• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Ministru kabineta 1999. gada 24. augusta noteikumi Nr. 299 "Kārtība, kādā piesakāms patērētāja prasījums par nepienācīgas kvalitātes preci vai pakalpojumu un veicama preces vai izgatavotās lietas ekspertīze". Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 26.08.1999., Nr. 274 https://www.vestnesis.lv/ta/id/18719

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Valsts ieņēmumu dienesta rīkojums Nr.464

Par grozījumiem VID 08.07.1999. rīkojumā Nr. 405 "Par preču uzskaites kārtību muitas noliktavā"

Vēl šajā numurā

26.08.1999., Nr. 274

PAR DOKUMENTU

Izdevējs: Ministru kabinets

Veids: noteikumi

Numurs: 299

Pieņemts: 24.08.1999.

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Ministru kabineta noteikumi Nr. 299

Rīgā 1999.gada 24.augustā (prot. Nr. 43, 6.§)

Kārtība, kādā piesakāms patērētāja prasījums par nepienācīgas kvalitātes preci  vai pakalpojumu un veicama preces vai izgatavotās lietas ekspertīze

Izdoti saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 27.panta ceturto daļu

I. Vispārīgais jautājums

1. Šie noteikumi nosaka kārtību, kādā piesakāms patērētāja prasījums par nepienācīgas kvalitātes preci vai pakalpojumu (turpmāk — prasījums) un veicama preces vai izgatavotās lietas ekspertīze.

II. Prasījuma pieteikums

2. Patērētājs piesaka prasījumu ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam. Ja tas nav redzams no lietas apstākļiem, juridiskā persona, piesakot prasījumu, sniedz pierādījumus, ka iegādāto preci vai saņemto pakalpojumu tā izmanto nolūkam, kurš nav tieši saistīts ar tās uzņēmējdarbību.

3. Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja pienākums ir pieņemt un izskatīt patērētāja prasījumu.

4. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs nepiekrīt izpildīt patērētāja mutiski izteiktu prasījumu attiecībā uz preces vai pakalpojuma trūkumiem, patērētājs prasījuma pieteikumu iesniedz rakstiski, norādot:

4.1. konstatētos preces vai pakalpojuma trūkumus;

4.2. prasījuma pieteicēja (patērētāja) vārdu, uzvārdu un dzīvesvietas vai uzturēšanās vietas adresi (juridiskām personām — nosaukumu, juridisko adresi);

4.3. prasījuma pieteikuma iesniegšanas datumu;

4.4. prasījuma pieteikumam pievienotos dokumentus vai dokumentu kopijas.

5. Prasījuma pieteikumā formulējama ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam izvirzītā prasība.

6. Prasījuma pieteikumā, kas noformēts saskaņā ar šo noteikumu 4.punktu, izvirzītās prasības izpildi aizliegts pakārtot kādam nosacījumam (formalitātei).

7. Prasījuma pieteikumam pievienojama darījumu apliecinoša dokumenta kopija (precēm vai izgatavotajām lietām, kurām dota garantija, — arī garantijas dokumenta kopija, kurā norādīts pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja nosaukums, kā arī pārdošanas vai nodošanas lietošanā datums). Ja precei vai izgatavotajai lietai ir veikta ekspertīze saskaņā ar šiem noteikumiem, prasījuma pieteikumam pievienojams arī ekspertīzes atzinums.

8. Prasījuma pieteikumu paraksta pieteicējs (patērētājs) vai tā pārstāvis (ja prasījuma pieteikumu paraksta pārstāvis, prasījuma pieteikumam pievienojams pārstāvības tiesību apliecinošs dokuments (pilnvara)).

9. Patērētājs ir tiesīgs pieprasīt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs, vai tā pārstāvis apstiprina (apliecina) prasījuma pieteikuma saņemšanu vai atteikumu pieņemt prasījuma pieteikumu.

10. Ja patērētājs pieprasa prasījuma pieteikuma saņemšanas apstiprināšanu (apliecināšanu), ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs, vai tā pārstāvis uz prasījuma pieteikuma kopijas uzraksta vārdu "Saņemts" vai uzliek spiedogu "Saņemts", apliecina to ar parakstu un norāda:

10.1. prasījuma pieteikuma saņemšanas datumu;

10.2. preces vai izgatavotās lietas, kas atdotas atpakaļ, iesniedzot prasījuma pieteikumu;

10.3. prasījuma pieteikuma saņēmēja vārdu, uzvārdu un ieņemamo amatu.

11. Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs triju dienu laikā no prasījuma pieteikuma saņemšanas dienas sniedz patērētājam rakstisku atbildi par pieņemto lēmumu attiecībā uz prasījuma pieteikumā izvirzīto prasību, ja minētajā laikā nav panākta abpusēja vienošanās par citas prasības izpildi.

12. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piekrīt izpildīt patērētāja prasību bez preces vai izgatavotās lietas ekspertīzes, ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs paziņo patērētājam prasības izpildes datumu, vietu un kārtību. Prasība izpildāma septiņu dienu laikā no prasījuma pieteikuma saņemšanas dienas, ja puses rakstiski nav vienojušās par citu termiņu.

13. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs nepiekrīt izpildīt patērētāja prasību bez preces vai izgatavotās lietas ekspertīzes, ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs triju dienu laikā no prasījuma pieteikuma saņemšanas dienas piesaka preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi un nogādā ekspertīzei pakļaujamo preci vai lietu uz Patērētāju tiesību aizsardzības centru vai citu uzraudzības un kontroles iestādi, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā.

14. Ja ekspertīzes atzinumā apliecināts, ka patērētāja prasījuma pieteikumā izvirzītā prasība ir pamatota, ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs septiņu dienu laikā no ekspertīzes atzinuma saņemšanas dienas paziņo patērētājam prasības izpildes datumu, vietu un kārtību un izpilda prasību.

15. Ja likumā noteiktajā prasījuma pieteikšanas termiņā patērētājs vai trešā persona ir novērsusi preces vai izgatavotās lietas trūkumus, par kuriem ekspertīzes atzinumā apliecināts, ka tie nav radušies patērētāja vainas dēļ, prasījumu par izdevumu atlīdzināšanu patērētājs piesaka ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam desmit dienu laikā no trūkumu novēršanas dienas, pievienojot izdevumus apliecinošu dokumentu.

16. Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs izskata patērētāja prasījumu par izdevumu atlīdzināšanu, kas pieteikts saskaņā ar šo noteikumu 15.punktu, un triju dienu laikā no izdevumus apliecinošu dokumentu saņemšanas dienas atlīdzina izdevumus, kas patērētājam radušies, novēršot preces vai izgatavotās lietas trūkumus.

17. Ja patērētājs pieprasa preces vai izgatavotās lietas apmaiņu pret pienācīgas kvalitātes tādu pašu vai ekvivalentu preci un ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs nevar šo prasību izpildīt, ražotāja, pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja pienākums ir atcelt līgumu un atmaksāt patērētājam naudas summu, kas samaksāta par preci.

18. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piekrīt izpildīt patērētāja prasību un apmainīt nepienācīgas kvalitātes preci pret pienācīgas kvalitātes tādu pašu vai ekvivalentu preci vai nepienācīgas kvalitātes lietas vietā izgatavot citu lietu no tāda paša vai tādas pašas kvalitātes materiāla, patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu par apmaiņā saņemtās preces vai izgatavotās jaunās lietas trūkumiem likumā noteiktajā termiņā, skaitot no preces apmaiņas dienas vai izgatavotās jaunās lietas saņemšanas dienas. Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs apmaiņas datumu norāda garantijas dokumentā vai darījumu apliecinošā dokumentā.

19. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piekrīt izpildīt patērētāja prasību un novērš preces vai pakalpojuma trūkumus, patērētājs ir tiesīgs atkārtoti pieteikt prasījumu par preces vai pakalpojuma trūkumiem laikposmā, kas atlicis līdz likumā noteiktā prasījuma pieteikšanas termiņa beigām. Likumā noteiktajā prasījuma pieteikšanas termiņā neieskaita laikposmu, kas pagājis no prasījuma pieteikšanas dienas līdz preces vai pakalpojuma trūkumu novēršanas dienai.

20. Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs, pārkāpjot patērētāja tiesības, atsakās pieņemt un izskatīt patērētāja prasījuma pieteikumu vai atsakās izpildīt patērētāja prasību, kuras pamatotība apliecināta ekspertīzes atzinumā, patērētājs var iesniegt sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai citā uzraudzības un kontroles iestādē, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā.

21. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, pamatojoties uz ekspertīzes atzinumu un izvērtējot sūdzībā minētos faktus un apstākļus, pieņem lēmumu par patērētāja izvirzītās prasības pamatotību un dod saistošus norādījumus ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam attiecībā uz tās izpildi.

III. Ekspertīzes kārtība

22. Preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi veic, lai noskaidrotu:

22.1. preces vai izgatavotās lietas atbilstību normatīvo aktu vai normatīvtehnisko dokumentu prasībām un līguma noteikumiem (ja tādu nav, — atbilstību parasti izvirzāmām prasībām);

22.2. trūkumu veidu un rašanās cēloņus;

22.3. trūkumu nozīmīgumu — vai tie nepazemina preces vai izgatavotās lietas pamatfunkciju izpildes kvalitāti un vai tos var novērst, neradot vizuāli konstatējamas izmaiņas preces ārējā izskatā;

22.4. preces vai izgatavotās lietas nolietojuma pakāpi.

23. Preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros organizē Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai cita uzraudzības un kontroles iestāde, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā.

24. Preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi var pieteikt:

24.1. ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs, ja saņemts patērētāja prasījuma pieteikums;

24.2. patērētājs, ja iegādāta nepienācīgas kvalitātes prece vai saņemts nepienācīgas kvalitātes pakalpojums;

24.3. patērētāju tiesību aizsardzības sabiedriskās organizācijas, ja saņemta patērētāja sūdzība par patērētāja tiesību pārkāpumu attiecībā uz preces vai izgatavotās lietas kvalitāti.

25. Preces vai izgatavotās lietas ekspertīzes pieteikums iesniedzams rakstiski, norādot, kas ekspertīzē jānoskaidro. Ekspertīzes pieteikumam pievienojama patērētāja prasījuma pieteikuma kopija un sūdzība (vai sūdzības kopija) Patērētāju tiesību aizsardzības centram vai citai uzraudzības un kontroles iestādei, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā.

26. Ja ekspertīzi veic precei vai izgatavotajai lietai tās atrašanās, uzstādīšanas, iegādes vai saņemšanas vietā, ekspertīzes pieteicējam jāsniedz pilnīga informācija, kas nepieciešama ekspertīzes organizēšanai (piemēram, ekspertīzes veikšanas vieta, laiks, īpaši piekļūšanas nosacījumi).

27. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai cita uzraudzības un kontroles iestāde, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā, organizējot preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi:

27.1. pieprasa no ražotāja, pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja informāciju, kas nepieciešama preces vai izgatavotās lietas kvalitātes un drošuma novērtēšanai;

27.2. pasūta ekspertīzi vai pieaicina ekspertu (ekspertus), kurš veic preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi, nodrošinot, ka ekspertīzes veicējs nav ieinteresēts ekspertīzes rezultātā;

27.3. triju dienu laikā no ekspertīzes atzinuma saņemšanas dienas ekspertīzes atzinuma oriģinālu nosūta ekspertīzes pieteicējam, bet atzinuma kopijas — prasījuma pieteikuma vai sūdzības izskatīšanā tieši iesaistītajām personām.

28. Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai citā uzraudzības un kontroles iestādē, kuras kompetencē ir patērētāju tiesību aizsardzība attiecīgajā jomā, normatīvtehniskos dokumentus vai citus dokumentus, kuros noteiktas ekspertīzei pakļaujamajai precei vai izgatavotajai lietai izvirzāmās prasības. Ja normatīvtehnisko dokumentu vai citu dokumentu oriģināli ir svešvalodā, iesniedzams to tulkojums valsts valodā.

29. Ja Patērētāju tiesību aizsardzības centra vai citas uzraudzības un kontroles iestādes noteiktajā termiņā normatīvtehniskie dokumenti vai citi dokumenti, kuros noteiktas ekspertīzei pakļaujamajai precei vai izgatavotajai lietai izvirzāmās prasības, netiek iesniegti, preces vai pakalpojuma ekspertīze veicama, novērtējot kvalitātes atbilstību parasti izvirzāmām prasībām.

30. Preces vai izgatavotās lietas ekspertīzes atzinums noformējams rakstiski, norādot visus konstatētos trūkumus, to veidu un rašanās cēloņus, trūkumu nozīmīgumu un preces vai izgatavotās lietas nolietojuma pakāpi. Par ekspertīzes rezultātu objektivitāti ir atbildīga persona, kura parakstījusi ekspertīzes atzinumu.

31. Ekspertīzes izdevumus sedz tā puse, kuras viedokļa nepamatotība izriet no ekspertīzes atzinuma, vai ekspertīzes pieteicējs, ja trūkuma izcelsmi nevar noteikt. Ekspertīzes izdevumi jāsedz triju dienu laikā no izdevumus apliecinoša dokumenta saņemšanas dienas. Ja attiecīgā persona atsakās segt ekspertīzes izdevumus, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs vai cita uzraudzības un kontroles iestāde, kas organizējusi preces vai izgatavotās lietas ekspertīzi, izdevumus piedzen likumā noteiktajā kārtībā.

IV. Noslēguma jautājumi

32. Pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs izvieto šo noteikumu tekstu tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas telpās patērētājam redzamā vietā.

33. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru Padomes 1993.gada 12.februāra lēmumu Nr.77 "Par nepārtikas preču apmaiņas noteikumiem" (oficiāls izdevums AP MP, 1993, 9.nr.).  

Ministru prezidents A.Šķēle  

Ekonomikas ministrs V.Makarovs

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!