Eiropas Komisija: Par modernizētām ES personāla atlases metodēm
Eiropas Personāla atlases birojs (EPSO) ir veicis pirmos praktiskos un uzskatāmos pasākumus, lai īstenotu modernizētas un saskaņotas atlases metodes, kuras pilnībā jāievieš nākamajā gadā. Paziņojumus par konkursu pirmo reizi publicē visās 23 oficiālajās valodās. Pirms potenciālie kandidāti aizpilda pieteikuma veidlapu, viņus aicina brīvprātīgi veikt dažus interaktīvus testus. Tas dod iespēju pašiem izvērtēt, vai viņi ir gatavi dalībai konkursā. Skaidrāka pieteikuma veidlapa un tiešsaistes palīdzība tās aizpildīšanā kandidātiem ievērojami atvieglina šo procesu. Arī 4.martā EPSO iepazīstināja ar jaunu, intuitīvāku interneta vietni un jaunu simboliku ar devīzi “EU career – smart choice” (Karjera ES – gudra izvēle). Ar to tiek uzsvērtas vairākas vilinošas iespējas, ko piedāvā ES iestādes.
ES iestādes aizvien vairāk atzīst straujos darbības, reaģētspējas un pārredzamības uzlabojumus, ko tagad ir panācis EPSO. Guvis ieinteresēto personu atbalstu, EPSO turpmākajos mēnešos pievērsīsies kandidātiem piedāvāto pakalpojumu pakāpeniskai uzlabošanai un konkursu marketingam un reklāmai konkrētu mērķgrupu vidū, lai nodrošinātu, ka patiešām piesakās pietiekami daudz vēlamā profila kandidātu.
Pašlaik katastrofāli trūkst lingvistu, kas pieteiktos uz tulku un tulkotāju amata vietām, kā arī pietiekami kvalificētu pretendentu darbam vispārīgākās jomās, kurās pilsoņi ir mazāk informēti par karjeras iespējām ES iestādēs.
Atzīmējot jaunās sistēmas sākšanu, vairākas ES iestādes 5.martā paudušas atzinību par jaunākajiem notikumiem.
Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks Sīms Kallass teica: “Tīmekļa vietnes un jaunās pieejas atklāšana ir pirmais praktiskais pasākums EPSO vērienīgajā programmā atlases metožu modernizēšanā un racionalizēšanā, nodrošinot, lai būtu pietiekami daudz piemērotu cilvēku, kas nāktu un strādātu pie mums.”
EPSO valdes priekšsēdētājs un Eiropas Revīzijas palātas ģenerālsekretāra vietas izpildītājs Džons Spīds sacīja: “EPSO ir apņēmies modernizēt ES iestāžu darbinieku atlases procedūras, un mūs iedrošina tas, cik ātri īstenojas mūsu plāni.”
Eiropas Parlamenta ģenerālsekretārs Haralds Rēmers norādīja: “Bez EPSO palīdzības mēs nebūtu varējuši efektīvi izpildīt paplašināšanās uzliktos uzdevumus darbinieku pieņemšanas jomā. Es ar lielāko prieku apsveicu tā modernizācijas plānus un darbā pieņemšanas procesa paātrināšanu, lai izpildītu turpmākās vajadzības, vienlaikus ņemot vērā iestāžu daudzveidību.”
Tiesas sekretārs un bijušais EPSO valdes priekšsēdētājs Rodžers Grāss teica: “Darbības pirmajos gados EPSO prata mobilizēt visus savus resursus, lai Kopienas iestāžu interesēs veiksmīgi sarīkotu daudzos atklātos konkursus, jo īpaši saistībā ar ES paplašināšanos 2004. un 2007.gadā. Tagad šis uzdevums ir izpildīts, un mēs varam apsveikt EPSO pieņemto rīcības programmu, kas dos tam iespēju palielināt efektivitāti, reaģētspēju, pārredzamību un atklātību.”
Eiropas Ekonomikas un sociālo lietu komitejas ģenerālsekretārs Mārtins Vestleiks sacīja: “Mums jāspēj piesaistīt pareizie cilvēki pareizajām darbavietām gan ES un tās iestāžu interesēs, gan to cilvēku interesēs, kuri nāk strādāt pie mums. ES iestāžu personāla atlases modernizēšana ir būtisks solis pareizajā virzienā.”
EPSO direktors Deivids Bērfīlds norādīja: “Mums aktīvi jāveicina informētība par daudzajām karjeras iespējām, ko varam piedāvāt, lai piesaistītu Eiropas gudrākos un labākos kandidātus darbam ES iestādēs.”
Vispārēja informācija
EPSO 2008.gada 18.jūlijā izsludināja attīstības programmu, lai modernizētu pieeju kandidātu atlasei. To papildina stratēģija labu kandidātu piesaistei no visas Eiropas. No 2010.gada kandidātus testēs, pamatojoties drīzāk uz kompetenci, nevis uz zināšanām. Laiks no kandidāta sākotnējā pieteikuma līdz darbā stāšanās brīdim tiks samazināts no pašreizējiem vairāk nekā 15 mēnešiem līdz tikai 5–9 mēnešiem. To panāks, no 2010.gada konkursus rīkojot gada ciklos. Pirmie uzskatāmie un konkrētie pasākumi šīs attīstības programmas īstenošanā bija saskaņoti vienlaicīgai publicēšanai 4.martā.
Arī Eiropas ombuds ir ievērojis EPSO panāktos administratīvās procedūras un pārredzamības jaunākos uzlabojumus. Vēstulē, kas tika saņemta no Nikifora Diamandūra decembrī, EPSO bija minēts kā viens no “sešiem spožākajiem paraugiem, kas parāda, kā konstruktīva atbilde uz ombuda izteikto kritiku un ierosinājumiem var palīdzēt sekmēt apkalpošanas kultūru, nodrošināt labāku darbu ES pilsoņu labā, iemantojot viņu uzticību”.
Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā Preses un informācijas nodaļa