rikavas pagasta padomes priekšsēdētājas Birutas Ieviņas atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

Vēl šajā numurā

20.01.2009., Nr. 10

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija

Veids: rīkojums

Pieņemts: 14.01.2009.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojums Nr.2-02/11

Rīgā 2009.gada 14.janvārī

Par Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja Jāņa Purmaļa atstādināšanu no amata pienākumu pildīšanas

 

Atbilstoši likuma “Par pašvaldībām” 93.panta pirmajai daļai atstādinu Jāni Purmali no Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja amata pienākumu pildīšanas par šādiem pieļautiem normatīvo aktu pārkāpumiem:

1. No Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punkta izriet, ka visām vietējām pašvaldībām līdz 2007.gada 31.decembrim bija jābūt izstrādātiem un apstiprinātiem teritorijas plānojumiem. Saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 7.panta sestās daļas 1.punktu vietējā pašvaldība teritorijas plānošanas jomā, cita starp, vada, uzrauga un nodrošina attiecīgās vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādi un īstenošanu. Savukārt saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 1.pantu teritorijas plānojums ir ilgtermiņa teritorijas plānošanas dokuments vai plānošanas dokumentu kopums, kurš izstrādāts un stājies spēkā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un kurā atbilstoši plānošanas līmenim un plānojuma veidam rakstveidā un grafiski attēlota teritorijas pašreizējā un noteikta plānotā (atļautā) izmantošana un šīs teritorijas izmantošanas aprobežojumi. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 13.punktu viena no vietējo pašvaldību autonomajām funkcijām ir saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 14.panta otrās daļas 1.punktā, lai izpildītu noteiktās funkcijas, pašvaldībām paredzēts pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu. Prasība izstrādāt teritorijas plānojumu likumā “Par pašvaldībām” pastāv jau no 1994.gada 9.jūnija, kad spēkā stājās likums “Par pašvaldībām”.

Piedrujas pagasta padome 2002.gada 30.aprīlī pieņēma lēmumu par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu. Savukārt teritorijas plānojums Piedrujas pagasta pašvaldībai līdz šim brīdim nav stājies spēkā un joprojām atrodas izstrādes stadijā. Līdz ar to pašvaldība 15 gadu laikā nav spējusi izpildīt normatīvajos aktos noteikto pienākumu – izstrādāt teritorijas plānojumu.

2. Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājam likuma “Par pašvaldībām” 93.panta un 94.1panta kārtībā pieprasīti paskaidrojumi 2008.gada 25.janvārī (Nr.7.1-06/644), 21.aprīlī (Nr.7.1-06/3197) un 2.decembrī (Nr.7.1-11/9426). 2008.gada 18.februāra paskaidrojumā Nr.85-03-11 Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs kā vienu no teritorijas plānojuma izstrādes aizkavēšanās iemesliem norādījis, ka Piedrujas pagasta teritorijas plānojums netika pabeigts 2007.gadā pašvaldības nepietiekošo finanšu līdzekļu dēļ. Konsultējoties ar speciālistiem, tika secināts, ka uzsāktais 2002.gadā teritorijas plānojums ir novecojis, turklāt kartogrāfiskais materiāls ir pilnīgi jāpārstrādā. Lai noslēgtu līgumu par plānojuma pabeigšanu, nepieciešams ap Ls 10 000, kuru pagasta padomes 2007.g. budžetā nebija.

2008.gada 28.aprīļa paskaidrojumā Nr.132-03-11 Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs paskaidro, ka, uzsākot Piedrujas pagasta teritoriālā plānojuma izstrādi, 2002.gadā tika veiktas visas likumdošanā paredzētās procedūras: pieņemts pagasta padomes lēmums, izveidota iepirkuma komisija, rīkots konkurss, kurā uzvarēja SIA “Eiroreģions Ezerzeme”, noslēgts līgums par plānojuma redakcijas apstiprināšanu. Kā savu kļūdu Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs norāda apstākli, ka pēc Piedrujas pagasta padomes lēmuma par teritoriālā plānojuma galīgās redakcijas apstiprināšanu, parakstījis pieņemšanas – nodošanas aktu, nesagaidot ministrijas atzinumu, kurš bija negatīvs. Vēl paskaidrojumā norādīts, ka pārrunas jau 2005.gadā ar plānojuma izstrādātāju bija neveiksmīgas, jo atbildīgā darbiniece atradās bērnu kopšanas atvaļinājumā un solīja atsākt darbu tikai 2006.gada beigās. Pagasta padomes finansiālie līdzekļi neļāva noslēgt līgumu ar citu firmu par plānojuma pārstrādi, tajā pašā 2006.gadā SIA “Eiroreģions Ezerzeme” atteicās veikt plānojuma pārstrādi.

2008.gada 9.decembra paskaidrojumā Nr.329-03-11 Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs paskaidro, ka Piedrujas pagasta padomes 2008.gada budžetā bija paredzēti Ls 10000 pagasta teritorijas plānojuma pārstrādei un jauna kartogrāfiskā materiāla izstrādei. Veicot aptauju, tika konstatēts, ka paredzētā summa nav pietiekoša, un tikai SIA “Grupa 93” piekrita uzsākt darbu par minēto summu ar nosacījumu, ka līgums tiks parakstīts 2009.gada janvārī. Piedrujas pagasta padomes rīcībā papildu finanšu līdzekļu nebija, tad teritorijas plānojums uz šo brīdi nav gatavs apstiprināšanai un darbs tiks atsākts 2009.gada janvāra sākumā.

Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja argumenti par to, ka pašvaldības teritorijas plānojuma izstrāde nav bijusi iespējama finanšu līdzekļu trūkuma dēļ, nav pamatoti, jo saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 7.panta otro daļu autonomo funkciju izpildi organizē un par to atbild pašvaldības. Šo funkciju izpilde tiek finansēta no attiecīgās pašvaldības budžeta, ja likumā nav noteikts citādi. Savukārt likuma “Par pašvaldībām” 14.panta otrās daļas 2.punkts nosaka, ka, lai izpildītu savas funkcijas, pašvaldībām likumā noteiktajā kārtībā ir pienākums izstrādāt un apstiprināt pašvaldības budžetu. Līdz ar to no pašas pašvaldības vistiešākajā mērā ir atkarīgs tas, vai teritorijas plānojuma izstrādei budžetā tiek paredzēti nepieciešamie finanšu līdzekļi.

3. Pašvaldības padomes darbu vada padomes priekšsēdētājs, kā tas noteikts likuma “Par pašvaldībām” 25.panta pirmajā daļā un 62.panta otrās daļas 1.punktā. Vietējās pašvaldības padomes priekšsēdētāja pienākums ir nodrošināt pašvaldības darbu tādā veidā, lai tiktu izpildītas likumā noteiktās pašvaldības funkcijas, dotajā gadījumā likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmajā daļā 13.punktā noteiktā vietējās pašvaldības autonomā funkcija – noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību saskaņā ar teritorijas plānojumu, kā arī 14.panta otrās daļas 1.punktā noteiktais pienākums izstrādāt pašvaldības teritorijas attīstības programmu un teritorijas plānojumu, nodrošināt teritorijas attīstības programmas realizāciju un teritorijas plānojuma administratīvo pārraudzību.

Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu valsts pārvalde ir pakļauta likumam un tiesībām. Saskaņā ar likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu viens no domes (padomes) priekšsēdētāja pienākumiem ir vadīt domes (padomes) darbu, koordinēt jautājumu izskatīšanu komitejās. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 30.panta otro daļu attiecībā uz pastarpinātās pārvaldes iestādi piemērojami šā likuma 15.panta trešās daļas un 17.panta pirmās un otrās daļas noteikumi. Savukārt, kā to nosaka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17.panta pirmā daļa, iestādes vadītājs organizē iestādes funkciju pildīšanu un atbild par to, vada iestādes administratīvo darbu, nodrošinot tā nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu.

Kā to secinājusi Administratīvā apgabaltiesa (2006.gada 16.jūnija spriedums lietā Nr.A 42078304; AA 877-06/2 [18]), pašvaldības vadītājs likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktā minēto pienākumu – vadīt vietējās pašvaldības domes (padomes) darbu, pilnībā ir izpildījis tikai tad, kad ir nodrošinājis tās darbības tiesiskumu tik lielā mērā, cik tas ir atkarīgs no viņa. Saskaņā ar Piedrujas pagasta padomes 2004.gada 30.aprīļa lēmuma “Par Piedrujas pagasta teritorijas plānojuma un attīstības programmas izstrādi” (prot. Nr.4/2) 3.punktu Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs ir apstiprināts kā pagasta teritorijas plānojuma izstrādes vadītājs. Līdz ar to padomes priekšsēdētājs šajā gadījumā pilda ne tikai likumā “Par pašvaldībām” un citos likumos noteiktās funkcijas, bet saskaņā ar minēto pašvaldības lēmumu ir arī tieši atbildīgs par teritorijas plānojuma izstrādi.

Ņemot vērā iepriekš minēto un ņemot vērā to, ka vairāk kā gadu pēc Teritorijas plānošanas likuma Pārejas noteikumu 3.punktā noteiktā termiņa teritorijas plānojuma apstiprināšanai Piedrujas pagastam teritorijas plānojums aizvien ir izstrādes stadijā, Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs ir pārkāpis likuma “Par pašvaldībām” 62.panta otrās daļas 1.punktu, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta pirmo daļu un 17.panta pirmo daļu.

4. Izvērtējot Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja Jāņa Purmaļa atbildību par pieļautajiem pārkāpumiem, ņemts vērā tas, ka:

1) vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir svarīgs pašvaldības teritorijas attīstības dokuments, bez kura nevar notikt pašvaldības līdzsvarota un ilgtspējīgā attīstība. Daudzos gadījumos nekustamo īpašumu īpašnieki nevar izmantot savus nekustamos īpašumus, jo nav iespējams veikt lauksaimniecībā izmantojamās zemes un meža zemes transformāciju citos zemes lietošanas veidos bez spēkā esoša teritorijas plānojuma. Līdz ar to likumā noteiktā pienākuma nepildīšana tieši skar pašvaldības iedzīvotāju intereses;

2) reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs 2008.gadā trīs reizes ir prasījis Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājam paskaidrojumu likuma “Par pašvaldībām” 93.pantā un 94.1pantā noteiktajā kārtībā. Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājs nav sniedzis juridiski argumentētus paskaidrojumus;

3) saskaņā ar reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra 2008.gada 15.decembra rīkojumu Nr.2-02/571 atcelts Piedrujas pagasta padomes 2008.gada 30.septembra lēmuma (prot. Nr.9, 2.§) 4. un 5.punkts, jo teritorijas plānojuma neesamības dēļ pašvaldība nevar pilnībā izpildīt Ministru kabineta 2008.gada 17.jūnija noteikumu Nr.453 “Kārtība, kādā nosaka valstij un pašvaldībām piekrītošo lauku apvidu zemi, kura turpmāk izmantojama zemes reformas pabeigšanai, kā arī valstij un pašvaldībām piederošo un piekrītošo zemi” prasības un pieņemt lēmumu par pašvaldībai piekrītošajām zemēm saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatās” 3.panta otrās daļas 2.punktu. Tādējādi Piedrujas pagasta pašvaldība pašvaldības funkciju īstenošanai un jaunu infrastruktūras objektu būvniecībai nevarēs izmantot 16,08 ha neapbūvētas lauku apvidu zemes.

Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētājam Jānim Purmalim, turpinot vadīt Piedrujas pagasta padomes darbu, ir apdraudēta pašvaldības turpmāka tiesiska darbība un Piedrujas pagasta iedzīvotāju likumīgo tiesību un interešu tiesiska realizēšana, it īpaši teritorijas plānošanas un būvniecības jomā. Tāpēc padomes priekšsēdētāja atstādināšana no amata ir nepieciešama, lai nodrošinātu Piedrujas pagasta padomes turpmāku tiesisku darbību.

Piedrujas pagasta padomes priekšsēdētāja atstādināšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu sabiedrības interešu un tiesību ievērošanu un radītu sabiedrībā apziņu, ka valsts aizsargā indivīdu intereses un tiesības, veicina politiskās un tiesiskās kultūras izaugsmi, personu atbildības un tiesiskās kārtības noturību, kā arī tiek reaģēts uz pieļautiem būtiskiem normatīvo aktu pārkāpumiem.

Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 188.panta otro daļu rīkojumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā mēneša laikā no rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!