Frakciju viedokļi pēc 2009. gada 26. februāra sēdes
Frakciju viedokļi — Saeimas Kancelejas stenogrammu nodaļas redakcijā
J.Dukšinskis
(LPP/LC frakcija):
Saeima šodien turpināja aktīvi strādāt, pieņēma daudzus likumus, nodeva izskatīšanai jaunus likumprojektus un likumu grozījumus. Taču nevienam nav noslēpums, ka šobrīd papildus ekonomiskajai krīzei klāt ir nākusi arī politiskā krīze.
Divas valdību veidojošās partijas ir paziņojušas par izstāšanos no Ivara Godmaņa valdības, un, pazīstot Ivaru Godmani, varu droši apgalvot, ka viņš bija gatavs cīnīties par Latviju pat tad, ja viņam būtu palikušas tikai mūsu – LPP/LC frakcijas desmit deputātu balsis Saeimā. Taču to neļāva likumdošana, un viņš paziņoja par demisiju.
Atbildība par to gulstas galvenokārt uz abiem valdības gāzējiem – uz Tautas partiju un uz Zaļo un Zemnieku savienību, bet neesmu slēpis arī savu viedokli, ka līdzatbildība par notiekošo ir jāuzņemas arī Valsts prezidentam, kurš iepriekš ir paudis nesaprotamu pozīciju par uzticības zaudēšanu Ivaram Godmanim.
Tagad ir sākusies jaunas valdības veidošana, un šajā jautājumā mūsu pozīcija būs stingra – LPP/LC no politisko partiju nosauktajiem premjera amata kandidātiem gaida skaidru darbības programmu, un tikai pēc tās šos kandidātus būs iespējams vērtēt. Kandidātu izvērtēšana nav skaistuma konkurss, kur tiek vērtētas labākās runas dotības vai frizūra. Bez darba programmas nevienu no kandidātiem Saeimā mēs neatbalstīsim.
Tāpēc jau šodien prezidents arī ir nosaucis kandidātu – tas ir Dombrovska kungs, bet tālāk mēs no viņa noteikti gaidīsim arī konkrētu programmu un tad lemsim par dalību valdībā vai arī ne. Vismaz šobrīd dzirdētais no viena kandidāta – Valda Dombrovska – pilnīgi nepārliecina par spēju kaut ko taustāmu piedāvāt. Valsts kontroliere Inguna Sudraba jau norādīja, ka nepietiek pateikt, ka reorganizēs valsts pārvaldi, bet ir jāpasaka arī tas, kā un tieši kuras institūcijas. Ja saka, ka palīdzēs uzņēmējiem, tad arī jāpasaka, kā un kur ņems tam naudu.
Tāpat dzirdētie apgalvojumi, ka Dombrovskis nevēloties redzēt valdībā Šleseru, jo sabiedrība viņam it kā neuzticoties, bet tieši Šlesera pārraudzītās nozares šobrīd ir vienīgās, kurās ir vērojama izaugsme. Lidosta “Rīga” turpina attīstīties, turpretī Viļņā un Tallinā ir dramatisks kritums, “Latvijas Dzelzceļš” ir strādājis ar lielāko kravu apgrozījumu un peļņu kopš Latvijas neatkarības atjaunošanas. “Latvijas Pasts” gada laikā pēc 14 miljonu latu zaudējuma 2008.gadu pabeidzis ar nelielu peļņu. Un tā tālāk.
To visu var ļoti viegli sagraut kāds populārs muldoņa, bet pilnīgs nejēga uzņēmējdarbībā.
Grozījumos valsts budžetā būs jāturpina sāpīgi izdevumu mazināšanas pasākumi, bet viens ir skaidrs, ka tādēļ nedrīkst ciest ģimenes ar bērniem. Mūsu partija uzskata, ka ekonomiskās situācijas pasliktināšanās apstākļos nav pieļaujams papildus samazināt valsts atbalstu ģimenēm ar bērniem.
Līdz ar to LPP/LC iebilst pret tā saukto māmiņu algu jeb vecāku pabalsta, ko līdz bērna gada vecumam maksā vienam no vecākiem algas apmērā, jebkāda veida samazināšanu.
Tāpat mēs uzskatām, ka nav pieļaujams likvidēt valsts atbalstu sākumskolu 1.klases skolēnu ēdināšanai un no šā gada 1.septembra – arī 2.klases skolēniem. Partijas LPP/LC valde uzdeva partijas ministriem un Saeimas deputātiem neatbalstīt šos ierosinājumus 2009.gada valsts budžetā, ja tādi tiks iesniegti.
Ja runājam par valdības reorganizāciju, ir dzirdēts, ka premjera amata kandidāti būs naski uz Bērnu un ģimenes lietu ministrijas likvidāciju. Bet vai jūs zināt, ka, kopš Baštiks ir uzsācis darbu bērnu un ģimenes lietu ministra amatā, lūk, kas ir izdarīts? Dzimstība ir pieaugusi par 24 procentiem: no 19 664 bērniem 2001.gadā līdz 24 414 bērniem 2008.gadā. Tas ir augstākais dzimstības pieaugums Eiropā.
Izveidots ir arī Uzturlīdzekļu garantiju fonds, kas sniedz finansiālu palīdzību gandrīz 19 tūkstošiem bērnu, par kuriem nerūpējas kāds no vecākiem… Bērnu piedzimšanas pabalsts un tālāk. Mēs diezgan daudz ko varam minēt… arī brīvpusdienas un citus padarītus darbus.
Un LPP/LC to noteikti, ja šādas izmaiņas arī tiks plānotas, neatbalstīs un to arī nepieļaus.
S.Kalniete
(partijas “Pilsoniskā Savienība” frakcija):
Es gribētu sākt ar gandarījumu par to, ka beidzot pēc ārkārtīgi ilgas vilcināšanās, samudžinātām diskusijām un stīvēšanās Saeima ir vienojusies par to, ka pirmajā lasījumā tiek grozīta Satversme, turpmāk paredzot, ka divas trešdaļas no nobalsojušajiem vēlētājiem var ierosināt Saeimas atlaišanas procedūru. Es domāju, ka tas ir liels solis uz priekšu, lai arī to varēja izdarīt ātrāk.
Protams, ka valsti visvairāk interesē tas, kas notiks ar valdību. Šodien Ministru prezidents ir nosaucis Valdi Dombrovski kā jauno valdības vadītāja kandidātu un uzdevis viņam veidot valdību. “Pilsoniskā Savienība” tāpēc šodien sasauc novadu domes ārkārtas sēdi, un mēs tajā arī lemsim par iesaistīšanos Valda Dombrovska valdībā. Personīgi es un tāpat arī valde uzskatām, ka “Pilsoniskajai Savienībai” ir jāiesaistās valdībā, lai glābtu to situāciju, kādā šobrīd Latvija pēc vairāk nekā četru gadu valdošās koalīcijas valdīšanas ir nonākusi.
Protams, tāpat kā katram politiskajam spēkam, arī mums ir sava izpratne par to, kādi būtu valdības uzdevumi.
Bet es sākšu savu runu ar tām dažām sarkanajām līnijām, kuras manas partijas biedri, mūsu partijas biedri, uzskata par būtiskām.
Pirmām kārtām mēs neesam atteikušies no uzskata, ka ārkārtas vēlēšanas ir nepieciešamas, jo tikai tās var radīt jaunu politisku dinamiku un jaunu attīstību. Un mēs arī uzskatām, ka šajā valdībā nedrīkstētu piedalīties tādi politiskie spēki, kas neatzīst pastāvošo valsts valodas un pilsonības politiku, kā arī tie, kuru programmās ir ierakstīta Latvijas izstāšanās no NATO.
Bez tam ir ļoti svarīgi, lai tās jomas, kurās gadiem ir sēdējušas vienas un tās pašas partijas pārstāvji, tiktu mainītas un tās nonāktu opozīcijas pārziņā. Un šeit vispirms es gribu uzsvērt, ka dažnedažādi šleseri un slakteri nedrīkstētu būt šajā valdībā.
Kas tad ir tie darbi, ko “Pilsoniskā Savienība” uzskata par svarīgiem? Vispirms jau tā ir valsts pārvaldes racionāla reforma. Mēs arī apzināmies, ka ir jābūt konsekvencei Ivara Godmaņa valdības noslēgto vienošanos ar Eiropas Komisiju un Starptautisko valūtas fondu izpildē. Un, protams, mēs aicināsim arī jauno Ministru prezidentu pielikt maksimālas pūles sarunās ar starptautiskajām institūcijām, lai tās pārliecinātu mainīt esošās vienošanās. Tas palīdzētu normalizēt ekonomisko situāciju. Un kas ir pats būtiskākais? Nesamazināt pensijas!
Šeit es gribētu uzsvērt, ka pēc sarunām ar Starptautisko valūtas fondu ir skaidrs, ka kopš 12.decembra gandrīz nekas no tā, ko valdība ir uzņēmusies darīt, nav padarīts, un tas var kļūt par šķērsli tam, ka nākamais maksājums, kas ir jāsaņem no starptautiskajām institūcijām, Latvijas budžetā laikā var arī neienākt. Mums ir jāpadara savi mājasdarbi, nevis katram jāķeras pie populistiskiem apgalvojumiem, ka mēs pieļausim to vai nepieļausim ko citu.
Viens no pārmetumiem, kāpēc, manuprāt, Ivara Godmaņa valdībai bija tik grūts liktenis, ir tas, ka faktiski nepastāvēja sakarīga un izsmeļoša komunikācija ne ar Saeimas deputātiem, ne ar vēlētājiem. Un tas ir tas, ko es gribētu novēlēt topošajai valdībai, – apzināties, ka uzticību izdosies atjaunot tikai tad, ja tautai tiks teikta patiesība par to, kādā stāvoklī Latvija atrodas.
S.Šķesters
(ZZS frakcija):
Šodien tiešām ļoti nozīmīgā sēdē arī Zaļo un Zemnieku savienības frakcija atbalstīja Juridiskās komisijas iesniegtos grozījumus Latvijas Republikas Satversmē. Un, kā jūs jau dzirdējāt, šie grozījumi tātad ļauj tautai veikt šo darbību – kā saka, atbrīvot Saeimu, ja šī Saeima ir uzticību zaudējusi un ja šī Saeima nav attaisnojusi savu vēlētāju intereses. Tāpēc es domāju, ka kopumā tas ir solis uz priekšu. Arī attiecībā uz tiem uzstādījumiem, ko Valsts prezidents ir uzlicis mums saistībā ar mūsu Satversmes sakārtošanu.
Otra lieta. Šeit mums ir jābūt arī skaidrībai un jābūt ir skaidrai sistēmai, jābūt ir saglabātam šim balansam starp varas ešeloniem: prezidentu, parlamentu – tātad Saeimu – un izpildvaru. Ja šīs lietas tiek sakārtotas, tad ir skaidrs, ka arī šie grozījumi Satversmē būs pozitīvi un cilvēki tos uztvers ar gandarījumu.
Pašreizējā vēlēšanu sistēma faktiski neļauj atlaist deputātus individuāli, jo vēlēšanās reāli piedalās tikai partijas ar saviem sarakstiem.
Un arī šī vēlēšanu sistēma, ka, teiksim, mums pastāv tāda sistēma, kas neļauj šodien faktiski atsaukt deputātus, ja viņi slikti strādā…
Tāpēc jādomā varbūt par šīs sistēmas maiņu, jādomā varbūt par jaukto vai mažoritāro vēlēšanu sistēmu, par ko šodien Saeimā tika diskutēts, teiksim, par šiem priekšlikumiem, ko iesniedzis “Jaunais laiks” likumprojektā “Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā”, ka mēs varbūt sākumfāzē varētu paplašināt šo apgabalu skaitu un tādā veidā varbūt ievēlētie deputāti no šiem apgabaliem būtu tuvāk saviem vēlētājiem un arī varbūt viņu problēmu risināšanai.
Ļoti nozīmīgi šodien ir arī tas, ka Valsts prezidents ir izvirzījis jauno Ministru prezidenta amata kandidātu, tātad Dombrovska kungu.
Zaļo un Zemnieku savienība ir gatava strādāt un piedalīties šīs valdības veidošanā, bet mēs izvirzām arī savus uzstādījumus. Es domāju, ka mums šodien ir skaidri jāredz, ka šī valdība nevar būt īslaicīga. Šai valdībai ir jābūt stabilai, jo laiks prasa ātru rīcību. Un arī cilvēkiem ir jābūt gataviem strādāt un realizēt tos svarīgos uzdevumus, kuri ir jārealizē šajā grūtajā finansiālajā un ekonomiskajā situācijā.
Mēs, veidojot šo valdību un strādājot pie šiem jautājumiem, uzturam spēkā arī šo savu pēctecību šajā nozaru sistēmā. Mēs uzskatām, ka mēs nedrīkstam mainīt šos kritērijus – politiskos uzstādījumus, atbalsta mehānismus uzņēmējiem un zemniekiem laukos. Un tādējādi mēs nedrīkstam viņiem pateikt, ka visas šīs programmas ir nevajadzīgas un ka tās ir krasi jāmaina.
Un galvenais uzdevums nākamajai valdībai būs tomēr atrast šos 27 miljonus priekš zemniekiem, lai reāli šī nozare, šodien galvenokārt piensaimniecība, un arī visas pārējās nozares varētu funkcionēt un lai mums nenotiktu šie milzīgie zemnieku saimniecību bankroti un izputēšanas.
Tātad saku visiem paldies! Lai mums kopīgi izdodas!
A.Latkovskis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Liekas šodienas svarīgākā ziņa ir ziņa, ka Valsts prezidents Valdis Zatlers ir nominējis “Jaunā laika” pārstāvi Valdi Dombrovski par premjeru.
Tagad sākas pats grūtākais – ir jāveido koalīcija. Diemžēl “Jaunajam laikam” vienam pašam nav iespējams vadīt šo valdību. Saeimā ir jābūt vairāk nekā 51 deputāta atbalstam jaunajai valdībai. Mūsu gadījumā, mēs domājam, arī daudz plašākam nekā pašreizējā koalīcijā.
Diezgan svarīgi būs tas – cik daudz, jo, ja jūs kādreiz paņemat kaut vai to pašu zaptes burciņu un gribat uztaisīt dzērienu, tad jāzina, cik daudz atšķaidīt ar ūdeni. Šajā gadījumā cik daudz pastāvošā koalīcija tiks “atšķaidīta” ar opozīcijas balsīm. Tātad diezgan svarīgi būs tas, kā mēs pārvarēsim to, ka savā laikā aizbēdzēji no “Jaunā laika”, kas izveidoja “Pilsonisko Savienību”… no mūsu puses viņi tiks aicināti, bet vai viņi piekritīs iesaistīties jaunajā valdībā. Tāpat arī pārējās labējās partijas. Es negribu steigties uz priekšu un pateikt, kas būs šajā valdībā vai kas nebūs.
Man liekas, ir daži svarīgi fakti, kuri klausītājiem ir jāzina, un tie ir šādi.
Gribu pateikt vienu – to, ka “Jaunā laika” vadībā valdība nekad nepieņems lēmumu par pensiju samazināšanu. Protams, situācija ir diezgan sarežģīta, jo palielinās bezdarbnieku skaits, un līdz ar to no sociālā budžeta diezgan lieli līdzekļi būs jānovirza bezdarbnieku atbalstam, kas arī ir saprotams. Bet situācijā, kad Starptautiskais valūtas fonds kaut vai neoficiāli ir aicinājis apsvērt šādu iespēju, šī iespēja netiks pat izskatīta. Ja “Jaunais laiks” būs pie šīs valdības stūres, nenotiks pensiju samazināšana. Par to varat būt diezgan droši.
Nu tad ko mēs šodien paveicām Saeimā? Ir viens diezgan būtisks jautājums. Runa ir par tautas tiesībām atlaist Saeimu. Vismaz pirmajā lasījumā šādas tiesības tiks paredzētas. Ir paredzētas. Par to ir nobalsojusi Saeima. Skatīsimies, kā ies tālāk. Šis ir īstenībā viens svarīgs fakts, lai vēlāk, kad Satversmē tiks pieņemti šie grozījumi, iedzīvotāji, vēlētāji varētu kontrolēt politiķus šajā valstī.
Otra lieta. Šodien tika pieņemtas izmaiņas Saeimas vēlēšanu likumā, kuras paredz atcelt tā saucamo lokomotīvju principu. Agrāk jūs balsojāt tā: ja jūs bijāt, teiksim, iedzīvotājs Valmierā, tad jūs balsojāt par partijas sarakstu, bet šādi saraksti bija piecos vēlēšanu apgabalos. Ja jūs tur redzējāt konkrētus politiķus, tad viņi tikpat labi startēja arī Latgales, Rīgas vai Kurzemes vēlēšanu apgabalā. Pašlaik likums, ko mēs esam pieņēmuši un kas, cerams, turpmāk netiks mainīts, paredz, ka politiķis var startēt tikai vienā konkrētā apgabalā. Liekas, ka tas vairāk piesaistīs viņu šim konkrētajam apgabalam. Atbildība būs lielāka, ja tu esi ievēlēts tieši no Vidzemes un esi tieši tur startējis, tieši tur balotējies, tieši uz turieni braukājis un sarunājies ar vēlētājiem. Tev lielāka atbildība vēlētāju priekšā ir tieši tad, nevis tad, ja tu domā, ka tu esi ievēlēts principā no visas plašās Latvijas.
Tā ka es ceru uz pozitīvām pārmaiņām. Es ceru uz to, ka mums izdosies ātrā laikā izveidot šo valdību. Un, lai gan nav noliedzams, ka būs grūti laiki, es redzu arī gaismu tuneļa galā. Latvija ir jebkuros laikos izkūlusies cauri grūtībām. Šie laiki nav īpaši sarežģītāki par tiem, kādiem Latvija ir gājusi cauri savā vēsturē.
Tā ka, ticot uz labo, – paldies.
M.Ārbergs
(Tautas partijas frakcija):
Šodien Saeima komisijām nodeva virkni likumprojektu. Atbalstījām Juridiskās komisijas izstrādāta likumprojekta “Grozījumi Latvijas Republikas Satversmē” nodošanu tikai Juridiskajai komisijai, jo tajā darbojas visu frakciju pārstāvji, kā arī atbalstījām šos grozījumus pirmajā lasījumā. Tie nosaka vēlētāju tiesības priekšlaicīgi atsaukt Saeimu, ja rosinātajā tautas nobalsošanā to atbalsta divas trešdaļas no tiem vēlētājiem, kas piedalījušies pēdējās Saeimas vēlēšanās.
Tautas partijas frakcija atbalstīja piecu zemesgrāmatu nodokļu tiesnešu un viena Administratīvās rajona tiesas tiesneša ievēlēšanu.
Samērā daudz priekšlikumu un debašu šodien bija par likumprojektu “Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā”. Uz trešo lasījumu tika iesniegti un izskatīti 55 priekšlikumi. Tautas partijas frakcija neatbalstīja deputāta Buzajeva priekšlikumus, partijas “Jaunais laiks” frakcijas priekšlikumus par vēlēšanu apgabalu skaita palielināšanu (tie varētu tikt izskatīti citā reizē, bet ne uz šā likumprojekta trešo lasījumu, pēdējā brīdī), kā arī virkni deputāta Leiškalna priekšlikumu, bet atbalstīja atbildīgās komisijas priekšlikumus un, protams, atbalstīja likumprojektu kopumā trešajā, galīgajā, lasījumā.
Protams, pats svarīgākais šodienas notikums bija tas, ka Valsts prezidents nominēja premjera kandidātu. Tautas partija ir pieņēmusi lēmumu iet uz sarunām, izvirzot savus pārstāvjus, un sarunās cer sagaidīt no premjera kandidāta valdības rīcības plānu, lai gatavotu budžeta grozījumus un turpinātu sarunas ar Starptautisko valūtas fondu. Pēc sarunu rezultātiem arī lemsim par turpmāko rīcību.
Paldies.
V.Buzajevs
(PCTVL frakcija):
Premjeri mainās, bet problēmas diemžēl paliek. Šodien tikai 35 tautas kalpi ir atbalstījuši PCTVL priekšlikumus likumam par bērnu tiesībām un likumam “Par dzīvojamo telpu īri”. Priekšlikumu būtība ir vienkārša. Ģimene ar nepilngadīgu bērnu nevar tikt izlikta no dzīvojamās telpas, neierādot tai citu dzīvošanai derīgu dzīvojamo telpu. Patlaban, krīzes laikā, mēs grasāmies rūpēties par bankām un par vietējiem ražotājiem. Tas viss varbūt ir pareizi. Bet, ja nerūpēsimies par ģimenēm ar bērniem, tad drīzumā nevienam nebūs vajadzīgas nedz bankas, nedz saražotās preces. Mūsu valstī mirstības līmenis pārsniedz dzimstību, sākot jau kopš Godmaņa pirmajiem laikiem, un šis Latvijas tautas izmiršanas process sekmīgi turpinās arī Godmaņa pēdējā laikā vai nu jau Dombrovska laikā. Valstī jau tā ir apmēram 100 tūkstoši bezdarbnieku, un drīz tām ģimenēm ar bērniem, kuras izliek no dzīvokļiem, kas tiek īrēti denacionalizētajos namos, pievienosies tās ģimenes, kuras tiks izliktas no pašu dzīvokļiem, kas tika ieķīlāti, lai saņemtu hipotekāros kredītus.
Derētu uzsvērt, ka tādu ģimeni ar bērniem, kura ir no denacionalizēto namu īrnieku kategorijas, vēl kaut kādā mērā aizsargā likums “Par dzīvojamo telpu īri”, turpretim dzīvokļu īpašnieku ģimenes neviens neaizsargā. Vienīgi ārkārtīgi vārgu aizsardzību satur Civilprocesa likums, kur pēc PCTVL priekšlikuma ir ieviesta norma, ka tas apstāklis, ka ģimenē ir nepilngadīgi bērni, ir pamatojums tiesas sprieduma izpildes atlikšanai.
Par denacionalizēto namu īrnieku stāvokli. Rīgas domes šāgada budžetā denacionalizēto namu iedzīvotāju pārvietošanai tika piešķirti tikai kādi 1,7 miljoni latu – gandrīz piecas reizes mazāk nekā 2008.gadā. Turklāt jāpiezīmē, ka pat šī 2008.gada budžeta nauda bija izbeigusies jau vasaras vidū, neapmierinot pat pusi no trūkumcietējiem. Rīgas domes valdošais vairākums bija noraidījis PCTVL priekšlikumu atstāt šos asignējumus kaut vai pērnā gada līmenī. Šādas pieejas apstākļos jau tuvākajā laikā ir neizbēgama rīdzinieku masveida izlikšana uz ielas. Saeimas pienākums būtu piespiest pašvaldību neizlikt uz ielas kaut vai ģimenes ar bērniem.
Tieši pēc tam, kad es izklāstīju no Saeimas tribīnes statistiku par ģimeņu ar bērniem izlikšanu, man pirmoreiz teica, ka PCTVL nekad nebūs valdībā, un, godīgi sakot, tāda valdība mums arī nav vajadzīga. Un mēs turpināsim kritizēt jebkuru valdību, kas negribēs uzņemties atbildību par bērniem, par Latvijas nākotni.
V.Agešins
(frakcija “Saskaņas Centrs”):
Pirmām kārtām es vēlos paust frakcijas “Saskaņas Centrs” viedokli par grozījumiem Saeimas vēlēšanu likumā. Ir zināms, ka Eiropas Cilvēktiesību tiesas pasludinātajā tiesas spriedumā Jāņa Ādamsona lietā pret Latviju ir teikts, ka Saeimas vēlēšanu likuma 5.panta 5.punkts, tas ir, ierobežojumi kandidēt, nav pietiekami skaidri un precīzi definēts, it īpaši ņemot vērā kādreizējās padomju robežsardzes specifisko darbības spektru. Līdz ar to Saeima šodien mēģināja precizēt 5.pantu, un tika piedāvāts izteikt likuma 5.panta 5.punktu šādā redakcijā: “Saeimas vēlēšanām nevar pieteikt par kandidātiem personas, kuras ir ārvalstu valsts drošības dienestu, izlūkdienestu vai pretizlūkošanas dienestu štata darbinieki, vai personas, kuras ir bijušas PSRS, Latvijas PSR valsts drošības dienesta, izlūkdienesta vai pretizlūkošanas dienesta štata darbinieki, izņemot personas (Un tā ir novitāte!), kuras bijušas tikai PSRS vai attiecīgo Latvijas PSR valsts drošības komitejas plānošanas un finanšu, administratīvi saimnieciskās struktūrvienības darbinieki.”
Vienkāršiem vārdiem runājot, “Saskaņas Centrs” uzskata, ka šis priekšlikums problēmu Jāņa Ādamsona lietā nerisina. Mūsuprāt, Saeima atkal vēlas aizliegt kandidēt konkrētām personām, to skaitā arī Jānim Ādamsonam, un saglabāt likumā politiska rakstura ierobežojumus robežsargiem.
Uzskatām, ka likumā vajadzētu precīzāk definēt to personu loku, kurām aizliegts pieteikties Saeimas vēlēšanās par kandidātiem.
“Saskaņas Centrs” nevar piekrist piedāvātajai redakcijai, jo tai nebūs praktiskas nozīmes. Iluzoras un ļoti fragmentāras normas piemērošana arī būs problemātiska.
Nevar izslēgt arī to, ka Jānim Ādamsonam būs visas iespējas vērsties Eiropas Cilvēktiesību tiesā ar sūdzību par to, ka Saeima, mūsuprāt, nepilda tiesas spriedumu. Mēs esam par to, lai vēlētājiem, nevis Saeimas deputātiem būtu plašas tiesības patstāvīgi izvēlēties, par ko balsot, tai skaitā arī par Jāni Ādamsonu.
Otrām kārtām vēlos pateikt, ka nesasniedzamais kļūst sasniedzams ar pacietību un šodien Saeimā pirmajā lasījumā tika pieņemti grozījumi Latvijas Republikas Satversmē. Pašlaik Latvijas Republikas pamatlikumā ir reglamentēts jautājums par Valsts prezidenta tiesību ierosināt Saeimas atlaišanu, bet nav regulējuma attiecībā uz vēlētāju tiesībām priekšlaicīgi atsaukt Saeimu.
Likumprojekts, bez šaubām, ir nepieciešams, lai ar grozījumiem Latvijas Republikas Satversmē tiktu paredzētas tiesības vienai desmitajai daļai vēlētāju rosināt tautas nobalsošanu par Saeimas atsaukšanu. Ar grozījumiem Satversmē tiks veicinātas Satversmei raksturīgās tiešās demokrātijas tradīcijas Latvijā. Saeima būs uzskatāma par atsauktu, ja tautas nobalsošanā par Saeimas atsaukšanu nobalsos vairākums no balsotājiem un vismaz divas trešdaļas no pēdējās Saeimas vēlēšanās piedalījušos vēlētāju skaita.
“Saskaņas Centrs” atbalsta tautas tiesības atlaist Saeimu, tas ir loģiski un godīgi, jo vēlētājiem ir jādod iespēja labot savas kļūdas. Skaistiem vārdiem nav nozīmes, visu izšķir rīcība.
Paldies par sadarbību un uzticību.
M.Grīnblats
(TB/LNNK frakcija):
Valsts prezidents ir uzticējis veidot valdību Valdim Dombrovskim, proti, opozīcijas pārstāvim. Līdz ar to viņš ir izšķīries piedāvāt politiskajai sistēmai būtiskas izmaiņas, nekā tas būtu tad, ja iespēja veidot valdību būtu bijusi Tautas partijas pārstāvim. Tas varētu nozīmēt lielākas korekcijas līdzšinējā politiskajā kursā, varbūt arī vairāk tādu lēmumu, kādi līdz šim ir bijuši neiespējami.
“Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ir gatava piedalīties jaunas valdības veidošanā. Uzskatām, ka valdībai jābūt pēc iespējas plašākai, apvienojot visus Saeimas latviskos spēkus, gan tos, kas bijuši opozīcijā, gan tos, kas pozīcijā. Cenšoties izveidot pēc iespējas profesionālāku un saliedētāku valdību, arī ātrums šobrīd diemžēl ir būtisks. Citkārt būtu iespējams valdību veidot vairākas nedēļas, taču šodien droši vien jāsaka, ka būtu labi, ja jaunās nedēļas beigās valdība jau būtu apstiprināta un varētu stāties pie visai neatliekamu un grūtu uzdevumu veikšanas.
Jau pirms valdības izveidošanas jātiek skaidrībā par to, būs vai nebūs un kādi būs grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā, kas nosaka ministriju skaitu un to nosaukumus. Tas nebūtu jādara pēc tam, kad valdība jau ir izveidota.
Un otrām kārtām jātiek skaidrībā par to, kādi galvenie grozījumi tiks piedāvāti budžetā, kā tiks koriģētas šāgada prognozes attiecībā uz iekšzemes kopprodukta samazināšanās, bezdarba pieauguma un inflācijas skaitļiem. Jo neapšaubāmi skaidrs ir tas, ka nevar iesaistīt valdības darbībā tādas partijas un tādus deputātus, kuri pēc tam Saeimā nebūs gatavi atbalstīt tādus budžeta grozījumus, kādi acīmredzot būs sagatavoti jau līdz marta beigām, un aprīlī par tiem notiks balsojums.