• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par stingrākām kuģniecības drošības prasībām. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 18.03.2009., Nr. 43 https://www.vestnesis.lv/ta/id/189340

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par visa veida rūpniecisko izmešu samazināšanu

Vēl šajā numurā

18.03.2009., Nr. 43

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Par stingrākām kuģniecības drošības prasībām

 

Eiropas Parlaments 11.martā galīgi pieņēma “Erika III” likumprojektu sēriju, kuras galvenais mērķis ir aizsargāt Eiropas piekrastes no vides katastrofām, kā arī uzlabot jūrnieku un pasažieru drošību.

Pieņemtās regulas un direktīvas pastiprina drošības prasības kuģiem, kas reģistrēti ES vai kuģo Eiropas ūdeņos.

Jaunie noteikumi nozīmē: iespēju bīstamus kuģus pastāvīgi iekļaut “melnajā sarakstā”; stingrākas un biežākas kuģu inspekcijas; stingrākas apdrošināšanas prasības kuģu īpašniekiem un labāku pasažieru aizsardzību avāriju gadījumā; katrā dalībvalstī neatkarīgu iestādi ar pilnvarām sākt glābšanas operācijas un lemt par grūtībās nonākušu kuģu patvēruma vietām.

Dalībvalstu valdības likumdošanas procesā centās noteikumus sašaurināt, tomēr Eiropas Parlamenta deputātiem izdevās panākt savas prasības: stingrākas kontroles un standartus, lai vairs nepieļautu tādu katastrofu atkārtošanos kā tankkuģu “Erika” un “Prestige” nogrimšana.

Direktīvā par valstu veikto kontroli deputātiem izdevās panākt biežākas kontroles uz kuģiem, kas pietauvojas ES ostās. Kuģus, kas iekļauti augsta riska kategorijā, pārbaudīs divreiz gadā. Ja kuģis trīs gadu laikā būs bijis aizturēts trīs reizes vai būs bijusi aizliegta tā darbība, tam tiks noteikts aizliegums pietauvoties ES ostās un tās atklātajās jūras piestātnēs. Parlamentam izdevās panākt, ka iespējams arī pastāvīgs aizliegums, lai gan pret to pastāvēja nopietna opozīcija ES Ministru padomē. Direktīva jāievieš ne vēlāk kā 2011.gadā.

Jauna direktīva un regula precizēs dalībvalstu kā kuģu karoga valstu pienākumus atbilstoši starptautiskajām konvencijām. Aģentūras, kas veic kuģu inspekcijas, būs pakļautas stingriem noteikumiem, un dalībvalstīm būs tiesības atcelt darbības atļaujas, ja tās nepildīs pienākumus.

Visiem kuģiem jābūt apdrošinātiem atbilstoši maksimālajiem griestiem, ko nosaka 1996.gada Konvencija par atbildības ierobežošanu attiecībā uz jūras prasībām. Šīs prasības jāievieš, vēlākais, līdz 2012.gadam.

Līdz 2016.gada beigām visu A klases – Eiropas Savienībā lielāko – pasažieru kuģu operatoriem būs jāuzņemas atbildība par kaitējumu pasažieriem. Par bagāžas zaudējumu vai bojājumu būs jāmaksā kompensācija līdz 2587 eiro. Par ievainojumiem un nāves gadījumā kļūdas vai nolaidības dēļ kompensācija noteikta līdz 460 000 eiro.

Parlaments panāca, ka nosacījumi attieksies ne vien uz starptautiskajiem reisiem un lielākajiem kuģiem (A klasi), bet divus gadus vēlāk (2018) arī uz B klases kuģiem, ko ES līnijā izmanto visbiežāk. Starptautiskajos pārvadājumos prasības jāievieš līdz 2012.gada beigām.

Saskaņā ar jauno direktīvu katra dalībvalsts izraudzīsies neatkarīgu iestādi, kas būs atbildīga par lēmumu pieņemšanu glābšanas operācijās. Pieredze rāda, ka daudz dārgā laika pazūd tāpēc, ka šādos gadījumos nav skaidri noteikta atbildība.

Jaunā direktīva, kas precizē avārijas cēloņu izmeklēšanas nosacījumus, paredz iepriekšējus novērtējumus, lai konstatētu, vai vajadzīga pilna izmeklēšana. Deputāti panāca, ka izmeklēšanu neveic tikai smagu avāriju gadījumā vien. Lai novērstu dubultu darbu, direktīva paredz, ka izmeklēšana jāuzņemas vienai dalībvalstij, izņemot ārkārtas gadījumus.

Eiropas Komisija 2005.gadā izstrādāja septiņus jaunus priekšlikumus, lai novērstu iepriekšējās kuģniecības drošības likumprojektu paketes “Erika II” nepilnības. Proti, jau agrāk, pēc “Erika” nogrimšanas Bretaņas krastos 1999.gadā, ES pastiprināja kuģniecības drošību. Tā izveidoja bīstamo kuģu sarakstu un vēlāk noteica, ka līdz 2010.gadam pakāpeniski jānoraksta vienkorpusa tankkuģi.

Trīs gadus ilgās sarunās ar Eiropas Savienības transporta ministriem deputāti pieprasīja stingras prasības, lai novērstu pagātnes kļūdas. Vienošanos izdevās panākt pagājušā gada decembrī. Piecus likumprojektus Parlaments pieņēma trešajā lasījumā, divus – par kuģu īpašnieku civilatbildību un par karoga valsts pienākumiem – otrajā. Sākumā šos divus pretrunīgākos projektus ES Padome noraidīja, bet Parlaments panāca, ka strīdīgākie punkti tiek iekļauti citos. Beidzot šie divi likumprojekti ir iekļauti “Erika III” paketē.

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!