• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Senajā namā ar mūžības zīmēm stiklā. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 7.07.1999., Nr. 221/222 https://www.vestnesis.lv/ta/id/19029

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Tautu pulcina Raiņa Jasmuiža - Latgales keramikas Sauleskalns

Vēl šajā numurā

07.07.1999., Nr. 221/222

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Senajā namā ar mūžības zīmēm stiklā S2.JPG (20476 BYTES)

Rīgas vēstures un kuģniecības muzeja filiāle "Mencendorfa nams. Rīdzinieka māja — muzejs. 17.—18.gadsimts" senāk un arī tagad ir saistīta ar stikla mākslu. 1695.gadā uzceltās greznās mājas pirmais īpašnieks Jirgens Helms bija Rīgas stiklinieku cunftes vecākais — eltermanis. Arheoloģiskajos izrakumos te atrasti apgleznotu stiklu fragmenti. Tagad Mencendorfa nama bēniņos palaikam notiek stikla darbu skates. Pērn plašu starptautisku izstādi sarīkoja stikla dizaina asociācija. Izstādes te bijušas Mākslas akadēmijas profesora Arnolda Vilberga audzēknēm Zaigai Baižai un Ingunai Auderei, un tagad atvērta profesora paša darbu skate.

Arnolds Vilbergs bija pirmais latviešu mākslinieks, kas pēckara laikā (1960.gadā) devās mācīties uz stikla mākslas tradīcijām bagāto Čehiju, uz Prāgas rūpnieciskās mākslas institūtu. Sešdesmitajos gados viņš Latvijā bija vienīgais profesionālais savas nozares mākslinieks, tagad tādu ir kupls pulks un profesora tiešo audzēkņu skaits jau sasniedzis simtu. Mūsu akadēmijā tagad ir modernas apdedzināšanas krāsnis un iekārtas, kas dod iespēju realizēt īsti mūsdienīgas ieceres.

Arnolds Vilbergs to izmanto pilnībā, rodot aizvien jaunu pieeju un izmantojot sarežģītas tehnikas. Kā daži darbi veidoti, pat kolēģiem grūti saprast. Izstādē ir, piemēram, veidojums it kā ar padziļām rievām. "Pataustiet", mudina autors. Jūs taustāt un, izrādās, stikls ir pavisam gluds.

Tagad stikla māksla lielā mērā ir zaudējusi pielietojamību. Vilberga vāzēs, piemēram, ziedus var arī nelikt. Tās priecē pašas par sevi, tās organizē telpu, veido noskaņu. Ir vāzes, kas apbrīnojami mainās līdz ar apgaismojumu. Rīta gaismā tās ir citādākas nekā dienā vai vakarā, saules apspīdētas citādas nekā krēslā.

S3.JPG (23750 BYTES) Arnolda Vilberga modernajiem darinājumiem pamatā ir sena tautas māksla. Lūk, kādi ir dažu darbu nosaukumi: "Dieva zīme", "Saules dārzs", "Mēness laiks", "Saulgrieži", "Jumis", "Labirints". Autors skaidro: "Mēs esam vienīgā no senajām tautām, kam ir tik izkopta tīrā simbolika. Līdzīgu tautas mākslu tagad var sastapt varbūt vienīgi Ziemeļindijā. Bet man tā ir akadēmiski sintezēta, saistīta ar telpu, ar laukumu, arhitektoniski veidota. To, ko, piemēram, Vaira Vīķe–Freiberga atrod Saules dainās, es cenšos attēlot vizuāli."

Jautāts, vai šie darbi arī kaut kā sasaucas ar iepriekšējo gadsimtu stikla mākslu, Arnolds Vilbergs atbild, ka saskarsme ir apgleznojumos, krāsu izmantošanā, vecām vitrāžām raksturīgā sudraba nitrāta izmantošanā, mūžīgā materiāla — zelta — izmantošanā.

Un ir vēl kāda laba iecere, kas darītu godu Mencendorfa namam — Stikla dizaina asociācijai te varētu būt sava darbnīca.

Jānis Rozenieks

— "Latvijas Vēstnesim"

Foto: Arnis Blumbergs, "LV"

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!