• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisija: Par sociālo, pārvaldības, izglītības un zinātnes jomu Latvijā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 3.04.2009., Nr. 53 https://www.vestnesis.lv/ta/id/190201

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Latvijas Bankas konvertējamo valūtu kursi

Vēl šajā numurā

03.04.2009., Nr. 53

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Valsts prezidenta Stratēģiskās analīzes komisija:
Par sociālo, pārvaldības, izglītības un zinātnes jomu Latvijā.


Neatliekamie īstermiņa pasākumi un vidēja termiņa mērķi un ieteikumi rīcībai*

 

Pašreizējās situācijas diagnoze

Latvijā pašlaik gandrīz vienlaicīgi attīstās politiska un ekonomiska krīze, kas negatīva scenārija gadījumā izvērtīsies par plašu sociālo krīzi un ļoti negatīvas apstākļu sakritības gadījumā vietumis pāries arī sporādiskā humanitārā krīzē.

Ekonomiskā nelīdzsvarotība, pat veiksmīga risinājuma gadījumā finanšu un ekonomiskai krīzei, tomēr var novest pie būtiskas sociālās nelīdzsvarotības. Budžeta tēriņu samazinājums un nepieciešamība īstenot strukturālās reformas radīs sociālo spriedzi krīzes laikā. Savukārt, ekonomikai uzsākot augšupeju un krīzei beidzoties, mājsaimniecību dzīves līmeņa uzlabošanās sekos tikai ar zināmu laika nobīdi. Tādējādi Latvijas sociālai politikai būs jāiztur gan krīzes, gan arī zināms pēckrīzes periods apstākļos, kad tiek veiktas vērienīgas reformas izglītībā un veselības jomā, mainās Latvijas pašvaldību pārvaldības modelis un valda bezprecedenta neuzticība politiķiem un valsts pārvaldei.

Sociālā nelīdzsvarotība un līdz ar to izraisītie apdraudējumi var bremzēt ekonomiskās augšupejas tempus, arī krīzei beidzoties. Ekonomiskās izaugsmes prognozes tiek regulāri pārskatītas un pazeminātas, vienlaikus uzsverot, ka ekonomiskās krīzes zemākais punkts un lielākie sarežģījumi vēl tikai priekšā. Pašlaik nav skaidrs, cik ilgi un cik dziļa krīze būs. Šāda objektīva neziņa padziļina sociālo spriedzi, kas sociālpsiholoģiski indivīdiem apgrūtina saprātīgu risinājumu atrašanu un ieviešanu arī sabiedriskā līmenī. Pieaug individuālās un sociālās drošības riski, taču vienlaikus samazinās valsts pārvaldes dienestu iespējas uz tiem adekvāti reaģēt.

Stratēģiskās analīzes komisija (SAK) arī atzīst, ka finanšu krīzes izraisītās ekonomikas lejupslīdes mērogi un tās risinājumu ārkārtējais raksturs nopietni apdraud ilgtermiņa sociālās sistēmas stabilitāti, it īpaši pensiju un demogrāfijas jomā. Sociālās politikas neatliekamie, tūlītēji veicamie uzdevumi tādējādi jāskata vidējā un pat ilgtermiņa perspektīvā.

 

Nabadzības riski

Pasaules Bankas aprēķini liecina, ka Latvijā bezdarbs palielinās visstraujāk no Centrālās un Austrumeiropas valstīm. Nozīmīga Latvijas iedzīvotāju daļa - 14% darbaspējīgo vai vairāk - paliks bez darba tuvāko deviņu mēnešu laikā. Turpinoties ekonomiskai lejupslīdei, šiem cilvēkiem vēl kādu laiku nebūs iespējams atrast darbu. Mājsaimniecību un uzņēmumu milzīgās parādsaistības, no kurām liela daļa ir eiro, skaudri palielina masveida maksātnespējas iestāšanās varbūtību un akcentē efektīvu risinājumu nepieciešamību.

Sagaidāms straujš nabadzības pieaugums līdz pat 2010.gada beigām; šādas prognozes saskan ar Pasaules Bankas aplēstajām projekcijām 2009.gada martā. Budžeta ieņēmumu - lielā mērā nodokļu - samazināšanās nopietni ietekmēs valsts un pašvaldību iespējas amortizēt recesijas riskus mazaizsargātām iedzīvotāju grupām.

 

Sociālā spriedze

Sabiedrība var nebūt spējīga absorbēt un uztvert nozīmīgos algu samazinājumus, kas paredzēti Latvijas ekonomikas stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas ieviešanas rīcības plānā un vienošanās memorandā ar Starptautisko Valūtas fondu. Sabiedrības grupas var reaģēt uz sāpīgām reformām ar dažādu sociālo protestu formu palīdzību. Saskaņā ar socioloģisko aptauju datiem 2009.gada februārī ielu un ceļu bloķēšanu atbalstīja gandrīz 46%, bet Saeimas un valdības ēkas ieņemšanu - gandrīz 22% Latvijas iedzīvotāju. Latvijā, līdzīgi kā vairākās citās Austrumeiropas valstīs jau ir notikušas protesta akcijas ar vardarbības elementiem. Daļēji vai pilnīgi 2009.gada 13.janvāra protesta akcijas gaitu februārī atbalstīja 54% Latvijas iedzīvotāju.

Sabiedrība var reaģēt uz ekonomiskām krīzēm ar psiholoģiskās veselības stāvokļa pasliktināšanos. Neziņa par nākotni un nespēja risināt krīzes izraisītās grūtības noteiktās iedzīvotāju grupās var izraisīt padziļinātu stresu, tām var nebūt iemaņu krīzes vadībā.

 

Sabiedrības neuzticība valsts rīcībspējai

Sabiedrība nospiedoši neuzticas politiķiem un valdības pieņemtajiem lēmumiem, par ko liecina neskaitāmi sabiedriskās domas aptauju dati. Sabiedrības neuzticība atzīta jaunās valdības deklarācijā. Šādos apstākļos lēmumiem, kas tiek pieņemti valsts pārvaldē, ir jau sākotnēji zema leģitimitāte.

Nepieciešamība pildīt līgumos ar starptautiskām finanšu institūcijām noteiktās saistības uzliek valdībai un Saeimai pienākumu turpmāk samazināt valsts budžeta tēriņus un izvērst nopietnas strukturālās reformas, tai skaitā sociāli ļoti jūtīgās jomās. Sabiedriskas neuzticības kontekstā šādi lēmumi tiek uztverti vai nu kā politiķu patvaļa, vai ārvalstu aizdevēju uzspiesta griba, ko īsteno pakļāvīga valdošā elite. Šādās situācijās jebkurā politikas jomā parasti rodas konflikti un jūtama darbinieku demoralizācija. No otras puses, tieši valsts pārvaldes, pašvaldību kompetence un rīcībspēja nosaka, cik veiksmīgi sabiedrība izturēs krīzes spiedienu.

 

Izglītības un veselības jomas reformēšana

Sakarā ar esošo un gaidāmo valsts budžeta samazināšanos izglītības un veselības jomu Latvijā pašlaik raksturo “liela izaicinājuma, maza atbalsta” situācija. Izglītības jomā, līdzīgi arī veselības aprūpes jomā Latvijā jau agrāk tika konstatētas vairākas sistēmiskas problēmas. Izglītībā - zems arodizglītības līmenis, salīdzinoši liels no pamatizglītības izkritušo skolēnu skaits, augstākās izglītības nevienmērīga kvalitāte, vāja saikne starp izglītību un sabiedrības un tirgus vajadzībām. Arī veselības aprūpes jomā - iestāžu tīkls, pakalpojumu pieejamība, finansējuma un pārvaldības modelis - ir formulēta virkne strukturālu reformu ieteikumu, kas nav tikuši īstenoti. Līdz ar administratīvi teritoriālās reformas īstenošanu šo jomu reformēšana vēl vairāk sarežģīsies; pašvaldību vēlēšanu tuvošanās var neļaut īstenot nepieciešami radikālas reformas.

Savukārt tieši no izglītības un veselības aprūpes jomas iedzīvotāji gaida ātru reaģēšanu uz krīzes izaicinājumiem - laba skola dod cerības uz bērnu ekonomiski drošu nākotni, atsaucīga un efektīva veselības sistēma dod arī fiziskās izdzīvošanas drošību iedzīvotājiem.

 

Īstermiņa un vidējā termiņa mērķi

SAK pamatuzstādījums

Krīze ir prioritizēšanas un atlikto reformu īstenošanas laiks. SAK uzskata, ka steidzami jāveic pasākumi resursu novirzīšanai tur, kur tie ir īpaši nepieciešami, it īpaši sociālajā un izglītības jomā, pārskatot un pārstrukturējot pārējos resursus. Vienlaikus, akcentējot vidējā un ilgtermiņa attīstības nodomu nopietnību, neliela līdzekļu daļa jāizvieto stratēģiski svarīgos izglītības, zinātnes attīstības un veselības aprūpes projektos.

Kā galvenos mērķus īstermiņa efektīvai un stratēģiski adekvātai rīcībai sociālā līdzsvara nodrošināšanai krīzes laikā SAK piedāvā:

1. Uzturēt noteiktu personiskās un sociālās drošības līmeni sabiedrībā (drošības un kārtības uzturēšanas dienestu efektivitāte kā prioritāte) un sekmēt iedzīvotāju sadarbību un pašpalīdzības / pašorganizēšanās iniciatīvas strauji pieaugošas sociālās nedrošības apstākļos.

2. Izstrādāt un īstenot sociālās aizsardzības programmas gan valsts, gan pašvaldības, gan PPP formā, koncentrējot resursus uz sociāli visneaizsargātākajām grupām un minimālā iztikas līmeņa nodrošināšanu pēc bezdarba pabalsta saņemšanas perioda beigām.

3. Kāpināt valsts pārvaldes rīcības / lēmumu leģitimitāti ar plašas iedzīvotāju līdzdalības palīdzību, aktīvi izmantojot jaunas formas.

4. Veikt ES SF pārprogrammēšanu ar uzsvaru uz ekonomisko aktivitāti, nodarbinātību veicinošām aktivitātēm, kā arī atbalstu bezdarba situācijā.

5. Izstrādāt krīzes scenārijus un vadības pasākumus sociāla sprādziena un neprognozēti straujas ekonomiskās lejupslīdes gadījumiem, sagatavot noteiktus valsts pārvaldes dienestus darbam ārkārtas situācijas apstākļos.

6. Veikt strukturālas izmaiņas publiskās pārvaldes sistēmā, izglītības un veselības jomā, it īpaši pārstrukturēt izglītības pārvaldību, radikāli samazinot aparātu, skolotāju skaitu un mainot finansēšanas modeli. Izveidot „drošības tīklu” no pamatizglītības izkritušajiem skolēniem.

7. Raiti reģionalizēt augstāko izglītību (Baltijas jūras reģions) un ieviest efektivitātes / ekonomiskās atdeves kritērijus augstākās izglītības finansēšanā. Mainīt zinātnes attīstības atbalsta principus (efektivitātes uzlabošana, internacionalizācija un starptautiskās kvalitātes standartu vispārēja ieviešana).

 

Sociālā drošība

Galvenie mērķi īstermiņa efektīvai un stratēģiski adekvātai rīcībai:

• Uzturēt noteiktu personiskās un sociālās drošības līmeni sabiedrībā (drošības un kārtības uzturēšanas dienestu efektivitāte kā prioritāte) un sekmēt iedzīvotāju sadarbību un pašpalīdzības / pašorganizēšanās iniciatīvas strauji pieaugošas sociālās nedrošības apstākļos - visā krīzes periodā.

• Izstrādāt un īstenot sociālās aizsardzības programmas gan valsts, gan pašvaldības, gan PPP formā, koncentrējot resursus uz sociāli visneaizsargātākajām grupām un minimālā iztikas līmeņa nodrošināšanu pēc bezdarba pabalsta saņemšanas perioda beigām. Īstenot nodarbinātības programmas arī kā sociālā miera un integrācijas programmas- tuvākie divi mēneši.

Mērķis

Pamatojums

Rīcība

Mērķtiecīga valsts pārvaldes rīcība pieaugošas sociālās spriedzes apstākļos.

• Ekonomiskā nelīdzsvarotība, pat veiksmīga risinājuma gadījumā finanšu un ekonomiskai krīzei, tomēr var novest pie būtiskas sociālās nelīdzsvarotības. Budžeta tēriņu samazinājums un nepieciešamība īstenot strukturālās reformas radīs sociālo spriedzi krīzes laikā. Jebkuras sistēmiskas krīzes laikā palielinās sociālo anomiju intensitāte un ir apgrūtināta tiesībsargājošo iestāžu iespējas normālā režīmā tikt ar tām galā. Tāda nespēja un neaizsargātības sajūta vēl vairāk kāpina vēlmi pašaizsargāties un nodrošināties ar drošības līdzekļiem personiski.

• Izveidot īpašu krīzes grupu, kas nekavējoties izanalizētu  Latvijas sociāli visneaizsargātāko grupu finansiālo stāvokli un riska faktorus.  Visa sociālā politika ir jāmērķē uz materiāli visnenodrošinātākajām iedzīvotāju grupām, jo vismaz pāris nākamos gadus uzturēt esošo sociālo budžetu ar visai lielu skaitu pabalstu, pensiju un citu izmaksu nebūs iespējams.  Krīzes darba grupai vajadzētu skatīties plašāk un analizēt absolūti visus iespējamos pasākumus (t.sk. attiecībā uz komunālajiem maksājumiem, banku kredītiem, iespējams, īpašas pārtikas programmas izveidi u. tml.).

Garantēt noteiktu sociālās drošības līmeni sabiedrībā un sekmēt sadarbību un pašorganizēšanās iniciatīvas augsta riska sociālās nedrošības apstākļos.

• Pieaugoša bezdarba un sociālās spriedzes apstākļos ir kritiski nepieciešams radīt minimālu sociālās drošības līmeni, izstrādājot sociālās aizsardzības programmu. Tas uztur sociālo normu, nevairo klusējošu atbalstu izpratni sociālās anomijas gadījumos.

• Nepieciešams risināt gan jautājumus par minimālā iztikas līmeņa nodrošināšanu ilgstošajiem bezdarbniekiem pēc bezdarba pabalsta saņemšanas perioda beigām, gan arī risināt ar to pakārtoti saistītos jautājumus, t.sk. izglītības un veselības aprūpes pieejamību bēriem, kuru ģimenes ir skārusi bezdarba problēma. Bezdarbs arī nevar rosināt bezdarbību vai paļaušanos uz sociālo palīdzību. Atbalsts jāsaista ar palīdzības saņēmēja konkrētām aktivitātēm.

• Pieaugoša bezdarba un sociālās spriedzes apstākļos ir nepieciešams izstrādāt minimālo garantēto sociālās palīdzības programmu, tajā vienkopus skatot gan valsts, gan pašvaldību kompetences jautājumus, atvieglojot iedzīvotājiem orientēšanos situācijā. Ir nepieciešams definēt, kādu palīdzību un kur cilvēks var saņemt atkarībā no situācijas, kurā atrodas (bezdarbnieka pabalsta saņemšanas periods, laiks pēc tam, atbalsts bērnu izglītībai, palīdzība krīzes situācijā).

• Izstrādāt visaptverošu minimālo garantēto sociālās palīdzības programmu, kas skaidri definē vienotu standartu visā Latvijā un nodrošina viegli saprotamu un pārskatāmu informācija, kā iedzīvotājiem rīkoties, saskaroties ar iztikas grūtībām

• Pašvaldībām papildus obligāto sociālo pabalstu izmaksai primāri koncentrēt resursus bērnu un jauniešu izglītības iespēju nodrošināšanai, it īpaši lauku teritorijās, nodrošinot bezmaksas nokļūšanu izglītības iestādēs un piešķirot bezmaksas pusdienas bērniem, kuru vecāki ilgstoši atrodas bezdarba situācijā.

• Publisko pakalpojumu līgumos iekļaut nosacījumus par sociālo nodarbinātību – lielāku nodarbināto skaita piesaisti. Svarīgi to saistīt ar valstij svarīgām stratēģiskām prioritātēm - infrastruktūra, enerģētika, zaļā ekonomika.

• Nepieciešamās normatīvās bāzes izveide, lai radītu iespēju dibināt Sociālos uzņēmumus, kas iesaistītos valsts ekonomisko un sociālo problēmu risināšanā .

 

 

Publiskā pārvalde un sabiedrības līdzdalība

Galvenie mērķi īstermiņa efektīvai un stratēģiski adekvātai rīcībai:

• Kāpināt valsts pārvaldes rīcības / lēmumu leģitimitāti ar plašas iedzīvotāju līdzdalības palīdzību, aktīvi izmantojot jaunas līdzdalības formas. Pāriet uz postbirokrātisku, proaktīvu un iespējas veicinošu pārvaldi, kontroles un uzraudzības funkcijas visos līmeņos lielā mērā nododot organizētas sabiedrības un indivīdu pārziņā - plāns trīs mēnešu laikā, īstenošana - 15 mēneši.

• Izstrādāt scenārijus izejai no krīzes un vadības pasākumus pārlieku straujas ekonomiskās lejupslīdes, iedzīvotāju grupu straujas dzīves kvalitātes krituma un sociālās spriedzes gadījumiem - 1-2 mēneši.

Mērķis

Pamatojums

Darbība

Sabiedrības līdzdalības palielināšana valsts pārvaldē, tai skaitā lēmumu pieņemšanā  par valsts finansējuma sadali un izlietojumu.

• Aktīvākai sabiedrības daļai ir iespēja iesaistīties sociāli jūtīgu lēmumu pieņemšanā, līdz ar to palielinās sabiedrības kopīgā atbildība par pieņemtajiem lēmumiem un krīzes pārvarēšanu.

• Valsts pārvaldē (ministrijās) pāriet uz līdzdalīgās budžetēšanas praksi (iesaka PB,OECD un ES) un stiprināt sociālo partneru kompetenci aktīvi un profesionāli iesaistīties.

Sabiedrības līdzdalība valsts pārvaldes funkciju auditā.

• Valsts iestāžu skaita samazināšana ir veids, ka ietaupīt nodokļu maksātāju līdzekļus.

• Tiešāka sabiedrības pārstāvju (NVO un ekspertu) klātbūtne nozīmētu lielāku spiedienu uz ierēdņiem samazināt centrālo pārvaldi.

• Līdztekus Funkcionālā audita komisijai, kur darbojas valsts pārvaldes pārstāvji, būtu nepieciešams izveidot neatkarīgu ekspertu paneli, kas tuvākā mēneša laikā izstrādātu savus priekšlikumus par likvidējamo iestāžu un privātajam, iespējams, arī NVO sektoram nododamo funkciju sarakstu un mehānismu.

Pašvaldību iedzīvotāju iesaiste lēmumu pieņemšanā par pašvaldības budžetu, tai skaitā valsts dotāciju pārdalē un izlietojuma uzraudzībā.

• Samazinoties valsts dotācijām pašvaldībām sociālo un izglītības funkciju nodrošināšanai, ir īpaši svarīgi, lai iedzīvotāji kontrolētu naudas pārdali būtiskāku funkciju uzturēšanai.

• Pašvaldībās veidot iedzīvotāju budžeta komisijas, kas uzraudzītu pašvaldības budžeta pārdali un izmantošanu; kā arī pašvaldības funkciju izpildes konsultatīvās komisijas.

Iedzīvotāju aktīvās līdzdalības palielināšana.

• Sabiedrības plašāka līdzdalība ne tikai palielinās cilvēku kapacitāti piedalīties sabiedrības ilgtspējīgā attīstībā, bet arī nodrošinās nodarbošanās veidu bezdarba situācijā (piemēram, piesaistot bezdarbniekus sociālam darbam).

• Sociālās spriedzes un neuzticības valsts varai apstākļos sevišķi svarīga kļūst sabiedrības iesaiste. Līdzdalība publiskajos procesos gan sekmē to kvalitāti, gan arī palielina iedzīvotāju informētību un izpratni par notiekošajiem procesiem.

• Sekmēt iedzīvotāju iesaistīšanos sociālās aktivitātēs, t.sk pašorganizācijas iniciatīvās, NVO, kas kalpo kā atbalsta un nodarbinātības mehānisms ilgstoša bezdarba situācijā.

• Latvijas Foruma kā ilgtermiņa pilsoniskās/iedzīvotāju kustības izveide.

 

Publiskās pārvaldes darba efektivitātes paaugstināšana.

• Nepieciešams veikt strukturālas izmaiņas publiskās pārvaldes sistēmā, novēršot funkciju pārklāšanos un neefektīvu darbību. Tikai strukturālas izmaiņas var sniegt iespējas tālāku valsts pārvaldes izdevumu samazināšanai, neapdraudot publisko pakalpojumu sniegšanas iespējas.

• Nepieciešams nodrošināt ES SF maksimāli efektīvu pielietojumu, jo tas ir viens no nedaudzajiem investīciju instrumentiem tuvākajos gados. To apguves efektivitāte un izvēlētās investīciju jomas būtiski ietekmēs ekonomisko un sociālo situāciju Latvijā.

• Pastāv pamatots risks, ka pašvaldības neierobežo savus izdevumus pirmsvēlēšanu periodā, radot draudus, ka otrajā pusgadā trūks finansējums to pamatfunkciju nodrošināšanai, t.sk. obligāto sociālo pabalstu (Garantētais iztikas minimums un Mājokļa pabalsts) izmaksai. Situāciju īpaši aktualizē līdz ar vietējo pašvaldību vēlēšanām notiekošā pašvaldību apvienošana, kas nozīmē papildu izaicinājumus to darbības nepārtrauktības nodrošināšanai.

• Likvidēt visas valsts aģentūras, atjaunojot tikai tās, kuras ir stratēģiski nepieciešamas valsts pamatfunkciju veikšanai un kuras nevar pārņemt nevalstiskie partneri.

• Izvērtēt arī valsts teritoriālo iestāžu darba optimizācijas iespējas un izveidot reģionu mājas, nodrošinot pakalpojumu pieejamības uzlabošanos un administrāciju optimizāciju.

• Paātrināt ES SF pārstrukturēšanu, palielinot uzsvaru uz ekonomisko aktivitāti, nodarbinātību veicinošām aktivitātēm, kā arī atbalstu bezdarba situācijā. Vienkāršojot ieviešanu.

• Vietējās pašvaldībās veidot iedzīvotāju budžeta un funkciju izpildes komisijas, kas seko līdzi budžeta tēriņiem priekšvēlēšanu periodā, novēršot izdevumus, kas tiek veikti uz otrā pusgada finansējuma rēķina.

 

 

Izglītība un zinātne

Galvenie mērķi īstermiņa efektīvai un stratēģiski adekvātai rīcībai:

• Pārstrukturēt izglītības pārvaldību, radikāli samazinot administratīvo aparātu, skolotāju skaitu un mainot finansēšanas modeli, lai nodrošinātu izglītības sistēmas ilgtspēju. Izveidot „drošības tīklu” no pamatizglītības izkritušajiem skolēniem - plāns trīs mēnešu laikā, īstenošana -15 mēnešu laikā.

• Raiti reģionalizēt augstāko izglītību (Baltijas jūras reģions) un ieviest efektivitātes / ekonomiskās atdeves kritērijus augstākās izglītības finansēšanā. Mainīt zinātnes attīstības atbalsta principus (efektivitātes uzlabošana, internacionalizācija un starptautiskās kvalitātes standartu vispārēja ieviešana) līdz 2010.gada rudenim.

Mērķis

Pamatojums

Darbība

Izglītības politikas aparāta restrukturizācija un administratīvo izdevumu samazināšana.

• Nepieciešams pēc iespējas atbrīvot resursus izglītības iestāžu uzturēšanai un palielināt izglītības sistēmas efektivitāti.

• Nekavējoties veikt IZM funkcionālo auditu, atbrīvojot ministriju no politikas ieviešanai nevajadzīgām funkcijām, likvidējot aģentūras, izņemot stratēģiski svarīgas jomas, kur ir iespējams pamatot funkciju veikšanas nepieciešamību tieši un tikai valsts sektorā.

• Izveidot Inovatīvās pētniecības attīstības fondu, kas var darboties pēc privātas-publsikās partnerības principa, novirzot tajā finansējumu no IZM, kas ir paredzēts tirgus pieprasītiem pētījumiem.

Vispārējās izglītības efektīvāka finansēšana, pēc principa “nauda seko skolēnam uz skolu”.

• Pašlaik skolu darbs tiek finansēts gan no valsts, gan no pašvaldības budžeta, bet izdevumi un skolotāju skaits uz vienu skolēnu atšķiras atkarībā no pašvaldības. Nepieciešams uzlabot vecāku iespējas izvēlēties skolu un skolas motivāciju piesaistīt skolēnus, kā arī nodrošināt taisnīgāku līdzekļu sadali.

• Nekavējoties aprēķināt izglītības izdevumus vidēji uz vienu skolēnu (gan no valsts, gan no pašvaldības budžeta) un izveidot jaunu finansēšanas sistēmu, lai nauda sekotu skolēnam uz skolu. Izstrādāt un ieviest vecāku vaučeru finansējuma modeli pamata un vidējās izglītības sistēmā.

• Tūlīt nodot vispārējās izglītības budžetu, izņemot izglītības satura attīstīšanas un centralizēto eksāmenu finansējumu, pašvaldībām, ņemot vērā demogrāfiskās prognozes katrā pašvaldībā (vai vismaz rajonā).  Budžetu nodot, balstoties uz principu dotācija skolniekam, nevis balstoties uz skolotāju slodžu skaitu un klases izmēru, lai pašvaldība (vai nu viena, vai sadarbojoties vairākām pašvaldībām), piesaistot skolēnu vecāku pārstāvjus, izlemj, kā šo budžetu racionāli izmantot (vai nu slēdzot skolas ar ļoti mazu skolēnu skaitu klasēs un nopērkot skolas autobusu, vai ļaujot skolotājiem strādāt ar dažādu vecumu klašu skolēniem u. tml.). Visi pārējie kritēriji izglītības budžeta sadalīšanai (klases lielums, slodzes lielums, noteiktais skolotāju skaits) jālikvidē.

Saiknes nodrošināšana starp skolotāja profesionalitāti un atalgojumu, skolotāju algu īstermiņa stabilitāte un vidējā termiņa pieaugums. Skolotāju skaita samazināšana.

• Nepieciešams nodrošināt budžeta naudas investīciju efektivitāti skolotāju izglītībā un skolotāju algās, vienlaikus palielinot profesionālāko skolotāju sociālo drošību un motivāciju.

• Skolotāju atalgojumā pāriet no sadrumstalotās stundu tarifikācijas sistēmas uz 40 stundu darba nedēļu un noteikt skolotāja algu atkarībā no kvalifikācijas.

• Ieviest skolotāju tālākizglītības reformu un skolotāja karjeras modeli, ko izstrādāja VIKNVA ar ESF finansējumu.

• Samazināt skolotāju skaitu, pēc iespējas saglabājot esošās algas, un vidējā termiņā atsākt skolotāju algu palielināšanu, kamēr vidējais skolotāja atalgojums nesasniegs ANO Education For All finanšu indikatoru.

Drošības tīkla izveide no pamatizglītības izkritušajiem skolēniem.

• No izglītības izkritušie ir augsta bezdarba un nabadzības riska grupa, kas ar laiku var pārtapt par neatgriezenisko cilvēkkapitāla zaudējumu Latvijai.

• Darbinot publiskā-privāta sektora partnerības principu, nodrošināt no pamatizglītības izkritušajiem iespēju apgūt sākotnējo profesionālo izglītību uzņēmumos, paralēli nodrošinot iespēju apgūt pamatizglītību (vispārizglītojošus priekšmetus).

Augstākās izglītības reģionalizācija un efektivitātes/ekonomiskās atdeves kritēriju ieviešana augstākās izglītības finansēšanā.

• Latvijā ierobežoti cilvēkresursi un zema resursu koncentrācija augstskolās traucē tādai augstākas izglītības attīstībai, kas nodrošinātu zināšanu sabiedrības un augsto tehnoloģiju izaugsmi. Apvienojot pūles ar citu Baltijas jūras valstu augstskolām, Latvija var ātrāk tikt pie kvalificētiem speciālistiem visās izaugsmei nepieciešamas jomās.

• Nodrošināt Latvijas studējošajiem iespēju iegūt kopējos akadēmiskos un zinātniskus grādus Latvijas un ārvalstu augstskolās, īpaši rosinot sadarbību starp Baltijas jūras reģiona augstskolām, paplašinot iespēju apgūt daļu no mācību programmām Latvijā svešvalodās, lai piesaistītu vairāk starptautiski izglītoto pētnieku un pasniedzēju zinātniskām darbam Latvijā.

• Ieviest starptautisko ekspertīzi profesoru vēlēšanu procedūrā Latvijas augstskolās.

• Veikt augstskolu akadēmiskā un ekonomiskā snieguma un to cilvēkresursu zinātniskās kvalifikācijas starptautisku izvērtējumu, turpmāk valsts līdzfinansējumu augstskolām plānojot saskaņā ar attiecīgās nozares/ augstskolas akadēmisko un zinātnisko sniegumu.

Zinātnes attīstības atbalsta efektivitātes uzlabošana un internacionalizācija.

• Šaura zinātniskā vide un iekšējās konkurences trūkums neļauj izveidot valstī zinātnes projektu vērtēšanas sistēmu, kas atbilst starptautiskiem kritērijiem.

• Fundamentālo pētījumu finansēšanai (tai skaitā no ES struktūrfondiem) izveidot Zinātnes fondu, kas administrētu grantu konkursus, zinātnisko projektu vērtēšanai piesaistot galvenokārt starptautisko ekspertīzi.

 

Stratēģiskās analīzes komisijas informācija

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!