Ministru kabineta sēdes protokola Nr.43 izraksts
Rīgā 1999.gada 24.augustā
9.§
Par Latvijas valdības garantiju piešķiršanu Rīgas Juridiskās augstskolas ēkas rekonstrukcijas finansēšanai nepieciešamajam kredītam
Apspriešanā piedalījās: V.Birkavs, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Pieņemt zināšanai tieslietu ministra V.Birkava sniegto informāciju par valsts galvojumu Rīgas Juridiskās augstskolas ēkas rekonstrukcijas finansēšanai nepieciešamajam kredītam.
2. Izdarīt grozījumu Ministru kabineta 1999.gada 3.augusta sēdes protokollēmumā (prot. Nr.39 1.§) "Par priekšlikumiem likumprojekta "Grozījumi likumā "Par valsts budžetu 1999.gadam"" un ar to saistīto likumprojektu (budžeta likumprojektu pakete) otrajam lasījumam" un svītrot 11.1.apakšpunkta otro teikumu.
18.§
Par valdības pozīciju sakarā ar likuma "Grozījumi likumā "Par valsts pensijām"" neizsludināšanu
Apspriešanā piedalījās: R.Jurdžs, V.Birkavs, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Pieņemt zināšanai Labklājības ministrijas iesniegto informāciju.
2. Pieņemt zināšanai, ka Tieslietu ministrija ir sagatavojusi priekšlikumus valdības pozīcijai.
3. Labklājības ministram R.Jurdžam precizēt valdības pozīcijas izklāstu, ņemot vērā arī Tieslietu ministrijas sagatavotos priekšlikumus, un iesniegt jautājumu izskatīšanai Ministru kabineta sēdē š.g. 31.augustā.
Tieslietu ministrijas priekšlikumi valdības pozīcijai sakarā ar likuma "Grozījumi likumā "Par valsts pensijām"" neizsludināšanu
Valdības aicinājums Latvijas iedzīvotājiem
LR valdība aicina iedzīvotājus neparakstīties par tautas nobalsošanas sarīkošanu par valsts pensijām.
Valdības iesniegtie un Saeimā pieņemtie grozījumi likumā "Par valsts pensijām" paredz:
— uzsākt pakāpenisku pensijas vecuma paaugstināšanu līdz 62 gadiem sievietēm un vīriešiem,
— no 2000.gada 1.janvāra pārtraukt pensiju izmaksu tiem strādājošiem pensionāriem, kuru pensijas pārsniedz 60 latus.
Šie grozījumi ļautu samazināt sociālās apdrošināšanas budžeta deficītu 1999. un 2000.gadā par aptuveni 34 miljoniem latu.
Latvijas pensiju sistēma, kuru Saeima apstiprināja 1995.gadā, ir veidota kā ilglaicīga un taisnīga pret strādājošiem un pensiju saņēmējiem. Šādai sistēmai ir jābūt finansiāli stabilai, tas ir, ieņēmumiem jāsedz nepieciešamos izdevumus.
Sistēma ir balstīta uz personas ieguldījumu sociālajā apdrošināšanā un tās ieguldījumam atbilstošu pensijas apmēru. Latvijas pensiju sistēma paredz personas sociālo iemaksu individuālu uzskaitījumu un attiecīgas individuālas izmaksas.
Diemžēl 1998.gada oktobrī Saeimā pieņemtie grozījumi likumā "Par valsts pensijām" bija ekonomiski nepamatoti un radīja papildu saistības sociālās apdrošināšanas budžetam, kura izpildei finansējums nebija paredzēts.
Pašreizējās valdības piedāvātie grozījumi ir vērsti uz pensiju sistēmas stabilizēšanu. Grozījumu nepieņemšana novedīs pie straujas sociālā apdrošināšanas budžeta izdevumu palielināšanās un var radīt situāciju, ka pensijas tiek izmaksātas no valsts pamatbudžeta. Tas savukārt nozīmē esošās, uz iemaksām balstītās, pensiju sistēmas sabrukumu. Turpinot pieaugt valsts budžeta deficītam uz izmaksājamo pensiju rēķina, valsts ekonomiskā situācija kļūs arvien nestabilāka, palielināsies draudi lata stabilitātei. Deficīts valsts speciālajā apdrošināšanas budžetā pašlaik ir 37 miljoni latu.
Ilgstoša sociālā budžeta deficīta situācija un pensiju izmaksa no valsts budžeta jau tuvākajā laikā var sāpīgi skart lielāko daļu iedzīvotāju. Pēc speciālistu aprēķiniem, likuma grozījumos paredzēto normu apmaksa un tautas nobalsošanas sarīkošana, samazinās katra pensionāra pensiju par 7 latiem jau 1999.gadā.
Tautas nobalsošana neatrisinās pamatproblēmu — nepapildinās sociālās apdrošināšanas budžetu, no kura ir jāmaksā pensijas. Neatkarīgi no tautas nobalsošanas rezultātiem var veidoties situācija, ka būs jāsamazina pašreizējo pensiju apmērs.
Grozījumu nepieņemšana draud ar pensiju izmaksu samazināšanu vai aizkavēšanu, kā tas jau ir noticis vairākās bijušajās padomju republikās. Grozījumu nepieņemšana skars tieši mazturīgākos pensionārus. Valdība cenšas aizsargāt tos pensionārus, kuri saņem mazāk par 60 latiem un kuri var turpināt strādāt un gūt papildu ienākumus.
Valdība, rūpīgi izvērtējot situāciju un ņemot vērā speciālistu rekomendācijas, aicina Latvijas iedzīvotājus neparakstīties par tautas nobalsošanu valsts pensiju jautājumā!
21.§
Reģionālā administratīvi teritoriālā iedalījuma reformas koncepcija
Apspriešanā piedalījās: J.Bunkšs, M.Segliņš, R.Jurdžs, E.Krastiņš, A.Gorbunovs, V.Balodis, S.Golde, A.Kalvītis, K.Pētersone, V.Makarovs, V.Birkavs, Ģ.V.Kristovskis, I.Bērziņš, G.Grūbe, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Pieņemt zināšanai īpašu uzdevumu ministra valsts pārvaldes un pašvaldību reformu lietās J.Bunkša iesniegto informāciju.
2. Akceptēt šādus iesniegtajā koncepcijas projektā ietvertos priekšlikumus:
2.1. Latvijā izveidojami 9 administratīvie reģioni (balsojumā: par — 12, pret — 1, atturas — neviens);
2.2. otrā līmeņa pašvaldības ir vēlētas (balsojumā: par — 12, pret — 2, atturas — neviens);
2.3. reģionālo pašvaldību vēlēšanas izsludināmas 2001.gada martā (balsojumā: par — 14, pret — neviens, atturas — neviens).
3. Īpašu uzdevumu ministram valsts pārvaldes un pašvaldību reformu lietās J.Bunkšam sagatavot un š.g. novembrī iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus par pirmā līmeņa pašvaldību reformēšanas kritērijiem.
4. Īpašu uzdevumu ministram valsts pārvaldes un pašvaldību reformu lietās J.Bunkšam sadarbībā ar ieinteresētajām ministrijām sagatavot protokollēmuma "Reģionālā administratīvi teritoriālā iedalījuma reformas koncepcija" projektu un līdz š.g. 26.augustam iesniegt to Valsts kancelejā.
5. Protokollēmuma projektu izskatīt Ministru kabineta sēdē š.g. 31.augustā.
24.§
Par grozījumu Ministru kabineta 1999.gada 17.augusta sēdes protokollēmumā (prot. Nr.41 35.§) "Par ārvalstu neatmaksājamās palīdzības piesaistīšanu un saņemšanu"
Apspriešanā piedalījās: J.Bunkšs, V.Birkavs, A.Šķēle.
Nolēma:
Izdarīt Ministru kabineta 1999.gada 17.augusta sēdes protokollēmumā (prot. Nr.41 35.§) "Par ārvalstu neatmaksājamās palīdzības piesaistīšanu un saņemšanu" šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.punktu šādā redakcijā:
"2. Akceptēt īpašu uzdevumu ministra sadarbībai ar starptautiskajām finansu institūcijām R.Zīles iesniegto konceptuālo jautājumu saskaņā ar tajā piedāvātā konceptuālā priekšlikuma darbam ar ārvalstu neatmaksājamo palīdzību otro variantu, ņemot vērā īpašu uzdevumu ministra valsts pārvaldes un pašvaldību reformu lietās J.Bunkša priekšlikumus."
2. Izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
"6. Starptautisko palīdzības programmu koordinācijas pārvaldei sadarbībā ar Finansu ministriju, Eiropas integrācijas biroju un Valsts pārvaldes reformu biroju sagatavot un līdz 1999.gada 31.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā izskatīšanai Ministru kabinetā tiesību aktu projektu par Latvijas līdzdalību Eiropas Kopienas programmās".
28.§
Par humānās palīdzības zemestrīcē cietušajiem Turcijas Republikā organizēšanas rezultātiem
Apspriešanā piedalījās: I.Bērziņš, E.Krastiņš, A.Kveska, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Pieņemt zināšanai ārlietu ministra I.Bērziņa sniegto informāciju.
2. Finansu ministram no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem:
2.1. kompensēt Iekšlietu ministrijai izdevumus 16000 latu apmērā, kas saistīti ar humānās palīdzības materiālu izsniegšanu;
2.2. kompensēt Ārlietu ministrijai izdevumus 3000 latu apmērā, kas saistīti ar humānās palīdzības materiālu transportēšanu.
29.§
Par finansu sektora aktualitātēm
Apspriešanā piedalījās: E.Krastiņš, I.Bērziņš, M.Bondars, A.Gorbunovs, V.Makarovs, R.Jurdžs, E.Repše, A.Vītols, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Pieņemt zināšanai finansu ministra E.Krastiņa sniegto informāciju.
2. Finansu ministram no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem piešķirt Valsts prezidenta Kancelejai 65000 latu Valsts prezidenta Kancelejas parādu segšanai un 10590 latu Valsts prezidentes vizītes nodrošināšanai Igaunijā un Somijā.
3. Finansu ministrijai izstrādāt un līdz š.g. 1.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Valsts kancelejā grozījumus Ministru kabineta 1998.gada 31.marta noteikumos Nr.113 "Kārtība, kādā pagarināmi valsts budžetā ieskaitāmo nodokļu maksājumu samaksas termiņi".
4. Ekonomikas ministram V.Makarovam izvērtēt jautājuma par uzņēmumu nokavēto nodokļu maksājumu samaksas termiņu pagarinājumu atcelšanu ietekmi uz tautsaimniecību.
5. Finansu ministram E.Krastiņam nedēļas laikā sagatavot un iesniegt Ministru prezidentam informāciju par uzņēmumu nodokļu parādiem tālākai iesniegšanai Saeimā.
6. Pieņemt iesniegto rīkojuma projektu "Par pilnvarojumu parakstīt ar akciju sabiedrības "Rīgas komercbanka" sanāciju saistītos dokumentus".
Valsts kancelejai papildināt rīkojuma projekta 1.punktu ar vārdiem "Latvijas Republikas valdības vārdā" un sagatavot rīkojuma projektu parakstīšanai.
7. Valsts kancelejai nosūtīt Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankai attiecīgu Ministru prezidenta vēstuli kopā ar Ministru kabineta sēdes lēmumu (1999.gada 10.augusta sēdes prot. Nr.40 25.§ 1. un 2.punkts).
31.§
Par koncepcijas "Latvijas meža nozares valsts pārvaldes institucionālās uzbūves optimizācija" protokollēmumu
Apspriešanā piedalījās: A.Kalvītis, J.Bunkšs, A.Šķēle.
Nolēma:
1. Akceptēt koncepciju "Latvijas meža nozares valsts pārvaldes institucionālās uzbūves optimizācija", ņemot vērā šādas iebildes:
1.1. valsts akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" veic fiksētus maksājumus pamatbudžetā. Fiksēto maksājumu apjoms 2000.gadā nosakāms tādā apmērā, kas nosedz pamatbudžeta izdevumus meža valsts pārvaldes funkciju finansēšanai pēc veiktās reformas — 7,59 miljoni latu;
1.2. speciālā budžeta pārvaldes institūcijas "Mežsaimniecības attīstības fonds" izveide nav uzskatāma par lietderīgu;
1.3. koncepcija saistāma ar valdības akceptēto administratīvi teritoriālā iedalījuma modeli (šī protokola 21.š 2.1.apakšpunkts).
2. Zemkopības ministrijai attiecīgi precizēt koncepciju un nedēļas laikā iesniegt to Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai nosūtīt precizēto koncepciju visām ministrijām.
4. Zemkopības ministrijai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā normatīvo aktu projektus Latvijas meža nozares valsts pārvaldes institucionālajai optimizācijai:
4.1. Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" izveidošanu — līdz š.g. 13.septembrim;
4.2. Valsts meža dienesta likuma projektu — līdz š.g. 30.augustam;
4.3. grozījumu projektu Medību likumā — līdz š.g. 15.oktobrim;
4.4. Meža likuma projektu — līdz š.g. 15.oktobrim;
4.5. grozījumu projektu likumā "Par valsts un pašvaldību zemes īpašuma tiesībām un to nostiprināšanu zemesgrāmatā" — līdz š.g. 15.oktobrim.
5. Zemkopības ministrijai un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai izveidot starpministriju darba grupu īpaši aizsargājamo dabas teritoriju pārvaldes shēmas un normatīvo aktu projektu izstrādei.
6. Finansu ministrijai, saskaņojot ar Zemkopības ministriju, precizēt 2000.gada valsts budžeta "mērķa griestus" un ieņēmumu prognozi valsts pamatbudžetā 2000.gadā atbilstoši 1.1.apakšpunktam — līdz š.g. 24.augustam.
7. Zemkopības ministrijai, saskaņojot ar Finansu ministriju, izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā:
7.1. normatīvā akta projektu par kārtību, kādā valsts akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" veic fiksētos maksājumus pamatbudžetā 2000.gadā — līdz š.g. 15.oktobrim;
7.2. priekšlikumus par valsts akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" maksājumiem pamatbudžetā turpmākajiem gadiem — līdz 2000.gada 1.jūlijam.
Ministru prezidents A.Šķēle
Valsts kancelejas direktors A.Vītols