Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes lēmums Nr.60
Rīgā 2009.gada 25.martā (prot. Nr.11, 7.p.)
Par AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu piemērošanas kārtību
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (turpmāk – Komisija) uzdevums saskaņā ar likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” (turpmāk – Likums) 7.panta pirmo daļu ir uzraudzīt, lai sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā tiktu ievērots Likums, kā arī nozares speciālie normatīvie akti. Administratīvā procesa likuma (turpmāk – APL) 57.pants paredz, ka iestāde, kurai lieta ir piekritīga, pati pēc savas iniciatīvas ierosina administratīvo lietu, ja tai kļūst zināmi fakti, uz kuriem pamatojoties saskaņā ar tiesību normām ir jāizdod vai var tikt izdots attiecīgs administratīvais akts, kā arī tad, ja iestādei ir pamats uzskatīt, ka šādi fakti varētu būt. Komisija ir ierosinājusi administratīvo lietu par tarifu piemērošanas kārtību akciju sabiedrībai “Latvenergo”, vienotais reģistrācijas numurs 40003032949, juridiskā adrese: Pulkveža Brieža iela 12, Rīga, LV–1230, (turpmāk – AS “Latvenergo”).
Komisija konstatē:
1. AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifi tika noteikti ar Komisijas 2008.gada 27.augusta lēmumu Nr.269 (turpmāk – Lēmums Nr.269), kurā zemākie apstiprinātie siltumenerģijas tarifi bija pie dabasgāzes tirdzniecības cenas 185 Ls/tūkst.n.m3 un tai atbilstošā piemērojamā dabasgāzes tirdzniecības gala tarifa. Lēmumā Nr.269 noteikts, ka, ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt tarifu pārskatīšanu un atcelt šo lēmumu.
2. AS “Latvijas Gāze” laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” 2009.gada 10.martā (Nr.38) ir publicējusi dabasgāzes tirdzniecības cenas prognozi 2009.gada maija mēnesim – 170 Ls/tūkst.n.m3.
3. Komisija 2009.gada 20.februārī saņēma no AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu projektu, taču tā kā tas nebija aprēķināts saskaņā ar Komisijas 2005.gada 21.decembra lēmumu Nr.311 apstiprināto Koģenerācijas stacijā saražotās siltumenerģijas un koģenerācijas stacijā ar jaudu virs četriem megavatiem saražotās elektroenerģijas tarifu aprēķināšanas metodiku (turpmāk – Metodika), Komisija 2009.gada 4.martā pieņēma lēmumu Nr.44, ar kuru AS “Latvenergo” iesniegto tarifu projektu noraidīja.
4. Komisija 2009.gada 6.martā atkārtoti saņēma AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu projektus, AS “Latvenergo” lūdz apstiprināt tarifus ar 2009.gada 1.jūniju.
5. Komisijas funkcija ir aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību (Likuma 9.panta pirmās daļas 1.punkts). Likuma mērķis ir nodrošināt iespēju saņemt nepārtrauktus, drošus un kvalitatīvus sabiedriskos pakalpojumus, kuru tarifi atbilst ekonomiski pamatotām izmaksām (Likuma 1.pants). Ja mainās rentabilitāti ietekmējošie faktori, Komisija var ierosināt tarifu pārskatīšanu (Likuma 20.pants).
6. Komisija patstāvīgi pilda tai ar likumu nodotās funkcijas un savas kompetences ietvaros patstāvīgi pieņem lēmumus un izdod administratīvos aktus, kas ir saistoši konkrētiem sabiedrisko pakalpojumu sniedzējiem un lietotājiem (Likuma 6.panta otrā daļa).
7. Ja prognozējamā dabasgāzes tirdzniecības cena un attiecīgais dabasgāzes tirdzniecības gala tarifs neiekļaujas Komisijas apstiprināto tarifu tabulā, Komisija nosaka tarifa piemērošanas kārtību atbilstoši piemērojamam dabasgāzes diferencētajam tirdzniecības gala tarifam (Metodikas 52.1 punkts).
8. Ja piemērojamā tiesību normā noteikts, ka administratīvais akts izdodams, bet nav noteikts tā konkrētais saturs (satura izvēles administratīvais akts), iestāde izdod šo aktu, ievērojot piemērojamā tiesību normā noteiktos ietvarus, un šajos ietvaros, pamatodamās uz lietderības apsvērumiem, nosaka administratīvā akta saturu (APL 65.panta trešā daļa).
9. AS “Latvenergo” pilnvarotie pārstāvji bija iepazinušies ar sagatavoto lēmuma projektu un padomes sēdē izteica šaubas par lēmuma projekta atbilstību spēkā esošajiem tarifu noteikšanas principiem, norādīja, ka AS “Latvenergo” jau ir iesniegusi tarifu projektu un izteica viedokli par SIA “Juglas jauda”. AS “Latvenergo” lūdza atkārtoti izvērtēt lēmuma projekta atbilstību normatīvajiem aktiem un tā pieņemšanas lietderību. AS “Latvenergo” pilnvarotie pārstāvji paskaidroja, ka, ja lēmums par tarifu piemērošanas kārtību netiktu pieņemts, AS “Latvenergo” piedāvātu AS “Rīgas siltums” TEC-2 saražoto siltumenerģiju par cenu, kas atbilst faktiskajam attiecīgā mēneša dabasgāzes tarifam un tā ir cena, kas tiek noteikta pēc konkurences principiem.
Komisija secina:
1. Komisijas rīcībā esošā informācija par straujajām dabasgāzes tirdzniecības cenas svārstībām, dabasgāzes tirdzniecības cenas prognozi 2009.gada maijā un iespējamā situācija, ka AS “Latvenergo” maijā nevarēs piemērot atbilstoši faktiskajai dabasgāzes tirdzniecības cenai un attiecīgi piemērojamam dabasgāzes diferencētajam tirdzniecības gala tarifam apstiprinātu siltumenerģijas tarifu, ir pamats, lai Komisija pati pēc savas iniciatīvas ierosinātu administratīvo lietu saskaņā ar APL 57.pantu par AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu piemērošanas kārtību.
2. Iepriekš minētie fakti norāda uz administratīvā akta izdošanas nepieciešamību un piemērotību, lai AS “Latvenergo” būtu tiesisks pamats siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu piemērošanai situācijā, kad dabasgāzes tirdzniecības cena kļūst zemāka par 185 Ls/tūkst.n.m3 (APL 66.panta pirmās daļas 1. un 2.punkts).
3. 2009.gada 6.martā saņemtajā AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu projektā ir iekļauta ne tikai dabasgāzes tirdzniecības cenas samazināšanās, bet arī AS “Latvenergo” izmaksu pieaugums, līdz ar to nepieciešama detalizēta tarifu projekta izvērtēšana, un tādējādi tarifu spēkā stāšanās ar 2009.gada 1.maiju nav iespējama.
4. Tā kā Komisijas funkcija ir aizstāvēt lietotāju intereses un veicināt sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju attīstību, Komisija uzskata, ka ir būtiski operatīvi reaģēt, lai aizstāvētu lietotāju intereses. Sabiedrisko pakalpojumu lietotāju interesēs ir, lai sabiedriskā pakalpojuma sniedzējs savas izmaksas atspoguļotu atbilstoši attiecīgajā mēnesī piemērojamam dabasgāzes tirdzniecības gala tarifam. Tā kā tarifu piemērošanas kārtība saistīta tikai ar dabasgāzes tirdzniecības cenas samazināšanos, ar šo lēmumu netiek ierobežotas AS “Latvenergo” intereses (APL 66.panta pirmās daļas 3. un 4.punkts).
5. Komisija ir izvērtējusi AS “Latvenergo” padomes sēdē izteikto viedokli. Ar lēmumu “Par AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifu piemērošanas kārtību” netiek noteikti jauni tarifi, bet tiek piemēroti ar Lēmumu Nr.269 noteiktie, spēkā esošie tarifi, tādēļ AS “Latvenergo” norāde uz tarifu noteikšanas principu neievērošanu ir nepamatota.
6. Izpildot Likuma 9.panta pirmās daļas 1.punktā noteikto funkciju un ievērojot Metodikas 52.1 punktā noteiktos ietvarus, apstiprinātie AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotie siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifi ir piemērojami atbilstoši attiecīgajā mēnesī piemērojamam dabasgāzes diferencētajam tirdzniecības gala tarifam.
Saskaņā ar Metodikas 52.1 punktu un pamatojoties uz likuma “Par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem” 1.pantu, 6.panta otro daļu, 7.panta pirmo daļu, 9.panta pirmās daļas 1.punktu, 20.pantu un Administratīvā procesa likuma 57.pantu, 65.panta trešo daļu, 66.panta pirmo daļu,
padome nolemj:
Noteikt, ka AS “Latvenergo” piemēro Komisijas apstiprinātos ražotnē TEC-2 saražotās siltumenerģijas un elektroenerģijas tarifus (2008.gada 27.augusta lēmums Nr.269, Latvijas Vēstnesis, 2008, Nr.134) līdz lēmuma pieņemšanai par tarifu apstiprināšanu AS “Latvenergo” ražotnē TEC-2 saražotajai siltumenerģijai un elektroenerģijai, tos piemērojot atbilstoši piemērojamam dabasgāzes diferencētajam tirdzniecības gala tarifam:
Dabasgāzes tirdzniecības
cena |
Dabasgāzes tirdzniecības gala tarifs [Ls/tūkst.n.m3] |
Siltumenerģijas divdaļīgais tarifs |
Elektroenerģijas divdaļīgais tarifs |
||
enerģijas komponente [Ls/MWh] |
jaudas komponente [tūkst.Ls/MW gadā] |
enerģijas komponente [Ls/MWh] |
jaudas komponente [tūkst.Ls/MW gadā] |
||
110 |
135,93 |
16,58 |
2,14 |
22,34 |
41,05 |
115 |
140,93 |
17,18 |
2,14 |
23,16 |
41,05 |
120 |
145,93 |
17,79 |
2,14 |
23,97 |
41,05 |
125 |
150,93 |
18,39 |
2,14 |
24,79 |
41,05 |
130 |
155,93 |
19,00 |
2,14 |
25,61 |
41,05 |
135 |
160,93 |
19,60 |
2,14 |
26,43 |
41,05 |
140 |
165,93 |
20,21 |
2,14 |
27,25 |
41,05 |
145 |
170,93 |
20,81 |
2,14 |
28,07 |
41,05 |
150 |
175,93 |
21,42 |
2,14 |
28,88 |
41,05 |
155 |
180,93 |
22,02 |
2,14 |
29,70 |
41,05 |
160 |
185,93 |
22,63 |
2,14 |
30,52 |
41,05 |
165 |
190,93 |
23,23 |
2,14 |
31,34 |
41,05 |
170 |
195,93 |
23,84 |
2,14 |
32,16 |
41,05 |
175 |
200,93 |
24,44 |
2,14 |
32,97 |
41,05 |
180 |
205,93 |
25,05 |
2,14 |
33,79 |
41,05 |
Lēmums stājas spēkā ar tā pieņemšanas brīdi.
Lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā viena mēneša laikā no dienas, kad ieinteresētā persona uzzina vai tai vajadzēja uzzināt par pieņemto lēmumu.
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas padomes priekšsēdētāja V.Andrējeva