Par alus un vīna reklāmas aizliegšanu radio un televīzijā
Saeimas Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija 28.janvārī, deputātu vairākumam atturoties, noraidīja priekšlikumus ierobežot alus un vīna reklāmu radio un televīzijā un aicināja domāt par citiem pasākumiem alkoholisma ierobežošanai, kas neradītu zaudējumus Latvijas ražotājiem.
Komisijā skatītie grozījumi Radio un televīzijas likumā paredzēja noteikt, ka alu un vīnu radio un televīzijā varēs reklamēt tikai laika periodā no desmitiem vakarā līdz sešiem rītā. Patlaban ierobežojumi skar tikai stipro alkoholu.
Pieaicinātie speciālisti aicināja nesteigties ar vieglā alkohola reklāmas ierobežošanu, norādot gan uz pietiekamu pašreizējo tiesisko regulējumu, gan arī uz situāciju Latvijas tautsaimniecībā kopumā. Ražotāji jau šobrīd ir spiesti samazināt ražošanas apjomus un atlaist darbiniekus, savukārt reklāmas ierobežošana radītu vēl lielākus zaudējumus pārtikas ražošanas nozarei.
Saskaņā ar nozares pārstāvju sniegto informāciju reklāmas apjoms jau krities par 40–70 procentiem, savukārt pārtikas pārstrādes rūpniecības apgrozījums – par 13 procentiem. Plašsaziņas līdzekļu pārstāvji īpaši uzsvēra, ka šādi ierobežojumi visiem masu medijiem nav vienlīdzīgi, jo skar televīziju un radio, bet ne preses izdevumus un interneta medijus.
Komisijas priekšsēdētājs Oskars Kastēns uzsvēra, ka vietējai televīzijai šobrīd ir daudz citu alternatīvu, piemēram, kabeļtelevīzija un satelīttelevīzija, un šādu priekšlikumu atbalstīšana radītu priekšnoteikumus nevienlīdzīgai konkurencei. “Lai gan es ļoti labi saprotu, ka no sabiedrības veselības viedokļa šādu domu varētu atbalstīt, tomēr vieglā alkohola reklāmas aizliegums nemazinās kopējo alkohola patēriņu valstī. Turklāt tā ir daļa no lielāka problēmu loka, un ar to vien nekas netiks atrisināts,” piebilda O.Kastēns.
Komisijas deputāti vienojās, ka šādu likuma grozījumu pieņemšana šobrīd ir nelaikā un jāpārskata valsts politika cīņai ar alkoholismu kopumā.
Saeimas preses dienests