Valsts kanceleja:
Par priekšlikumiem birokrātijas mazināšanai
Kopš 31.marta Valsts kanceleja ir saņēmusi jau 180 iedzīvotāju un nozaru nevalstisko organizāciju priekšlikumus birokrātijas mazināšanai un valsts pārvaldes optimizēšanai.
Visvairāk iedzīvotāji vērš uzmanību uz nepieciešamību optimizēt līdzīgu atskaišu sniegšanu dažādām valsts pārvaldes iestādēm un izziņu pieprasīšanu no vienas valsts un pašvaldību iestādes otrai. Kāds iedzīvotājs raksta, ka “pilsoņiem nevajadzētu strādāt par kurjeriem”. Savukārt advokāte savos priekšlikumos norāda: “.. tas prasa ieviest fundamentālas izmaiņas domāšanā. Iedzīvotājiem ir pašiem jāatbrīvojas no ieradumiem visur iet ar neskaitāmām izziņām un izdrukām. Un ierēdņus jeb papīru saņēmējus ir jāizglīto, ka tos nevar prasīt.”
Vairāki uzņēmēji un nevalstisko organizāciju pārstāvji raksta, ka līdzīgas atskaites un gada pārskati ir jāiesniedz gan Valsts ieņēmumu dienestam, gan Uzņēmumu reģistram. Kāds uzņēmējs norāda, ka “jābūt vienotai sistēmai, lai atskaites var iesniegt vienā iestādē”. Daudz sabiedrības priekšlikumu ir saņemti par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbību. Vairāki iedzīvotāji norāda, ka gada ienākumu deklarāciju nevajadzētu sniegt valsts iestādēs un pašvaldībās strādājošiem, jo šī informācija jau ir VID rīcībā, aicinot izmantot Igaunijas un Dānijas praksi: “Dānijā valsts iestāde izsniedz nodokļu maksātājam deklarāciju, kurā pilsonis redz VID datus un tikai paraksta deklarāciju, ja nav nekas papildināms vai kādas pretenzijas.”
Daudz iedzīvotāju norāda, ka valsts un pašvaldību iestādes nepietiekami izmanto informāciju no datubāzēm, kā arī nepietiekami sadarbojas savā starpā, lai nodrošinātu pakalpojumus. “Ir ļoti neveikla sadarbība starp dažādām valsts institūcijām, kā arī starp valsti un pašvaldībām. Spilgts piemērs ir zemes īpašuma jomā, kur ir jāskrien no kantora uz kantori ar “papīrīšiem”, jābrauc uz rajona pilsētām, jāstāv rindās, jāmaksā, jo valsts un pašvaldības neprot dalīties ar informāciju.” Ir saņemti vairāki priekšlikumi par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pieteikšanās kārtību dažādiem pabalstiem. Iedzīvotāji norāda: lai noformētu bezdarbnieka pabalstu, iedzīvotājam ir jāreģistrējas gan Nodarbinātības valsts aģentūrā, gan VSAA. “Lieks iedzīvotāju un valsts institūciju darba un laika patēriņš. NVO, VID un VSAA datubāzes ir jau saslēgtas vienotā tīklā.”
Iedzīvotāji iesaka būtiski attīstīt e-pakalpojumus un nodrošināt dažādu datubāzu savietojamību. Lai ietaupītu valsts pārvaldes izdevumus, darbam valsts pārvaldes iestādēs tiek ieteikts izmantot atvērtā tipa programmatūras.
Vairāki iesūtītie priekšlikumi ir par obligātajām ārstu komisijām dažādu tiesību (autovadītāju, ieroču glabāšanas/lietošanas medniekiem un ārrindas zemessargiem) iegūšanai. Iedzīvotājs raksta, ka “valdība varētu apvienot visas šīs dažādās ārstu komisijas, izvirzot tām vienotus kritēriju, (..) tādējādi tiktu ietaupīti visai lieli līdzekļi, unificējot ārstu komisiju sistēmu”.
Iedzīvotāji savos priekšlikumos iesaka optimizēt valsts pārvaldes reģionālās filiāles un reorganizēt vairākas ministriju padotības iestādes, piemēram, Latvijas Valsts arhīvu ģenerāldirekciju un citus arhīvus, Maksātnespējas administrāciju, Tiesu administrāciju, Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrāciju, dažādas izglītības nozarē darbojošās aģentūras un citas.
Savos priekšlikumos iedzīvotāji izsaka atbalstu valsts un pašvaldību pārvaldes kontroles funkciju būtiskai samazināšanai, mazo skolu, pašvaldību un tiesu likvidācijai un aicina profesionālās izglītības iestādes izmantot bezdarbnieku pārkvalifikācijā.
Visi nozīmīgākie ierosinājumi ir apkopoti un atrodami Ministru kabineta mājaslapā. Iedzīvotāju iesūtītie priekšlikumi tiek izmantoti Funkciju audita komisijas darbā. Joprojām ikviens sabiedrības pārstāvis ir aicināts sūtīt priekšlikumus pārvaldes birokrātijas mazināšanai un savu redzējumu par valsts pārvaldes sistēmas vienkāršošanu uz e-pastu: priekslikumi@mk.gov.lv vai zvanīt uz Valsts kancelejas informatīvo tālruni 67082800.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments