Par grozījumiem teritorijas plānošanas noteikumos
Vakar, 12.martā, valsts sekretāru sanāksmē tika izsludināti Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas izstrādātie “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumos Nr.883 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi””, kas tapuši saskaņā ar Teritorijas plānošanas likuma 7.panta pirmās daļas 3.punktu.
Noteikumu grozījumu projekts
Izdarīt Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumos Nr.883 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi” (Latvijas Vēstnesis, 2004, 174.nr.; 2007, 184.nr.; 2008, 118.nr.) šādus grozījumus:
1. Aizstāt noteikumu tekstā vārdus “Valsts zemes dienests” (attiecīgā locījumā) un “Valsts zemes dienesta reģionālā nodaļa” (attiecīgā locījumā) ar vārdiem “Valsts zemes dienesta teritoriālā struktūrvienība” (attiecīgā locījumā);
2. Svītrot 10.punktu;
3. Izteikt 10.1punktu šādā redakcijā:
“10.1 Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, teritorijas plānojuma grozījumu, detālplānojuma un tā grozījumu sabiedrisko apspriešanu organizē pēc pirmās redakcijas izstrādes (izņemot gadījumu, ja teritorijas plānojuma grozījumus izstrādā šo noteikumu 47.1 punktā noteiktajā kārtībā).”;
4. Svītrot 11.punktā vārdu “detālplānojuma”;
5. Izteikt 13.8.apakšpunktu šādā redakcijā:
“13.8.Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta teritoriālās struktūrvienības;”
6. Papildināt noteikumus ar 13.2punktu šādā redakcijā:
“13.2 Ja institūcijas nesniedz nosacījumus vai atzinumus 12.punktā norādītajā termiņā, tad ir uzskatāms, ka institūcijai nav interešu attiecīgajā administratīvajā teritorijā.”;
7. Izteikt 15.punktu šādā redakcijā:
“15. Izstrādājot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, detālplānojumu un to grozījumus, kas ietekmē citas pašvaldības, kuru administratīvās teritorijas robežojas ar attiecīgā plānojuma teritoriju, vietējā pašvaldība informē par to attiecīgās pašvaldības un noskaidro to viedokli:
15.1. nosūtot lēmumu kopijas par vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādes uzsākšanu;
15.2. paziņojot par sabiedriskās apspriešanas pasākumiem;
15.3. lūdzot sniegt nosacījumus un atzinumu par izstrādātā vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu redakciju.”;
8. Izteikt 21.punktu šādā redakcijā:
“21. Ja, apstiprinot vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu un detālplānojumu, ir pieņemti nelikumīgi pašvaldības saistošie noteikumi, to darbība tiek apturēta Teritorijas plānošanas likumā un likumā “Par pašvaldībām” noteiktajā kārtībā.”;
9. Izteikt 26.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“26.2. sabiedriskās apspriešanas materiāli (ietverot ziņojumu par vērā ņemtajiem un noraidītajiem fizisko un juridisko personu priekšlikumiem un iebildumiem);”;
10. Izteikt 29.punktu šādā redakcijā:
“29. Vietējā pašvaldība, pieņemot lēmumu par vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu, apstiprina tā izstrādes vadītāju (turpmāk – izstrādes vadītājs) un darba uzdevumu. Izstrādes vadītājs ir amatpersona, kas organizē vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes gaitu, informē par to vietējo pašvaldību, kā arī iesniedz tai izskatīšanai vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma materiālus.”;
11. Papildināt noteikumus ar 29.1punktu šādā redakcijā:
“29.1 Darba uzdevumā par teritorijas plānojuma uzsākšanu ietver:
29.11. vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes pamatojumu, uzdevumus, izejas materiālus un prasības;
29.12. šo noteikumu 13.punktā minēto institūciju sarakstu;
29.13. vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma izstrādes laika grafiku, norādot plānotos sabiedriskās apspriešanas pasākumus.”;
12. Svītrot 31.punktu;
13. Izteikt 32.punktu šādā redakcijā:
“32. Teritorijas plānojuma izstrādes vadītājs organizē sabiedrības un institūciju informēšanu par teritorijas plānojuma izstrādes uzsākšanu.”;
14. Izteikt 37.punktu šādā redakcijā:
“37. Divu nedēļu laikā pēc šo noteikumu 36.punktā minētā lēmuma pieņemšanas izstrādes vadītājs:
37.1. organizē sabiedrisko apspriešanu;
37.2. pieprasa no darba uzdevumā minētajām institūcijām atzinumus par vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma pirmo redakciju, nosūtot to elektroniski.”;
15. Svītrot 39.5.apakšpunktu;
16. Papildināt noteikumus ar 39.1punktu šādā redakcijā:
“39.1Sabiedriskās apspriešanas laikā nav pieļaujamas izmaiņas sabiedriskajai apspriešanai nodotajā teritorijas plānojuma redakcijā.”;
17. Izteikt 40.punktu šādā redakcijā:
“40. Pēc sabiedriskās apspriešanas beigām izstrādes vadītājs vai darba grupa sagatavo sabiedriskās apspriešanas materiālus, kuros ietverti:
40.1. paziņojumi un publikācijas presē;
40.2. informāciju par sabiedriskajā apspriešanā izstādītiem vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma dokumentiem un materiāliem;
40.3. sabiedriskās apspriešanas pasākumu saraksts;
40.4. ziņojumu par sabiedrības priekšlikumiem un to ņemšanu vērā;
40.5. sabiedriskās apspriešanas sanāksmju protokoli, kas noformēti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.”;
18. Izteikt 52.3.apakšpunktu šādā redakcijā:
“52.3. sabiedriskās apspriešanas materiāli (ietverot ziņojumu par vērā ņemtajiem un noraidītajiem sabiedrības priekšlikumiem un iebildumiem);”;
19. Izteikt 54.punktu šādā redakcijā:
“54. Teritorijai, kurā paredzēta jauna būvniecība, detālplānojumu nepieciešams izstrādāt:
54.1. vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā paredzētajā teritorijā;
54.2. gadījumos, kad plānotā apbūve rada nepieciešamību pēc kompleksiem transporta infrastruktūras vai inženierkomunikāciju izbūves risinājumiem;
54.3. Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā;
54.4. lauksaimniecības zemēs un meža zemēs, kur paredzēta vairāk nekā piecu dzīvojamo māju būvniecība, jaunu ielu un inženierkomunikāciju ierīkošana;
54.5.gadījumos, kad tiek plānoti sabiedriski nozīmīgi objekti un koplietošanas infrastruktūra.”
20. Papildināt noteikumus ar 54.1punktu šādā redakcijā:
“54.1 Šo noteikumu 54.3.apakšpunktā minētajos gadījumos detālplānojumu neizstrādā:
541.1.ostas teritorijā;
541.2. ja apbūves paplašināšana notiek esošā ražošanas un inženiertehniskās apgādes uzņēmuma teritorijā un tajā nav jānosaka jaunas aizsargjoslas, kas pārsniedz attiecīgās zemes vienības robežu;
541.3. tehniskās novērošanas punktu, peldvietu un to uzturēšanai nepieciešamās infrastruktūras un labiekārtojuma būvju, reliņu, laivu, motorizēto ūdens transportlīdzekļu piestātņu, krasta stiprinājumu un molu būvniecībai;
541.4. ceļu, ielu, inženierkomunikāciju, inženieraizsardzības un hidrotehnisko būvju izbūvei esošās apbūves aizsardzībai pret paliem vai plūdiem un stacionāru aizsardzības būvju būvniecībai piesārņojuma aizturēšanai un savākšanai;
54.1.5. viensētas un palīgēku būvniecībai.”;
21. Izteikt 64.punktu šādā redakcijā:
“64. Izstrādāto detālplānojuma pirmo redakciju izstrādes vadītājs ne vēlāk kā četru nedēļu laikā iesniedz izskatīšanai vietējās pašvaldības domē. Vietējās pašvaldības dome pieņem lēmumu par detālplānojuma pirmās redakcijas nodošanu sabiedriskajai apspriešanai un atzinumu saņemšanai vai lēmumu par detālplānojuma pirmās redakcijas precizēšanu.”;
22. Izteikt 65.punktu šādā redakcijā:
“65. Divu nedēļu laikā pēc lēmuma par detālplānojuma pirmās redakcijas nodošanu sabiedriskajai apspriešanai pieņemšanas izstrādes vadītājs:
65.1. organizē sabiedrisko apspriešanu;
65.2. pieprasa no darba uzdevumā minētajām institūcijām atzinumus par detālplānojuma pirmo redakciju. Minēto redakciju pievieno pieprasījumam.”;
23. Izteikt 68.punktu šādā redakcijā:
“68. Pēc sabiedriskās apspriešanas beigām izstrādes vadītājs četru nedēļu laikā sagatavo sabiedriskās apspriešanas materiālus, kuros ietverti:
68.1. paziņojumi un publikācijas presē;
68.2. informāciju par sabiedriskajā apspriešanā izstādītiem detālplānojuma dokumentiem un materiāliem;
68.3. sabiedriskās apspriešanas pasākumu saraksts;
68.4. ziņojumu par saņemtajiem priekšlikumiem un iebildumiem un to vērā ņemšanu;
68.5. sabiedriskās apspriešanas sanāksmju protokoli, kas noformēti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.”;
24. Papildināt 69.punkta pirmo teikumu aiz vārdiem “izstrādes vadītājs” ar vārdiem “ne vēlāk kā četru nedēļu laikā”;
25. Svītrot 71.punktu.
Paskaidrojuma raksts
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (turpmāk – RAPLM) ir saņēmusi vairāku vietējo pašvaldību, Latvijas Ostu padomes, Satiksmes ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras un Konsultatīvās Attīstības padomes priekšlikumus, kuros pamatota nepieciešamība veikt dažāda rakstura grozījumus Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumos Nr.883 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumi Nr.883). Izvērtējot saņemtos priekšlikumus, RAPLM ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2004.gada 19.oktobra noteikumos Nr.883 “Vietējās pašvaldības teritorijas plānošanas noteikumi”” (turpmāk – noteikumu projekts).
Noteikumu projekts paredz atvieglot teritorijas plānojuma, detālplānojuma un to grozījumu izstrādes procedūru, kā rezultātā tiktu mazināts administratīvais slogs un tiktu radīti labvēlīgāki apstākļi vietējo pašvaldību attīstībai:
1. šobrīd pašvaldībai, izstrādājot teritorijas plānojumu vai to grozījumus, obligāti ir jāsaņem nosacījumi un atzinumi no visām noteikumu Nr.883 13.punktā minētajām institūcijām. Praksē bieži ir gadījumi, kad institūcijas nesniedz nosacījumus vai atzinumu par plānojumu, kas būtiski aizkavē svarīgā pašvaldības plānošanas dokumenta – teritorijas plānojuma izstrādi. Līdz ar to, noteikumu projektā noteikts, ka institūcijām nosacījumi un atzinumi ir jāsniedz noteiktajā termiņā. Ja šajā termiņā institūcija nesniedz nosacījumus vai atzinumu, tiek uzskatīts, ka institūcijai nav interešu attiecīgajā administratīvajā teritorijā, un pašvaldība turpina izstrādāt teritorijas plānojumu vai tos grozījumus atbilstoši noteikumos Nr.883 noteiktajai procedūrai;
2. noteikumu projektā tiek precizētas prasības teritorijas plānojuma un tā grozījumu sabiedriskās apspriešanas pārskatam pievienojamiem materiāliem. Tiek svītrota prasība pievienot sabiedriskās apspriešanas laikā saņemtos priekšlikumus un pašvaldības atbildes uz tām, paredzot, ka turpmāk jāpievieno pārskats par saņemtajiem priekšlikumiem, kurā tiek atspoguļots, vai priekšlikums ir ņemts vērā vai nav;
3. tiek precizēti gadījumi, kad ir nepieciešams izstrādāt detālplānojumu, kā arī tiek paredzēti izņēmumi, kad nav nepieciešams izstrādāt detālplānojumu Baltijas jūras un Rīgas jūras līča krasta kāpu aizsargjoslā;
4. tiek noteikti termiņi, cik ilga laikā pašvaldībai pēc materiālu saņemšanas no detālplānojuma izstrādes vadītāja ir jāpieņem lēmums par detālplānojuma nodošanu sabiedriskajai apspriešanai, kā arī galīgās redakcijas apstiprināšanu, tādējādi nepieļaujot pašreizējo situāciju, ka pašvaldības atsevišķos gadījumos bez pamatojuma neizskata jautājumu par detālplānojumu domes (padomes) sēdē;
5. tiek svītrota prasība, ka nav iespējams apstiprināt detālplānojumu, ja nepiekrīt detālplānojumā ietverto nekustamo īpašumu īpašnieki. Minētā prasība bija šķērslis pašvaldībai īstenot teritorijas attīstību visas sabiedrības interesēs. Savukārt, detālplānojumā ietverto nekustamo īpašumu īpašniekiem joprojām pastāv iespējas aizstāvēt savas intereses, piedaloties detālplānojuma sabiedriskajā apspriešanā, kā arī iesniedzot sūdzību par detālplānojumu reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram vai pieteikumu Satversmes tiesai.
Noteikumu projekta īstenošana neietekmēs valsts un pašvaldību budžetu.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas valsts sekretāre L.Straujuma