Ministru kabineta rīkojums Nr.33
Rīgā 2009.gada 16.janvārī (prot. Nr.3 4.§)
Par atteikumu nodot privatizācijai daļu no valsts nekustamā īpašuma Rīgā, Duntes ielā 22
1. Ministru kabinets (Rīgā, Brīvības bulvārī 36, LV-1520) ir izskatījis sabiedrības ar ierobežotu atbildību “MULTINEO” (vienotais reģistrācijas Nr.40003611711, adrese – Rīga, Elizabetes iela 75–28, LV-1053) 2006.gada 21.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.476) un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “PEAN” (vienotais reģistrācijas Nr.40103042784, adrese –Rīga, Duntes ielā 22, LV-1005) 2006.gada 30.augustā iesniegto privatizācijas ierosinājumu (reģistrēts Privatizācijas aģentūras privatizācijas ierosinājumu reģistrā ar Nr.1.379, 1.380, 1.381, 1.382 un 1.383).
2. Privatizācijas ierosinātāji:
2.1. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “MULTINEO” ierosina privatizēt valstij piederošo divstāvu māju ar pagrabu (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0150 035) un tai piekrītošo zemesgabalu (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 017 0150) 3000 m2 platībā Rīgā, Duntes ielā 22 (turpmāk – valsts īpašuma objekts);
2.2. sabiedrība ar ierobežotu atbildību “PEAN” ierosina privatizēt sešas būves (būvju kadastra apzīmējumi 0100 017 0150 021, 0100 017 0150 022, 0100 017 0150 023, 0100 017 0150 024, 0100 017 0150 026 un 0100 017 0150 035) un tām piekrītošo zemesgabalu Rīgā, Duntes ielā 22.
3. Pēc privatizācijas ierosinājuma izskatīšanas Ministru kabinets konstatē:
3.1. nekustamais īpašums (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 017 0150) Rīgā, Duntes ielā 22, sastāv no zemesgabala (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 017 0150) 90388 m2 platībā un 32 būvēm (būvju kadastra apzīmējumi 0100 017 0150 001, 0100 017 0150 002, 0100 017 0150 003, 0100 017 0150 004, 0100 017 0150 005, 0100 017 0150 006, 0100 017 0150 007, 0100 017 0150 009, 0100 017 0150 010, 0100 017 0150 011, 0100 017 0150 012, 0100 017 0150 013, 0100 017 0150 014, 0100 017 0150 015, 0100 017 0150 017, 0100 017 0150 018, 0100 017 0150 019, 0100 017 0150 020, 0100 017 0150 021, 0100 017 0150 022, 0100 017 0150 023, 0100 017 0150 024, 0100 017 0150 025, 0100 017 0150 026, 0100 017 0150 027, 0100 017 0150 028, 0100 017 0150 029, 0100 017 0150 030, 0100 017 0150 031, 0100 017 0150 032, 0100 017 0150 034 un 0100 017 0150 035) (turpmāk – nekustamais īpašums). Nekustamais īpašums ir reģistrēts zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā;
3.2. saskaņā ar 2006.gada 5.jūnijā starp Veselības ministriju un valsts sabiedrību ar ierobežotu atbildību “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” (turpmāk – kapitālsabiedrība) noslēgto nekustamā īpašuma apsaimniekošanas līgumu Nr.53 valsts īpašuma objektu apsaimnieko kapitālsabiedrība. Saskaņā ar minētā līguma 2.7.apakšpunktu kapitālsabiedrība (apsaimniekotājs) 2007.gada 2.janvārī ar nomnieku (sabiedrību ar ierobežotu atbildību “PEAN”) noslēdza nedzīvojamo telpu nomas līgumu Nr.01-11.2/150 par nedzīvojamo telpu nomu divās būvēs (būvju kadastra apzīmējumi 0100 017 0150 023 un 0100 01 0150 026) 172,0 m2 kopplatībā līdz 2009.gada 31.decembrim (līgums reģistrēts Veselības ministrijā);
3.3. saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” 17.pantu nav subjekta, kuram varētu tikt atzītas pirmpirkuma tiesības uz valsts īpašuma objektu;
3.4. sabiedrības ar ierobežotu atbildību “PEAN” privatizācijai ierosinātās būves (būvju kadastra apzīmējumi 0100 017 0150 021, 0100 017 0150 022, 0100 017 0150 023, 0100 017 0150 024 un 0100 017 0150 026) Rīgā, Duntes ielā 22, atrodas projektējamo ielu sarkanajās līnijās. Minētajā vietā saskaņā ar Rīgas teritorijas plānojumu 2006.–2018.gadam paredzēta Ozolu ielas izbūve;
3.5. valsts īpašuma objekts atrodas vienota nekustamā īpašuma sastāvā, kas tiek izmantots kā saimnieciski nedalāma vienība kapitālsabiedrības funkciju nodrošināšanai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra rīkojumu Nr.854 “Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas ieviešanas plāns 2005.–2010.gadam” ir paredzēts līdz 2010.gadam uz kapitālsabiedrības bāzes izveidot reģionālo daudzprofilu slimnīcu. Valsts īpašuma objekts ir nepieciešams minēto saistību izpildei. Veselības ministrija tuvāko gadu laikā ir paredzējusi papildu finansējumu valsts īpašuma objekta sakārtošanai un slimnīcas papildu korpusa celtniecībai, piesaistot Eiropas reģionālās attīstības fonda līdzekļus (plānošanas periods 2008.–2013.gads). Jaunā korpusa celtniecībai paredzēts izmantot sabiedrības ar ierobežotu atbildību “MULTINEO” un sabiedrības ar ierobežotu atbildību “PEAN” (turpmāk – privatizācijas ierosinātāji) privatizācijai pieprasīto zemesgabalu, uz kura atrodas ēka (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0150 035);
3.6. kapitālsabiedrība valsts īpašuma objektā nodrošina veselības aprūpes politikas īstenošanu un sniedz augsta līmeņa traumatoloģiski ortopēdisko palīdzību atbilstoši Eiropas Savienības standartiem, kā arī organizē rezidentu apmācību un ārstu pēcdiploma apmācību. Kapitālsabiedrība ir viena no vadošajām ārstniecības iestādēm Latvijā, jo nodrošina pacientiem iespēju saņemt augsta profesionāla līmeņa pakalpojumus mikroķirurģijā un mugurkaula ķirurģijā Mugurkaula ķirurģijas centrā un Plaukstas un mikroķirurģijas centrā. Par pakalpojumu kvalitāti liecina 2002.gada 28.maijā kapitālsabiedrībai piešķirtais ISO 9001:2000 sertifikāts;
3.7. saskaņā ar Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas (apstiprināta ar Ministru kabineta 2004.gada 20.decembra rīkojumu Nr.1003 “Par Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmu”) (turpmāk – programma) 3.punktu ir paredzēts izveidot augsti specializētu, kvalitatīvu, savstarpēji koordinētu sekundārā un terciārā līmeņa pakalpojumu sniedzēju struktūru. Savukārt Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas ieviešanas plāna 2005.–2010.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2005.gada 28.decembra rīkojumu Nr.854 “Par Ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju attīstības programmas ieviešanas plānu 2005.–2010.gadam”) 3.pielikumā paredzēts kapitālsabiedrību līdz 2010.gadam iekļaut reģionālās daudzprofilu slimnīcas apvienībā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumu Nr.1046 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība” 24.pielikuma 3.2.apakšpunktu kapitālsabiedrība ir sekundāro veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēja. Lai nodrošinātu programmas īstenošanu, valsts īpašuma objekts jāsaglabā valsts īpašumā;
3.8. saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 62.panta pirmo daļu Veselības ministrijas sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par atteikumu nodot privatizācijai valsts nekustamo īpašumu Duntes ielā 22, Rīgā” nosūtīts privatizācijas ierosinātājiem (Veselības ministrijas 2007.gada 27.jūlija vēstule Nr.S-01-18-13/3553 – sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “PEAN” – un 2007.gada 23.jūlija vēstule Nr.S-01-13/3554 – sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “MULTINEO”) viedokļa sniegšanai. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “MULTINEO” viedokli nav sniegusi. Sabiedrība ar ierobežotu atbildību “PEAN” savus iebildumus izteica 2007.gada 7.augusta vēstulē Nr.P-18. Veselības ministrija par sabiedrības ar ierobežotu atbildību “PEAN” iebildumiem sniedza papildu informāciju (2007.gada 29.augusta vēstule Nr.S-01-18-13/4180);
3.9. Ministru kabinets, izvērtējot sabiedrības ar ierobežotu atbildību “PEAN” iebildumus, konstatē – nepatiess ir apgalvojums, ka ēkas (būvju kadastra apzīmējumi 0100 017 0150 023 un 0100 017 0150 024) neatrodas projektējamo ielu sarkanajās līnijās un nekustamais īpašums (būves kadastra apzīmējums 0100 017 0150 035) nav nepieciešams slimnīcas papildu korpusa būvniecībai.
4. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta trešo daļu Ministru kabinets vai pašvaldības dome (padome), lemjot par valsts vai pašvaldības īpašuma objekta, kā arī apbūvēta un neapbūvēta zemesgabala nodošanu privatizācijai, izvērtē, vai attiecīgais objekts vai zemesgabals ir nepieciešams valsts pārvaldes funkciju vai valsts vai pašvaldības komercdarbības veikšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu.
Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piektajā daļā noteikts, ka tikai Ministru kabinets var pieņemt lēmumu par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu. Ministrijas vai citas institūcijas iebildumi pret konkrētā valsts īpašuma nodošanu privatizācijai nevar būt par pamatu tam, lai šā valsts īpašuma privatizācijas ierosinājumu Ministru kabinets neizskatītu pēc būtības. Lēmumā par atteikumu nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu, likuma 5.panta otrās daļas 2.punktā minēto apbūvētu zemesgabalu, kā arī neapbūvētu zemesgabalu norādāms, kuras valsts pārvaldes funkcijas veikšanai vai kādas komercdarbības veikšanai attiecīgais valsts īpašuma objekts vai zemesgabals nepieciešams.
5. Valsts īpašuma objekts saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta pirmās daļas 3. un 6.punktu nepieciešams kapitālsabiedrībai komercdarbības veikšanai. Kapitālsabiedrība, sniedzot veselības aprūpes pakalpojumus un veicot iedzīvotāju fizisko aprūpi, darbojas sabiedrības interesēs, pārbauda un uzlabo sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti valsts budžeta finanšu līdzekļu noteiktajā apmērā. Valsts īpašuma objekts nepieciešams veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības nodrošināšanai. Ja valsts īpašuma objekts tiks nodots privatizācijai, nebūs iespējams uz kapitālsabiedrības bāzes veidot reģionālo daudzprofilu slimnīcu, jo valsts īpašuma objekta ģeogrāfiskais izvietojums ir noteicošais Centra stacionāro ārstniecības iestāžu apvienības izveidošanai un traumatoloģijas un ortopēdijas pakalpojumu sniegšanai Rīgas pilsētā, kā arī tiks apdraudēta stabilu kapitālieguldījumu piesaiste pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai un valsts pasūtījuma izpilde budžeta finanšu līdzekļu noteiktajā apmērā, turklāt būs nepieciešami ievērojami finanšu līdzekļi cita zemesgabala iegādei jaunas ēkas būvniecībai, lai nodrošinātu augstas kvalitātes līmeņa pakalpojumu sniegšanu.
6. Ikviena personas tiesību ierobežojuma pamatā ir apstākļi un argumenti, tātad ierobežojums tiek noteikts svarīgu interešu labā. Tādēļ atteikumam, kas radītu personas tiesību ierobežojumu, jāatbilst samērīguma principam, proti, ja publiska vara ierobežo personas tiesības un likumiskās intereses, ir jāievēro saprātīgs līdzsvars starp sabiedrības un indivīda interesēm.
Atstājot valsts īpašuma objektu kapitālsabiedrības lietošanā, lai nodrošinātu valsts pasūtījuma izpildi, labums, ko gūst sabiedrība, ir ievērojami lielāks nekā personas interešu ierobežošana, nenododot valsts īpašuma objektu privatizācijai.
7. No minētajiem apsvērumiem secināms, ka nav pamatota valsts īpašuma objekta nodošana privatizācijai.
8. Ievērojot minēto un pamatojoties uz Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likuma 6.panta piekto daļu, Ministru kabinets nolemj atteikt nodot privatizācijai valsts īpašuma objektu.
9. Šo rīkojumu saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 76.panta otro daļu un 79.panta pirmo daļu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (Rīgā, Antonijas ielā 6, LV-1010) mēneša laikā no šā rīkojuma publicēšanas dienas laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.
Ministru prezidents I.Godmanis
Veselības ministrs I.Eglītis